Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/5 2020, 17:58 (1455 dage siden)

Tilgiv mig, hvis overskriften er noget "vrøvl" - jeg er ikke stærk i ERTMS.

Men jeg læser i "Jernbanen", april, 2/2020, side 18, at man om natten på strækningen Roskilde-Køge (der har ERTMS) har fået tilladelse til at fremføre gods- og materieltog (uden ERTMS) med 25 km/t som rangertræk.

I teorien må den løsning vel kunne bruges på strækningen Hjørring-Lindholm, hvis der står nogle godsoperatører og tripper for at køre Hirtshals-Taulov (og længere sydpå?). Men spørgsmålet er vel, om der gør det? Heller ikke efter at der er skabt krydsningsmulighed mellem Hirtshals og Hjørring? At køre med 25 km/t Hjørring-Lindholm er jo nok ikke noget af det mest "økonomiske" i verden.

Men lige i øjeblikket ser jeg da godstog, der er kommet ude fra Aalborg Øst og som holder og venter i Aalborg hele dagen for at få lov til at køre sydpå om aftenen (enkeltsporsdrift Skørping-Hobro).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Bongo-Anders, 2/5 2020, 19:58 (1455 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad havde man tænkt sig at gøre under Roskilde Festival?

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Svend, 2/5 2020, 20:15 (1455 dage siden) @ Bongo-Anders

Hvad havde man tænkt sig at gøre under Roskilde Festival?

.
Det er ikke godt at vide, men hvis Roskilde Festivalplads er beliggende i km 33,6 er det før transitionszonen når man kommer fra Roskilde, altså inden man kommer til ETCS-strækningen.

--
Svend

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af K 564, 2/5 2020, 22:10 (1455 dage siden) @ Svend

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Bongo-Anders, 2/5 2020, 22:54 (1455 dage siden) @ K 564

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld

Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Svend, 3/5 2020, 00:13 (1455 dage siden) @ Bongo-Anders

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld


Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

.
Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.

--
Svend

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af andersj, Aalborg, 3/5 2020, 00:22 (1455 dage siden) @ Svend

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld


Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

.
Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.

Plejer man ikke at kunne flette festivaltogene ind mellem de ordinære afgange?

--
Mvh Anders

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Rail, 3/5 2020, 01:11 (1455 dage siden) @ andersj

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld


Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

.
Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.


Plejer man ikke at kunne flette festivaltogene ind mellem de ordinære afgange?

Nej, Lille Syd "plejer" kun at kører timedrift Roskilde - Køge under Roskilde Festivalen.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Svend, 3/5 2020, 12:44 (1454 dage siden) @ andersj

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld


Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

.
Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.


Plejer man ikke at kunne flette festivaltogene ind mellem de ordinære afgange?

.
Spørgsmålet er om Lokaltog kan skaffe nok kapacitet (togsæt) til at køre de mange mennesker til og fra festivalpladsen. Det skal vel også fremgå af kontrakten, at de i det hele taget - hvis og hvis - skal køre denne trafik og at de - i givet fald - må halvere antallet af tog mellem Køge og Roskilde eller om Køge-togene eventuelt skal vende i Gadstrup.
Hvem ved ......?

--
Svend

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af andersj, Aalborg, 3/5 2020, 17:09 (1454 dage siden) @ Svend

Godaften

Problemet er nok ikke så stort i år. Der er mig bekendt ingen festival i år.

Hilsner Keld


Jeg er jo ikke dum. Jeg er trods alt selv frivillig på festivalen så det havde jeg styr på. Jeg mener heller ikke at jeg skrev specifikt i år.

.
Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.


Plejer man ikke at kunne flette festivaltogene ind mellem de ordinære afgange?

.
Spørgsmålet er om Lokaltog kan skaffe nok kapacitet (togsæt) til at køre de mange mennesker til og fra festivalpladsen. Det skal vel også fremgå af kontrakten, at de i det hele taget - hvis og hvis - skal køre denne trafik og at de - i givet fald - må halvere antallet af tog mellem Køge og Roskilde eller om Køge-togene eventuelt skal vende i Gadstrup.
Hvem ved ......?

Kontrakten er jo mellem Roskilde Festival og operatøren, da der er tale om bestilt særtog. Der er også kun adgang med særlig billet solgt af Roskilde Festival og DSB's billetter er ikke gyldige.

--
Mvh Anders

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Svend, 3/5 2020, 23:41 (1454 dage siden) @ andersj

Kontrakten er jo mellem Roskilde Festival og operatøren, da der er tale om bestilt særtog. Der er også kun adgang med særlig billet solgt af Roskilde Festival og DSB's billetter er ikke gyldige.

.
Arrangørerne af Roskildefestivalen har ikke ret meget med trafikkontrakten at gøre. Spørgsmålet er, hvad transportministeriet kontraktmæssigt har aftalt (og betaler) Lokaltog for at køre, altså hvor mange tog, hvor og hvor ofte. Står der i kontrakten, at man, når der er Roskilde Festival, skal betjene festivalpladsen med tog fra og til Roskilde afvigende fra den normale kørsel, er den jo på plads.
Men hvem ved noget om det?

--
Svend

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af RasmusD, 3/5 2020, 23:47 (1454 dage siden) @ Svend

Kørslen til Roskilde Festival er ikke en del af DSB's kontrakt med staten. Det er en ydelse Roskilde Festival køber af DSB.

De bliver så at sige kørt i fri trafik, eller som charter-tog, eller hvad man nu vil kalde det.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Svend, 4/5 2020, 00:16 (1454 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Svend, 4/5 2020, 00:43

Kørslen til Roskilde Festival er ikke en del af DSB's kontrakt med staten. Det er en ydelse Roskilde Festival køber af DSB.

De bliver så at sige kørt i fri trafik, eller som charter-tog, eller hvad man nu vil kalde det.

.
Det bliver der så ikke meget plads til, hvis Lokaltog skal køre hver halve time mellem Køge og Roskilde.
Det kan dog være, at det alligevel ikke bliver så besværligt at lade DSB stå for kørslen til og fra festivalpladsen:

https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2017/Sider/Forretningsudvalget/30...
"Der stilles ikke krav til betjeningsomfanget på strækningen. Tilskuddet er dog baseret på det nuværende betjeningsomfang svarende til R-net standard."

--
Svend

Roskilde festival og ERTMS

af Jakob S Engbaek, 3/5 2020, 21:23 (1454 dage siden) @ Svend

- hvis og hvis - skal køre denne trafik og at de - i givet fald - må halvere antallet af tog mellem Køge og Roskilde eller om Køge-togene eventuelt skal vende i Gadstrup.
Hvem ved ......?

Blot for at forstå “fidusen” ved ERTMS bedre.

Hvis ellers banen mellem Roskilde og Køge er delt i nok afsnit og efter der er ERTMS over det hele. Så:

Fidusen med ERTMS er vel at festivaltoget kan køre fra Roskilde kort efter regionaltoget til Køge, vende ved festivalpladsen og returnere mod Roskilde tidsnok til at regionaletogene kan køre lige så ofte som de plejer?
Fordi der er flere spor-afsnit og et tog kan vende på strækningen, samt hastigheden tilpasses afstand til tog forude. Eller hvad?

(Og dette er ingen kritik af det citerede afsnit, blot et spørgsmål om ERTMS. Der er jo mange problematikker i overgangsfasen og ja, en udvidelse af grusgraven)

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Frank Poulsen, 3/5 2020, 06:39 (1454 dage siden) @ Svend

Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.

Der er vel ikke meget ændring, det er jo ikke selve infrastruktur Lokaltog overtager. Men kun kørslen. Strækningen er lige så meget Banedanmarks som hidtil. Så det er jo ikke meget anderledes end da DSB kørte der. Der bliver sikkert timedrift som en anden også nævner der plejer at være. Har svært ved at se det ændre så meget at det bliver Lokaltog der kører. Når først DSB har tog med ERTMS i større omfang vil de jo også kunne omlægge tog fra Roskilde til Næstved til at køre den vej, udfordringen bliver måske strækningskendskab. Men når alt flytter over i førerrummet har de så reelt behov for det strækningskendskab?

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af larsht, 3/5 2020, 11:56 (1454 dage siden) @ Frank Poulsen

Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.


Der er vel ikke meget ændring, det er jo ikke selve infrastruktur Lokaltog overtager. Men kun kørslen. Strækningen er lige så meget Banedanmarks som hidtil. Så det er jo ikke meget anderledes end da DSB kørte der. Der bliver sikkert timedrift som en anden også nævner der plejer at være. Har svært ved at se det ændre så meget at det bliver Lokaltog der kører. Når først DSB har tog med ERTMS i større omfang vil de jo også kunne omlægge tog fra Roskilde til Næstved til at køre den vej, udfordringen bliver måske strækningskendskab. Men når alt flytter over i førerrummet har de så reelt behov for det strækningskendskab?

Det er nok stadigvæk en gevaldigt god idé at vide hvor afsnitsmærkerne står.....

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Rail, 3/5 2020, 12:35 (1454 dage siden) @ Frank Poulsen

Det mest spændende er, hvordan man vil afvikle festivaltrafikken når Lokaltog overtager kørslen mellem Køge og Roskilde. Næste år er det jo dem der ene og alene kører på den strækning.


Der er vel ikke meget ændring, det er jo ikke selve infrastruktur Lokaltog overtager. Men kun kørslen. Strækningen er lige så meget Banedanmarks som hidtil. Så det er jo ikke meget anderledes end da DSB kørte der.

Tjo men i dag kan DSB jo selv bestemme at aflyse egne tog og erstatte dem af Festivaltog. Hvad vil Lokaltog sige til at DSB kommer og vil aflyse deres tog - hvis det sker igennem en kanalansøgning til Bane, så vægter Lokaltog højest!

I øvrigt giver det nok heller ikke så meget mening mere at DSB står for kørslen. DSBs dieselmateriel er under udfasning og selvom der nok går næsten 10 år før den sidste IC3 er taget ud af drift. Så er Desiro væk allerede næste år og ME er væk til Festivallen om to år. Så skal DSB indsætte IC3 og IC4 til Festivaltog, så giver det vel lige så god mening at Lokaltog indsætter deres Lint som Festivaltog. Til den korte strækning passer de nok også bedst! De direkte tog til København vil så nok forsvinde i samme ombæring.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af RasmusD, 3/5 2020, 14:33 (1454 dage siden) @ Rail

Sent på aftenen er festivaltoget gerne proppet til randen, så der skal skisme mange LINT 41'ere til for at dække behovet.

Men måske problemet løser sig selv om et par år: store dele af Roskildes Camping West (hvor trinbrættet også ligger) bliver nemlig omdannet til grusgrav inden for en meget overskuelig fremtid. ME'ernes udrangering kan meget vel falde sammen med at trinbrættet alligevel må opgives.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af William Skov ⌂, 2/5 2020, 20:41 (1455 dage siden) @ Bongo-Anders

Sidste år kørte DSB et arbejdstog med en DD-stamme ud til pladsens perron, skiftede førerrum og kørte retur til Roskilde.
Mon ikke at det var samme system som de ville anvende i år.

At der blev kørt som "arbejdstog" skyldes at man med alle andre togarter ifølge SR ikke må ændre køreretning (eller trykke tilbage) på fri bane. Det må arbejdstog nemlig godt.

Udover lokoføreren fra DSB var der en ansat fra Banedanmark med i førerrummet.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af Rørvig Station, 3/5 2020, 01:23 (1455 dage siden) @ William Skov

Sidste år kørte DSB et arbejdstog med en DD-stamme ud til pladsens perron, skiftede førerrum og kørte retur til Roskilde.
Mon ikke at det var samme system som de ville anvende i år.

Formodentligt. Sådan har det vist kørt i mange år. Tidligere kørte man nogle af togene til Gadstrup for at vende der.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af AndreasM, 3/5 2020, 08:12 (1454 dage siden) @ William Skov

Udover lokoføreren fra DSB var der en ansat fra Banedanmark med i førerrummet.

Nej.

Kørsel uden ERTMS på ERTMS-strækninger

af andersj, Aalborg, 2/5 2020, 22:15 (1455 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

SIN-L instruksen til kørslerne kan findes her: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/SIN_L

Mellem Aalborg og Frederikshavn var målevognen forbi en nat i 2019.

På ConnectRAIL konferencen i Hirtshals 1. november 2019 mente havnen at det ville være muligt at køre til Hirtshals med gods fra september 2020 (efter sporarbejderne Brønderslev-Hobro).

Jeg ved dog ikke hvilken løsning havnen har tænkt på: https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyhedsarkiv/nyhedsarkiv-2019/connectrail-peger-fre...

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak