Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog på Amager 2020-03-24 (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 31/3 2020, 13:45 (1487 dage siden)

God dag.

Jeg benyttede det gode vejr til en togtossetur. GS 44729 var meldt på vej, så jeg tog opstilling på Amager Landevej, der krydser banen i km 9,9 mellem Tårnby T og Københavns Lufthavn, Kastrup. DBCSC EG 3113 + vogne som GS 44729 (Malmö godsbangård - Maschen Rbf) passerede kl. 13:15 (-6½).

[image][image][image][image][image][image][image]

DBCSC 185 336 GS 41752 (Lübeck - Rosersberg) passerede i modsat retning kl. 13:28 (+4). Toget holdt i 3 minutter foran indkørselssignalet til Københavns Lufthavn, Kastrup, inden det fik signal til at fortsætte.
[image][image][image]
[image][image]

Jeg burde - klog af skade - have lugtet lunten og taget opstilling på den anden side af vejen, men noget af rutinen er gået tabt ved ikke at have fotograferet tog ret meget de seneste par år. Derfor bliver det kun til dette bagskud af ukendt HCTOR 241 med tognr 41041 fra Malmö godsbangård, der bagfra sneg sig ind på mig kl. 13:29 (ca. ±0). Lokomotivnr, togkategori og endestation modtages gerne.
[image][image][image][image]

Jeg rykkede til Ørestad T og fik DBCSC EG 3105 + vogne som GD 44722 (Gremberg S/N - Malmö godsbangård) i kassen kl. 14:47 (+160). Det er en tanketorsk fra min side, at jeg ikke rykkede lidt længere frem, så jeg kunne undgå at toget blev fotograferet i delvis skygge. Jeg har prøvet at få noget brugbart ud af billederne alligevel.
[image][image][image][image][image]

Havde jeg ventet bare nogle få minutter længere havde jeg også fået billeder af GD 44724 (Maschen Rbf - Malmö godsbangård). Toget var +56 ved passage af Peberholm kl. 15:04, så passage af Ørestad T har formodentligt fundet sted ca. kl. 14:53. Efterfølgende har jeg på mine billeder opdaget, at det var annonceret på togviserskiltende ved spor 1, at også næste tog ville være gennemkørende. Det er noget nyt, man har indført, at man på skærmene nogle gange kan se de næste to tog. Tidligere har man kun kunnet se ét tog frem.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Godstog på Amager 2020-03-24

af kme, 31/3 2020, 15:02 (1487 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Fine billeder. Det er rart at se liv på jernbanegods, også selvom det kun er transittrafik.

Måske en smule OT: Jeg mindes der for år siden var tale om at der manglede et par km skinner på Amager for bedre at separere godstrafik fra passagertrafik, men jeg har glemt detaljer. Hvad er status på den sag?

Godstog på Amager 2020-03-24

af Soerenniels ⌂, Købehavn, 31/3 2020, 20:54 (1487 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Virkelig fine billeder! Tak for deling. Det er spændende at følge med i :-D

--
Mvh
Søren N.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak