Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af Simon1906, Hedehusene, 8/4 2020, 08:43 (1479 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for deling, nu kan man ikke se det helt endnu, men "der er ikke så tosset endda"
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af anho, 8/4 2020, 10:32 (1479 dage siden) @ XAL Olesen

Interessant design, men ser dog en smule mangelfuldt ud. Plantegningen har ingen perroner til Øresundsbanen, og det er stadig besværligt for fodgængere at krydse selvsamme - det ser ud til at det stadig vil kræve en tur over S-togsperronerne, da der ikke er nogen gangbro. Sådan en burde der være i begge ender af perronerne, for en station der er udset til at blive et vigtigt knudepunkt.

Også interessant at de skriver om mulighed for en letbaneforbindelse. Jeg er ikke bekendt med planer om yderligere letbaner efter Ring 3-banen; er der nogen der kan opdatere mig på den front?

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af steenth, 8/4 2020, 11:33 (1479 dage siden) @ anho

Interessant design, men ser dog en smule mangelfuldt ud. Plantegningen har ingen perroner til Øresundsbanen, og det er stadig besværligt for fodgængere at krydse selvsamme - det ser ud til at det stadig vil kræve en tur over S-togsperronerne, da der ikke er nogen gangbro. Sådan en burde der være i begge ender af perronerne, for en station der er udset til at blive et vigtigt knudepunkt.

Også interessant at de skriver om mulighed for en letbaneforbindelse. Jeg er ikke bekendt med planer om yderligere letbaner efter Ring 3-banen; er der nogen der kan opdatere mig på den front?

Der er flere mere og mindre planer om nye letbaner. Københavns kommune har i deres planer en letbane imellem Gladsaxe Trafikplads til Nørrebro og videre til Nørreport - det er den som er længst fremme. Jeg regner med at den bliver til noget.

Derudover er der løse planer om letbaner langs Ring 2. og imellem Ny Ellebjerg og Glostrup. Men der ikke noget aktuelt i gang på de projekter. Men pladsen ved Følager holdes åben for at kunne huse en endestation for en letbane.

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af KKLD, 8/4 2020, 14:05 (1479 dage siden) @ steenth

Hvordan kan det være at man ikke vælger at lave den som metro?

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af andersj, Aalborg, 8/4 2020, 14:14 (1479 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at man ikke vælger at lave den som metro?

Metro er rasende dyrt. Cityringen er 15,5 km. og kostede 25 milliarder mens letbanen i Ring 3 bliver 28 km. med et budget på 6,2 milliarder.

Selvfølgelig ville man ikke kunne bygge Cityringen som letbane, men de steder hvor det er muligt at bygge i niveau skal man bygge i niveau.

--
Mvh Anders

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af Niels Bak, 10/4 2020, 15:22 (1477 dage siden) @ andersj

Det blev faktisk besluttet at lave metroens endestation på Ny Ellebjerg underjordisk for i det mindste at have muligheden for at videreføre den senere, også selv om det kostede ekstra.

Der blev da også for nylig lavet en screening af muligheder for en videreførsel af M4 enten mod Hvidovre Hospital eller nordover i endnu en "ring" mod Emdrup.

Begge har det problem, at befolkningstætheden falder, jo længere man kommer fra Københavns centrum. Og dermed er det svært at få de passagermængder som kan retfærdiggøre de store udgifter til et metrobyggeri. Det er lidt bedre i ringløsningen, som kører på tværs af en række af de inderste fortsæder/den yderste del af den tætte bebyggelse. Den linjeføring har så til gengæld det problem, at den er hamrende ulogisk, temmelig lang (=dyr) og ikke følger de nuværende rejsestrømme særlig godt, samtidig med at den er tæt på at overlappe med S-ringbanen.

Hvidovreløsningen vil give det sidste af regionens store hospitaler en højklasset offentlig trafikforbindelse (hvis eller man regner stationen på Trianglen samt BRT som højklasset for Rigshospitalet), men til gengæld mangler strækningen andre store rejsemål. Den er dog ikke så lang og derfor heller ikke helt så dyr.

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af anho, 8/4 2020, 15:23 (1479 dage siden) @ steenth

Interessant; ved man om planerne fører den via Mørkhøjvej og Husum, eller via Høje Gladsaxe, eller er det stadig på tegnebrættet? Sidstnævnte ville lade den erstatte en S-Buslinje 1:1, hvilket jo også er hvad de gør med Ring 3-letbanen (bortset fra det lille stykke mellem Lundtofte og Gammel Holte).

Hvis den omtalte letbane bliver til noget, har de bare at kalde den Linje 5.

...apropos linje 5, hvad ville en sådan letbane så betyde for busdriften på 5C? Hvis det skulle give mening at bygge den, skal den helst ikke dele plads med biler, men selvfølgelig forhindrer det ikke at den deler plads med busser - der er dog ikke meget plads at give af på Nørrebrogade, så det vil kræve nedlukning (eller skarp begrænsning) af personbilismen på den vej - medmindre de vælger at lægge den delvist underjordisk, men så vidt jeg har hørt er der ikke så god økonomi i blandet tunnel- og niveaukørsel.

Måske kan der på sigt også blive en afgrening således at det meste af den nuværende 5C bliver ombygget til letbanedrift.

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af steenth, 8/4 2020, 17:12 (1479 dage siden) @ anho

Interessant; ved man om planerne fører den via Mørkhøjvej og Husum, eller via Høje Gladsaxe, eller er det stadig på tegnebrættet? Sidstnævnte ville lade den erstatte en S-Buslinje 1:1, hvilket jo også er hvad de gør med Ring 3-letbanen (bortset fra det lille stykke mellem Lundtofte og Gammel Holte).

Jeg fandt disse 2 artikler:
https://www.tv2lorry.dk/kobenhavn/her-er-planerne-kobenhavnske-bydele-skal-have-letbane
https://www.gladsaxebladet.dk/2019/01/ny-letbane-med-meget-lange-udsigter/
Københavns Kommune har skrevet letbanen ind i den nye Kommuneplanen, som pt. arbejdes med.

Mvh
Steen

Letbane Nørrebro-Gladsaxe resumérapport

af Jesper KD, 9/4 2020, 02:39 (1478 dage siden) @ steenth

Interessant; ved man om planerne fører den via Mørkhøjvej og Husum, eller via Høje Gladsaxe, eller er det stadig på tegnebrættet? Sidstnævnte ville lade den erstatte en S-Buslinje 1:1, hvilket jo også er hvad de gør med Ring 3-letbanen (bortset fra det lille stykke mellem Lundtofte og Gammel Holte).


Jeg fandt disse 2 artikler:
https://www.tv2lorry.dk/kobenhavn/her-er-planerne-kobenhavnske-bydele-skal-have-letbane
https://www.gladsaxebladet.dk/2019/01/ny-letbane-med-meget-lange-udsigter/
Københavns Kommune har skrevet letbanen ind i den nye Kommuneplanen, som pt. arbejdes med.

Mvh
Steen

Resumérapporten fra 2018, som der henvises til i artiklen, og som viser forskellige alternative linjeføringer kan ses på https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/21844690-29906107-1.pdf

Letbane Nørrebro-Gladsaxe resumérapport

af Simon1906, Hedehusene, 9/4 2020, 08:59 (1478 dage siden) @ Jesper KD

Ja fin rapport og ville ønske det kunne blive virkelighed tror der vil blive mange beboer indsigelser selvom det også giver beboerne fordele ved nem adgang til offentlig transport. Batteridrift lyder fornuftig, kunne også være batteridrift på buslinie 5C.men er godt klar over at passagerkomforten vil være bedre i et letbane tog. Men lad os se hvad byrødder med mere kan blive enige om.
Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Rørvig Station, 10/4 2020, 23:51 (1476 dage siden) @ Jesper KD

Virker som en gennemtænkt plan at omlægge 5C til sporvogn med to korte vendespor ved Nørrebro Station. Hvad gør man, når begge spor er optaget, og der kommer 3 sporvogne ind fra Brønshøj? (Jeg nægter at tro at de kan få sporvognene til at køre mindre uregelmæssigt end 5C, 5A eller 5. Det skulle ellers blive godt med fremkommeligheden med BRT, men det blev bare meget værre, da de begyndte at køre med BRT + ledbusser.)

Er det ikke lidt optimistisk at få plads til (regnet fra første bropille fra stationsbygningen til næste): en 2,5 m cykelsti, et stoppestedsfortov, to busbaner? På dette foto fra Wikipedia:
https://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8rrebro_Station#/media/Fil:Jernbanebro-N%C3%B8rrebr...
kan man se at der er plads til en smal cykelsti og lidt over to kørebaner for bus/bil.

Hvor længe mon S-banen skal afbrydes, hvis der skal rykkes bropiller?

Det kunne være rart med nogle målfaste tegninger med cm på, i stedet for flot billedmanipulation

Og sporvognsmateriellet? Det ser smalt ud udefra på billederne, alligevel er på billederne indeni sporvognen plads til nogenlunde brede dobbeltsæder på begge sider af midtergangen? En sporvogn kan erstatte 2-3 busser. Er der hold i disse tal? Man opererer jo allerede med et meget højt antal ståpladser i 5C.

Det virker på mig som det rene skønmaleri, for nu at sige det pænt.

Resumérapporten og Nørrebro Station

af larsht, 11/4 2020, 15:04 (1476 dage siden) @ Rørvig Station

Virker som en gennemtænkt plan at omlægge 5C til sporvogn med to korte vendespor ved Nørrebro Station. Hvad gør man, når begge spor er optaget, og der kommer 3 sporvogne ind fra Brønshøj? (Jeg nægter at tro at de kan få sporvognene til at køre mindre uregelmæssigt end 5C, 5A eller 5. Det skulle ellers blive godt med fremkommeligheden med BRT, men det blev bare meget værre, da de begyndte at køre med BRT + ledbusser.)

Hvad gør man i andre lande? ;)

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Rørvig Station, 11/4 2020, 15:45 (1476 dage siden) @ larsht

Virker som en gennemtænkt plan at omlægge 5C til sporvogn med to korte vendespor ved Nørrebro Station. Hvad gør man, når begge spor er optaget, og der kommer 3 sporvogne ind fra Brønshøj? (Jeg nægter at tro at de kan få sporvognene til at køre mindre uregelmæssigt end 5C, 5A eller 5. Det skulle ellers blive godt med fremkommeligheden med BRT, men det blev bare meget værre, da de begyndte at køre med BRT + ledbusser.)

Hvad gør man i andre lande? ;)

Der har man en kæmpe vendesløjfe med masser af plads til ekstra sporvogne (det er der ikke lagt op til her) og/eller lader være med at køre så uregelmæssigt, som der er tradition for på de store linjer i København (det vil jeg se gennemført, før jeg tror det).

Resumérapporten og Nørrebro Station

af larsht, 11/4 2020, 17:53 (1476 dage siden) @ Rørvig Station

Virker som en gennemtænkt plan at omlægge 5C til sporvogn med to korte vendespor ved Nørrebro Station. Hvad gør man, når begge spor er optaget, og der kommer 3 sporvogne ind fra Brønshøj? (Jeg nægter at tro at de kan få sporvognene til at køre mindre uregelmæssigt end 5C, 5A eller 5. Det skulle ellers blive godt med fremkommeligheden med BRT, men det blev bare meget værre, da de begyndte at køre med BRT + ledbusser.)

Hvad gør man i andre lande? ;)


Der har man en kæmpe vendesløjfe med masser af plads til ekstra sporvogne (det er der ikke lagt op til her) og/eller lader være med at køre så uregelmæssigt, som der er tradition for på de store linjer i København (det vil jeg se gennemført, før jeg tror det).

Hvad er da traditionen for uregelmæssighed på de store sporvognslinjer i København?

Der er utallige sporvogns-/letbanelinjer med tæt drift i udlandet hvor endestationen består af to spor som ender blindt. Men før du nu skruer op for pessimismen så kan jeg afsløre at det rent faktisk stadigvæk fungerer.

Jeg kan anbefale dig at tage ud i verdenen og kigge dig lidt omkring (når det er sikkert igen naturligvis) og derved danne dig selv et oplyst grundlag :)

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Simon1906, Hedehusene, 11/4 2020, 18:21 (1475 dage siden) @ larsht

Den sporvogn man kendte tidligere kommer nok ikke på skinnerne med endesløjfer o s v men sandsynligvis toretningsvogne.

Simon
Hedehusene

Resumérapporten og Nørrebro Station

af larsht, 11/4 2020, 18:24 (1475 dage siden) @ Simon1906

Den sporvogn man kendte tidligere kommer nok ikke på skinnerne med endesløjfer o s v men sandsynligvis toretningsvogne.

Simon
Hedehusene

Lige præcis min pointe :)

Rørvig prøver en sammenligning som er lige så saglig som at sammenligne cykeltrafik med biltrafik

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Rørvig Station, 11/4 2020, 22:20 (1475 dage siden) @ larsht

Hvad er da traditionen for uregelmæssighed på de store sporvognslinjer i København?

Det er så mange år siden at der har kørt sporvogne i København, man ikke kan bruge det til noget nu. Og man kørte ikke i eget tracé. Man kan kun sammenligne med buskørslen, hvor man har haft konvojkørsel på linje 5 m.fl. i mindst 40 år. Man fik det ikke afskaffet med BRT.

Der er utallige sporvogns-/letbanelinjer med tæt drift i udlandet hvor endestationen består af to spor som ender blindt. Men før du nu skruer op for pessimismen så kan jeg afsløre at det rent faktisk stadigvæk fungerer.

Fint nok, men de strækninger er nok ikke plaget af konvojkørsel.

BRT burde give busserne fordele a la sporvogne i eget tracé, men erfaringerne med linje 5C viser noget andet.

Jeg kan anbefale dig at tage ud i verdenen og kigge dig lidt omkring (når det er sikkert igen naturligvis) og derved danne dig selv et oplyst grundlag :)

Der har jeg været. Kan du give nogle konkrete eksempler på, hvor det fungerer? Altså blindspor kombineret med konvojkørsel?

Jeg kan i øvrigt oplyse at sporvogne i modsætning til busser ikke kan "snige" sig udenom forhindringer. Biler kan man til dels forhindre i at komme i vejen. Hvis man vil.

Og nej, verden bliver ikke anderledes bare fordi man kalder sporveje for letbaner. Det er stadig nogenlunde det samme som BRT. Bortset fra at man ikke kan omlægge ruten ved trafikulykker, vejarbejder osv. Og ikke snige sig forbi forhindringer.

Resumérapporten og Nørrebro Station

af mikedk2100, 12/4 2020, 12:09 (1475 dage siden) @ Rørvig Station

BRT burde give busserne fordele a la sporvogne i eget tracé, men erfaringerne med linje 5C viser noget andet.

Nu er der heller ikke BRT på linje 5C's rute. Der er på en del af Nørrebrogade lavet det man kaldte en busvenlig udgave af vejen. Det bestod så vidt jeg husker kun i, at man forbød gennemkørsel for bilister. Bilister med ærinde og varelevering er stadig tilladt.

Vi har ikke engang BRT i hovedstadsområdet - vi har en underlig dansk version kaldet "Den kvikke vej" eller +way, som bare er busbaner, der er flyttet ud i midten af vejbanen mellem Sortedams Sø og Sejrøgade og så lidt pænere stoppesteder. Lidt som det så ud ved Østerport, før man begyndte den kroniske ombygning i 2001. Dengang var der busbaner og busholdeplads midt på Oslo Plads.

Resten af det, der skal til for at kalde det BRT, som fx prioritering af bussen i lyskryds, har man ikke formået at få til at virke endnu. Man formåede heller ikke at lave busbanerne helt til Nørreport fordi bilisterne skulle have rigeligt med plads. Jeg mener heller ikke, jeg har set en billetautomat på stoppestederne.

Og endelig, så kører man stadig med de samme ukomfortable dieselbusser på strækningen, hvor man har været så genial på busbanerne, at lave afløbsristene i højre side, så bussen jævnligt bumper over dem.

Om det bliver en rigtig BRT man laver i Aalborg, eller bare endnu en dårlig dansk udgave, må andre kunne svare på.

Resumérapporten og Nørrebro Station

af andersj, Aalborg, 12/4 2020, 16:35 (1475 dage siden) @ mikedk2100


Om det bliver en rigtig BRT man laver i Aalborg, eller bare endnu en dårlig dansk udgave, må andre kunne svare på.

I Aalborg bliver det meste af ruten en rigtig BRT. Kun i Vestbyen er der ikke separate busbaner, men selvom der ikke er voldsomt trafik i dag vil der stadig blive trafiksaneret med bussluser og ensretning.
En stor del af ruten blev faktisk allerede lavet som busbane i 2012, så der kommer blot nye og højere perroner.

Dog kan jeg godt frygte lidt for uheld ligesom dem man har set i Aarhus, hvor bilister svinger ind foran letbanen. I Hamburg sker der meget ofte uheld med en del tilskadekomne på ruter med busbaner, fordi bremserne er så gode i en bus at folk bliver kastet rundt. Det er ikke unormalt at have 10-20 tilskadekomne ved disse uheld, dog kan de fleste behandles på stedet.

--
Mvh Anders

Resumérapporten og Nørrebro Station

af larsht, 12/4 2020, 16:57 (1475 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad er da traditionen for uregelmæssighed på de store sporvognslinjer i København?


Det er så mange år siden at der har kørt sporvogne i København, man ikke kan bruge det til noget nu. Og man kørte ikke i eget tracé. Man kan kun sammenligne med buskørslen, hvor man har haft konvojkørsel på linje 5 m.fl. i mindst 40 år. Man fik det ikke afskaffet med BRT.

Der er ikke BRT på linje 5C i dag - en busbane er ikke BRT.

Der er utallige sporvogns-/letbanelinjer med tæt drift i udlandet hvor endestationen består af to spor som ender blindt. Men før du nu skruer op for pessimismen så kan jeg afsløre at det rent faktisk stadigvæk fungerer.

Fint nok, men de strækninger er nok ikke plaget af konvojkørsel.

Nej, men hvorfor er du overbevist om at den her omtalte bane får det?

BRT burde give busserne fordele a la sporvogne i eget tracé, men erfaringerne med linje 5C viser noget andet.

Linje 5C har ikke BRT

Jeg kan anbefale dig at tage ud i verdenen og kigge dig lidt omkring (når det er sikkert igen naturligvis) og derved danne dig selv et oplyst grundlag :)

Der har jeg været. Kan du give nogle konkrete eksempler på, hvor det fungerer? Altså blindspor kombineret med konvojkørsel?

Igen, hvorfra får du at der kommer konvojkørsel på den her omtalte bane?
En sporvogn/letbanetog har i reglen større kapacitet end selv en ledbus - derfor kan man med fordel planlægge med lidt længere afstand end de 4 minutter linje 5C har i dag.

Jeg kan i øvrigt oplyse at sporvogne i modsætning til busser ikke kan "snige" sig udenom forhindringer. Biler kan man til dels forhindre i at komme i vejen. Hvis man vil.

Det er skarpt observeret - den får du en lille guldstjerne for.
Kunsten ligger i at planlægge projektet sådan at forhindringerne ikke opstår.
Du kan med fordel tage et smut til Århus og gå en tur på Nørrebrogade og Randersvej og se hvordan det her er udført.
Ligeledes kan du med fordel undersøge hvordan banen ad Ring 3 er projekteret.

Og nej, verden bliver ikke anderledes bare fordi man kalder sporveje for letbaner. Det er stadig nogenlunde det samme som BRT. Bortset fra at man ikke kan omlægge ruten ved trafikulykker, vejarbejder osv. Og ikke snige sig forbi forhindringer.

Helt korrekt - men det er en skidt sammenligning at kaste BRT ind i ligningen her - for det findes praktisk taget ikke i København, og da slet ikke på linje 5C.
Fredensgade, Tagensvej, Nørre Allé og Lyngbyvej har noget der nærmer sig BRT

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Jakob S Engbaek, 12/4 2020, 17:38 (1475 dage siden) @ larsht

Der er ikke BRT på linje 5C i dag - en busbane er ikke BRT.

Linje 5C har ikke BRT

Helt korrekt - men det er en skidt sammenligning at kaste BRT ind i ligningen her - for det findes praktisk taget ikke i København, og da slet ikke på linje 5C.
Fredensgade, Tagensvej, Nørre Allé og Lyngbyvej har noget der nærmer sig BRT

Movia selv mente at 5C var en slags BRT, eller så langt de kunne komme med BRT i København. Der var ikke vilje og penge til mere busbane eller andet.
https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/busprodukter/cityline

Resumérapporten og Nørrebro Station

af larsht, 12/4 2020, 17:58 (1475 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Der er ikke BRT på linje 5C i dag - en busbane er ikke BRT.

Linje 5C har ikke BRT

Helt korrekt - men det er en skidt sammenligning at kaste BRT ind i ligningen her - for det findes praktisk taget ikke i København, og da slet ikke på linje 5C.
Fredensgade, Tagensvej, Nørre Allé og Lyngbyvej har noget der nærmer sig BRT


Movia selv mente at 5C var en slags BRT, eller så langt de kunne komme med BRT i København. Der var ikke vilje og penge til mere busbane eller andet.
https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/busprodukter/cityline

Rent spin - især når man tænker på at busserne på ovennævnte veje kører i noget der i højere grad minder om BRT

Resumérapporten og Nørrebro Station

af Simon1906, Hedehusene, 13/4 2020, 11:20 (1474 dage siden) @ Jakob S Engbaek

De par gange jeg har benyttet linie 5C i København der syntes jeg det bedste var at man kan stige ind ad alle døre.

Simon
Hedehusene

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af Nordexpress, 8/4 2020, 12:40 (1479 dage siden) @ anho

Jeg synes måske snarere det ligner sideperroner for Øresundsbanen og en gangtunnel til perron ved det østgående spor?

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af Jørgen Pagh Jensen, 8/4 2020, 19:31 (1478 dage siden) @ anho

Der skal da nok komme passagerer til Ny Ellebjerg, også flere end nu, men jeg sidder alligevel med en vis skepsis.

Var der ikke engang, hvor Høje Taastrup skulle være det nye store knudepunkt. Det blev det aldrig helt - og i dag kører der endda færre tog og busser end før.

Så skulle Flintholm være det nye store knudepunkt, jeg mindes svagt at der var prognoser der udnævnte den til at blive en af Danmarks mest trafikerede stationer. Nå ja - det gik vist alligevel ikke helt sådan.

Og nu prøver vi med Ny Ellebjerg. Jeg sidder tilbage med en vis skepsis. Der kommer passagerer - men hvor mange?

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af bastholm, 8/4 2020, 14:26 (1479 dage siden) @ XAL Olesen

Nydeligt, så mangler man bare at omdøbe den til København Syd.

Således vil de tre primære banegårde i København blive:
København Hovedbanegård
København Lufthavn
København Syd

nemt og lige til

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af KKLD, 8/4 2020, 20:08 (1478 dage siden) @ XAL Olesen

Ville det egentlig være smart at udvide Linje F fra Ny Ellebjerg?

Den kunne køre over Sydhavn hen til Amager i retning mod Amager Strandpark (og eventuelt helt hen til Amager Strandpark

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af Simon1906, Hedehusene, 8/4 2020, 20:18 (1478 dage siden) @ KKLD

Ideen var vel ikke dårlig, men tilslutningen til Sbanen og hvordan kan man undgå at en del bebyggelse med beboelse vil skulle fjernes. Såvidt jeg kan se for mig i tankerne.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af Simon1906, Hedehusene, 9/4 2020, 09:30 (1478 dage siden) @ Simon1906

En sidebemærkning hertil, var det ikke tale om at linie F skulle omdannes til metrolinie? Erindrer nogle avis indlæg om dette.

Simon
Hedehusene

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af KKLD, 9/4 2020, 09:57 (1478 dage siden) @ Simon1906

En sidebemærkning hertil, var det ikke tale om at linie F skulle omdannes til metrolinie? Erindrer nogle avis indlæg om dette.

Simon
Hedehusene

Jeg har blot hørt at den skulle være den første S-togsstrækning der skulle blive førerløs.

Men at lave den om til en metro ligesom M3 og M4 ville vel være smart. Det kunne man gøre med hele s-togsnettet, fordi så bygger det på noget der allerede virker og s-togs nye signalsystem er det samme som M3 og M4 (CBTC).

Så kunne man have de samme metrotog til de små distancer såsom Ringbanen, men til længere ture ud i fingrene kunne der bruges de samme tog bare ombygget så de kan sættes sammen 2 eller 3 stykker.

Med en fremtidig opgradering af M1+M2 så kunne de tilsluttes i Vanløse til S-tog så man kan køre fra Frederikssund til Lufthavnen/Vestamager uden skift (selvfølgelig med et antal afgange der matcher passagerantallet).

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af K. Simonsen, 8/4 2020, 21:08 (1478 dage siden) @ KKLD

er det ikke bedre ar få lavet ring syd: roskilde- glostrup-ny ellebjerg- ørestad-lufthavnen kastrup
det er langt hurtigere transport og færre stationer, og skinnerne er der allerede,
dvs det er konkurrencedygtigt ifht bil og cykel, det er s-tog som regel ikke.

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af Simon1906, Hedehusene, 8/4 2020, 22:02 (1478 dage siden) @ K. Simonsen

Absolut. Det håber jeg bliver gennemført.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af Banemanden, 8/4 2020, 22:14 (1478 dage siden) @ Simon1906

Ringbanen er udset til at være testbane i forbindelse med førerløse s-tog, på grund af dens korte linjeføring og omtales i flere rapporter og fremtidsplaner som M5.

Jeg tror ikke det ligger i kortene at forlænge den - og hvis de gjorde, ville det være til det øvrige s-togsnet, til Holte eller Hillerød som de har haft stor succes med under større sporarbejder.

Forlænge Linje F vest fra Ny Ellebjerg mod Sydhavn og Amager

af Niels Bak, 10/4 2020, 15:38 (1477 dage siden) @ K. Simonsen

er det ikke bedre ar få lavet ring syd: roskilde- glostrup-ny ellebjerg- ørestad-lufthavnen kastrup
det er langt hurtigere transport og færre stationer, og skinnerne er der allerede,
dvs det er konkurrencedygtigt ifht bil og cykel, det er s-tog som regel ikke.

Jo

En videreførsel af linje F ville kræve enten en ny (dyr) sporforbindelse med niveaufri udfletning til Øresundsbanen og nyt tostrømsmateriel, som er noget andet end det som skal bruges på resten af nettet, eller også ville det kræve nye skinner (rigtig dyrt og beværligt) gennem Sydhavnen, over Kalvebodløbet og hen over Amager.

Og det endda hen over et område hvor meget af det er uden befolkning. En station i Sydhavnen kunne give mening, og kan også laves på en ring Syd, hvis man vil, men ellers så er der vel dem som giver mening, hvis man fortsætter til Lufthavnen, og hvis man vælger at lægge ny bane mod Amager strand, så skal man gennem en masse villakvarter = en masse dyr tunnel eller nedrivninger uden at man egentlig får meget befolkningstæthed/større rejsemål for pengene, undtaget lige omkring Bella Center, som allerede er dækket af den nuværende metro. Selv på Amagerbrogade er man for langt ude til at det rigtig batter.

Desuden ville ideen om at omlægge til førerløs drift/metro ryge i hvert fald i den første, betalelige løsning.

Så lad os nu endelig få den Ring Syd og lade være med at skyde den ned med undersøgelser om endnu et fantasiforslag, som ser fint ud på et kort, men som ender med at sætte en stopper for begge forslag.

Udvidet "Ny Ellebjerg"

af mikedk2100, 9/4 2020, 13:26 (1478 dage siden) @ XAL Olesen

Så er der billeder af den kommende Ny Ellebjerg Station:

https://politiken.dk/ibyen/byliv/art7742348/K%C3%B8benhavns-Hovedbaneg%C3%A5rd-f%C3%A5r...

Hvis artiklen er spærret kan dette gavelink bruges (som abonnent på Politiken kan jeg dele artiklen):

https://politiken.dk/del/3wp9-CAANLyw

Kopier til en ny browser så skulle der være adgang.

Mvh
XAL Olesen

Men hvad er tidshorisonten? I artiklen står der lidt diffust "de næste 5 til 10 år", men vil det så sige, at selvom der er afsat 52 mio i 2020, så kan det være, at "helhedsløsningen" først er klar i 2030 med nemme adgangsveje mellem perronerne, metroen og busholdepladsen, transfertunnel etc? Eller er der en chance for, at metroen ikke også her åbner på en byggeplads?

Og hvad præcist er de 52 mio fra staten i år egentlig afsat til?

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak