Udrulning af ERTMS på Thybanen (Generelt)

af Fysikeren, tirsdag 11. februar, 2020, 13:26 (259 dage siden)

Har lige læst lidt om BaneDK’s udrulning af ERTMS på Thybanen.

Hver sektion ser ud til at tage to uger, med første del Thisted-Snedsted. I den første uge lukkes hver anden overkørsel, hvor de formentlig ombygges. Når den uge er gået går man over til ERTMS på strækning, mens den anden halvdel af overkørslerne lukkes i en uge.

I uge tre går man videre til Bedsted-Snedsted, der også tager to uger. Og så videre.

Virker mindre indgribende end de første udrulninger. Håber lidt det er den måde de vil gøre det på fremover.

Udrulning af ERTMS på Thybanen

af Nikolai_B, tirsdag 11. februar, 2020, 15:56 (258 dage siden) @ Fysikeren

Det er helt sikkert vigtigt at genere daglige brugere mindst muligt. :-)

Er det kun udskiftningen af udstyret til sikrede overkørsler, der kræver mere end en nat-spærring eller omkring 8 timers spærring?

Hvor lang tid tager det at udskifte et sporskiftedrev og bevise at det virker sammen med det nye ERTMS-kompatible system?


GSM-R har vel virket nogle år på den strækning?

Udstyret til detektering af tog (med Thales aksel-tæller-system?) kan vel sættes op forud, med minimale spærringer flettet ind i daglig trafik? Og testes før man tester ERTMS-drift på strækningen?
Udnytter man muligheden for at teste pålideligheden af akseltæller-systemet mens eksisterende detektering af kortslutning mellem skinnerne (sporisolationer) stadig er i drift?

Kan aflæsningen af eurobaliserne ske/testes med de almindelige togsæt mens de kører i almindelig køreplansdrift, mens toget ikke er ERTMS-superviseret?

Udrulning af ERTMS på Thybanen

af Svend @, tirsdag 11. februar, 2020, 17:40 (258 dage siden) @ Nikolai_B

Jeg synes at du skal kontakte Banedanmark på tlf 82340000. De vil sikkert gerne høre mere om dine ideer og forslag til at ombygge Thybanen til ETCS.

--
Svend

[image]

Udrulning af ERTMS på Thybanen

af steenth, tirsdag 11. februar, 2020, 18:58 (258 dage siden) @ Nikolai_B

GSM-R har vel virket nogle år på den strækning?

GSM-R er kun til transport af data, så den behøver man ikke teste. Det kun dækning som skal tjekkes af. Toget kontakter stræknings Radio Blok Center via enten et telefonnummer eller en ip-adresse an på hvad version af ETCS som bruges. De oplysninger er kodet ind i de baliser, som fortæller, hvor toget skal oprette forbindelse til.

Udstyret til detektering af tog (med Thales aksel-tæller-system?) kan vel sættes op forud, med minimale spærringer flettet ind i daglig trafik? Og testes før man tester ERTMS-drift på strækningen?
Udnytter man muligheden for at teste pålideligheden af akseltæller-systemet mens eksisterende detektering af kortslutning mellem skinnerne (sporisolationer) stadig er i drift?

Kan aflæsningen af eurobaliserne ske/testes med de almindelige togsæt mens de kører i almindelig køreplansdrift, mens toget ikke er ERTMS-superviseret?

De lavet en funktionstest af akseltællere og baliser. Data fra baliserne skal indsamles, analyseres og tjekkes. Det sker med tog, hvor der er taget ekstra udstyr med til lejligheden. Og det er tog, som er tillyst til opgaven...

Udrulning af ERTMS på Thybanen

af esni, Frederikssund, tirsdag 11. februar, 2020, 18:09 (258 dage siden) @ Fysikeren

Har lige læst lidt om BaneDK’s udrulning af ERTMS på Thybanen.

Hver sektion ser ud til at tage to uger, med første del Thisted-Snedsted. I den første uge lukkes hver anden overkørsel, hvor de formentlig ombygges. Når den uge er gået går man over til ERTMS på strækning, mens den anden halvdel af overkørslerne lukkes i en uge.

I uge tre går man videre til Bedsted-Snedsted, der også tager to uger. Og så videre.

Virker mindre indgribende end de første udrulninger. Håber lidt det er den måde de vil gøre det på fremover.

Betyder det at der ikke bruges togbusser?

--
Eskild

Udrulning af ERTMS på Thybanen

af steenth, tirsdag 11. februar, 2020, 18:36 (258 dage siden) @ esni

Har lige læst lidt om BaneDK’s udrulning af ERTMS på Thybanen.

Hver sektion ser ud til at tage to uger, med første del Thisted-Snedsted. I den første uge lukkes hver anden overkørsel, hvor de formentlig ombygges. Når den uge er gået går man over til ERTMS på strækning, mens den anden halvdel af overkørslerne lukkes i en uge.

I uge tre går man videre til Bedsted-Snedsted, der også tager to uger. Og så videre.

Virker mindre indgribende end de første udrulninger. Håber lidt det er den måde de vil gøre det på fremover.


Betyder det at der ikke bruges togbusser?

Der er kun bustog i weekender. Der er mere her: https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Nyt-signalsystem-mellem-Thist...

Mvh
Steen

Udrulning af ERTMS på Thybanen - SPM til lukning af overkørs

af Ole Juhl @, Skovby, onsdag 12. februar, 2020, 09:56 (258 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Hvad er fidusen ved at lukke overkørsler af 2 omgange?
Jeg tænker lukning i denne forbindelse er generende for tog, så bedre med 1 uge frem for 2 uger.

Men giver mening hvis lukning også omfatter vejtrafik, men er det så omfattende at ombygge en overkørsel at vejtrafik skal lukkes?

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Udrulning af ERTMS på Thybanen - SPM til lukning af overkørs

af esni, Frederikssund, onsdag 12. februar, 2020, 10:35 (258 dage siden) @ Ole Juhl

Hej

Hvad er fidusen ved at lukke overkørsler af 2 omgange?
Jeg tænker lukning i denne forbindelse er generende for tog, så bedre med 1 uge frem for 2 uger.

Men giver mening hvis lukning også omfatter vejtrafik, men er det så omfattende at ombygge en overkørsel at vejtrafik skal lukkes?

Som jeg forstår det, så er overkørslerne midlertidigt spærret for vejtrafikken - ellers giver det ikke mening at det er hveranden der spærres.

Og jeg tænker at det må være fordi overkørslen ikke er sikret under ombygningen

--
Eskild

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen