Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/4 2011, 08:15 (4756 dage siden)

Hvis nogen synes, at jeg har været lidt fraværende den sidste måneds tid, så kommer her forklaringen: Jeg har arbejdet hårdt på at lave en lillesøster til Jernbanen.dk.
Navnet er Svenska-lok og som det nok fremgår, så kommer sitet (på sigt) til at indeholde oplysninger om alle svenske normalsporede lokomotiver. Indtil videre er der bl.a. indtastet 1.914 SJ damplokomotiver fordelt på 326 forskellige typer i 3.408 forskellige versioner. Endvidere er der oplysninger om svenske el-lok, diesellok og rangerlok (lokomotorer). Svenske privatbanelokomotiver er ligeledes på vej.


[image]


Historien om dette projekt er, at jeg for omkring halvanden måned siden, begyndte at indtaste oplysninger om tidligere danske lokomotiver, der blev solgt til Sverige, f.eks til BSM.
Der gik ikke lang tid, før det blev noget rod med svenske selskaber og lokomotiver blandet sammen med danske ditto, og det gav ideen til at lægge disse oplysninger på et nyt site. Og da emnet var svenske lokomotiver, så var det jo oplagt at købe et svensk domæne, så jeg fandt www.svenska-lok.se, der var ledig. Det gav så næste udfordring, nemlig at jeg besluttede at lave hele sitet på svensk og selvom jeg hedder Nilsson til efternavn, så er jeg pæredansk. Næste udfordring var svenske selskaber med en blanding af både danske og svenske lokomotiver, så jeg begyndte at indtaste rene svenske lokomotiver i databasen. Mange af disse var tidligere SJ maskiner og jeg indså, at jeg nok var ”nødt” til at få samtlige svenske lokomotiver med. Så et lille projekt med gamle danske lokomotiver i Sverige er endt med et website, der på sigt kommer til at omfatte flere lokomotiver end Jernbanen.dk.

På sitet er der naturligvis også et Forum og det er her, du kommer ind i billedet! Jeg har brug for hjælp til at få startet Forummet op, så det forhåbentligt kan blive lige så aktivt som dette. Så hermed en stor opfordring til, at du registrerer dig i forummet og måske endda skriver et par indlæg. Det kunne være turbeskrivelser, tips til ture, museer og veteranbaner, links til interessande sider på nettet, nye og gamle billeder, spørgsmål om tidligere danske lokomotiver, svenske tog på danske skinner osv. Jeg planlægger selv en Malmötur i løbet af sommeren og kunne godt bruge nogle tips til f.eks. gode fotosteder og andre steder med mulighed for at fotografere lokomotiver. Selvom sitet og forummet er på svensk, er du velkommen til at skrive på dansk.

Jeg har endnu et ønske: Hvis du ligger inde med billeder af svenske lokomotiver som du gerne vil donere til det nye site, så må du meget gerne sende dem til den sædvanlige adresse: tommy@jernbanen.dk. Min egen samling af svenske lok er temmelig lille, så jeg håber andre vil bidrage.

Selvom det nye projekt har taget meget af min tid, så bliver Jernbanen.dk også passet, og jeg vil fremover arbejde sideløbende på både Jernbanen.dk og Svenska-lok med jævnlige opdateringer.

--
[image]

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 27/4 2011, 09:45 (4756 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Allerførst et stort tillykke med den nye svenske hjemmeside :-)
Men man må jo på den anden side sige, at du jo giver næring til udtrykket at brænde sit lys i begge ender ;-)
For med 2 sider er der vel ikke tid til den luksus som vi andre kalder søvn ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Daniel Zøllner, 27/4 2011, 13:41 (4755 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy:-)

Tillykke med dit nye site om svensk materiel
jeg har et nysgerrigt spørgsmål
kunne du finde på at udbygge den svenske side med dieseltoge så som de svenske (Rälsbussar).? og evt historie om dem.?
jeg er helt crazy med de danske skinnebusser så det kunne da være sjovt at også se og lære/læse info om dem på svensk grund
et forslag til dig som en artikel kunne jo være noget historie om HC´s skinnebusser og udvikling til det svenske site og så kunne du evt. lave en tråd på det svenske forum og høre om der er nogle garvede svenske fotografer som kunne være interesseret i at sende billeder til sitet
men endnu engang held og lykke med dit lillesøsterprojekt

De Bedste Hilsner Daniel Zøllner

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Morten Beck, Græsted, 27/4 2011, 17:05 (4755 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Tommy.

Tillykke med lillesøsteren, jeg må sige at jeg er imponeret over din virkelyst. Jeg vil følge udviklingen med den nye side, og skulle jeg falde over noget interessant materiale. Skal jeg nok sende det til dig..

Held og lykke.

Morten Beck

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Holger Cordtz, Kolding, 27/4 2011, 17:11 (4755 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Tommy

Også et tillykke med den nye side.
Må jeg komme med et foreslag, med at ligge linket ind i "listen" til venstre ?.
(eller et andet sted)

Mvh
Holger Cordtz
(der kun har været i Sverige engang for at se tog)

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/4 2011, 17:52 (4755 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for alle kommentarer. Med hensyn til norske lokomotiver, tyske lokomotiver, svenske skinnebusser, danske stationer osv. osv., så tror jeg lige, at jeg klapper hesten og ser, om Svenska-lok bliver en succes, for hvis det ikke er tilfældet, så er der ingen grund til at starte nye sites op.
Der vil blive linket flittigt mellem de to sites, så alle kan følge med i, hvad der sker på det "modsatte" site af, hvor man befinder sig.

--
[image]

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af jesper @, 27/4 2011, 19:16 (4755 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lidt sjovt er det, at du har valgt blå farver til den danske side, og røde til den svenske.. :)

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/4 2011, 05:39 (4754 dage siden) @ jesper

Lidt sjovt er det, at du har valgt blå farver til den danske side, og røde til den svenske.. :)

Ja, det har jeg bemærket. :-)
Det fortaber sig i historiens tåger, hvorfor Jernbanen.dk blev blå - jeg tror, jeg blev "inspireret" af farveskemaet på et andet website. I øvrigt var Jernbanen.dk forsynet med teaktræsbeklædning i starten men det er der nok ikke nogen, der kan huske.
Den røde farve på Svenska-lok passer godt til den orange tekst. Jeg prøvede med 5-6 andre farver og det så bestemt ikke godt ud.

--
[image]

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Steff, 28/4 2011, 05:08 (4755 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godmorgen!

Indledningsvis et stort tillykke og held og lykke med søsætningen af den nye side for det svenske broderfolk. Håber det må blive til glæde for dem og andre, der ønsker informationer om svenske jernbaner.
Så må man jo bare håbe, at der bliver taget godt imod siden og at – som her i Danmark – læserne støtter op. For uden disse, ingen side.
Det er en klog beslutning at oprette en udenlands side – her svensk – da siden hér (håber og tror jeg)er DANSK og for DANSKE jernbaner. Ikke et ondt ord om de personer, hvis interesse er de tidligere DSB dieselelektriske lokomotiver bygget hos NOHAB af litra MY/MX/MZ, men siden hér kunne - var lidt igang med - at blive uoverskuelig, ved at behandle disse lokomotivers nye operatører i udlandet. Nu kan der bare henvises til et link. Smart og elegant! Der kan jo ellers være opgaver nok i at holde rede på, bl.a. de danske ”køkkenbords operatørers skrotbunker” af tidligere dansk som udenlandsk materiel. Og det er prisværdigt at de har en omtale her på siderne. Men de er jo også DANSKE.
At man så muligvis her på siden kunne overveje en opdeling på længere sigt, a la´ den hedengangne ”MO-tidende” (Nittetællertidnde), hvor alt vedr. disse motorvogne blev behandlet. Her tænker jeg på de – for mig – ulidelige lange og irriterende tråde, hvor man mere føler sig mere hensat til et Chat-forum end et sted for vidensdeling og hvor f. eks. et enkelt løb behandles i telegramform eller der spørges om emner, man selv ellers kan finde ved få klik med musen. Nok ud fra devisen: ”Keder du dig, arranger et møde”.
Men tilbage til den nye side, held og lykke og egoistisk, svigt nu ikke www.jernbanen til fordel for det udenlandske. Her MÅ der være personer der kan aflaste eller tage over, når skibet har den rette kurs!

--
Steffen Dresler

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/4 2011, 19:37 (4754 dage siden) @ Tommy Nilsson

Du kan bare glæde Dig - vi har rejst i Sverige de sidste 20 år, så---

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Jernbanen.dk har fået en lillesøster!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/4 2011, 05:43 (4754 dage siden) @ Holger Sørensen

Du kan bare glæde Dig - vi har rejst i Sverige de sidste 20 år, så---

Jeg glæder mig allerede. Scanner du selv eller... ?

--
[image]

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak