Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2 spørgsmål om Bgc

af Søren Jakobsen, Randers, 28/4 2011, 14:20 (4766 dage siden)

Hej,

Bgc er en liggevogntype jeg ikke kender meget til, er der nogle der har (indvendige)billeder? Findes nogle bevaret?

Avatar

2 spørgsmål om Bgc

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/4 2011, 14:26 (4766 dage siden) @ Søren Jakobsen

Bgc er en liggevogntype jeg ikke kender meget til, er der nogle der har (indvendige)billeder? Findes nogle bevaret?

Hej Søren

Ca. 49 sekunder inde i den smalfilm, som er i nedenstående indlæg, kan du se sidegangen i en Bgc.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=10690

2 spørgsmål om Bgc

af Lue., 28/4 2011, 18:00 (4766 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Struer jernbane klub har en tidligere Bgc, nu Bg 010. Men der er køjer mere i vognen.

2 spørgsmål om Bgc

af Lue., 28/4 2011, 18:02 (4766 dage siden) @ Lue.

Hovsa, der skulle have stået der er ikke køjer mere i vognen. Den er ombygget til almindelig personvogn.

2 spørgsmål om Bgc

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/4 2011, 19:49 (4766 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej,

Bgc er en liggevogntype jeg ikke kender meget til, er der nogle der har (indvendige)billeder? Findes nogle bevaret?

Her er et par billeder fra en kupé i Bgc. De stammer fra Centralværksted Århus' arkiv.

[image]

[image]

2 spørgsmål om Bgc

af Hedegaard, 29/4 2011, 09:34 (4765 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Av av min ryg. Den kan umulig have været behagelig at ligge i :-|
Før ombygningen var Bc vognene bestemt heller ikke noget at råbe hurra for. Kan tydeligt huske de infame "plastik brikse", som man også kendte fra nattogene i det tidligere DDR.

2 spørgsmål om Bgc

af Poul Erik Bjerre, 29/4 2011, 09:54 (4765 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Helt korrekt.

Jeg havde et indgående kendskab til Bgc'ernes anatomi omkring 1971-1972, hvor jeg var soldat i Roskilde og de fleste weekends var på besøg hos mine forældre på Mors.
Det gav en lidt længere weekend, hvis man tog nattoget søndag aften. Så ankom jeg (så vidt jeg husker) kl. 5:20 til Roskilde - og hvis man skyndte sig, kunne man netop nå at sove 1 HEL time inden, man blev vækket igen.:-D Så vidt jeg husker, kunne man stige på Bgc'erne både i Langå og i Struer (over Herning).

Nej, det var bestemt ikke rart at sove på disse "brikse", men hvad gjorde man ikke for nogle få timers længere weekend?

Desværre har jeg ingen billeder fra dengang.

M.v.h. Poul Erik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak