HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 15. maj, 2020, 11:23 (16 dage siden)

Af kommissoriet for strategisk analyse af HH-forbindelsen fremgår det at:

Der skal også opstilles en kommunikationsplan, og i henhold til kommunikationsplanen skal offentligheden løbende informeres om projektets indhold og resultater. EU-logoet skal bruges i forbindelse med afrapporteringer.

Tidsplan
Den strategiske analyse/forberedende studie skal gennemføres i løbet af 2 ½ år. Arbejdet igangsættes 1. juli 2018 og afsluttes 31. december 2020.

Kommunikation
Der vil blive udarbejdet en kommunikationsplan, som danner grundlag for kommunikationsaktiviteterne gennem projektet.
Kommunikationsaktiviteterne vil dels omfatte skriftlig formidling via hjemmesider og tidsskriftartikler og dels involvering af interessenterne gennem workshops og ved oplæg og deltagelse i relevante konferencer.
Arbejdssproget for arbejdsgrupperne og formidling af resultater er ”dansk/svensk”.

https://www.trafikverket.se/contentassets/ca77f147b92c429cac2247a1d0252434/endelig-komm...

--------------

Er der nogen her som ved hvor man finder denne information til offentligheden?

Poul

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Niels Munch @, fredag 15. maj, 2020, 11:43 (16 dage siden) @ Poul Brandt

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 15. maj, 2020, 12:20 (16 dage siden) @ Niels Munch

Hej Poul,

"Nyheder" kan findes her: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/en-fast-forbindelse-mellem-helsingor-og-helsingb... .

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Tak.

Og WOOOW. Hele 2 nyheder er der indtil videre kommet ud af et EU tilskud på 7,3 mio. kr. :-)
Og linken i nyhederne virker ikke i firefox.:-(

Poul

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Niels @, Aarhus, fredag 15. maj, 2020, 13:20 (16 dage siden) @ Poul Brandt

Og linken i nyhederne virker ikke i firefox.:-(

De virker fint i Firefox hos mig.....?

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

OT: HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Rask Ingemann Lambertsen, fredag 15. maj, 2020, 20:45 (16 dage siden) @ Poul Brandt

Hej Poul,

"Nyheder" kan findes her: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/en-fast-forbindelse-mellem-helsingor-og-helsingb... .

[klip]

Og linken i nyhederne virker ikke i firefox.:-(

Hos mig dukker i Firefox kun menuen op, indledt med teksten

Vejdirektoratet.dk understøtter ikke denne browserversion og der kan derfor være elementer, som ikke vises korrekt. Opdater venligst din browser, for at få den fulde funktionalitet.

Ingen af deres sider virker. Det er simpelthen for dårligt. Vejdirektoratet bør finde sig nogen, der kan finde ud af at det der med hjemmesider.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

OT: HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af kme, fredag 15. maj, 2020, 20:56 (16 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hej Poul,

"Nyheder" kan findes her: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/en-fast-forbindelse-mellem-helsingor-og-helsingb... .

[klip]

Og linken i nyhederne virker ikke i firefox.:-(


Hos mig dukker i Firefox kun menuen op, indledt med teksten

Vejdirektoratet.dk understøtter ikke denne browserversion og der kan derfor være elementer, som ikke vises korrekt. Opdater venligst din browser, for at få den fulde funktionalitet.

Ingen af deres sider virker. Det er simpelthen for dårligt. Vejdirektoratet bør finde sig nogen, der kan finde ud af at det der med hjemmesider.

Hos mig virker Firefox glimrende. Firefox ver. 76 (64 bit) under Linux kerne 4.15.0-99-generic #100-Ubuntu SMP.

OT: HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Niels Munch @, fredag 15. maj, 2020, 21:12 (16 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hos mig dukker i Firefox kun menuen op, indledt med teksten

Vejdirektoratet.dk understøtter ikke denne browserversion og der kan derfor være elementer, som ikke vises korrekt. Opdater venligst din browser, for at få den fulde funktionalitet.

Ingen af deres sider virker. Det er simpelthen for dårligt. Vejdirektoratet bør finde sig nogen, der kan finde ud af at det der med hjemmesider.


Jeg ser begge rapporter uden problemer såvel i Firefox som i Google Crome, begge under Windows. Du skal nok downloade en opdateret browser-version.

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Pyloriis, fredag 15. maj, 2020, 15:01 (16 dage siden) @ Poul Brandt

Af kommissoriet for strategisk analyse af HH-forbindelsen fremgår det at:

Der skal også opstilles en kommunikationsplan, og i henhold til kommunikationsplanen skal offentligheden løbende informeres om projektets indhold og resultater. EU-logoet skal bruges i forbindelse med afrapporteringer.

Tidsplan
Den strategiske analyse/forberedende studie skal gennemføres i løbet af 2 ½ år. Arbejdet igangsættes 1. juli 2018 og afsluttes 31. december 2020.

Kommunikation
Der vil blive udarbejdet en kommunikationsplan, som danner grundlag for kommunikationsaktiviteterne gennem projektet.
Kommunikationsaktiviteterne vil dels omfatte skriftlig formidling via hjemmesider og tidsskriftartikler og dels involvering af interessenterne gennem workshops og ved oplæg og deltagelse i relevante konferencer.
Arbejdssproget for arbejdsgrupperne og formidling af resultater er ”dansk/svensk”.

https://www.trafikverket.se/contentassets/ca77f147b92c429cac2247a1d0252434/endelig-komm...

--------------

Notatet omhandler jo primært en vejforbindelse og/eller en kombineret vej-/baneforbindelse i det man - meger rigtigt bemærker at godstog ikke kan køre gennem København og en baneforbindelse dermed kun bliver til persontog.
Det gør derfor at en kombineret vej-/ baneforbindelse bliver mindre interessant og også meget dyrere.
Skal man aflaste Øresundsbroen og godstrafik over denne og Amager kræver det anlæg af en ny bane vest om København.
Kunne måske kombineres med en ringforbindelse enten for regionaltog eller med spor til S-tog fra Helsingør over Hillerød til omkring Høje Taastrup eller Roskilde.

Men det evner man nok ikke at beslutte.

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Rail, fredag 15. maj, 2020, 20:16 (16 dage siden) @ Pyloriis

Af kommissoriet for strategisk analyse af HH-forbindelsen fremgår det at:

Der skal også opstilles en kommunikationsplan, og i henhold til kommunikationsplanen skal offentligheden løbende informeres om projektets indhold og resultater. EU-logoet skal bruges i forbindelse med afrapporteringer.

Tidsplan
Den strategiske analyse/forberedende studie skal gennemføres i løbet af 2 ½ år. Arbejdet igangsættes 1. juli 2018 og afsluttes 31. december 2020.

Kommunikation
Der vil blive udarbejdet en kommunikationsplan, som danner grundlag for kommunikationsaktiviteterne gennem projektet.
Kommunikationsaktiviteterne vil dels omfatte skriftlig formidling via hjemmesider og tidsskriftartikler og dels involvering af interessenterne gennem workshops og ved oplæg og deltagelse i relevante konferencer.
Arbejdssproget for arbejdsgrupperne og formidling af resultater er ”dansk/svensk”.

https://www.trafikverket.se/contentassets/ca77f147b92c429cac2247a1d0252434/endelig-komm...

--------------

Notatet omhandler jo primært en vejforbindelse og/eller en kombineret vej-/baneforbindelse i det man - meger rigtigt bemærker at godstog ikke kan køre gennem København og en baneforbindelse dermed kun bliver til persontog.
Det gør derfor at en kombineret vej-/ baneforbindelse bliver mindre interessant og også meget dyrere.
Skal man aflaste Øresundsbroen og godstrafik over denne og Amager kræver det anlæg af en ny bane vest om København.
Kunne måske kombineres med en ringforbindelse enten for regionaltog eller med spor til S-tog fra Helsingør over Hillerød til omkring Høje Taastrup eller Roskilde.

Men det evner man nok ikke at beslutte.

Enig, det er det eneste rigtige at gøre på lang sigt, det giver ingen mening at Kastrupbanen skal belastes af så mange godstog.

At en Ring 5-jernbane forbindelse nok heller ikke vil være den dårligste investering ud fra et passagersynspunkt er jo kun godt.

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af Jørgen Pagh Jensen @, fredag 15. maj, 2020, 22:33 (16 dage siden) @ Poul Brandt

Alene den flittige brug af ord som "kommunikationsplan" og "kommunikationsaktiviteter" viser at der er gået for meget DJØF i det, til at det nogensinde bliver til noget. Men det bliver nok dyrt alligevel...

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 16. maj, 2020, 00:50 (15 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg tænker:

Hvis nu der blev bygget en HH-forbindelse, er der så overhovedet ingen mulighed for at køre godstog mellem Helsingør og København - og videre mod Tyskland? Er al kapacitet brugt op?

Som jeg forstår det, er der pt. via Øresundsforbindelsen to godstogskanaler pr. time mellem Sverige og Tyskland? Kan der tilvejebringes to godstogskanaler pr. time mellem Helsingør og København?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Godstog Helsingør-København

af ivar @, lørdag 16. maj, 2020, 00:58 (15 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen, der har spurgt svenskerne, om de overhovedet vil have godstog ind over Helsingborg?

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, lørdag 16. maj, 2020, 07:01 (15 dage siden) @ ivar

Er der nogen, der har spurgt svenskerne, om de overhovedet vil have godstog ind over Helsingborg?

Svært at vide.
Men vil vi danskere have svenske og norske godstog ned gennem Sjælland?

Hvem har spurgt den sjællandske befolkning?

Men umiddelbart kommer min 50% af svenske godstog nok forbi Helsingborg og formentlig 80% af de norske.
Så mon ikke borgere i Malmø gerne ville slippe for flere godstog?

Godstog Helsingør-København

af Jens N @, Fredericia, lørdag 16. maj, 2020, 07:59 (15 dage siden) @ Pyloriis

Men vil vi danskere have svenske og norske godstog ned gennem Sjælland?

Hvem har spurgt den sjællandske befolkning?


Hvor mange svenske og norske lastbiler kører der på de sjællandske veje i dag?

Mvh. Jens

Godstog Helsingør-København

af Peter Christensen, lørdag 16. maj, 2020, 08:16 (15 dage siden) @ Pyloriis

Men vil vi danskere have svenske og norske godstog ned gennem Sjælland?

Hvem har spurgt den sjællandske befolkning?

Tja, i betragtning af at temmelig mange godstog mellem Sverige og Tyskland allerede passere Danmark, så findes forholdet allerede.....
Det er udelukkende et spørgsmål om hvilken vej gennem Danmark de godstog tager; ikke om de findes.
I min optik ville det ikke være så skørt at få godstog væk fra Øresundsbroen (helt eller delvist) om end den helt store fidus vil ligge for persontog, da de i teorien kunne kører som en forstørret udgave af Berlins ringbane (line S41/S42) med en HH-forbindelse.

Godstog Helsingør-København

af OD, Od ⌂ @, søndag 17. maj, 2020, 22:12 (14 dage siden) @ Pyloriis


Men umiddelbart kommer min 50% af svenske godstog nok forbi Helsingborg og formentlig 80% af de norske.


Hvor finder du de fuldstændig håbløse tal??
Når vi nu må bruge fri fantasi til at definere fakta, så tror jeg faktisk, at alene Hector kører flere tog på Södra Stambanan dagligt end der i alt kommer gennem Helsingborg dagligt... Jeg har været i Sverige en del gange, og genkender intet af det du fabler om.

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, mandag 18. maj, 2020, 08:41 (13 dage siden) @ OD, Od

Jeg har været i Sverige en del gange, og genkender intet af det du fabler om.

Hvis det er en kvalifikation at have været i Sverige en del gange - ja så tror jeg at jeg kan slå dig på det område!

Jeg har besøgt / været i formentlig alle byer op til lige nord for Stockholm med større sygehuse og områder med industri og nok mindst 500 gange gennem årene rejst til og fra Sverige!

Men det er udenfor emnet - så lad det ligge;-)

Godstog Helsingør-København

af Peter Christensen, mandag 18. maj, 2020, 08:52 (13 dage siden) @ Pyloriis

Jeg har besøgt / været i formentlig alle byer op til lige nord for Stockholm med større sygehuse og områder med industri og nok mindst 500 gange gennem årene rejst til og fra Sverige!

Så har du haft rig mulighed for at se på godstog, men åbenbart valgt ikke at bruge den.

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, mandag 18. maj, 2020, 08:55 (13 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg har besøgt / været i formentlig alle byer op til lige nord for Stockholm med større sygehuse og områder med industri og nok mindst 500 gange gennem årene rejst til og fra Sverige!

Så har du haft rig mulighed for at se på godstog, men åbenbart valgt ikke at bruge den.

Har du overvejet at de måske kørte på Vestkustbanen!:-D Så jeg fik dem ikke at se!;-)

Godstog Helsingør-København

af P.Jensen, lørdag 16. maj, 2020, 07:39 (15 dage siden) @ ivar

Svenskerne er nok nærmest ligeglade idet de i så fald nok ville bore tunnel udenfor (nordfor?) Helsingborg således at byen ikke bliver belastet overhovedet. De gør det ordentligt - se bare på city tunnel i Malmø og Stockholm og Vestlænken i Gøteborg.

Men hvorfor skulle vi have godstog til at køre fra Helsingør og igennem København. Gods som i praksis ikke kommer os ved? De skal køre kortest muligt i Danmark. Så våde drømme om en bane vest om København til gods??? Hvorfor dog det og hvor kommer rentabiliteten i den???

Hvis man udvider fra Sjællandsbroen og forbi Lufthavnen burde man kunne gå fra 2 kanaler pr.time til 3 måske 4. Især hvis man ikke absolut vil have passagertog til at køre tophastighed.....

P.Jensen

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Nordexpress, lørdag 16. maj, 2020, 09:00 (15 dage siden) @ P.Jensen

Hvis man har en tiime eller to for meget kan man jo altid tænde for en cab ride, en førerrumsvideo.

Det tankevækkende ved denne glimrende tur med en EG fra Malmø Godsbanegård til Nyborg over broen og gennem lufthavnen er, at godstoget rundt om Malmø standses foran enhver sammenfletning/krydsning på den svenske side, mens det får fri bane hele vejen gennem København.

Eksemplet viser, at det optager megen plads på svensk side og mindre plads på dansk side!

Führerstandsmitfahrt Malmø - Nyborg

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Jens N @, Fredericia, lørdag 16. maj, 2020, 09:15 (15 dage siden) @ Nordexpress

Det tankevækkende ved denne glimrende tur med en EG fra Malmø Godsbanegård til Nyborg...


Det er en BR 185. Det ses både på viskerarmens stilling og høres på lyde fra elektronik og støddæmpere.

Mvh. Jens

rettelse videoen med EG over Øresundsbroen

af Nordexpress, lørdag 16. maj, 2020, 15:55 (15 dage siden) @ Jens N

Undskyld, tekst og video passede ikke sammen! Sikken noget sjusk. Men der er åbenbart flere ture med samme overskrift.

Her er videoen med EG, der udviser det nævnte standsningsmønster:

Førerrumstur Malmø--Nyborg med EG

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Svend @, lørdag 16. maj, 2020, 09:59 (15 dage siden) @ Nordexpress

Eksemplet viser, at det optager megen plads på svensk side og mindre plads på dansk side!

.
Hvis vi sådan skal generalisere ud fra en enkelt optagelse: Det er sikkert fordi de danske stationsbestyrere/trafikledere er dygtigere til at afvikle trafikken end deres svenske kolleger :-D

Men bortset fra det: Der er for lidt plads på Øresundsbanen og slet ingen plads på Kystbanen - og især gennem "røret" - til at køre (flere) godstog. Skal der etableres en international godsforbindelse, skal det være uden om København. Vestover eller sydover (vi bliver dygtigere og dygtigere til at bygge tunneler under vand) .....og lad bare "de andre" betale, svenskerne eller EU.

--
Svend

[image]

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af P.Jensen, lørdag 16. maj, 2020, 11:12 (15 dage siden) @ Svend

Ja, der var på et tidspunkt et forslag om at forbinde Køge Nord med Svagertorp med en tunnel/bro direkte over Køge Bugt.....

Så mangler man bare forbindelsen fra Køge Nord vest om Køge langs motorvejen mod Vordingborg...…

P.Jensen

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Poul Brandt @, Nordsjælland, lørdag 16. maj, 2020, 11:14 (15 dage siden) @ Svend

Men bortset fra det: Der er for lidt plads på Øresundsbanen og slet ingen plads på Kystbanen - og især gennem "røret" - til at køre (flere) godstog. Skal der etableres en international godsforbindelse, skal det være uden om København. Vestover eller sydover (vi bliver dygtigere og dygtigere til at bygge tunneler under vand) .....og lad bare "de andre" betale, svenskerne eller EU.

"Røret" er vel ikke godkendt til godstog, da det ikke er "eksplotions-sikret". Hvilket antageligvis vil koste et stort antal milliarder at realisere, og dermed urealistisk.

Poul

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Fysikeren, lørdag 16. maj, 2020, 11:34 (15 dage siden) @ Poul Brandt

Kører Stålormen ikke gennem røret et par gange om ugen?

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Poul Brandt @, Nordsjælland, lørdag 16. maj, 2020, 11:37 (15 dage siden) @ Fysikeren

Kører Stålormen ikke gennem røret et par gange om ugen?

Hmmm, måske er stålpladerne ikke farligt gods. :-)

Poul

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Niels Bak, søndag 17. maj, 2020, 01:12 (14 dage siden) @ Poul Brandt

Kører Stålormen ikke gennem røret et par gange om ugen?


Hmmm, måske er stålpladerne ikke farligt gods. :-)

Poul

Og det er det meste andet gods heller ikke. Hvis det bare var det som var problemet så kunne farligt gods fortsætte med at køre over Øresundsbroen og så kunne der være kanaler til almindelig containertrafik og andet mod Helsingør. Men der er ingen kanaler i dagtimerne. Heller ikke til ufarligt gods.

kanaler over Øresundsbroen kun lidt OT

af Jens Hansen, søndag 17. maj, 2020, 11:23 (14 dage siden) @ Niels Bak

Hvilket så vil fordyre godstransporten, når operatørerne skal til at sortere vognene.

Uden tvivl bedst for godsoperatørerne at de ikke skal skille farligt gods vogne, fra ikke farligt gods vogne.

JH

Godstog Helsingør-København

af Niels Bak, søndag 17. maj, 2020, 01:15 (14 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tænker:

Hvis nu der blev bygget en HH-forbindelse, er der så overhovedet ingen mulighed for at køre godstog mellem Helsingør og København - og videre mod Tyskland? Er al kapacitet brugt op?

Som jeg forstår det, er der pt. via Øresundsforbindelsen to godstogskanaler pr. time mellem Sverige og Tyskland? Kan der tilvejebringes to godstogskanaler pr. time mellem Helsingør og København?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg ved er al eller næsten al kapacitet opbrugt i dagtimerne. Det gælder ikke mindst i røret, men også med det nuværende mønster med standsende tog og hurtigtog som indhenter disse på kystbanen.
Og med så stor en investering som en HH-forbindelse, så duer det ikke hvis den kun kan bruges til gods i noget af døgnet.
Problemet med godstog er også, at de tager forholdsvis meget kapacitet, da de kører langsommere og de accelererer og standser langsommere.

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, søndag 17. maj, 2020, 06:42 (14 dage siden) @ Niels Bak

Jeg tænker:

Hvis nu der blev bygget en HH-forbindelse, er der så overhovedet ingen mulighed for at køre godstog mellem Helsingør og København - og videre mod Tyskland? Er al kapacitet brugt op?

Som jeg forstår det, er der pt. via Øresundsforbindelsen to godstogskanaler pr. time mellem Sverige og Tyskland? Kan der tilvejebringes to godstogskanaler pr. time mellem Helsingør og København?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Så vidt jeg ved er al eller næsten al kapacitet opbrugt i dagtimerne. Det gælder ikke mindst i røret, men også med det nuværende mønster med standsende tog og hurtigtog som indhenter disse på kystbanen.
Og med så stor en investering som en HH-forbindelse, så duer det ikke hvis den kun kan bruges til gods i noget af døgnet.
Problemet med godstog er også, at de tager forholdsvis meget kapacitet, da de kører langsommere og de accelererer og standser langsommere.

Så konklusionen er vel klar for alle nu:
GODSTOG ER IKKE EN MULIGHED VIA KYSTBANEN OG BOULEVARDRØRET.

Tilbage er så persontog.
Personlig tvivler jeg stærkt på at svenskerne vil forbikøre Malmø.

Antal danskere som vil have glæde af en ren persontogsforbindelse via HH er nok også beskedent.

Så det er vel kun realistisk med en kombineret vej-/baneforbindelse såfremt der laves en ny jernbane i Nordsjælland.
Derfor kunne man se på Fehmern-forbindelsen og hvordan den financieres.

Svenskerne bygger selv den kombinerede vej-/baneforbindelse ved Helsingør-Helsingborg og Danmark bygger landanlæg inkl. ny bane fra Helsingør over Hillerød til omkring Høje Taastrup eller Roskilde.

Vi får en ny jernbane til glæde for den tværgående passagertransport i Hovedstadsområdet og Sverige kan sende deres godstog - mod behørig betaling - via den af Sverige betalte kombinerede vej-/baneforbindelse.

Ren win-win for ALLE

Godstog Helsingør-København

af P.Jensen, søndag 17. maj, 2020, 07:07 (14 dage siden) @ Pyloriis

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Men når regnedrengene beregner rentabiliteten i forbindelsen vil der være mange andre projekter som står foran. En relativ lav passagermængde og en lav infrastrukturafgift giver ikke nok indtægter.

Kommer aldrig til at ske!

P.Jensen

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, søndag 17. maj, 2020, 07:16 (14 dage siden) @ P.Jensen

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Men når regnedrengene beregner rentabiliteten i forbindelsen vil der være mange andre projekter som står foran. En relativ lav passagermængde og en lav infrastrukturafgift giver ikke nok indtægter.

Kommer aldrig til at ske!

P.Jensen

Det har du givet ret i.
Så en HH-forbindelse ender med en ren vejtunnel som begge lande kan have gavn af.
Banedelen derimod er tvivlsomt.

Godstog Helsingør-København

af steenth, søndag 17. maj, 2020, 12:07 (14 dage siden) @ P.Jensen

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Der er allerede reserveret plads til motorvej udover jernbane i på Ring 5 linjen. Og der er modstand imod den. Men det er det mest oplagte sted at anlægge en bane.

Men når regnedrengene beregner rentabiliteten i forbindelsen vil der være mange andre projekter som står foran. En relativ lav passagermængde og en lav infrastrukturafgift giver ikke nok indtægter.

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.

Kommer aldrig til at ske!

Hvad er alternativet til en bane langs Ring 5? Er det at passagertrafikken tilpasses til godstrafikkens behov?

Godstog Helsingør-København

af P.Jensen, søndag 17. maj, 2020, 12:51 (14 dage siden) @ steenth

Hvis Fehmern "kun" har 3 kanaler pr.time, bør man kunne udvide fra Sjællandsbroen og forbi Kastrup lufthavn - det giver den ekstra kanal/time (måske 2 ekstra) i forhold til nu. Hvis man kan komme op på 4 kanaler/time (et teoretisk max. på 96 /døgn) på den måde må det være tilstrækkeligt lag ud i fremtiden.

Og så sørge for at de kan komme gnidningsfrit igennem Ringsted station.....

Hvad forventer du dig godstogene skal betale for strækningen Helsingør til Roskilde?

P.Jensen

Godstog Helsingør-København

af steenth, søndag 17. maj, 2020, 13:50 (14 dage siden) @ P.Jensen

Hvis Fehmern "kun" har 3 kanaler pr.time, bør man kunne udvide fra Sjællandsbroen og forbi Kastrup lufthavn - det giver den ekstra kanal/time (måske 2 ekstra) i forhold til nu. Hvis man kan komme op på 4 kanaler/time (et teoretisk max. på 96 /døgn) på den måde må det være tilstrækkeligt lag ud i fremtiden.

Og så sørge for at de kan komme gnidningsfrit igennem Ringsted station.....

Nu skrev jeg ikke noget om kapacitet. Det er en prognose for udvikling af trafikken på langt sigt.... og kapacitet skal jo udbygges efterhånden som trafikken udvikler sig.

Ellers er strækningen fra Kalveboderne (ved Sjællandsbroen) tilogmed Kastrup lidt svært at udbygge - Tårnby Station og lufthaven har optaget en del af det relevante plads.

Hvad forventer du dig godstogene skal betale for strækningen Helsingør til Roskilde?

Nu skrev jeg på Ring 5 linjen. Her kan både Høje Taastrup og Køge blive det sydlige endepunkt. Med Køge giver det også mulighed for at på meget langt sigt en ny bane fra Køge til Femernforbindelsen, når der er grundlag for det.

Men der er nok nogle som regner på økonomien og priser, når det bliver aktuelt, hvis ikke statens betaler for det.

Godstog Helsingør-København

af Niels Bak, mandag 18. maj, 2020, 21:03 (13 dage siden) @ P.Jensen

Du glemmer så lige, at der er de nuværende 2 kanaler pr time over Storebælt. Altså i teorien fem i alt.
Og at der er et pres på kapaciteten for passagertog på Kastrupbanen/over Øresund også.
Ørestad st. er forberedt til 4 perronspor, og ombygning af det nuværende godsshunt til perronspor i Kastrup kan give en del, men to ekstra godskanaler sammen med ring Syd og evt andre forbedringer for passagertog tror jeg ikke du skal regne med.

Godstog Helsingør-København

af Jens Hansen, mandag 18. maj, 2020, 15:13 (13 dage siden) @ steenth

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.

Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.

JH

Godstog Helsingør-København

af Rail, mandag 18. maj, 2020, 17:41 (13 dage siden) @ Jens Hansen

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.

Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...

Godstog Helsingør-København

af Svend @, mandag 18. maj, 2020, 17:52 (13 dage siden) @ Rail

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...

.
Du anvender princippet med at stikke en våd pegefinger i vejret og se hvad vejen vinden blæser. Også en måde at udføre trafik- og kapacitetsanalyser på :-)
SPT er en anden og meget anvendt metode.

--
Svend

[image]

Godstog Helsingør-København

af Rail, mandag 18. maj, 2020, 20:43 (13 dage siden) @ Svend

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...

.
Du anvender princippet med at stikke en våd pegefinger i vejret og se hvad vejen vinden blæser. Også en måde at udføre trafik- og kapacitetsanalyser på :-)
SPT er en anden og meget anvendt metode.

Det var da SPT der var anvendt ;)

Godstog Helsingør-København

af Svend @, mandag 18. maj, 2020, 23:58 (13 dage siden) @ Rail

Det var da SPT der var anvendt ;)

.
Jeg glemte at nævne kaffegrums som et andet og glimrende værktøj, som kan anvendes i analyseøjemed og generelt til at se ind i fremtiden.
Brugte theblade duer ikke; det har være prøvet, men metoden blev kasseret igen, fordi den gav nogle alt for negative resultater (mere hvis der var nogen der skulle komme på den ide).

--
Svend

[image]

Godstog Helsingør-København

af larsht, mandag 18. maj, 2020, 18:29 (13 dage siden) @ Rail

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...

En ting er hvad der kommer af trafik umiddelbart ved åbningen, men da jeg har på fornemmelsen at man påregner at have forbindelsen åben i en årrække er det nok helt utroligt smart at lave en beregning på hvad det FREMTIDIGE trafikniveau kommer til at være, og så planlægge ud fra det. Det ville være så ærgerligt hvis man 3 år efter åbningen fandt ud af at man havde underdimensioneret infrastrukturen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke havde det i tankerne med din kommentar.....

Godstog Helsingør-København

af Rail, mandag 18. maj, 2020, 20:41 (13 dage siden) @ larsht

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...


En ting er hvad der kommer af trafik umiddelbart ved åbningen, men da jeg har på fornemmelsen at man påregner at have forbindelsen åben i en årrække er det nok helt utroligt smart at lave en beregning på hvad det FREMTIDIGE trafikniveau kommer til at være, og så planlægge ud fra det. Det ville være så ærgerligt hvis man 3 år efter åbningen fandt ud af at man havde underdimensioneret infrastrukturen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke havde det i tankerne med din kommentar.....

Det er svært at spå, især om fremtiden. Men men både antallet af gods- og persontog er jo langt over hvad vi har i dag, så jo det var det egentligt. Man kan da godt have store forhåbninger til Femern, men realistisk, hvor mange persontog kommer der så?

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 01:22 (12 dage siden) @ Rail

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...


En ting er hvad der kommer af trafik umiddelbart ved åbningen, men da jeg har på fornemmelsen at man påregner at have forbindelsen åben i en årrække er det nok helt utroligt smart at lave en beregning på hvad det FREMTIDIGE trafikniveau kommer til at være, og så planlægge ud fra det. Det ville være så ærgerligt hvis man 3 år efter åbningen fandt ud af at man havde underdimensioneret infrastrukturen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke havde det i tankerne med din kommentar.....


Det er svært at spå, især om fremtiden. Men men både antallet af gods- og persontog er jo langt over hvad vi har i dag, så jo det var det egentligt. Man kan da godt have store forhåbninger til Femern, men realistisk, hvor mange persontog kommer der så?

Hvis regler for godstransport bliver de samme som passage af store bælt og øresundstunnellerne vil der kun være et tog med gods i tunnellen ad gangen.
Det tager op mod 15 min at få det igennem på de 22 km.

Så vælget står mellem 4 godstog pr time eller 3 godstog og 2 persontog.

Med tanke på de formidable planer om nattog, mere gods på skinner og flere højhastighedstog til kontinentet - ja så kniber der allerede fra starten med kapaciteten. Dels i tunnellen men også på skinnerne fra københavn og Helsingør hvis blot 2/3 af de mange fantasier om ekstra tog skal realiseres.

Godstog og andre tog under Femern Bælt

af Svend @, tirsdag 19. maj, 2020, 20:44 (12 dage siden) @ Pyloriis

Hvis i havde fulgt lidt med, ville i have bemærket, er der er planlagt kørsel med 2 godstog pr time i hver retning.
Men ellers er det korrekt: Tunnelrestriktioner (farligt gods) er er væsentlig hindring for at køre mere end 3-4 tog (hvor nogle er godstog) hver retning pr time

--
Svend

[image]

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 13:51 (14 dage siden) @ P.Jensen

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Banen fra Helsingør til Hillerød har ligget der siden 1864 og de sidste år har der kørt regelmæssige godstog på denne strækning (Stålormen til/fra Frederiksværk).
Strækningen fra Hillerød og sydvest-syd over er i relativt åbent land, så der er det bestemt ikke umuligt at anlægge en bane til både gods og måske også persontog (erstatning af linie 600S ??).
Banen popper op her på kanalen med jævne mellemrum, men hvordan er det på den svenske side? Bilernes hovedvej mod Stockholm har jo altid (?) gået via HH og E4 mens banen går fra Malmø og nordpå. Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.
Nu er det vist bl.a. Volvo og Ikea der bruger tog til forsendelse af varer sydpå og for Volvo er det jo fint at gå via Göteborg, men i skrivende stund er jeg ikke klar over hvorfra IKEA sender deres varer sydpå. Älmhult var der deres første varehus åbnede og den by ligger jo bekvemt på linien imellem Malmø og Stockholm.
Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog Helsingør-København

af Svend @, søndag 17. maj, 2020, 14:16 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

.
...og slet ikke en ny trafikkorridor .....

--
Svend

[image]

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 17:14 (14 dage siden) @ Svend

Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

.
...og slet ikke en ny trafikkorridor .....

Nja, er der ikke noget med at Ring 5 korridoren er udlagt omtrent der? Eller er det længere inde?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog Helsingør-København

af Svend @, søndag 17. maj, 2020, 17:17 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

.
...og slet ikke en ny trafikkorridor .....


Nja, er der ikke noget med at Ring 5 korridoren er udlagt omtrent der? Eller er det længere inde?

.
Det er i hvert fald et andet sted en gennem Hillerød.
Der findes mange oplysninger om Ring 5 rundt om på nettet.

--
Svend

[image]

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 17:20 (14 dage siden) @ Svend

Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

.
...og slet ikke en ny trafikkorridor .....


Nja, er der ikke noget med at Ring 5 korridoren er udlagt omtrent der? Eller er det længere inde?

.
Det er i hvert fald et andet sted en gennem Hillerød.
Der findes mange oplysninger om Ring 5 rundt om på nettet.

Ja, det var vist lidt sydligere (Hammersholt).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog Helsingør-København

af Niels Bak, mandag 18. maj, 2020, 21:29 (13 dage siden) @ Michael Deichmann

Netop.

Og det er der også god grund til. Den nuværende Lille Nord ville være svær at udbygge til en egnet bane til godstog og hurtige gennemkørende persontog.

Desuden planlægger svenskerne at lade deres højhastighedsbane fra Stockholm sigte mod Helsingborg - hvis ellers man fra dansk side kan tage sig sammen til tunnel og anlæg på den danske side. Nogle tog vil så gå mod København og andre direkte mod Hamborg ad en ny bane i ring 5, ligesom godstogene vil tage den vej.

Så mens det helt lokalt ville være godt med en bane Helsingør-Hillerød-Ølstykke-Jyllinge-Roskilde, så er det ikke den som er egnet til at koble på en HH-forbindelse.

En ny indføring til højhastighedstog mod København langs med Helsingørmotorvejen bliver i den forbindelse interessant for at kunne høste gevinsterne. Dels er det i km Kbh-Stockholm væsentligt kortere, og dels er de svenske planer et egentligt højhastighedstog. Det vil give rejsetider mellem de to hovedstæder på under 3 timer. Men ikke hvis toget skal bumle fra Helsingør og ned ad kystbanen mellem alle stoptogene.

Godstog Helsingør-København

af Rail, søndag 17. maj, 2020, 14:46 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.

Hvorfor er det du mener det?

Jeg kan anbefale https://www.openrailwaymap.org/ hvis man ikke har helt styr på sin jernbanegeografi.

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, søndag 17. maj, 2020, 15:13 (14 dage siden) @ Rail

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.

Næppe tilfældet. Det er også muligt at køre over Lund til Stockholm.
Men norske godstog vil givet komme ned langs den svenske vestkyst og den svenske industri er vel koncentreret langs vestkysten fra Gøteborg og sydpå og højst 100-200 km ind i baglandet.
Så størstedelen af gods fra Sverige - fraset jernmalm som jo sendes til Narvik - kommer ned langs den svenske vestkyst og gennem Helsingborg.

Godstog Helsingør-København

af Rørvig Station, søndag 17. maj, 2020, 15:35 (14 dage siden) @ Pyloriis

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.

Næppe tilfældet. Det er også muligt at køre over Lund til Stockholm.

Der er ingen grund til at køre sydpå til Malmø-forstaden Lund. Jernbaneknudepunktet Hässleholm i det nordlige Skåne er som skabt til formålet.

Godstog Helsingør-København

af Pyloriis, søndag 17. maj, 2020, 15:59 (14 dage siden) @ Rørvig Station

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.

Næppe tilfældet. Det er også muligt at køre over Lund til Stockholm.

Der er ingen grund til at køre sydpå til Malmø-forstaden Lund. Jernbaneknudepunktet Hässleholm i det nordlige Skåne er som skabt til formålet.

Nok rigtigt.
Men det ændrer ikke ved at det meste gods på skinner kommer langs den svenske vestkyst.
Og det er vel primært svenskerne som ville få gavn af rn HH-forbindelse.

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 17:19 (14 dage siden) @ Pyloriis

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.

Næppe tilfældet. Det er også muligt at køre over Lund til Stockholm.

Over Lund vil jo være en omvej. Gods til/fra Malmø og den vej op mod Stockholm kører via Broen som idag og gods til/fra Göteborg (Volvo?) ogvidere mod Stockholm kører via HH. Der er da ingen der taler om at flytte al gods over på en HH linie.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 17:17 (14 dage siden) @ Rail

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.


Hvorfor er det du mener det?

Alternativt skal de ned over Malmø? Der er ingen bane (mere) direkte mod Stockholm fra Hälsingborg.

Jeg kan anbefale https://www.openrailwaymap.org/ hvis man ikke har helt styr på sin jernbanegeografi.

Ja, og den understøtter mig da i det?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog Helsingør-København

af Svend @, søndag 17. maj, 2020, 17:22 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Så kan alle være med:

[image]

https://www.openrailwaymap.org/

--
Svend

[image]

Avatar

Godstog Helsingør-København

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 17:27 (14 dage siden) @ Svend

Så kan alle være med:

[image]

Ja tak. Man skal lige zoome et trin længere ind end jeg gjorde i første omgang før de gule linier dukkede op. Ja fra Hälsingborg via Häsleholm kan man komme til Stockholm. Det må vel også have været den vej mange vogne kom fra/til før broen? For selv fra Frihavnen sejlede færgerne til Hälsinborg?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog Helsingør-København

af Rail, søndag 17. maj, 2020, 18:58 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.


Hvorfor er det du mener det?

Alternativt skal de ned over Malmø? Der er ingen bane (mere) direkte mod Stockholm fra Hälsingborg.

Jeg kan anbefale https://www.openrailwaymap.org/ hvis man ikke har helt styr på sin jernbanegeografi.

Ja, og den understøtter mig da i det?

Nej men det har du vidst opdaget...

Godstog Helsingør-København

af Niels Bak, mandag 18. maj, 2020, 20:53 (13 dage siden) @ Pyloriis

Derfor kunne man se på Fehmern-forbindelsen og hvordan den financieres.

Svenskerne bygger selv den kombinerede vej-/baneforbindelse ved Helsingør-Helsingborg og Danmark bygger landanlæg inkl. ny bane fra Helsingør over Hillerød til omkring Høje Taastrup eller Roskilde.

Vi får en ny jernbane til glæde for den tværgående passagertransport i Hovedstadsområdet og Sverige kan sende deres godstog - mod behørig betaling - via den af Sverige betalte kombinerede vej-/baneforbindelse.

Ren win-win for ALLE

Faktisk tørrede vi tyskerne i røven med Femern-aftalen. Forbindelsen incl de danske landanlæg (med undtagelse af den ny Storstrømsbro) bliver betalt af tunnelafgiften, mens den tyske statskasse hænger på de tyske landanlæg.

Hvorfor mener du lige at vi skal hoppe i den samme aftale og lade svenskerne løbe med overskuddet på en HH-forbindelse?

HH-forbindelsen - Information til offentligheden

af ThomasLarsen, søndag 17. maj, 2020, 17:49 (14 dage siden) @ Poul Brandt

Europasporet

af infrafan, søndag 17. maj, 2020, 21:11 (14 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg ville ønske at der blev analyseret på Europasporet som et alternativ. Hvis man læser deres oplæg, påstår de at have en løsning for både højhastighedstog København-Stockholm, godstog og kapacitetsproblemer på København H.

Europasporet

af Svend @, mandag 18. maj, 2020, 19:36 (13 dage siden) @ infrafan

Jeg ville ønske at der blev analyseret på Europasporet som et alternativ. Hvis man læser deres oplæg, påstår de at have en løsning for både højhastighedstog København-Stockholm, godstog og kapacitetsproblemer på København H.

.
Ja, lad os endelig få sat pris på det luftkastel ;-)

--
Svend

[image]

Avatar

Europasporet

af DSB Elskeren, København, onsdag 20. maj, 2020, 02:51 (11 dage siden) @ infrafan

Ja, de har nogle gode løsninger. Hvis bare Banedanmark og Trafikverket vil tykke på den.

[image]

--
DSB Elskeren

Europasporet

af Jens Hansen, onsdag 20. maj, 2020, 08:04 (11 dage siden) @ DSB Elskeren

Næ tak - så bliver det nemlig ikke realiseret.

Europa sporet giver nogle nye muligheder for ikke mindst for København - Overborgmesteren skal nok få øje på dem.

Og prisen - næppe meget mere end "overhalingsspor på S-banen", men Europa Sporet vil også give et markant løft for netop S-tog. Tænk sig, 60 S-tog igennem det centrale stykke i timen.

JH

Avatar

Europasporet

af DSB Elskeren, København, onsdag 20. maj, 2020, 15:14 (11 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, men hvis det er at de vil iværksætte den idé så skal de jo ændre næsten hele jernbanenettets infrastruktur her i København, og muligvis også lave om på Hovedbanen hvilket stort set næsten er umuligt uden at forstyrre den trafik der er. Det kommer dog an på hvilken måde man vil vælge at gøre det på. Man kan vælge at fjerne hele stationen og bygge en ny, som kommer til at betyde at togene skal vende i Ny Ellebjerg, Høje Taastrup og måske ingen tog fra lufthavnen. Eller vælge at renovere stille og roligt som vil betyde måske først at fjerne taget og stationsbygningen og derefter ombygge de perroner der er og derefter bygge en ny stationsbygning, derefter skal man så nok også bygge selve spor-infrastruktureren på Hovedbanen. Så ja, der ligger rigtig meget arbejde i det, men mon ikke det er det værd?

[image]

--
DSB Elskeren

Europasporet

af Jens Hansen, onsdag 20. maj, 2020, 18:02 (11 dage siden) @ DSB Elskeren

Sludder og vrøvl.

https://www.europasparet.se/

indeholder 4 nye perronspor under Tivoli/Rådhuspladsen, derefter kører togene videre mod Nordhavn/Margretheholmen. herfra under Øresund til Sverige.

JH

Europasporet

af RasmusD, onsdag 20. maj, 2020, 21:55 (11 dage siden) @ Jens Hansen

indeholder 4 nye perronspor under Tivoli/Rådhuspladsen, derefter kører togene videre mod Nordhavn/Margretheholmen. herfra under Øresund til Sverige.

Er der plads til det nu hvor vi har Metroringen?

Europasporet

af larsht, onsdag 20. maj, 2020, 23:00 (11 dage siden) @ RasmusD

indeholder 4 nye perronspor under Tivoli/Rådhuspladsen, derefter kører togene videre mod Nordhavn/Margretheholmen. herfra under Øresund til Sverige.


Er der plads til det nu hvor vi har Metroringen?

Det er et spørgsmål om at grave dybt nok :)

Europasporet

af steenth, onsdag 20. maj, 2020, 23:50 (11 dage siden) @ RasmusD

indeholder 4 nye perronspor under Tivoli/Rådhuspladsen, derefter kører togene videre mod Nordhavn/Margretheholmen. herfra under Øresund til Sverige.


Er der plads til det nu hvor vi har Metroringen?

Det længde være løse planer om 4 spor imellem hovedbanegården og Tivoli. Så det kunne være at man har taget hensyn til det.

Mvh
Steen

Europasporet

af Svend @, onsdag 20. maj, 2020, 16:29 (11 dage siden) @ DSB Elskeren

Ja, de har nogle gode løsninger. Hvis bare Banedanmark og Trafikverket vil tykke på den.

.
Tror du ikke nærmere det er Transport- og Boligministeriet der skal tygge på den?

--
Svend

[image]

Europasporet

af ThomasTT, onsdag 20. maj, 2020, 17:13 (11 dage siden) @ infrafan

Jeg ville ønske at der blev analyseret på Europasporet som et alternativ. Hvis man læser deres oplæg, påstår de at have en løsning for både højhastighedstog København-Stockholm, godstog og kapacitetsproblemer på København H.

Det fremstår mildest talt urealistisk og næppe værd overhovedet at overveje at undersøge. Lange svimlende dyre tunneller og et nyt kaotisk årti-langt gravearbejde i københavn. Og så er det ikke nødvendigvis fordelagtigt bare at udvide kapaciteten på kbh H, selv hvis de her projekter var realistiske. Banegårde skal ikke blive til lufthavne.

Avatar

Europasporet

af DSB Elskeren, København, onsdag 20. maj, 2020, 17:45 (11 dage siden) @ ThomasTT

Nej, det er rigtigt. Dog kunne det også være en idé at bygge selve banegården om, da den har brug for det før eller siden. Altså med andre ord så istedet for at bygge en ny underjordisk del under Tivoli, så bygge selve hovedbanen om og bygge den i 2 dele. En nedre og en øvre del, sådan at den bliver renoveret og fremtidssikret med de kapacitets problemer der vil opstå senere hen i takt med at trafikken vokser.
[image]

--
DSB Elskeren

Europasporet

af William Skov ⌂ @, onsdag 20. maj, 2020, 18:35 (11 dage siden) @ DSB Elskeren

Nej, det er rigtigt. Dog kunne det også være en idé at bygge selve banegården om, da den har brug for det før eller siden. Altså med andre ord så istedet for at bygge en ny underjordisk del under Tivoli, så bygge selve hovedbanen om og bygge den i 2 dele. En nedre og en øvre del, sådan at den bliver renoveret og fremtidssikret med de kapacitets problemer der vil opstå senere hen i takt med at trafikken vokser.


Det kan nok nemmest gøres ved at bore et nyt tunnelrør til S-banen mellem Dybbølsbro og Nordhavn. Dette tunnelrør bør have 11 m indvendig diameter, herved kan begge S-togsspor ligge her.

Hvis S-banen herved flyttes til et nyt tunnelrør, kan den gamle S-bane mellem Kh og Kk ombygges til fjernbanestandart. Således er der 4 spor i røret til fjerntog og 12 perronspor til fjern på Kh og 6 perronspor på Kk til fjern.

Mon ikke dette kan fremtidssikre fjernbanen mellem Kh og Østerport?

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/

Europasporet

af KKLD, onsdag 20. maj, 2020, 19:17 (11 dage siden) @ William Skov

Nej, det er rigtigt. Dog kunne det også være en idé at bygge selve banegården om, da den har brug for det før eller siden. Altså med andre ord så istedet for at bygge en ny underjordisk del under Tivoli, så bygge selve hovedbanen om og bygge den i 2 dele. En nedre og en øvre del, sådan at den bliver renoveret og fremtidssikret med de kapacitets problemer der vil opstå senere hen i takt med at trafikken vokser.

Det kan nok nemmest gøres ved at bore et nyt tunnelrør til S-banen mellem Dybbølsbro og Nordhavn. Dette tunnelrør bør have 11 m indvendig diameter, herved kan begge S-togsspor ligge her.

Hvis S-banen herved flyttes til et nyt tunnelrør, kan den gamle S-bane mellem Kh og Kk ombygges til fjernbanestandart. Således er der 4 spor i røret til fjerntog og 12 perronspor til fjern på Kh og 6 perronspor på Kk til fjern.

Mon ikke dette kan fremtidssikre fjernbanen mellem Kh og Østerport?

Så du vil kun have 1 spor i hver retning til S-tog? Hvis det skulle laves på ny så ville jeg lave 2 i hver retning. Disse spor kunne fortsætte fra Dybbølsbro indtil Svanemøllen og der ville dermed være dobbelt op i kapacitet samt god mulighed for at lave sporarbejde ved kun at lukke den ene halvdel ad gangen.

Europasporet

af ThomasLarsen, onsdag 20. maj, 2020, 23:35 (11 dage siden) @ William Skov

Når man alligevel er igang med større tunnelprojekter, kunne man tilføje en linje der går via Rigshospitalet(en variant af Landex forslaget).

Noget i stil med dette her.

https://map.krak.dk/m/q5QV0

Europasporet

af ThomasTT, torsdag 21. maj, 2020, 01:36 (10 dage siden) @ DSB Elskeren

Nej, det er rigtigt. Dog kunne det også være en idé at bygge selve banegården om, da den har brug for det før eller siden. Altså med andre ord så istedet for at bygge en ny underjordisk del under Tivoli, så bygge selve hovedbanen om og bygge den i 2 dele. En nedre og en øvre del, sådan at den bliver renoveret og fremtidssikret med de kapacitets problemer der vil opstå senere hen i takt med at trafikken vokser.
[image]

Men hvorfor har den brug for en udvidelse før eller siden? Og er det ikke i praksis opgivet som værende alt for dyrt og voldsomt generende i byggefasen? Jeg har svært ved at se problemet i at lade flere tog køre over ny ellebjerg i takt med, at trafikken vokser. København er stor nok til, at det burde være en fordel

Europasporet

af anho, torsdag 21. maj, 2020, 16:58 (10 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er i og for sig enig med dig om at København H ikke nødvendigvis behøver en udbygning, men så bliver det i hvert fald nødvendigt med en udbygning ude ved Lufthavnen OG ved Ny Ellebjerg i stedet. Sporet der fører via Kalvebod til Lufthavnen skal nok op på i hvert fald fire perroner (mod de nuværende 0), og så skal der være meget bedre vendefaciliteter ved Lufthavnen, som allerede har kapacitetsmangel nu. De nuværende to passagerspor ved Ny Ellebjerg fører jo bare til København H alligevel...

Så en stor kapacitetsforøgelse er nødvendig, men det er rigtigt at det ikke strengt taget behøves at blive gjort ved Hovedbanegården.

Europasporet

af William Skov ⌂ @, torsdag 21. maj, 2020, 18:18 (10 dage siden) @ anho

De nuværende to passagerspor ved Ny Ellebjerg fører jo bare til København H alligevel...

Man behøver da ikke køre til Kh fra Ny Ellebjerg i dag. Toget kan da videreføres til den gamle strækningsrist på Gb og vendes der.

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen