Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler (Generelt)

af andersj, Aalborg, 1/3 2020, 16:33 (1519 dage siden)

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

Bombardier har imidlertid indklaget afgørelsen, så det er endnu uvist hvornår kontrakten kan underskrives og om togene dermed når at blive leveret til tiden.

Mere info her: http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/trafikstarten-paa-system-3-ris...

--
Mvh Anders

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Svend, 1/3 2020, 19:01 (1519 dage siden) @ andersj

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

.
Skal vi gætte på noget i denne stil, blot i en trevogns udgave, to-strøms og passende til 55 cm perroner (i Tyskland opererer man med både 76 cm perroner og 55 cm perroner, men det er en anden snak)

[image]

https://www.railjournal.com/fleet/db-regio-and-stadler-sign-kiss-emu-contract/
https://www.stadlerrail.com/en/products/detail-all/kiss160/25/

--
Svend

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af andersj, Aalborg, 1/3 2020, 21:09 (1518 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det er noget i den retning, da de jo er bygget til 200 km/t modsat de tyske varianter der kun er bygget til 160 km/t.
De tyske varianter er desuden bygget af Stadler Pankow og er noget smal øverst i forhold til dem der er bygget af Stadler i Schweiz. Dem til Mälartåg og Upptåget (ER1) har end endnu bredere vognkasse end de "normale".

Standard bredde på KISS: 2,8 meter
Stadler Dosto / ER1: 2,92 meter
Litra ET: 2,97 meter

--
Mvh Anders

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Keld H. Mikkelsen, 1/3 2020, 19:38 (1519 dage siden) @ Svend

Skal vi gætte på noget i denne stil, blot i en trevogns udgave, to-strøms og passende til 55 cm perroner

3-vogns udgaven, som kan køre på både 15 kV og 25 kV, kører allerede ved CFL og kører bl.a. togene i timedrift fra Luxembourg til Koblenz i Tyskland. Det er faktisk et lækkert tog at være passager i.

Se evt. billeder på: https://en.wikipedia.org/wiki/CFL_Class_2300

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 19:55 (1518 dage siden) @ andersj

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

Det betyder vel at DSB's ti litra ET er værdiløse med et slag. Hvem gider et litra med ti enheder. Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mpp, 1/3 2020, 20:30 (1518 dage siden) @ kme

De kan vel bruges andre steder på nettet afhængigt af, hvilket materiel der er hurtigst at skifte.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af KDF, 1/3 2020, 20:45 (1518 dage siden) @ kme

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

Det betyder vel at DSB's ti litra ET er værdiløse med et slag. Hvem gider et litra med ti enheder. Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.

Prøv nu at læse den tekst du selv har indsat og kommenteret på.
Der står jo at de nye togsæt skal supplere den eksisterende flåde.

Mvh
Morten

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 21:02 (1518 dage siden) @ KDF

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

Det betyder vel at DSB's ti litra ET er værdiløse med et slag. Hvem gider et litra med ti enheder. Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.


Prøv nu at læse den tekst du selv har indsat og kommenteret på.
Der står jo at de nye togsæt skal supplere den eksisterende flåde.

Ja det er da meget godt men det er en aldrene flåde (20 år gamle) og svenskerne har "committet" - hedder det vist på nudansk - til en ny type tog. Så er det ikke svært at se at ET/X31 er en døende platform for svenskerne. Hvad skulle de med ti ekstra ti danske ET? Vedligeholdelsesudgiften bliver utålelig for DSB. Hvad skulle DSB med dem efter Øresundstrafiken ophører? Lave en lyntogslinje til Esbjerg? De er direkte til ophug.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af andersj, Aalborg, 1/3 2020, 21:18 (1518 dage siden) @ kme

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

Det betyder vel at DSB's ti litra ET er værdiløse med et slag. Hvem gider et litra med ti enheder. Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.


Prøv nu at læse den tekst du selv har indsat og kommenteret på.
Der står jo at de nye togsæt skal supplere den eksisterende flåde.

Ja det er da meget godt men det er en aldrene flåde (20 år gamle) og svenskerne har "committet" - hedder det vist på nudansk - til en ny type tog. Så er det ikke svært at se at ET/X31 er en døende platform for svenskerne. Hvad skulle de med ti ekstra ti danske ET? Vedligeholdelsesudgiften bliver utålelig for DSB. Hvad skulle DSB med dem efter Øresundstrafiken ophører? Lave en lyntogslinje til Esbjerg? De er direkte til ophug.

Du må tænke på at DSB og primært Skånetrafiken i disse år investere et større millionbeløb i at levetidsforlænge samtlige 111 Øresundstog til mindst 15 års videre drift. Desuden blev sidste serie også først leveret i 2012.

--
Mvh Anders

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 21:38 (1518 dage siden) @ andersj

Du må tænke på at DSB og primært Skånetrafiken i disse år investere et større millionbeløb i at levetidsforlænge samtlige 111 Øresundstog til mindst 15 års videre drift. Desuden blev sidste serie også først leveret i 2012.

Hvis DSB betaler proportionalt til ti ud af 111 togsæt, så er 9% af "et større millionbeløb" ikke mange penge. Det er meget dyrere at drifte et litra på kun ti stk. Det er simpelthen for dumt. Specielt når man ikke har noget at bruge dem til. Ti togsæt er bare for lidt til at være brugbart/profitabelt. Og du kan ikke bilde mig ind at svenskerne vil betale for DSB's ET når de nu har en kæmpe option på de nye togsæt.

Avatar

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mss ⌂, 1/3 2020, 22:03 (1518 dage siden) @ kme

DSB har 34 ET! Hvor hulen får du 10 fra..???

ET/X31K er i øvrigt stadig en ny type, de seneste leveredes for sølle 8 år siden og der er rigeligt brug for hvert eneste sæt, og alle (læs: ALLE) bliver levetidsforlænget i et samlet program. Så ingen udfasning og ingen småserier. Øresundstogene er et samlet koncept med masser af stordriftsfordele.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 22:32 (1518 dage siden) @ mss

DSB har 34 ET! Hvor hulen får du 10 fra..???

Almen viden fra dette forum. Men jeg oplyses gerne hvis du ved andet end andre og at DSB har ejendomsret over mere end ti ET. Ikke bare rådighedsret via kontrakten med Skånetrafiken, men ejendom.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/3 2020, 22:57 (1518 dage siden) @ kme

DSB hjemme side siger 34 sæt

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af RasmusD, 1/3 2020, 23:25 (1518 dage siden) @ kme

DSB ejer 34 ET-togsæt.

SJ kommer til at låne 24 af de ET-togsæt, når de overtager Øresundstogene. De betaler ikke for at låne dem, men skal sørge for vedligehold.

Hvad der skal ske med DSB’s sidste 10 ET-togsæt, er ikke meldt ud. Et gæt er at de stadig skal køre på kystbanen. Rygter siger at DSB gerne vil sælge dem.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 23:23 (1518 dage siden) @ mss

DSB har 34 ET! Hvor hulen får du 10 fra..???

Ja, du har nok ret. Jeg har læst DSB's årsrapport for 2019 hvor de skriver:

I forbindelse med overdragelsen af Øresunds-trafikken bliver vedligeholdelsen af de 77 svenskejede Øresunds-togsæt overdraget til den fremtidige leverandør. Dette sker i december 2020.

Med 111 byggede eksemplarer må 34 være danske og du har ret.
https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-arsrapport-2019.pdf (side 20)

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Rail, 1/3 2020, 23:25 (1518 dage siden) @ kme

DSB har 34 ET! Hvor hulen får du 10 fra..???

Ja, du har nok ret. Jeg har læst DSB's årsrapport for 2019 hvor de skriver:

I forbindelse med overdragelsen af Øresunds-trafikken bliver vedligeholdelsen af de 77 svenskejede Øresunds-togsæt overdraget til den fremtidige leverandør. Dette sker i december 2020.


Med 111 byggede eksemplarer må 34 være danske og du har ret.
https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-arsrapport-2019.pdf (side 20)

DSB skal stille 24 af de 34 sæt til rådighed for vinderen (SJ) af Øresundstrafikken, derved kommer man ned på 10 sæt der skal bruges andre steder (eksempelvis Kystbanen).

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 1/3 2020, 23:33 (1518 dage siden) @ Rail

DSB har 34 ET! Hvor hulen får du 10 fra..???

Ja, du har nok ret. Jeg har læst DSB's årsrapport for 2019 hvor de skriver:

I forbindelse med overdragelsen af Øresunds-trafikken bliver vedligeholdelsen af de 77 svenskejede Øresunds-togsæt overdraget til den fremtidige leverandør. Dette sker i december 2020.


Med 111 byggede eksemplarer må 34 være danske og du har ret.
https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-arsrapport-2019.pdf (side 20)


DSB skal stille 24 af de 34 sæt til rådighed for vinderen (SJ) af Øresundstrafikken, derved kommer man ned på 10 sæt der skal bruges andre steder (eksempelvis Kystbanen).

Så jeg havde halvvejs ret. Suk. Hold dog *** hvor er det noget rod.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Gæst42, 2/3 2020, 08:40 (1518 dage siden) @ kme

Ja du havde ret i antallet, men det var vidst også det.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Banemanden, 1/3 2020, 22:06 (1518 dage siden) @ kme

DSB kan (og vil) købe sig til vedligehold af de 10 togsæt i Sverige når de overtager ved de nye værksteder svenskerne er igang med at bygge.

Der har desuden været snak om, at de 10 ET sæt, såfremt de ikke skulle køre på Øresundsforbindelsen, skulle køre til Esbjerg.

Chancen for, at de er Danmarks bidrag til Øresundsforbindelsen er dog størst, så der sker nok ikke det store - andet end svenskerne nu vil køre med længere togsæt til Göteborg, karlskrona og Kalmar.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/3 2020, 22:12 (1518 dage siden) @ Banemanden

DSB kan (og vil) købe sig til vedligehold af de 10 togsæt i Sverige når de overtager ved de nye værksteder svenskerne er igang med at bygge.

Der har desuden været snak om, at de 10 ET sæt, såfremt de ikke skulle køre på Øresundsforbindelsen, skulle køre til Esbjerg.

Det ville være en glædelig beslutning hvis det sker, så vi kan slippe for de 'skrækkelige' IR4 tog med sæder som i et dårligt regionaltog :-)

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Peter Christensen, 2/3 2020, 05:32 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

Det ville være en glædelig beslutning hvis det sker, så vi kan slippe for de 'skrækkelige' IR4 tog med sæder som i et dårligt regionaltog :-)

Den snak har vi haft før.....
Jeg har prøvet en tur Göteborg-København H i en ET......det var ikke spændende, så lad være med at glæde dig for tidligt.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Banemanden, 2/3 2020, 07:13 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

Tror nu ikke du skal glæde dig for tidligt. Komforten i ET er ikke særligt god og de er ikke ret populære til Länstrafikken i Sverige af samme årsag.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/3 2020, 08:26 (1518 dage siden) @ Banemanden

Tror nu ikke du skal glæde dig for tidligt. Komforten i ET er ikke særligt god og de er ikke ret populære til Länstrafikken i Sverige af samme årsag.

Komforten i ET er ikke som i IC3 - det er vi helt enige om, men den er trodsalt langt bedre end i ER, som efterhånden mest minder om et togsæt der kun venter på en udrangering.

Sæderne er siddet i stykker, så selve sædefladen ikke længere er nogenlunde plan, men er forvandlet til et 'hul', hvor der mangler fyld.

Derudover gør opstillingen af sæderne, at der mangler et ordentlig bord i omkring 3/4 dele at toget, så DSB argument med at man kan arbejde undervejs, klinger lidt hult, hvis du skal med litra ER - men gør omvendt nok, at DSB kan sælge nogle tillæg til 180,- kr.

DSB gør desværre intet - som i intet - ved komforten i litra ER. Dengang de første planer kom med at indsætte dem i IC-drift mellem København og Esbjerg, skulle et antal ombygges til IC-komfort, så man ved jo godt den er gal med sit produkt - men det blev vist kun til at vende sæderne i en vogn.

Og som DSB økonomi er pt., så skal man nok ikke gøre sig nogen forhåbninger om nogen ændringer her - derfor kunne et skift til litra ET være en oplagt løsning på de udfordringer - litra ER er skabt til en sjællandske regiontrafik, hvilket toget stadig kun er !!!

Man vil gerne at man benyttet kollektiv trafik, men komfort og service går mod bunden, mens priserne går mod toppen - men det er en anden diskussion.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Gæst42, 2/3 2020, 08:39 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er komfort meget subjektivt og personligt vil jeg hellere kører i ER end ET... Sidstnævnte er i øvrigt også meget slidt efterhånden..
Når det er sagt er IC-tog alligevel de fakto regionaltog, så kan ikke se nogen grund til at passagere til/fra Vejen skal have krav på bestemte tog frem for Sjællandske pendlere.. Udover man måske kunne sige at dem der er fleste af burde tilbydes det bedste ?

Sædeopgraderingen bestod i at alle togsæt blev ens og at alle sæt fik IC3-sæder i stillezonen og første klasse.

Ps det er halvdelen af sæderne i ER der er opstillet i vis-a-vis...

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/3 2020, 09:03 (1518 dage siden) @ Gæst42

Når det er sagt er IC-tog alligevel de fakto regionaltog, så kan ikke se nogen grund til at passagere til/fra Vejen skal have krav på bestemte tog frem for Sjællandske pendlere.. Udover man måske kunne sige at dem der er fleste af burde tilbydes det bedste ?

Argumentet mod ET i Sverige, er jo netop den dårlige komfort når der rejse langt, så jeg har svært ved at se, hvorfor rejsende fra f.eks. Vejen eller Vejle ikke skal tilbydes samme komfort - rejsen er af samme længde, rejsens pris er den sammen - men alligevel skal den fra Vejen rejse i 'regionaltog' mens dem fra Vejle kan rejse i 'Intercitytog'...

Sædeopgraderingen bestod i at alle togsæt blev ens og at alle sæt fik IC3-sæder i stillezonen og første klasse.

Der er vel kun i omkring halvdelen af sættene, at sæderne i stillezonen er udskifte til IC-sæder - i de resterende sæt er der stadig IR4 sæder.

Ps det er halvdelen af sæderne i ER der er opstillet i vis-a-vis...


Vogn 1x (den med DSB 1' og stillezone) holder vi uden for regnestykket - for der er 3 forskellige sædeopstillinger, hvor antallet af DSB1 varierer.

Vogn 2x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF - og deraf et meget lille bord. (44 fly / 8 vis-a-vis)

Vogn 3x er alle sæder på nær 4 opstillet som IC3 og med samme afstand (4 fly / 40 vis-a-vis)

Vogn 4x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF (42 fly / 8 vis-a-vis)

Det giver 90 sæder med fly opstilling og 56 med vis-a-vis opstilling - og det er jo langt fra halvdelen, hvoraf de 16 oven i købet mangler et ordentlig bord, så er der er 40 tilbage med samme opstilling som MF.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Gæst42, 2/3 2020, 17:30 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

Når det er sagt er IC-tog alligevel de fakto regionaltog, så kan ikke se nogen grund til at passagere til/fra Vejen skal have krav på bestemte tog frem for Sjællandske pendlere.. Udover man måske kunne sige at dem der er fleste af burde tilbydes det bedste ?


Argumentet mod ET i Sverige, er jo netop den dårlige komfort når der rejse langt, så jeg har svært ved at se, hvorfor rejsende fra f.eks. Vejen eller Vejle ikke skal tilbydes samme komfort - rejsen er af samme længde, rejsens pris er den sammen - men alligevel skal den fra Vejen rejse i 'regionaltog' mens dem fra Vejle kan rejse i 'Intercitytog'...

Så nu er komforten i ET dårlig ?

Dem fra Slagelse kan også kører i Intercitytog imens dem fra Kalundborg skal tvinges op i en dobbeltdækker eller IC4, livet er ikke retfærdigt... I øvrigt er Vejle en væsentlig større by end Vejen...

Egentligt tror jeg bare du skal være glad for den komfort danske tog har ift. syd for grænsen.

Sædeopgraderingen bestod i at alle togsæt blev ens og at alle sæt fik IC3-sæder i stillezonen og første klasse.


Der er vel kun i omkring halvdelen af sættene, at sæderne i stillezonen er udskifte til IC-sæder - i de resterende sæt er der stadig IR4 sæder.

Ps det er halvdelen af sæderne i ER der er opstillet i vis-a-vis...


Vogn 1x (den med DSB 1' og stillezone) holder vi uden for regnestykket - for der er 3 forskellige sædeopstillinger, hvor antallet af DSB1 varierer.

Vogn 2x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF - og deraf et meget lille bord. (44 fly / 8 vis-a-vis)

Vogn 3x er alle sæder på nær 4 opstillet som IC3 og med samme afstand (4 fly / 40 vis-a-vis)

Vogn 4x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF (42 fly / 8 vis-a-vis)

Det giver 90 sæder med fly opstilling og 56 med vis-a-vis opstilling - og det er jo langt fra halvdelen, hvoraf de 16 oven i købet mangler et ordentlig bord, så er der er 40 tilbage med samme opstilling som MF.

Nej det er jo klart når du ikke medtager den del mange Vis-a-vis sæder..

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/3 2020, 17:48 (1518 dage siden) @ Gæst42

Argumentet mod ET i Sverige, er jo netop den dårlige komfort når der rejse langt, så jeg har svært ved at se, hvorfor rejsende fra f.eks. Vejen eller Vejle ikke skal tilbydes samme komfort - rejsen er af samme længde, rejsens pris er den sammen - men alligevel skal den fra Vejen rejse i 'regionaltog' mens dem fra Vejle kan rejse i 'Intercitytog'...


Så nu er komforten i ET dårlig ?

Du forvrænger hvad jeg skriver - på lange rejse synes svenskerne at ET har dårlig komfort, og du argumenterede med at afgange med flest passagerer burde nyde godt af den bedste komfort - og ikke dem som rejser langt...

Dem fra Slagelse kan også kører i Intercitytog imens dem fra Kalundborg skal tvinges op i en dobbeltdækker eller IC4, livet er ikke retfærdigt... I øvrigt er Vejle en væsentlig større by end Vejen...

Betaler dem fra Vejle en højre billetpris, fordi de kommer fra en større by ??? - hvad med dem der rejse fra Kolding, skal de kategoriseres som 'Vejle' hvor de har krav på bedre komfort fordi byen er større - eller må de nøjes med komfort som dem fra Esbjerg kan få ?? - Hint: Vejle er den mindste by af de 3 nævnte.

I øvrigt skal både dem fra Esbjerg/Vejen og Vejle benytte IC4 tog hvis de vælger et regional tog, så det er ikke kun et Kalundborg fænomen.

Egentligt tror jeg bare du skal være glad for den komfort danske tog har ift. syd for grænsen.

Nu er der jo ingen grund til at stræbe efter et produkt der er dårligere - vi kan jo også sammenligne med jernbanerne i Indien :-)

Det giver 90 sæder med fly opstilling og 56 med vis-a-vis opstilling - og det er jo langt fra halvdelen, hvoraf de 16 oven i købet mangler et ordentlig bord, så er der er 40 tilbage med samme opstilling som MF.


Nej det er jo klart når du ikke medtager den del mange Vis-a-vis sæder..

Hvor er de resterende Vis-a-vis sæder ?

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Banemanden, 2/3 2020, 09:51 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

På Kystbanen hvor begge togsæt kører, foretrækker langt de fleste komforten i IR4.

ET sættene har flade sæder næsten uden nogen form for polstring og de går i stykker for et godt ord.

Men jeg ved det er subjektivt og nok noget man aldrig når til enighed om :)

ET er i grove træk bare en moderne 3-vogns udgave af ER. De er billigere og kvaliteten er derefter. Det eneste der pt redder ET en smule er den svenske mega investering i renoveringen af dem så toiletterne fx, som var virkelig ringe i ET, bliver skiftet osv. men igen, det kommer svenskerne til gode. Ikke rigtig danskerne.

Uanset hvordan man vender og drejer det er de fleste af både ER og ET sættene nogle ældre damer. Det er kun de 10 ekstra togsæt de nåede at bestille som er relativt nye - men som jo altså er bygget på samme måde og sf samme kvalitet som de oprindelige.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mikedk2100, 1/3 2020, 21:19 (1518 dage siden) @ kme

Det betyder vel at DSB's ti litra ET er værdiløse med et slag. Hvem gider et litra med ti enheder. Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.

Det er vel nærmere DSB, der er nødt til at købe/leje tog af Skånetrafiken. 10 togsæt er da ikke nok til at få Kystbanen til at hænge sammen.

Eller vil man også indsætte dieseltog her?

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mpp, 1/3 2020, 23:14 (1518 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af KKLD, 2/3 2020, 00:16 (1518 dage siden) @ mpp

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.

Kommer det til at være en forbedring?
Er der et sted hvor man kan danne sig et overblik over forskellen på de tog?

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mikedk2100, 2/3 2020, 10:43 (1518 dage siden) @ mpp

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.

Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.

Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af KKLD, 2/3 2020, 10:48 (1518 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.

Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.

Det kan da ikke være rigtigt at der kommer til at køre dieseltog på Kystbanen!?

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Rail, 2/3 2020, 17:18 (1518 dage siden) @ KKLD

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.

Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.


Det kan da ikke være rigtigt at der kommer til at køre dieseltog på Kystbanen!?

Nej det er det heller ikke...

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 2/3 2020, 13:22 (1518 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende.

Alt andet end indkøb af flere dobbeltdækkere vil være underligt. De er jo produceret i stort antal og må kunne fås brugt til en rimelig pris. En del af de eksisterende DD-vogne er jo allerede købt som brugte udlejningsvogne. Det er selvfølgelig en midlertidig løsning, men det er DSB også.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Niels Munch, 2/3 2020, 13:30 (1518 dage siden) @ kme

En del af de eksisterende DD-vogne er jo allerede købt som brugte udlejningsvogne.


De var nye, da DSB lejede dem og brugte, da DSB købte dem fra leasingselskaberne, brugt af DSB.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 2/3 2020, 13:38 (1518 dage siden) @ Niels Munch

En del af de eksisterende DD-vogne er jo allerede købt som brugte udlejningsvogne.

De var nye, da DSB lejede dem og brugte, da DSB købte dem, brugt af DSB.

Hold nu op med latterligt flueknepperi. Vognene var brugte da DSB erhvervede ejendomsretten. Hvem der havde brugt dem er irrelevant.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Niels Munch, 2/3 2020, 13:49 (1518 dage siden) @ kme

En del af de eksisterende DD-vogne er jo allerede købt som brugte udlejningsvogne.

De var nye, da DSB lejede dem og brugte, da DSB købte dem, brugt af DSB.


Hold nu op med latterligt flueknepperi. Vognene var brugte da DSB erhvervede ejendomsretten. Hvem der havde brugt dem er irrelevant.


Flueknepperi? Dine vidtløftigheder svækker din troværdighed.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Banemanden, 2/3 2020, 14:02 (1518 dage siden) @ kme

Der var vist ikke meget flueknepperi i det der var henvendt til dig.

Du påstår der er massevis af brugte DD vogne og nogen fortæller dig, at de eneste vogne DSB kunne købe brugt, var dem de selv havde brugt. De hænger altså ikke bare på træerne og der står ikke 250 tomme vogne og glor et sted.

Håber du taler pænere til folk i virkeligheden end som du skrev i det svar her :)

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af andersj, Aalborg, 2/3 2020, 13:38 (1518 dage siden) @ kme

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende.


Alt andet end indkøb af flere dobbeltdækkere vil være underligt. De er jo produceret i stort antal og må kunne fås brugt til en rimelig pris. En del af de eksisterende DD-vogne er jo allerede købt som brugte udlejningsvogne. Det er selvfølgelig en midlertidig løsning, men det er DSB også.

Der udrangeres flere og flere dobbeltdækkervogne i Tyskland fordi (næsten) alle nye kontrakter er baseret på togsæt. Indtil videre er det dog kun vogne til 140 km/t og uden klimaanlæg der er hensat.

Spørgsmålet er nok mere hvor mange DD-stammer anvendes der i dag i køreplanen, og hvor mange kan der potentielt anvendes. Hver gang man passere Belvedere er der godt fyldt med vogne.

--
Mvh Anders

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af RasmusD, 2/3 2020, 14:28 (1518 dage siden) @ andersj

Spørgsmålet er nok mere hvor mange DD-stammer anvendes der i dag i køreplanen, og hvor mange kan der potentielt anvendes. Hver gang man passere Belvedere er der godt fyldt med vogne.

Hvis man er forbi Belvedere i myldretiden, plejer der at være forholdsvist tomt.

Man kan også se på det fra en anden vinkel: Det er sket flere gange inden for det sidste års tid at DSB har kørt dobbeltdækkere med en ME i hver ende, fordi der manglede driftsklare styrvogne.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/3 2020, 15:00 (1518 dage siden) @ andersj

.

Der udrangeres flere og flere dobbeltdækkervogne i Tyskland fordi (næsten) alle nye kontrakter er baseret på togsæt. Indtil videre er det dog kun vogne til 140 km/t og uden klimaanlæg der er hensat.

Det er også hensat en del Dosto97 vogne (som herunder i Mukran), der kan opgraderes til 160 km/t og klimaanlæg, som eksempelvis Israelerne gør. De fleste vogne har dog høj indstigning

/Lasse
[image]

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 2/3 2020, 16:07 (1518 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der udrangeres flere og flere dobbeltdækkervogne i Tyskland fordi (næsten) alle nye kontrakter er baseret på togsæt. Indtil videre er det dog kun vogne til 140 km/t og uden klimaanlæg der er hensat.

Det er også hensat en del Dosto97 vogne (som herunder i Mukran), der kan opgraderes til 160 km/t og klimaanlæg, som eksempelvis Israelerne gør. De fleste vogne har dog høj indstigning

Til stoptog som kystbanen er det ret ligegyldigt om tophastigheden er 140 eller 160 km/t. Kystbanen kører alligevel ikke så hurtigt.

Høj indstigning er dog et problem.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af KKLD, 2/3 2020, 16:32 (1518 dage siden) @ kme

Der udrangeres flere og flere dobbeltdækkervogne i Tyskland fordi (næsten) alle nye kontrakter er baseret på togsæt. Indtil videre er det dog kun vogne til 140 km/t og uden klimaanlæg der er hensat.

Det er også hensat en del Dosto97 vogne (som herunder i Mukran), der kan opgraderes til 160 km/t og klimaanlæg, som eksempelvis Israelerne gør. De fleste vogne har dog høj indstigning

Til stoptog som kystbanen er det ret ligegyldigt om tophastigheden er 140 eller 160 km/t. Kystbanen kører alligevel ikke så hurtigt.

Høj indstigning er dog et problem.

Til de tog der springer stationer over giver det rigtig fin mening med 140 og 160 km/t.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Frank Poulsen, 2/3 2020, 17:09 (1518 dage siden) @ KKLD

Kun hvis der bygges flere spor! Det har vi haft vendt en gang for nylig herinde. Det nytter jo ikke noget at det gennemkørende kører hurtigere når det så bare henter det standsende.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Rail, 2/3 2020, 17:22 (1518 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.

Ringsted - Næstved skal være klar medio 2021 og er forudsætningen for indsættelsen af EB.

Det giver ikke færre pladser at udskifte et Diesellokomotiv med et Ellokomotiv.


Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?

Nej det kommer ikke til at ske

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.

Det skal der så ikke - husk at en stor del af de 34 allerede bruges i dag mellem landegrænsen og Østerport. Man kan ikke drive hele Kystbanen for kun 10 ET, men det er faktisk tæt på.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mikedk2100, 2/3 2020, 17:45 (1518 dage siden) @ Rail

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.


Ringsted - Næstved skal være klar medio 2021 og er forudsætningen for indsættelsen af EB.

Det giver ikke færre pladser at udskifte et Diesellokomotiv med et Ellokomotiv.

Nej, men det giver færre afgange (og dermed færre pladser), hvis de nuværende dobbeltdækkere skal køre længere (til Helsingør), fordi der er færre ET til rådighed på Kystbanen. Især hvis der sættes flere vogne efter ellokomotivet. Så kan de samme pladser ikke udfylde samme antal afgange som nu. Så må der jo skulle køre færre tog. Medmindre man indsætter diesel.

Og hvor skal dieseltogene tages fra, når “fremtidens tog” først kommer i 2024-2025? Hvor der alligevel ikke er strøm til Aarhus - så der skal alligevel køre dieseltog i landsdelstrafikken under el.


Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?


Nej det kommer ikke til at ske

Men det vil foregå med diesel, da der tidligst er el til Nykøbing i 2024 og til Kalundborg i 2027. Og de vil så ikke kunne kombineres med Kystbanen.

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.


Det skal der så ikke - husk at en stor del af de 34 allerede bruges i dag mellem landegrænsen og Østerport. Man kan ikke drive hele Kystbanen for kun 10 ET, men det er faktisk tæt på.

Der vil saftsuseme blive trangt, hvis Kystbanen kun skulle køre med 10 togsæt. Ellers ville der blive skåret markant ned på afgange!

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Rail, 2/3 2020, 18:01 (1518 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.


Ringsted - Næstved skal være klar medio 2021 og er forudsætningen for indsættelsen af EB.

Det giver ikke færre pladser at udskifte et Diesellokomotiv med et Ellokomotiv.


Nej, men det giver færre afgange (og dermed færre pladser), hvis de nuværende dobbeltdækkere skal køre længere (til Helsingør), fordi der er færre ET til rådighed på Kystbanen. Især hvis der sættes flere vogne efter ellokomotivet. Så kan de samme pladser ikke udfylde samme antal afgange som nu. Så må der jo skulle køre færre tog. Medmindre man indsætter diesel.

Og hvor skal dieseltogene tages fra, når “fremtidens tog” først kommer i 2024-2025? Hvor der alligevel ikke er strøm til Aarhus - så der skal alligevel køre dieseltog i landsdelstrafikken under el.

Det skrå bane eksempelvis, derudover reduceres behovet for dieseltog med elektrificering af Ringsted - Næstved


Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?


Nej det kommer ikke til at ske

Men det vil foregå med diesel, da der tidligst er el til Nykøbing i 2024 og til Kalundborg i 2027. Og de vil så ikke kunne kombineres med Kystbanen.

Ja naturligvis

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.


Det skal der så ikke - husk at en stor del af de 34 allerede bruges i dag mellem landegrænsen og Østerport. Man kan ikke drive hele Kystbanen for kun 10 ET, men det er faktisk tæt på.


Der vil saftsuseme blive trangt, hvis Kystbanen kun skulle køre med 10 togsæt. Ellers ville der blive skåret markant ned på afgange!

Har du prøvet at regne på det ?

Det tager i dag 1:34 for et Kystbanetog at kører Østerport - Helsingør - Østerport og 1:16 for Østerport - Nivå - Østerport. Hvis vi runder op så det passer med en 20 minutters frekvens, så giver det hhv. 5 og 4 stammer. Men vendetiden skal trækkes fra da denne jo blot flyttes fra Østerport til Helsingør når du forlænger toget. På den måde kan du spare en stamme på hvert system. Så er vi ned på 4 og 3, altså 7 stammer. I dag (fra K20) køres ingen tog på Kystbanen med 3 ET fordi der er et behov på Kystbanen - udelukkende fordi der enten er behov for 3 sæt over Øresund eller i Sverige.
De eneste tog der har 3 sæt pga. passagermængden på kystbanen er myldretidstogene og de fremføres med ER.

Altså skal der maks bruges to sæt pr. stamme eller 14 sæt for at drive Kystbanen, egentligt meget tæt på de 10 ik?

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mikedk2100, 2/3 2020, 22:06 (1517 dage siden) @ Rail

Det skrå bane eksempelvis, derudover reduceres behovet for dieseltog med elektrificering af Ringsted - Næstved

Gør det? De eksisterende dieseltog får blot udskiftet lokomotiv til el. Der skal stadig køres dieseltog Nykøbing F til København og omvendt.

Har du prøvet at regne på det ?

Det tager i dag 1:34 for et Kystbanetog at kører Østerport - Helsingør - Østerport og 1:16 for Østerport - Nivå - Østerport. Hvis vi runder op så det passer med en 20 minutters frekvens, så giver det hhv. 5 og 4 stammer. Men vendetiden skal trækkes fra da denne jo blot flyttes fra Østerport til Helsingør når du forlænger toget. På den måde kan du spare en stamme på hvert system. Så er vi ned på 4 og 3, altså 7 stammer. I dag (fra K20) køres ingen tog på Kystbanen med 3 ET fordi der er et behov på Kystbanen - udelukkende fordi der enten er behov for 3 sæt over Øresund eller i Sverige.
De eneste tog der har 3 sæt pga. passagermængden på kystbanen er myldretidstogene og de fremføres med ER.

Altså skal der maks bruges to sæt pr. stamme eller 14 sæt for at drive Kystbanen, egentligt meget tæt på de 10 ik?

Haha ja alt er relativt :-D Der skal vel stadig være en reservestamme i tilfælde af nedbrud, værkstedsbesøg etc. Så er vi oppe på 16.

Og de var 10 sæt jeg reagerede på, da det ikke er min oplevelse, at der er “massere af plads” på Kystbanen i dag. Selv med 2 togsæt.

Der skal så bruges 6 sæt mere - men der er jo åbenbart også 34 at tage af, så der er ingen is på koen. Og vi andre får nye tog, når vi skal til Sverige.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af larsht, 3/3 2020, 01:02 (1517 dage siden) @ Rail

De eneste tog der har 3 sæt pga. passagermængden på kystbanen er myldretidstogene og de fremføres med ER.


Der kører et pænt antal 3-sæts ET-tog i myldretiderne

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/3 2020, 22:37 (1518 dage siden) @ kme

Skånetrafiken har valgt Stadler som vinder af udbuddet om 18 nye 3-vogns (dobbeltdækker)-togsæt til at supplere de eksisterende Øresundståg fra december 2022 mellem Østerport og Helsingborg. Der er en option på yderligere 60 togsæt i kontrakten.

[klip]

Jeg formoder at Skånetrafiken udfaser deres ET i takt med de får nye tog og har derfor ingen interesse har i DSB's ET.

Det skulle du nok have fortalt Skånetrafiken inden de købte SJ X31K 32 og SJ X31K 34 og gav sig i kast med at få dem i drift igen efter fugtskaderne fra stilstandsperioden. Jeg så d. 04-10-2019 sæt 32 i ØP 1060 (Helsingør - Växjö) på Ørestad T, men billedet rækker desværre kun som bevis for at sættet nu er i drift igen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Niels Munch, 2/3 2020, 12:12 (1518 dage siden) @ andersj
redigeret af Niels Munch, 2/3 2020, 12:40

Som hyppig bruger at Kastrupbanen vil jeg glæde mig til de nye tog, og endnu bedre vil det være, såfremt det nye togsystem får bedre regularitet.

Oven på snakken om de forskellige togs komfort kan vi trods alt glæde os over de fremskridt, der er sket, siden DR "genopfandt" DOSTO-vognene i 1952:

[image]Aufn.-Nr.: df_roe-neg_0006233_014.

[image]Aufn.-Nr.: df_roe-neg_0006233_010.

[image]Aufn.-Nr.: df_roe-neg_0006233_020.

[image]Aufn.-Nr.: df_roe-neg_0006235_026.

"Werkbilder Lokomotiv- und Waggonbau (LOWA) Görlitz. Bau der Doppelstockwaggons, 1952." Bemærk træsæder i begge etager og langsæder i stueetagen.


M.v.h.
Niels

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/3 2020, 13:43 (1518 dage siden) @ Niels Munch

Som hyppig bruger at Kastrupbanen vil jeg glæde mig til de nye tog, og endnu bedre vil det være, såfremt det nye togsystem får bedre regularitet.

Oven på snakken om de forskellige togs komfort kan vi trods alt glæde os over de fremskridt, der er sket, siden DR "genopfandt" DOSTO-vognene i 1952:

Gi' nu ikke DSB for mange gode ideer :-)

Træsæder er skam blevet benyttet i nyere tid i Danmark, godt nok ikke i tog, men i busser.

For nok 30 år siden, havde en vognmand i Ballerup som kørte for HT, problemer med at 'unge mennesker' skar i sæderne i hans busser - resolut udskiftede han sæderne til træsæder, så var det problem løst.

Et andet problem blev dog, at de andre passagerne langt fra var tilfredse med udskiftningen til træsæder. Efterfølgende blev det vist skrevet ind i kontrakterne med vognmændene, hvilket komfort sæderne i busser, der kørte for HT, skulle opfylde.

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af kme, 2/3 2020, 15:59 (1518 dage siden) @ Henrik Hansen

Gi' nu ikke DSB for mange gode ideer :-)

Træsæder er skam blevet benyttet i nyere tid i Danmark, godt nok ikke i tog, men i busser.

For nok 30 år siden, havde en vognmand i Ballerup som kørte for HT, problemer med at 'unge mennesker' skar i sæderne i hans busser - resolut udskiftede han sæderne til træsæder, så var det problem løst.

Midt i firserne kunne vi også "nyde" træsæder i busser i Trørød-Holte området i Nordsjælland ;-) Ikke som smarte lamelsæder, men i ren havebænk-stil.

Avatar

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2020, 16:08 (1518 dage siden) @ kme

Gi' nu ikke DSB for mange gode ideer :-)

Træsæder er skam blevet benyttet i nyere tid i Danmark, godt nok ikke i tog, men i busser.

For nok 30 år siden, havde en vognmand i Ballerup som kørte for HT, problemer med at 'unge mennesker' skar i sæderne i hans busser - resolut udskiftede han sæderne til træsæder, så var det problem løst.

Midt i firserne kunne vi også "nyde" træsæder i busser i Trørød-Holte området i Nordsjælland ;-) Ikke som smarte lamelsæder, men i ren havebænk-stil.

Det gode ved træsæder er at de beholder faconnen og ikke "Siddes til" :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler

af mrkoster, 17/4 2020, 00:02 (1472 dage siden) @ andersj

Nyheter ifrån Sverige och system 3

Förväntat trafikstart 2024

Idag kom den här nyheten "Skånetrafiken går vidare med nya Stadlertåg – nobbar privat tågkonsortium". För er som inte har Sydsvenskan så står det lite kort att Region Skåne kommer att besluta om allmän trafikplikt på 3 linje i Skåne(och Småland). Detta gör att det privata tågkonsortium som ville köra mellan Helsingborg-Köpenhamn (som nu tydligen var Helsingborg-Malmö övre och sedan Malmö övre-Köpenhamn. Alltså skulle man vara tvungen att byta tåg med deras förslag.

Linjerna som föreslås få allmän trafikplikt är följande.

"Helsingborg – Malmö - Köpenhamn
Tågtrafik med uppehåll vid Helsingborg C, Ramlösa, Landskrona, Kävlinge, Lund, Burlöv, Malmö C, Triangeln, Hyllie, Köpenhamns flygplats, Tårnby, Ørestad, København H, Nørreport och Østerport. Trafiken avses få ett utbud på två avgångar per timme i båda riktningar i högtrafik och ett tåg i timmen övrig tid, med öppettider 06-22 alla dagar

(Älmhult) – Osby - Hässleholm – Malmö - Köpenhamn
Tågtrafik med uppehåll vid Älmhult, Osby, Hässleholm, Höör, Eslöv, Lund, Burlöv, Malmö C, Triangeln, Hyllie, Köpenhamns flygplats, Tårnby, Ørestad, København H, Nørreport och Østerport. Trafiken avses få ett utbud på ett tåg i timmen med öppettider ca 06-22 alla dagar.

Ystad – Malmö - Köpenhamn
Tågtrafik med uppehåll vid Ystad, Skurup, Svedala, Malmö C, Triangeln, Hyllie, Köpenhamns flygplats, Tårnby, Ørestad, København H, Nørreport och Østerport. Trafiken avses få ett utbud på ett tåg i timmen under främst högtrafik, med öppettider ca 06-22 alla dagar."

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak