Lukning af Skovbrynet - her er løsningen (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen @, fredag 14. februar, 2020, 15:00 (8 dage siden)

I hvert fald et forslag, som DSB burde overveje, hvis ikke det bliver skudt ned big time. (Det gør det nok)

Argumentet for at lukke Skovbrynet, er at det er en forudsætning for at kunne køre to minutter hurtigere til Farum. (At tidsbesparelsen er 2 minutter og ikke kun et, skyldes at man derved vil kunne undgå at tog skal vente på hinanden foran den enkeltsporede Mølleå-bro.) OK - Skovbrynet er en lidet benyttet station, og som DSB så rigtigt anfører - det vil kun give passagererne gennemsnitlig 3 minutters længere tid på cykel til en af de andre stationer! Vi skal nok lade være at spørge, hvor lang tid, det vil tage med rollator, men lad os se logisk på det:

Der forventes en tilstrømning af ekstra passagerer fra de tre stationer (Hareskov, Værløse og Farum) som får glæde af tidsbesparelsen på de 2 minutter - og det vil langt overveje tabet af passagerer fra Skovbrynet.

OK - men det er jo kun en mindre del af Farumbanens stationer, som derved opnår tidsbesparelsen. Hvis man nu i stedet lukkede en anden af banens mindst benyttede stationer - Dyssegård - vil der pludselig blive tidsgevinst til flertallet af banens passagerer, nemlig også dem til Vangede, Kildebakke, Buddinge, Stengården og Bagsværd. Hvis det efter samme regnemetode udløser en tilstrømning af flere passagerer - så må det være en langt bedre "forretning" for DSB. Dyssegård ligger jo også tæt ved andre stationer, som hurtigt kan nås på cykel - og Dyssegårds passagertal er jo også lavt.

Men man kan jo også skele lidt til, hvad DSB pønser på med Frederikssundbanen: 4 stationer: Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev skal fremover have 20 minutters drift. Det skal nok give ballade, men hurtigere tog til de fleste. Og så er der lige Kildedal og Vinge. Begge har / får sikkert færre passagerer end Skovbrynet og Dyssegård (indtil Vinge bliver udbygget).

Derfor vil DSB i perioden med 10 minutters drift lade hver andet tog standse i Kildedal og hvert andet i Vinge - så de stationer får så 20 minutters drift. (Man må formode, at i perioder med 20 mins. drift på hele linjen, standser alle tog begge steder.)

Og hovsa - der var den så - løsningen for Farumbanen. Når der er 10 mins. drift standser hver andet tog i Dyssegård og hvert anden på Skovbrynet. Hokus pokus - der bliver en tidsbesparelse = flere passagerer - mange bliver glade, nogle bliver sure, men ikke lige så sure som ved en stationslukning. Det kan hævdes som en indvending at der vil blive skæve minuttal mellem Dyssegård og Skovbrynet, men det minut finder folk nok ud af. Sådan bliver det også mellem Kildedal og Vinge.

Avatar

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 14. februar, 2020, 16:40 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det kan hævdes som en indvending at der vil blive skæve minuttal mellem Dyssegård og Skovbrynet, men det minut finder folk nok ud af. Sådan bliver det også mellem Kildedal og Vinge


Og den måde at “snyde” et minut på har været meget almindeligt tidligere - og er det måske også stadig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af KKLD, fredag 14. februar, 2020, 16:51 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Et fint forslag, men det er stadigvæk en forringelse. Hvad med at få broen lavet 2-sporet og fortsætte med nuværende drift? Det vil vel betyde endnu flere passagerer især også med CBTC næste år.

Hvor dyrt er det at udvide broen med 1 spor mere?

Avatar

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 14. februar, 2020, 17:01 (8 dage siden) @ KKLD

Et fint forslag, men det er stadigvæk en forringelse. Hvad med at få broen lavet 2-sporet og fortsætte med nuværende drift? Det vil vel betyde endnu flere passagerer især også med CBTC næste år.

Hvor dyrt er det at udvide broen med 1 spor mere?


Man kunne vel også starte med at lægge tungespidserne så langt ud på den eksisterende bro som muligt?

M. v. h.

Thomas

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Jørgen Pagh Jensen @, fredag 14. februar, 2020, 17:29 (8 dage siden) @ KKLD

Siden elektrificeringen af Farumbanen har den enkeltsporede bro over Mølleåen været et svagt punkt - og man har da også efterhånden fjernet de andre enkeltsporede S-togs strækninger. Men man kan ikke bare udvide den gamle træbro - og det bliver dyrt (og tidskrævende) at bygge en ny. Nogle husker måske stadig, at den nybyggede motorvejsbro ved Fiskebæk styrtede sammen i 1972 - heldigvis før indvielsen. En ny jernbanebro kommer vel på et tidspunkt - men det kommer ikke til at gå hurtigt.

Til gengæld kan det komme til at gå meget hurtigt med DSB's foreslåede første nedlæggelse af en S-togs station nogensinde. (Vi regner ikke lige Ellebjerg og Enghave med, de blev trods alt erstattede.) Beslutningen skal tages om fem minutter (dvs i april) - og køreplansændring til december.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af cz, Birkerød, lørdag 15. februar, 2020, 23:46 (7 dage siden) @ KKLD

Nu skal man ikke forvente sig alt for meget af CBTC hvad angår hurtigere trafikafvikling - især på Farumbanen. Faktum er, at køretiden i dag med HKT er blevet forøget gradivst over de sidste år. Hvad grunden til dette er, kan man kun gætte på. Et kvalificeret gæt er at "forberede" passagererne til det "fantastiske nye signalsystem" (CBTC), så man ikke oplever en køretidsforlængelse den dag, systemet bliver sat i drift.
Den nuværende køreplan kan snildt overholdes med at accelerere til en hastighed på 55-60km/t - togene kan mellem de fleste stationer kommer langt højere op og derved vinde de ønskede minutter.

Hvis bare ikke der var nogen, der havde valgt at ombygge til "det fantastiske sytem".

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Jørgen Pagh Jensen @, søndag 16. februar, 2020, 16:29 (6 dage siden) @ cz

Er køretiden gradvidst blevet forlænget på Farumbanen? Det kan jeg ikke finde tegn på, når jeg sammenligner nuværende og tidligere køreplaner.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Rail, fredag 14. februar, 2020, 17:26 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Men man kan jo også skele lidt til, hvad DSB pønser på med Frederikssundbanen: 4 stationer: Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev skal fremover have 20 minutters drift. Det skal nok give ballade, men hurtigere tog til de fleste.

Det bliver helt sikkert til noget nu når Skovbrynet har taget al opmærksomheden.. :-(

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Peter Sloots @, fredag 14. februar, 2020, 19:47 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Den Farumbane er godt nok en tidsrøver. Man burde formodentlig, som en anden vist tidligere var inde på, for længst have nedlagt alle de gamle trinbrætter, Dyssegård, Kildebakke, Stengården og Skovbrynet.

Jeg har lige Googlet en rejse her fra Værebrovej til Enghave Plads.

Bus-Stog-Metro - Google: 1 time - Rejseplanen: 55 minutter
Bil - Google: 20 minutter
Cykel - Google: 46 minutter

- og så cykler jeg endda hurtigere end Google foreslår, men jeg er jo også kun 73 år.

PS

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af Toftegaard, fredag 14. februar, 2020, 20:50 (8 dage siden) @ Peter Sloots

Ja, lidt et emneskifte, men nu blev Stengården S-togstation nævnt igen. Hvorfor hedder den det? Det er ikke fordi, den (direkte) har navn efter omgivelserne. Der hedder alt andet noget med 'Stengård'. Intet hedder noget med 'Stengården'.

Hvor kan den lille sproglige forskel stamme fra? Er det en fejl eller en bevidst handling?

Mvh Toftegaard

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af Carsten, fredag 14. februar, 2020, 21:00 (8 dage siden) @ Toftegaard

Hej Toftegaard

Der har ligget en gård lidt øst for trinbrædtet der hed Stengård.

Mvh

Carsten

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af Toftegaard, fredag 14. februar, 2020, 21:04 (8 dage siden) @ Carsten

Ja, men som du selv skriver, så hed den "Stengård". Ikke "Stengården". Og alle andre stednavne i området - kirken, skolen, diverse veje hvor "Stengård" indgår mm, der er det som "Stengård" og ikke "Stengården".

Mvh Toftegaard

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af Jørgen Pagh Jensen @, lørdag 15. februar, 2020, 09:47 (8 dage siden) @ Toftegaard

Her er vi på vej over i noget jernbanehistorisk, men jeg har gået på Stengård skole og set på Stengården station og før undret mig.

Jeg tror nok (her er der tale om gæt, ikke faktuel viden), at da Stengård var den eneste gård bygget af sten i området, blev den af de lokale kaldet Stengården. Det er et helt normalt fænomen, at stednavne i daglige tale får en bestemt form - tænk f.eks. på Dyrehaven.

Da KSB gik med til at oprette et trinbræt ved Gammelmosevej, har de lokale foreslået navnet Stengården - for det var jo det, de kaldte den. Det er så blevet hængende. DSB havde måske ikke godkendt den bestemte form, stationsnavne i Danmark er som grundregel altid i ubestemt form.

Ungdomsboligerne ved stationen (bygget i 2007) hedder i øvrigt også Stengården.

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af Niels Bak, lørdag 15. februar, 2020, 14:49 (7 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det var faktisk også det jeg tænkte - at det er det, som de lokale har kaldt det.

Den bestemte form har man for øvrigt også andre steder som i Ryparken og Svanemøllen. I det første går det igen i områdets navn, men det gør det ikke i det andet (Svanemølleværket, Svanemøllehavnen - ikke Svanemøllen Havn). Men modsat ved fx Sydhavn station, hvor jeg ikke kender nogen, der nogen sinde ville omtale området som andet end Sydhavnen i bestemt form (ud over i sjældne tilfælde det officielle Kgs. Enghave, som DSB jo så ikke kunne bruge, da der allerede var en Enghave Station, og derfor - næsten - valgte at bruge det folkelige...).

Så navngivningspolitikken er vist ikke særlig konsistent, og det er vel heller ikke så vigtigt - men meget sjovt :-)

Hvorfor hedder Stengården Stengården?

af mikedk2100, København Ø, lørdag 15. februar, 2020, 15:29 (7 dage siden) @ Niels Bak

Den bestemte form har man for øvrigt også andre steder som i Ryparken og Svanemøllen. I det første går det igen i områdets navn, men det gør det ikke i det andet (Svanemølleværket, Svanemøllehavnen - ikke Svanemøllen Havn). Men modsat ved fx Sydhavn station, hvor jeg ikke kender nogen, der nogen sinde ville omtale området som andet end Sydhavnen i bestemt form (ud over i sjældne tilfælde det officielle Kgs. Enghave, som DSB jo så ikke kunne bruge, da der allerede var en Enghave Station, og derfor - næsten - valgte at bruge det folkelige...).

Så navngivningspolitikken er vist ikke særlig konsistent, og det er vel heller ikke så vigtigt - men meget sjovt :-)

Og lige med Svanemøllen, så kommer navnet jo fra den vindmølle, der stod i nærheden. Formentlig også blandt de lokale kaldt Svanemøllen i bestemt form, ligesom Stengården. Den eksisterende vindmølle på Kastellet hedder jo også Kastelsmøllen. Jeg gætter på, at Svanemøllen fik sit navn pga jagten på svaner i den nærliggende bugt (Svanemøllebugten). Jeg mindes i hvert fald at have set et maleri, hvor der er kongeligt jagt på svaner der.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af steenth, fredag 14. februar, 2020, 23:53 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I hvert fald et forslag, som DSB burde overveje, hvis ikke det bliver skudt ned big time. (Det gør det nok)

Argumentet for at lukke Skovbrynet, er at det er en forudsætning for at kunne køre to minutter hurtigere til Farum. (At tidsbesparelsen er 2 minutter og ikke kun et, skyldes at man derved vil kunne undgå at tog skal vente på hinanden foran den enkeltsporede Mølleå-bro.) OK - Skovbrynet er en lidet benyttet station, og som DSB så rigtigt anfører - det vil kun give passagererne gennemsnitlig 3 minutters længere tid på cykel til en af de andre stationer! Vi skal nok lade være at spørge, hvor lang tid, det vil tage med rollator, men lad os se logisk på det:

Der forventes en tilstrømning af ekstra passagerer fra de tre stationer (Hareskov, Værløse og Farum) som får glæde af tidsbesparelsen på de 2 minutter - og det vil langt overveje tabet af passagerer fra Skovbrynet.

OK - men det er jo kun en mindre del af Farumbanens stationer, som derved opnår tidsbesparelsen. Hvis man nu i stedet lukkede en anden af banens mindst benyttede stationer - Dyssegård - vil der pludselig blive tidsgevinst til flertallet af banens passagerer, nemlig også dem til Vangede, Kildebakke, Buddinge, Stengården og Bagsværd. Hvis det efter samme regnemetode udløser en tilstrømning af flere passagerer - så må det være en langt bedre "forretning" for DSB. Dyssegård ligger jo også tæt ved andre stationer, som hurtigt kan nås på cykel - og Dyssegårds passagertal er jo også lavt.


Og hovsa - der var den så - løsningen for Farumbanen. Når der er 10 mins. drift standser hver andet tog i Dyssegård og hvert anden på Skovbrynet. Hokus pokus - der bliver en tidsbesparelse = flere passagerer - mange bliver glade, nogle bliver sure, men ikke lige så sure som ved en stationslukning. Det kan hævdes som en indvending at der vil blive skæve minuttal mellem Dyssegård og Skovbrynet, men det minut finder folk nok ud af. Sådan bliver det også mellem Kildedal og Vinge.

Jeg er ikke glad for den slags løsninger. Det er mere publikumsvenlig at have faste minuttal - dvs ren 10 minutters drift. Imellem Dyssegård og Skovbrynet er der 2 store stationer - Buddinge og Bagsværd.

Jeg følger den lokale debat på strækningen. Faktisk er de fleste ikke glad for afkortning af linje Bx til Buddinge. Og de fleste passager kommer fra stationer nord for Buddinge....

Men man kan jo også skele lidt til, hvad DSB pønser på med Frederikssundbanen: 4 stationer: Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev skal fremover have 20 minutters drift. Det skal nok give ballade, men hurtigere tog til de fleste. Og så er der lige Kildedal og Vinge. Begge har / får sikkert færre passagerer end Skovbrynet og Dyssegård (indtil Vinge bliver udbygget).

Det er ikke noget god løsning på Frederikssundsbanen. Nedprioritering af de 4 stationer er et valg om tilgodeset flere end det går ud over. DSB har opbakning til det fra kommunerne og mange pendlere. Og hvis der skal være mindst 10 minutters drift på strækningen, skal der være muligt med 12 tog i timen i stedet for 9 tog i timen. Og et vendespor ved Carlsberg kan skaffe den mulighed.

Frederikssundbanen

af FrbC, torsdag 20. februar, 2020, 11:57 (2 dage siden) @ steenth

Det er en meget dårlig løsning på Frederikssundbanen.
Især Peter Bangs Vej og Langgade stationer ligger i tætbebyggede områder og har flere passagerer end flere af de stationer, der står til at bevare 10-minutters drift.

Hvorfor springer man ikke i stedet Dybbølsbro og Carlsberg over, sådan som man tidligere har gjort?
De to stationer betjenes også af andre linjer, så det vil ikke mærkes så meget at de mister nogle få afgange.

Frederikssundbanen

af steenth, torsdag 20. februar, 2020, 12:32 (2 dage siden) @ FrbC

Det er en meget dårlig løsning på Frederikssundbanen.
Især Peter Bangs Vej og Langgade stationer ligger i tætbebyggede områder og har flere passagerer end flere af de stationer, der står til at bevare 10-minutters drift.

Jeg har kigget på passagertal. De 2 stationer er af de 4 stationer har dårlige passagertal imellem Valby og Ballerup - Islev og Jyllingsvej ligger lavere. Men de er ikke ringe i forhold til andre stationer. Men de ligger på de niveau pga. at muligheder for anden transport er gode - det er bus og mange cykler i de tættere befolket områder.

Hvorfor springer man ikke i stedet Dybbølsbro og Carlsberg over, sådan som man tidligere har gjort?
De to stationer betjenes også af andre linjer, så det vil ikke mærkes så meget at de mister nogle få afgange.

Både Dybbølsbro og Carlsberg er vigtigste destinationer fra andre stationer, hvor en del skal skifte tog... Men det er hver at undersøge det.

Frederikssundbanen

af Michaelmy, torsdag 20. februar, 2020, 12:57 (2 dage siden) @ steenth

Dybbølsbro, der skal alle Banedanmark og DSB medarbejdere der skal i Trafiktårnet stå af og på. Den må være fredet;)

Frederikssundbanen

af Svend @, torsdag 20. februar, 2020, 19:59 (2 dage siden) @ Michaelmy

Dybbølsbro, der skal alle Banedanmark og DSB medarbejdere der skal i Trafiktårnet stå af og på. Den må være fredet;)

.
Tænk ikke på Banedanmark medarbejdere. De er blevet bilister :-D

--
Svend

[image]

Frederikssundbanen

af Simon1906, Hedehusene, torsdag 20. februar, 2020, 21:36 (2 dage siden) @ Svend

Det kommer nok an på hvor bor de, hvor arbejder deog hvad tid arbejder de. Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Frederikssundbanen

af steenth, torsdag 20. februar, 2020, 22:14 (2 dage siden) @ Michaelmy

Dybbølsbro, der skal alle Banedanmark og DSB medarbejdere der skal i Trafiktårnet stå af og på. Den må være fredet;)

Banedanmark har meget lidt indflydelse på S-togskøreplan, når DSB har hele spornettet til rådelighed i meste af dagen og det er meget få hos DSB, som har og får arbejdsplads i tårnet...

Mvh
Steen

Frederikssundbanen

af mikedk2100, København Ø, torsdag 20. februar, 2020, 12:48 (2 dage siden) @ FrbC

Det er en meget dårlig løsning på Frederikssundbanen.
Især Peter Bangs Vej og Langgade stationer ligger i tætbebyggede områder og har flere passagerer end flere af de stationer, der står til at bevare 10-minutters drift.

Hvorfor springer man ikke i stedet Dybbølsbro og Carlsberg over, sådan som man tidligere har gjort?
De to stationer betjenes også af andre linjer, så det vil ikke mærkes så meget at de mister nogle få afgange.

For vel omkring 10-15 år siden lavede DSB standsningsmønstret om, så ingen S-tog indenfor zone 1 og 2 var gennemkørende. Det gav god mening, da stationerne ligger tæt og det er et egentlig metrosystem i zone 1 og 2 (selvom nogen mener, at metro og S-tog slet ikke kan sammenlignes). Det gav også god mening, at overspring af stationer foregik "ude på landet", hvor der er noget længere mellem stationerne.

Men idéen var åbenbart ikke så god, for der kom rimelig hurtigt gennemgående tog igen på de indre strækninger. Desværre.

Frederikssundbanen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 20. februar, 2020, 13:09 (2 dage siden) @ mikedk2100

ville da ellers være naturligt at der var der er tæt mellem stationerne, springes nogen over, mens der hvor der er langt mellem ja der stopper de

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af Jens Hansen, lørdag 15. februar, 2020, 09:18 (8 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvilke trafikale muligheder giver førerløse s-tog?

Jeg tænker, det enkeltsporede stykke før Farum, bliver der mulighed for at optimere her?

JH

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af mpp, lørdag 15. februar, 2020, 21:15 (7 dage siden) @ Jens Hansen

Førerløse s-tog bruger det nye signalsystem, så i sig selv giver det ikke nogle muligheder at togene bliver førerløse udover hvad der kommer med CBTC. På den anden side må man forvente at man kan vende togene hurtigere og det måske kunne gøre noget for hvad køreplan, man kan køre ud til Farum.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af KKLD, lørdag 15. februar, 2020, 21:17 (7 dage siden) @ mpp

Førerløse S-tog betyder vel at der kommer nye tog der fx kan bremse og accelerere hurtigere og måske også har højere topfart.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af mpp, lørdag 15. februar, 2020, 21:25 (7 dage siden) @ KKLD

Nej. Togene accelerer allerede så hurtigt som man nu en gang kan uden at folk vælter rundt i vognene og skal de køre hurtigere skal banen også opgraderes. At de bliver førerløse ændrer ikke ved togenes tekniske egenskaber i øvrigt.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af KKLD, lørdag 15. februar, 2020, 21:30 (7 dage siden) @ mpp

De kan vel sagtens komme op på niveau med metroen på acceleration og bremseevne.
Når det virker i metroen hvor de fleste står op kan det sagtens virke i S-tog hvor de fleste sidder ned.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af mpp, lørdag 15. februar, 2020, 22:10 (7 dage siden) @ KKLD

S-tog kan accelerere med 1,3 m/s2 og decelerere med 1,2 m/s2. Metrotogene 1,3 m/s2 og 1,3 m/s2. Det hjælper så at metroen ikke kører efter en køreplan og dermed ikke behøver køre med fuld drøn hvis forholdene ikke er til det, hvorimod man altid vil skulle lægge noget luft i s-togenes køreplan.

Og så er der selvfølgeligt hele issuet omkring indstilling af s-tog, hvor indførslen af CBTC indtil videre har lagt til rejsetiden på nordbanen.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af BoA @, Herlev, søndag 16. februar, 2020, 06:21 (7 dage siden) @ KKLD

Hej KKLD.
Når man læser dine ideer om mere acceleration i 4G-erne, så er du vist på udeBANE,
hvis man ikke har sat sig, og er på vej til en plads, når lokoføreren sætter i gang,
så flytter toget sig noget hurtigere end du gør, hvilket er ganske ubehageligt, den ”oplevelse” skulle du prøve.
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af KKLD, søndag 16. februar, 2020, 13:58 (6 dage siden) @ BoA

Hvis det er et problem så kunne man med de nye tog fokusere på at accelerere hurtigere fra fx 60 km/t til 120 km/t for der går det med de nuværende S-tog langsommere end fra 0 km/t til 60 km/t.

Lukning af Skovbrynet - her er løsningen

af mpp, torsdag 20. februar, 2020, 12:46 (2 dage siden) @ KKLD

Det kommer jo nok også med i udbuddet til næste generation af S-tog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen