Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra EB - hvor skal de køre? (Generelt)

af mikedk2100, 31/1 2020, 21:13 (1547 dage siden)

Som jeg forstår det, så begynder de nye lokomotiver at komme fra omkring årsskiftet 2020/2021. Men hvor skal de køre? De er vel ikke udstyret med ATC og skal derfor køre på strækninger, hvor der både er el og nyt signalsystem.

Tidsplanen for det nye signalsystems udrulning er ikke til at finde på bane.dk.

Så hvor - og ikke mindst hvornår - er det realistisk, at passagererne kommer ud at køre med de nye lokomotiver?

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved? Kan man forvente, at der er elektrificeret og nyt signalsystem på strækningen, når vi skriver 2021?

Mvh
Michael

Litra EB - hvor skal de køre?

af Rail, 31/1 2020, 21:20 (1547 dage siden) @ mikedk2100

Som jeg forstår det, så begynder de nye lokomotiver at komme fra omkring årsskiftet 2020/2021. Men hvor skal de køre? De er vel ikke udstyret med ATC og skal derfor køre på strækninger, hvor der både er el og nyt signalsystem.

De får STM-DK så de naturligvis også kan kører på ATC strækninger. I første omgang kan EB (ligesom IC3) faktisk ikke kører på ERTMS-strækninger, men det er nu heller ikke aktuelt.


Tidsplanen for det nye signalsystems udrulning er ikke til at finde på bane.dk.

Så hvor - og ikke mindst hvornår - er det realistisk, at passagererne kommer ud at køre med de nye

lokomotiver?

Fra December i år mellem København og Ringsted/Slagelse.


Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?

Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.

Kan man forvente, at der er elektrificeret og nyt signalsystem på strækningen, når vi skriver 2021?

Der kommer ikke nyt signalsystem mellem Ringsted og Næstved i første omgang, kun el og en løsning med lange blokafsnit ligesom på ny bane, dog markant kortere i længde.

Litra EB - hvor skal de køre?

af mikedk2100, 31/1 2020, 21:40 (1547 dage siden) @ Rail

Tak for svaret :)

Litra EB - hvor skal de køre?

af William Skov ⌂, 31/1 2020, 21:48 (1547 dage siden) @ Rail

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.

At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Litra EB - hvor skal de køre?

af Rail, 31/1 2020, 22:06 (1546 dage siden) @ William Skov

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.


Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.

Ja hvis den nye trace ikke overlapper med den nuværende, hvilket den i et eller andet omfang gør.
Man kan trods alt ikke nedramme en mast hvis den skal stå der hvor spor og sveller ligger i dag før man har flyttet dem.

Men grundlæggende har du naturligvis ret i at noget af det godt kan laves allerede nu. Så lad mig omformulere, man kan ikke elektrificere hele strækningen før sporarbejdet er færdigt.

Litra EB - hvor skal de køre?

af steenth, 31/1 2020, 22:10 (1546 dage siden) @ William Skov

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.


At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Når du kalder det dovenskab, så må du sætte dig i hvordan det foretages... Det er din dovenskab ikke have gjort det.

Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.

Man har anskaffet et helt tog til at kunne sætte det op hurtig - det kræver skinner. Det er meget få kilometer, som ikke er lagt spor på. Man anskaffter man ikke udstyr til på så kort strækning. Og man har besluttet at udnytte tiden ved at tage andre strækninger, som er mere klar til at få sat køreledninger op.

Litra EB - hvor skal de køre?

af andersj, Aalborg, 31/1 2020, 22:17 (1546 dage siden) @ William Skov

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.


At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.

Nu bliver elektrificeringen af Næstved-Ringsted ikke til kundernes fordel lige med det samme. Stoptoget deles vist op i Næstved så det kører med EB København-Næstved og IC3 Næstved-Nykøbing F. Hurtigtogene skal vist alle køre med IC3 København-Nykøbing F indtil den nye Storstrømsbro er færdig. Nordvestbanen bliver til Nordvestitalien. DSB's ledelse har besluttet at ME ikke skal indgå i K22.

Nu får man elektrificeret Næstved-Nykøbing F (undt. Vordingborg-Orehoved) i år. Så er man klar til Ringsted-Næstved når sporarbejdet er slut og derefter Holbæk-Roskilde. Derefter rykker man til Jylland.

--
Mvh Anders

Litra EB - hvor skal de køre?

af Rail, 31/1 2020, 22:30 (1546 dage siden) @ andersj

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.


At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.


Nu bliver elektrificeringen af Næstved-Ringsted ikke til kundernes fordel lige med det samme. Stoptoget deles vist op i Næstved så det kører med EB København-Næstved og IC3 Næstved-Nykøbing F. Hurtigtogene skal vist alle køre med IC3 København-Nykøbing F indtil den nye Storstrømsbro er færdig. Nordvestbanen bliver til Nordvestitalien. DSB's ledelse har besluttet at ME ikke skal indgå i K22.

Nej det bliver ikke til fordel for de kunder der i dag bruger stoptoget igennem Næstved.
Men i dag er køreplanen på sydbanen beregnet efter ME og når de forsvinder kan rejsetiden sættes ned. For hurtigtogene kan der ligges en køreplan efter IC3 og dermed 180 km/t i stedet for 160 km/t, imens der mellem København og Næstved kan vindes en del på at erstatte ME med EB. (markant bedre acceleration! )

Litra EB - hvor skal de køre?

af QN903Qnr0779, 31/1 2020, 22:52 (1546 dage siden) @ William Skov

At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Nøjj, hvor er du klog!

Litra EB - hvor skal de køre?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/2 2020, 09:22 (1546 dage siden) @ Rail

Hvorfor kan man ikke køre med nyt signal system på EB og om bygget IC3?

Beklager det forstår jeg ikke

Litra EB - hvor skal de køre?

af Vollensir, 1/2 2020, 16:01 (1546 dage siden) @ hummel_62

Ikke ret mange IC3 er ombygget til det nye signalsystem. Og en stor del af DSBs lokomotivfører er slet ikke uddannet i det nye signalsystem.

Følgende IC3er er ombygget pt.

5031
5048
5057
5058
5061
5062
6067.

Litra EB - hvor skal de køre?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/2 2020, 16:38 (1546 dage siden) @ Vollensir

Så er det ikke kun bane dk der er bagud

Litra EB - hvor skal de køre?

af OLL, Ballerup, 2/2 2020, 11:36 (1545 dage siden) @ hummel_62

Så er det ikke kun bane dk der er bagud

Lokoførerne skal på et internet kursus, som de kan tage når de vil, så mange har kurset, de mangler bare erfaring med systemet, så det ikke fordi DSB er bagud med uddannelsen, det er erfaring med systemet som kniber for nogle. Det gode er dog, at de kan tage kurset om og om igen, hvis de føler de har brug for det.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Litra EB - hvor skal de køre?

af RasmusD, 2/2 2020, 12:42 (1545 dage siden) @ OLL

Lokoførerne skal på et internet kursus, som de kan tage når de vil, så mange har kurset, de mangler bare erfaring med systemet, så det ikke fordi DSB er bagud med uddannelsen, det er erfaring med systemet som kniber for nogle.

Det er kun for kørsel med DK-STM. Uddannelsen til kørsel på ETCS under ORF-reglementet er bestemt ikke et internetkursus.

Litra EB - hvor skal de køre?

af OLL, Ballerup, 3/2 2020, 21:09 (1544 dage siden) @ RasmusD

Lokoførerne skal på et internet kursus, som de kan tage når de vil, så mange har kurset, de mangler bare erfaring med systemet, så det ikke fordi DSB er bagud med uddannelsen, det er erfaring med systemet som kniber for nogle.


Det er kun for kørsel med DK-STM. Uddannelsen til kørsel på ETCS under ORF-reglementet er bestemt ikke et internetkursus.

Det er sikkert ganske korrekt, har kun DK-STM, men brugen af det nye computersystem i togsættene er vel det samme uanset om du skal køre ECTS eller ATC? Som vi blev undervist i det, så er det kun niveau valget som fortæller computeren hvilket system du kører på?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Litra EB - hvor skal de køre?

af RasmusD, 3/2 2020, 21:48 (1544 dage siden) @ OLL

Der er nok ikke så stor forskel, i oprigning og dataindtastning, nej. Det er mere alle de andre ting omkring ETCS - såsom et helt andet regelværk end SR, notering af sikkerhedsmeldinger, andre procedurer for radiokommunikation, og kørsel og rangering i ETCS level 2.

Det er ikke klaret med selvstudium og e-learning.

Litra EB - hvor skal de køre?

af Svend, 3/2 2020, 22:34 (1543 dage siden) @ OLL

Lokoførerne skal på et internet kursus, som de kan tage når de vil, så mange har kurset, de mangler bare erfaring med systemet, så det ikke fordi DSB er bagud med uddannelsen, det er erfaring med systemet som kniber for nogle.


Det er kun for kørsel med DK-STM. Uddannelsen til kørsel på ETCS under ORF-reglementet er bestemt ikke et internetkursus.


Det er sikkert ganske korrekt, har kun DK-STM, men brugen af det nye computersystem i togsættene er vel det samme uanset om du skal køre ECTS eller ATC? Som vi blev undervist i det, så er det kun niveau valget som fortæller computeren hvilket system du kører på?

.
Det lyder spændende. Hvad er det du er blevet undervist i ..... og hvem har stået for uddannelsen?

--
Svend

Litra EB - hvor skal de køre?

af Nikolai_B, 1/2 2020, 18:41 (1546 dage siden) @ Vollensir

Tak for uddybningen, så det er klar at de IC3-togsæt, der allerede er ombygget med (Alstoms) ERTMS-udstyr samt STM-DK-udstyr til dansk ATC, virker og kan bruges, hvis der er lokoførere, der har lært dem at kende. Og ligeledes med litra EB-lokomotiverne.

Tog, der både kan bruges med dansk ATC og ERTMS må give en kærkommen fleksibilitet i planlægningen.

Litra EB - hvor skal de køre?

af krabsen, 1/2 2020, 18:49 (1546 dage siden) @ Nikolai_B

Tog, der både kan bruges med dansk ATC og ERTMS må give en kærkommen fleksibilitet i planlægningen.

Men giver samtidig ekstra begrænsninger i planlægningen: I tilfælde af nedbrud i f.eks. København kan man ikke bare tage det nærmest holdende IC3 og bruge som reserve.
- for har netop det togsæt nu begge systemer, skal det holdes i reserve til brug på en anden strækning.

Intet er så godt, at det ikke er galt for noget. ;-)

Litra EB - hvor skal de køre?

af LarsJels, Jels, 2/2 2020, 08:42 (1545 dage siden) @ krabsen

Nu skal man huske, at alle EB-lokomotiver ikke leveret i ét hug, men over en periode. Er det ikke 9 mdr.? Der bliver sikkert også noget testkørsel og indkøring i det hele taget. Imens skrider elektrificering og installering af nyt signalsystem fremad. Men i første omgang må det handle om at få så meget ME erstattet med EB som muligt ind/ud af København, så noget diesel-forurening kan fjernes der.

MVH; Lars

Litra EB - hvor skal de køre?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/2 2020, 10:26 (1545 dage siden) @ LarsJels

Det ville være logisk, så det er nok ikke planen.

Hvor mange ME er solgt? Kan man komme i den situation, hvis EB bliver forsinket i at driftklar/godkendt/uddannet folk.
Så mangler man trækkraft

Litra EB - hvor skal de køre?

af andersj, Aalborg, 2/2 2020, 11:28 (1545 dage siden) @ LarsJels

Nu skal man huske, at alle EB-lokomotiver ikke leveret i ét hug, men over en periode. Er det ikke 9 mdr.? Der bliver sikkert også noget testkørsel og indkøring i det hele taget. Imens skrider elektrificering og installering af nyt signalsystem fremad. Men i første omgang må det handle om at få så meget ME erstattet med EB som muligt ind/ud af København, så noget diesel-forurening kan fjernes der.

MVH; Lars

EA'erne er de første der ryger.

--
Mvh Anders

Litra EB - hvor skal de køre?

af Rail, 2/2 2020, 13:43 (1545 dage siden) @ LarsJels

Nu skal man huske, at alle EB-lokomotiver ikke leveret i ét hug, men over en periode. Er det ikke 9 mdr.? Der bliver sikkert også noget testkørsel og indkøring i det hele taget. Imens skrider elektrificering og installering af nyt signalsystem fremad. Men i første omgang må det handle om at få så meget ME erstattet med EB som muligt ind/ud af København, så noget diesel-forurening kan fjernes der.

Det grundlæggende problem med indsættelsen af EB er at de skal overtage DD-vognene der primært kører til/fra dieselstrækninger pga. ME. Derfor skal der laves en større omrokering hvor EB og DD indsættes hvor der bruges ER i dag. ER skal så erstatte IC3/IC4 under El og de skal så indsættes hvor der bruges ME+DD i dag.

Indsættelsen i de 2 EA-løb kan omvendt ske fra dag til dag når man er klar.

Fuld indfasning af EB er planlagt til K22 og K21 bliver et overgangsår hvor der henover året vil ske en øget brug. Den eneste infrastruktur forudsætning for fuld indfasning af EB er elektrificeringen af Ringsted - Næstved der forventes klar i løbet af 2021.

Så forhåbentligt køres det sidste DSB-tog med ME den 10. eller 11. december 2021.

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak