Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Femern Bælt sættes i gang (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/4 2020, 10:12 (1463 dage siden)

"Det brede politiske flertal bag Femern Bælt-forbindelsen har besluttet, at Femern A/S skal sætte anlægsarbejdet på selve tunnelen under Femern Bælt i gang den 1. januar 2021."

https://www.trm.dk/nyheder/2020/anlaegsarbejdet-paa-tunnelen-under-femern-baelt-saettes...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Femern Bælt sættes i gang

af Nordexpress, 24/4 2020, 10:21 (1463 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for meldingen - en stor dag - vel især for folk på Sjælland, Sydhavsøerne og i Sverige!

Femern Bælt sættes i gang

af Georg Schmidt, 24/4 2020, 10:36 (1463 dage siden) @ Nordexpress

Ja, i et skælmsk øjeblik kunne man måske forestille sig hvad der ville være sket, hvis tyskerne havde krævet nye baner hos os, fordi de absolut ville til København med 200 km/t.:-D
Duk

Femern Bælt sættes i gang

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/4 2020, 10:37 (1463 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

betyder det at alle sager i Tyskland også er førdige og lukket ??

Femern Bælt sættes i gang

af Jens Hansen, 24/4 2020, 11:11 (1463 dage siden) @ hummel_62

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.

JH

Avatar

Femern Bælt sættes i gang

af gaest, 24/4 2020, 13:29 (1463 dage siden) @ Jens Hansen

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.

JH

Og hvis tyskerne bliver ved NEIN så står vi med en undersøisk vognhal/garage. Jeg er ikke politiker så jeg har svært ved at se hvordan Danmark får så meget ud af den forbindelse at vi vælger at betale hele projektet selv. Turismen på Sydhavsøerne og transittrafikken til Sverige vil muligvis opleve et opsving men det kan ikke financiere projektet vel?

Femern Bælt sættes i gang

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2020, 14:48 (1463 dage siden) @ gaest

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.

JH


Og hvis tyskerne bliver ved NEIN så står vi med en undersøisk vognhal/garage. Jeg er ikke politiker så jeg har svært ved at se hvordan Danmark får så meget ud af den forbindelse at vi vælger at betale hele projektet selv. Turismen på Sydhavsøerne og transittrafikken til Sverige vil muligvis opleve et opsving men det kan ikke financiere projektet vel?

Befolkningen på Lolland/Falster ser en stor fremtid i projektet og mange arbejdspladser ude i fremtiden. Nuvel, der skal nok komme nogen arbejdspladser i byggeperioden, hvor mange er ikke til at sige, for hovedparten af arbejdskraften skal nok traditionen tro hentes udenlands.

Når byggeperioden er færdig og færgerne (måske) forsvinder, så er det ingen garanti for at arbejdspladserne forbliver. Forbindelsen er først og fremmest bygget for at kunne sende varer mellem Sverige og Tyskland i transit, ikke for at fremme turismen på Lolland/Falster - hvor mange der passerer Storebælt holder ind i Nyborg eller Korsør - ikke ret mange, og hvis det endelig sker, så kommer de ikke længere end til motorvejskiosken.

Rent jobmæssigt, så tror jeg Lolland/Falster er bedst tjent med færgerne, som giver en del arbejdspladser. Bedre forbindelser til København for at understøtte bosætningen afhænger jo ikke af Femernsund forbindelsen.

Femern Bælt sættes i gang

af Niclas007, 24/4 2020, 16:06 (1463 dage siden) @ Henrik Hansen

apropos der mangler det ved færgerne de kunne ikke have godstog med, og ja jeg ved godt rangering af godstog på begge sider.

Men det er en anden diskussion.

Niclas

Femern Bælt sættes i gang

af larsht, 24/4 2020, 16:21 (1463 dage siden) @ Niclas007

apropos der mangler det ved færgerne de kunne ikke have godstog med, og ja jeg ved godt rangering af godstog på begge sider.

Men det er en anden diskussion.

Niclas

Godstog Sverige-Danmark-Tyskland kom primært den vej før april 1996, så det handler bare om hvilke færger man har

Femern Bælt sættes i gang

af Niclas007, 25/4 2020, 11:02 (1462 dage siden) @ Henrik Hansen

Apropos færger så tror jeg da Rostock Gedser vil bestå, måske med øget tilstrømning af biler/lastbiler og en ekstrafærge af samme type der sejler der. Jeg har tit sejlet Gedser Rostock og syntes det er en dejlig sejltur. Men det må Scandlines afgøre om der bliver brug for ekstrafære,men den nuværende afløserfærge skal vel snart på pension.

mvh

Niklas

Avatar

Femern Bælt sættes i gang

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/4 2020, 13:29 (1462 dage siden) @ Niclas007

Apropos færger så tror jeg da Rostock Gedser vil bestå, måske med øget tilstrømning af biler/lastbiler og en ekstrafærge af samme type der sejler der. Jeg har tit sejlet Gedser Rostock og syntes det er en dejlig sejltur. Men det må Scandlines afgøre om der bliver brug for ekstrafære,men den nuværende afløserfærge skal vel snart på pension.

Det kan sagtens være. Da jeg med familie kørte sydpå og planen var at skiftes til at køre hele natten, så vi kunne komme til Sydeuropa uden at bruge for mange feriedage på transitturen igennem Europa, passede det perfekt med at køre hjemmefra fredag ved fyraften og så spise aftensmad ombord på færgen og så ellers xx timer på de tyske motorveje :-). På hjemturen var det det samme - aftensmad på færgen og så lige nå hjem til en times afslapning i sofaen til opnåelse af normalpuls og så godnat :-)
Rødby-Puttgarten oplevedes betydeligt mere stresset fordi den var så kort.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Femern Bælt sættes i gang

af Togbus, Foldingbro, 24/4 2020, 15:25 (1463 dage siden) @ gaest

Tjaaah - grænserne forbliver vel lukkede af hensyn til borgernes tryghed og så er der vel kun beskæftigelsesmæssige årsager tilbage som begrundelse - ja om den så ender midt ude i bæltet betyder nok mindre.

--
- busser når det er billigst

Femern Bælt sættes i gang

af Niclas007, 24/4 2020, 16:00 (1463 dage siden) @ gaest

Jaja rolig nu, Selvom man ikke kan køre 200km/t helevejen og man måske skal køre 160 km/t på den tyske side kommer man nok hurtigt frem ,alligevel, måske en halv time længere end planlagt og glem ikke der er stadig en god vej fra Puttgarden til lidt syd for broen over Fehmarnsund derefter er der Autobahn, og Jernbanen på Fehmarn kunne vel sagtens udbygges til dobbeltspor indtil broen.og så mindre kurveforbedringer på strækningen til Lehnsahn evt visse steder nyanlæg. Forbindelsen havde da Danlinkgodstog en hel del år. Måske skal så et ekstra godstog over Storebælt etableres.Men jeg tror at der kunne leves med det.

Med venlig hilsen

Niclas

Femern Bælt sættes i gang

af Svend, 24/4 2020, 19:34 (1463 dage siden) @ Niclas007

Jaja rolig nu, Selvom man ikke kan køre 200km/t helevejen og man måske skal køre 160 km/t på den tyske side kommer man nok hurtigt frem ......

.
160 km/t ....nej, nej - det skal man ikke. Strækningshastigheden på den tyske side bliver 200 km/t, hvilket giver mulighed for at køre meget hurtige tog med få standsninger mellem København og Hamburg (en i Danmark og en i Tyskland), hvor rejsetiden vil være 2½ time.

--
Svend

Avatar

Femern Bælt sættes i gang

af gaest, 25/4 2020, 08:46 (1462 dage siden) @ Svend

Jaja rolig nu, Selvom man ikke kan køre 200km/t helevejen og man måske skal køre 160 km/t på den tyske side kommer man nok hurtigt frem ......

.
160 km/t ....nej, nej - det skal man ikke. Strækningshastigheden på den tyske side bliver 200 km/t, hvilket giver mulighed for at køre meget hurtige tog med få standsninger mellem København og Hamburg (en i Danmark og en i Tyskland), hvor rejsetiden vil være 2½ time.

Husk nu hvordan det går med ICLyn og lign i DK. Så skal vi lige have en standsning mere her fordi et indflydelsesrigt folketingsmedlem bor i området, og hvis ICLyn også stopper der så kan vi spare et regionaltog

Femern Bælt sættes i gang

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/4 2020, 09:02 (1462 dage siden) @ gaest

Husk nu hvordan det går med ICLyn og lign i DK. Så skal vi lige have en standsning mere her fordi et indflydelsesrigt folketingsmedlem bor i området, og hvis ICLyn også stopper der så kan vi spare et regionaltog

- Eller en adm. direktør i en større dansk jernbaneoperatør...

Femern Bælt sættes i gang

af Jens Hansen, 25/4 2020, 09:36 (1462 dage siden) @ Henrik Hansen

Og 200 km/t er næppe "meget hurtigt" om 10 år.

JH

Femern Bælt sættes i gang

af Svend, 25/4 2020, 10:06 (1462 dage siden) @ Jens Hansen

Og 200 km/t er næppe "meget hurtigt" om 10 år.

.
.... men det var, hvad det kunne blive til. Udgangspunktet i Tyskland var en lavere hastighed mellem Lübeck/Bad Schwartau og Fehmahrn, så det nåede da at blive bedre undervejs.

--
Svend

Femern Bælt sættes i gang

af Niclas007, 25/4 2020, 10:48 (1462 dage siden) @ gaest

Nej et stop i Ringsted og Nykøbing F må være rigeligt, medmindre toget skal over Storebælt så må det være Ringsted,Odense,Kolding og Padborg, og kun for rejsende til udlandet,pladsbillet,så må de kære politikere og chefer i DSB tage intercity eller intercitylyn.Hvor toget skal standse i Tyskland har jeg ikke bud på.

mvh

Niklas

Femern Bælt sættes i gang

af Svend, 25/4 2020, 10:53 (1462 dage siden) @ Niclas007

Nej et stop i Ringsted og Nykøbing F må være rigeligt, medmindre toget skal over Storebælt så må det være Ringsted,Odense,Kolding og Padborg, og kun for rejsende til udlandet,pladsbillet,så må de kære politikere og chefer i DSB tage intercity eller intercitylyn.Hvor toget skal standse i Tyskland har jeg ikke bud på.

.
Det er nemlig lige præcist sådan de går galt. Ingen vil acceptere at de hurtige tog (der vil også være intercitytog med flere standsninger undervejs) kun skal standse en gang i Tyskland (Lübeck) og (maksimalt) en gang i Danmark. Gad vide om man andre steder i verden har samme jammer om at hurtige tog "selvfølgelig" skal standse i min lille, meget vigtige provinskøbstad :-)

--
Svend

Femern Bælt sættes i gang

af andersj, Aalborg, 25/4 2020, 11:12 (1462 dage siden) @ Svend

Nej et stop i Ringsted og Nykøbing F må være rigeligt, medmindre toget skal over Storebælt så må det være Ringsted,Odense,Kolding og Padborg, og kun for rejsende til udlandet,pladsbillet,så må de kære politikere og chefer i DSB tage intercity eller intercitylyn.Hvor toget skal standse i Tyskland har jeg ikke bud på.

.
Det er nemlig lige præcist sådan de går galt. Ingen vil acceptere at de hurtige tog (der vil også være intercitytog med flere standsninger undervejs) kun skal standse en gang i Tyskland (Lübeck) og (maksimalt) en gang i Danmark. Gad vide om man andre steder i verden har samme jammer om at hurtige tog "selvfølgelig" skal standse i min lille, meget vigtige provinskøbstad :-)

I Tyskland planlægger man efter at Hamburg-togene kun standser i Lübeck og Berlin-togene i Lübeck og Schwerin.

--
Mvh Anders

Femern Bælt sættes i gang

af Rail, 25/4 2020, 11:41 (1462 dage siden) @ andersj

Nej et stop i Ringsted og Nykøbing F må være rigeligt, medmindre toget skal over Storebælt så må det være Ringsted,Odense,Kolding og Padborg, og kun for rejsende til udlandet,pladsbillet,så må de kære politikere og chefer i DSB tage intercity eller intercitylyn.Hvor toget skal standse i Tyskland har jeg ikke bud på.

.
Det er nemlig lige præcist sådan de går galt. Ingen vil acceptere at de hurtige tog (der vil også være intercitytog med flere standsninger undervejs) kun skal standse en gang i Tyskland (Lübeck) og (maksimalt) en gang i Danmark. Gad vide om man andre steder i verden har samme jammer om at hurtige tog "selvfølgelig" skal standse i min lille, meget vigtige provinskøbstad :-)


I Tyskland planlægger man efter at Hamburg-togene kun standser i Lübeck og Berlin-togene i Lübeck og Schwerin.

Du mener i Deutschland-takt? Husk at det er et tysk regeringsprojekt ikke DBF/SJ/DSB/Flixtrain/Snälltåget.

Femern Bælt sættes i gang

af Rail, 25/4 2020, 11:49 (1462 dage siden) @ Svend

Nej et stop i Ringsted og Nykøbing F må være rigeligt, medmindre toget skal over Storebælt så må det være Ringsted,Odense,Kolding og Padborg, og kun for rejsende til udlandet,pladsbillet,så må de kære politikere og chefer i DSB tage intercity eller intercitylyn.Hvor toget skal standse i Tyskland har jeg ikke bud på.

.
Det er nemlig lige præcist sådan de går galt. Ingen vil acceptere at de hurtige tog (der vil også være intercitytog med flere standsninger undervejs) kun skal standse en gang i Tyskland (Lübeck) og (maksimalt) en gang i Danmark. Gad vide om man andre steder i verden har samme jammer om at hurtige tog "selvfølgelig" skal standse i min lille, meget vigtige provinskøbstad :-)

Men kan du så ikke komme med et bud på den danske stadsning?

-Ny Ellebjerg giver gode forbindelser i Københavns området, med s-togs ringbane, sydhavnsmetro og Ring syd til både Amager og den Københavnske vestegn
-Ringsted giver forbindelser til/fra Vestsjælland/Odense og Den Københavnske vestegn
-Næstved er i dag den største station på strækningen vil sikkert give flest passagerer som enkeltstående station
-Nykøbing F har kun en tredjedel så mange passagerer ift. Næstved men kan få funktionen som skifte stationer til/fra Næstved, Vordingborg, Lolland mv.
-Holeby, den skal vel også betjenes af et eller andet?

Jeg er grundlæggende enig i at det skal standse så få gange som muligt, men valget er ikke så nemt og kræver i øvrigt også at der kommer mange mange flere gange flere passagerer end for nuværende (det skal der nok også gøre)

Femern Bælt sættes i gang

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2020, 14:42 (1463 dage siden) @ Jens Hansen

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.

Har ministeren en viden som ikke er offentlig tilgængelig ? - Der virker som om, at udfaldet af retssagen kendes på forhånd.

At igangsætte arbejdet før end den endelig afgørelse foreligger, er at spille en gang presbold. Man håber derved, at tyskerne i deres afgørelse tager hensyn til, at der allerede er puttet rigtig mange penge i projektet.

Nu projektet alligevel så forsinket, så havde det nok være pænest af afvente den endelig afgørelse i Tyskland - alt andet virke ikke særlig elegant.

Femern Bælt sættes i gang

af andersj, Aalborg, 24/4 2020, 15:34 (1463 dage siden) @ Henrik Hansen

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.


Har ministeren en viden som ikke er offentlig tilgængelig ? - Der virker som om, at udfaldet af retssagen kendes på forhånd.

At igangsætte arbejdet før end den endelig afgørelse foreligger, er at spille en gang presbold. Man håber derved, at tyskerne i deres afgørelse tager hensyn til, at der allerede er puttet rigtig mange penge i projektet.

Nu projektet alligevel så forsinket, så havde det nok være pænest af afvente den endelig afgørelse i Tyskland - alt andet virke ikke særlig elegant.

Projektet kommer jo for forbundsdomstolen i Leipzig til september - om der så også falder afgørelse i september er ikke sikkert. Umiddelbart virker det til at NABU forsøger at gå klimavejen - de vil så helst at forbindelsen kun bliver med jernbane. Men hvis det er eneste klagepunkt, så er de på tynd is. Er det mere klimavenligt at sejle hver halve time med store færger fremfor at bygge en tunnel med motorvej? Deres reference er at man i London havde succes med at forhindre anlæg af den 3. start/landingsbane i Heathrow med henvisning til Paris-aftalen.

Man kan sikkert godt nå at stoppe projektet hvis der falder negativ afgørelse inden 1. januar, men selvfølgelig ikke uden omkostninger.

--
Mvh Anders

Femern Bælt sættes i gang

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2020, 15:58 (1463 dage siden) @ andersj

Er det mere klimavenligt at sejle hver halve time med store færger fremfor at bygge en tunnel med motorvej?

Om 10 år så vil færgerne sikkert sejle på el, som er klimavenligt og derfor uden forurening.

Den mængde energi der skal til for at flytte den mængde gods en færge kan medtage, er mange gange mindre, end den mængde energi der skal bruges for at flytte samme mængde gods pr. lastbil - det er jo den samme diskussion, som der er altid fører til at toget er der mest klimavenlige. Alligevel så fortsætter lastbilerne med at flytte store mængder gods - og det bliver på inden måde mindre af, at der kommer en Femern forbindelse - med mindre at den bliver en ren jernbaneforbindelse.

Femern Bælt sættes i gang

af steenth, 24/4 2020, 16:27 (1463 dage siden) @ Henrik Hansen

Er det mere klimavenligt at sejle hver halve time med store færger fremfor at bygge en tunnel med motorvej?


Om 10 år så vil færgerne sikkert sejle på el, som er klimavenligt og derfor uden forurening.

Det kan godt nok går hurtigere. Jeg fandt 2 år gammel artikel, som nævnte 2020 som året for første færge med el-drift på ruten. Hvad den nuværende tidsplan er, ved jeg ikke. Mig bekendt er det diesel-elektriske færger, som i princippet ligner de færger, som er ombygget på Helsingør-Helsingborg.

Mvh
Steen

Femern Bælt sættes i gang

af Peter Christensen, 24/4 2020, 17:03 (1463 dage siden) @ steenth

Det kan godt nok går hurtigere. Jeg fandt 2 år gammel artikel, som nævnte 2020 som året for første færge med el-drift på ruten. Hvad den nuværende tidsplan er, ved jeg ikke. Mig bekendt er det diesel-elektriske færger, som i princippet ligner de færger, som er ombygget på Helsingør-Helsingborg.

Både Richard og Benedikte var født med 5 dieselmotorer og tilhørende genertorer.
Dertil transformere og frekevnsomformere til azimut thusterne under skibet. Der er ikke rigtig noget traditionalt ror på de færger; alt kursændring og fremdrivning går via thrusterne.
På prøveture gik en af de danske skibe 3 kn sidelæns.....det er ret pænt og det ville jeg gerne have oplevet. Faktisk kan skibet styres manuelt ved at der sidder en mand ved hver thruster (der er 4) og drejer thrusteren i den vinkel, som styrmanden beder om.
Hvis jeg skulle stå for sådan en øvelse, ville jeg finde et sted med god plads og dybt vand....det er lidt sjusket at gå på grund eller støde ind i andre fordi enelleranden klovn lige får vendt noget 180 grader.....
De tyske færger er teoretisk magen til de danske....men enhver kan jo kikke på design og indretning hvorefter diverse forskelle træder frem. I den tekniske afdeling er, at de danske færger har 6,6 kV spænding fra generatorerne, mens tysken kun har 440V.
Dermed skal tysken bruge en gevaldig masse tunge kobberkabler med stort tværsnit for at overfører samme effekt.

Anyway, det burde klart være muligt at sætte noget batterihalløj i de færger.
Det er elektisk kraftoverføring med vekselstrøm hele vejen. Så det er blot om en eller 2 dieselmotorer skal erstattes af en flok batterier.
Det store spørgsmål er jo om nok energi kan lagres på den plads/vægt som er tilrådighed. Med kun 15 min. i havn, så skal godt nok hældes noget effekt i de batterier under havneopholdet.

De 2 færger på Gedser-Rostock har noget spændende blandet fremdrivning hvori en elmotor indgår. Jeg har ikke helt luret hvordan det system er strikket endnu.
Dog skal mindst en af færgerne snart have et rotorsejl og det skal nok virke.
Rotorsejl har vist sin virkning på et større, lyseblåt tankskib og det er samme leverandør (norse-power), som Scandlines er røget i kassen med. Ikke at rotorsejl fjerner behovet for dieselmotorer, men brændstoftforbruget reduceres med alle de positive virkninger det afstedkommer.

Femern Bælt sættes i gang

af Bongo-Anders, 24/4 2020, 18:05 (1463 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der en der ringer til Transportministeren og siger han skal aflyse det, eksperterne på Jernbanen.dk har sagt det ikke bliver til noget :-)

Femern Bælt sættes i gang

af larsht, 24/4 2020, 18:55 (1463 dage siden) @ Bongo-Anders

Er der en der ringer til Transportministeren og siger han skal aflyse det, eksperterne på Jernbanen.dk har sagt det ikke bliver til noget :-)

Smuk kommentar - I love it :)

Femern Bælt sættes i gang

af Niels Munch, 24/4 2020, 19:52 (1463 dage siden) @ larsht

Er der en der ringer til Transportministeren og siger han skal aflyse det, eksperterne på Jernbanen.dk har sagt det ikke bliver til noget :-)


Smuk kommentar - I love it :)


Vor begejstrede transportminister glæder sig - jf. aftenens TV-avis - til at ræse gennem tunnellen - i elbil. Så tag nu ikke forventningens glæde fra den unge mand. Og ikke et ord fra togtosserne om, at han burde tage toget .....

Femern Bælt sættes i gang

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/4 2020, 09:46 (1462 dage siden) @ Niels Munch

samt at uden nød spor, bliver hastigheden max 90 kmt
( som på øresund)

Femern Bælt sættes i gang

af andersj, Aalborg, 25/4 2020, 10:23 (1462 dage siden) @ hummel_62

samt at uden nød spor, bliver hastigheden max 90 kmt
( som på øresund)

Der bliver nødspor og 110 km/t for billisterne.

--
Mvh Anders

Femern Bælt sættes i gang

af Niels Munch, 15/1 2021, 12:05 (1197 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Det brede politiske flertal bag Femern Bælt-forbindelsen har besluttet, at Femern A/S skal sætte anlægsarbejdet på selve tunnelen under Femern Bælt i gang den 1. januar 2021."

https://www.trm.dk/nyheder/2020/anlaegsarbejdet-paa-tunnelen-under-femern-baelt-saettes...


Og det blev det så:

Railway Gazette International 11 January 2021:

"Virtual groundbreaking launches construction of the Fehmarn Belt tunnel

EUROPE: A virtual groundbreaking ceremony was held on January 1 to officially mark the start of construction of the 18 km Fehmarnbelt tunnel between Denmark and Germany."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/virtual-groundbreaking-launches-construct... .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak