Ledige lokomotiver (Generelt)

af Pip Hans, tirsdag 19. maj, 2020, 08:40 (6 dage siden)

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Lyder det ikke lidt mærkeligt, at der er ledige lokomotiver i myldretiderne, men ikke udenfor?

Ledige lokomotiver

af RasmusD, tirsdag 19. maj, 2020, 08:55 (6 dage siden) @ Pip Hans

Jo, det lyder mærkeligt. Men man skal huske på at ME'erne er temmelig service-intense. I gamle dage skulle de have nye bremseklodser hver anden dag. Det er vist blevet bedre efter man fik GreenSpeed, men de er stadig en tur på værksted mindst én gang om ugen.

Dertil er de også tørstige. Ved normal drift sluger en ME'er 5L diesel per kilometer. Jeg kan ikke huske om det er muligt at tanke dem i Nykøbing F.

Mit gæt er, at det handler om at "spare" på de lokomotiver, man har dernede, snarere end om der er et lokomotiv fysisk til stede.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 09:11 (6 dage siden) @ RasmusD

Jo, det lyder mærkeligt. Men man skal huske på at ME'erne er temmelig service-intense. I gamle dage skulle de have nye bremseklodser hver anden dag. Det er vist blevet bedre efter man fik GreenSpeed, men de er stadig en tur på værksted mindst én gang om ugen.

Dertil er de også tørstige. Ved normal drift sluger en ME'er 5L diesel per kilometer. Jeg kan ikke huske om det er muligt at tanke dem i Nykøbing F.

Mit gæt er, at det handler om at "spare" på de lokomotiver, man har dernede, snarere end om der er et lokomotiv fysisk til stede.

Man kan godt tanke i Nykøbing F

Ledige lokomotiver

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 09:36 (6 dage siden) @ Pip Hans

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Det problem ville næppe eksistere såfremt man indførte resultatløn for de ALLE ledende medarbejdere i DSB og Banedanmark baseret på rettigdighed og overholdelse af køreplan.

Men passagerer er kun nogle irriterende elementer som forstyrrer ens ellers fredelige hverdag, når man nu får en årsløn på den rigtige side af 1 mio. Kr.

Ledige lokomotiver

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 09:46 (6 dage siden) @ Pyloriis

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Det problem ville næppe eksistere såfremt man indførte resultatløn for de ALLE ledende medarbejdere i DSB og Banedanmark baseret på rettigdighed og overholdelse af køreplan.

50% af resultatlønnen for direktionen i DSB er baseret på operatørpunktligheden (forsinkelser hvor DSB har ansvaret).

--
Mvh Anders

Ledige lokomotiver

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 10:02 (6 dage siden) @ andersj

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Det problem ville næppe eksistere såfremt man indførte resultatløn for de ALLE ledende medarbejdere i DSB og Banedanmark baseret på rettigdighed og overholdelse af køreplan.


50% af resultatlønnen for direktionen i DSB er baseret på operatørpunktligheden (forsinkelser hvor DSB har ansvaret).

Er sikker på at det er er beløb oveni deres i forvejen flotte honorering.
Og givet lavet så er blot 90% af afgange og ankomster korrekte får de et ekstra beløb.
Korrekt eller ?

Ledige lokomotiver

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 10:11 (6 dage siden) @ Pyloriis

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Det problem ville næppe eksistere såfremt man indførte resultatløn for de ALLE ledende medarbejdere i DSB og Banedanmark baseret på rettigdighed og overholdelse af køreplan.


50% af resultatlønnen for direktionen i DSB er baseret på operatørpunktligheden (forsinkelser hvor DSB har ansvaret).


Er sikker på at det er er beløb oveni deres i forvejen flotte honorering.
Og givet lavet så er blot 90% af afgange og ankomster korrekte får de et ekstra beløb.
Korrekt eller ?

Du kan se vilkårene i Vederlagsrapport 2019

--
Mvh Anders

Ledige lokomotiver

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 10:17 (6 dage siden) @ andersj

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Det problem ville næppe eksistere såfremt man indførte resultatløn for de ALLE ledende medarbejdere i DSB og Banedanmark baseret på rettigdighed og overholdelse af køreplan.


50% af resultatlønnen for direktionen i DSB er baseret på operatørpunktligheden (forsinkelser hvor DSB har ansvaret).


Er sikker på at det er er beløb oveni deres i forvejen flotte honorering.
Og givet lavet så er blot 90% af afgange og ankomster korrekte får de et ekstra beløb.
Korrekt eller ?


Du kan se vilkårene i Vederlagsrapport 2019

Fint.
Blot kan jeg IKKE se hvad som reelt ender med at de pågældende får udbetalt resultatløn.
Med andre ord - præmissen for udbetaling er ikke kendt!

Ledige lokomotiver

af Bent Larsen, Kalundborg, tirsdag 19. maj, 2020, 09:56 (6 dage siden) @ Pip Hans

Hej
Da vi mangler ledige lok, oversat der for mange lok. På værksted , men sådan skriver man ikke.
Vh
Bent Larsen

Ledige lokomotiver

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 19. maj, 2020, 10:00 (6 dage siden) @ Pip Hans

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Lyder det ikke lidt mærkeligt, at der er ledige lokomotiver i myldretiderne, men ikke udenfor?

Det var samme problem i sidste uge, hvor der også manglede køreklare lokomotiver, så kun bumletoget kørte én gang i timen. DSBs service var, at man jo bare kunne "bestille ny, gratis pladsbillet enten til toget som kører lidt før eller lidt efter dit aflyste tog".

Mon ikke de stakkels pendlere bare skal vænne sig til, at sådan er det bare. Det er noget forbandet svineri, sådan som DSB/Banedanmark behandler passagererne, men der er jo intet at gøre ved det.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 10:02 (6 dage siden) @ mikedk2100

DSB skriver i dag:

Nykøbing F - Køge
18. maj - 19. maj
Da vi mangler ledige lokomotiver til vores tog, kan vi desværre kun køre ét tog i timen mellem Nykøbing F og Køge tirsdag mellem myldretiderne.

Lyder det ikke lidt mærkeligt, at der er ledige lokomotiver i myldretiderne, men ikke udenfor?


Det var samme problem i sidste uge, hvor der også manglede køreklare lokomotiver, så kun bumletoget kørte én gang i timen. DSBs service var, at man jo bare kunne "bestille ny, gratis pladsbillet enten til toget som kører lidt før eller lidt efter dit aflyste tog".

Mon ikke de stakkels pendlere bare skal vænne sig til, at sådan er det bare. Det er noget forbandet svineri, sådan som DSB/Banedanmark behandler passagererne, men der er jo intet at gøre ved det.

Jeg har virkeligt svært ved at se hvad Banedanmark har at gøre med manglende køreklare lokomotiver - det må du lige forklare så vi andre her i forummet kan følge med.....

Ledige lokomotiver

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 19. maj, 2020, 10:23 (6 dage siden) @ larsht

Jeg har virkeligt svært ved at se hvad Banedanmark har at gøre med manglende køreklare lokomotiver - det må du lige forklare så vi andre her i forummet kan følge med.....

Banedanmark har intet med de manglende køreklare lokomotiver at gøre, men:

Banedanmark har forlænget sporarbejdet mellem Næstved og Ringsted markant fra 5 til 8 måneder. Banedanmark har insisteret på, at det nye signalsystem skulle sættes i drift mellem Køge og Roskilde, så det umuliggør direkte tog fra Nykøbing F/Næstved til København. Man har heller ikke haft vilje til at prioritere IC3 tog, der kan køre på både nyt og gammelt signalsystem på strækningen. Derudover har Banedanmark fjumret i det, så strækningen mellem Køge og Køge Nord heller ikke kan benyttes før 2024. Banedanmark har derfor ikke udvist nogen som helst forsøg på at gøre det bedre for passagererne under sporarbejdet.

Dertil kan så lægges, at DSB ikke engang formår at have køreklare lokomotiver nok til at kunne køre den erstatningskøreplan, der er lagt.

Og for passagererne er det sådan set ligegyldigt, om det er DSB, Banedanmark eller en helt 3., der er skyld i, at det skal være så besværligt at køre med tog. Det forstår man bare ikke hos DSB og Banedanmark.

Ledige lokomotiver

af F.M.Hansen @, tirsdag 19. maj, 2020, 10:56 (6 dage siden) @ larsht

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...

Ledige lokomotiver

af andersj, Nordjylland, tirsdag 19. maj, 2020, 11:05 (6 dage siden) @ F.M.Hansen

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...

Men hvad skal de have ordnet på værkstedet som ikke kan ordnes på lokomotivværkstedet hos Lokaltog i Nakskov?

MR var det perfekte materiel til ø-kørsel, de kunne kører i over et halvt år uden at komme på et "rigtigt" værksted.

--
Mvh Anders

Ledige lokomotiver

af F.M.Hansen @, tirsdag 19. maj, 2020, 11:17 (6 dage siden) @ andersj

ME er ikke strækningsgodkent til at køre til Nakskov, det kræver en erklæring om rutekompabilitet.
Og MR kunne ikke køre videre uden der blev investeret millioner i dem...

Ledige lokomotiver

af KSC, Næstved, tirsdag 19. maj, 2020, 12:22 (6 dage siden) @ F.M.Hansen

ME har kørt til Nakskov før.

Hvis man søger her på Jernbanen.dk, “ Gennemgående DSB-tog på LJ “ er der billeder fra 1987 med ME på Nakskov station.

KSC

Ledige lokomotiver

af kme, tirsdag 19. maj, 2020, 11:08 (6 dage siden) @ F.M.Hansen

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.

Ledige lokomotiver

af F.M.Hansen @, tirsdag 19. maj, 2020, 11:28 (6 dage siden) @ kme

Ja, man gør det jo ikke for sjov.
Det er materielleverandørens vedligeholdsforskrifter der følges...

Ledige lokomotiver

af Peter Christensen, tirsdag 19. maj, 2020, 11:45 (6 dage siden) @ kme

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.

Næ, det er såmænd rigtigt nok.
De "små" GM (My/x) skulle de på værksted hver 2500 km.
Ellers så intervallerne (så nogenlunde) således ud (frit fra min hullede hukommelse):
2.500, 5.000, 12.500, 25.000, 50.000, 75.000, 100.000, 150.000, 300.000, 600.000 km.
Ved 600.000 km. lå stempeleftersyn, hvilket dækker over at alle cylinderenheder skiftes.
Ved 4. stempeleftersyn (= 2,4 mio. km.) kommer hovedeftersyn.
På et tidspunkt gik DSB over til at lade stempeleftersyn ligge ved 900.000 km og hovedeftersyn ved 3,6 mio. km.

Tidligere var det nødvendigt at skifte bremsekoldser ret ofte. Det ændrede sig noget da el-bremsen kom til (MzIV og Me).
Vel kom MzIV og Me lige så ofte på værksted som alle andre, men der røg ikke så mange klodser.
Da EA var relativt nye, kørte de 7500 km. mellem eftersyn og et sæt klodser holdt længe - trods det at EA primært kørte regionaltog.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 16:50 (5 dage siden) @ kme

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.

er din bil 35 år gammel?

Ledige lokomotiver

af kme, tirsdag 19. maj, 2020, 17:03 (5 dage siden) @ larsht

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.


er din bil 35 år gammel?

Fik ME pludselig 5000 km serviceinterval på sin 35 års fødselsdag? Nej, vel.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 17:10 (5 dage siden) @ kme

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.


er din bil 35 år gammel?

Fik ME pludselig 5000 km serviceinterval på sin 35 års fødselsdag? Nej, vel.

.....er din bil 34? ;)

Ledige lokomotiver

af kme, tirsdag 19. maj, 2020, 17:16 (5 dage siden) @ larsht

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.


er din bil 35 år gammel?

Fik ME pludselig 5000 km serviceinterval på sin 35 års fødselsdag? Nej, vel.


.....er din bil 34? ;)

Den har samme serviceinterval dens 34. eller 35. eller første år. Driftssikkerheden kan dog variere, men det har intet med serviceintervaller at gøre. Det samme gælder ME.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 17:23 (5 dage siden) @ kme

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.


er din bil 35 år gammel?

Fik ME pludselig 5000 km serviceinterval på sin 35 års fødselsdag? Nej, vel.


.....er din bil 34? ;)


Den har samme serviceinterval dens 34. eller 35. eller første år. Driftssikkerheden kan dog variere, men det har intet med serviceintervaller at gøre. Det samme gælder ME.

Du lød ellers som om du ikke forstod hvorfor en ME skulle til service.....

Avatar

Ledige lokomotiver

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 19. maj, 2020, 22:16 (5 dage siden) @ kme

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.


er din bil 35 år gammel?

Fik ME pludselig 5000 km serviceinterval på sin 35 års fødselsdag? Nej, vel.

Nej, men en 35 år gammel bil havde/har ikke 20.000 km serviceinterval heller. Før WWII skulle der skiftes olie for hver 1500 km på datidens biler (og olie).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ledige lokomotiver

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 19. maj, 2020, 12:13 (6 dage siden) @ F.M.Hansen

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...

Det er jo en fin og reel forklaring - og noget man forhåbentlig vidste længe før sporarbejdet. Alligevel laver man en erstatningskøreplan, der ikke kan hænge sammen.

Det er vel ikke så underligt, at passagererne bliver vrede og tænker amatører. Tilmed oven i alle de andre besværligheder, som Banedanmark trækker ned over hovedet på os stakkels passagerer. Det må selv DSB-folk kunne se.

Ledige lokomotiver

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 12:34 (6 dage siden) @ mikedk2100

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...


Det er jo en fin og reel forklaring - og noget man forhåbentlig vidste længe før sporarbejdet. Alligevel laver man en erstatningskøreplan, der ikke kan hænge sammen.

Det er vel ikke så underligt, at passagererne bliver vrede og tænker amatører. Tilmed oven i alle de andre besværligheder, som Banedanmark trækker ned over hovedet på os stakkels passagerer. Det må selv DSB-folk kunne se.

Nu er det vel så også begrænset hvad man kan forvente af folk som ledelsen i DSB når de må nøjes med disse beløb i 2019:
Administrerende direktør: Årsløn 2019: 6.379 .000 kr.
Månedligt biltilskud svarende til den skattemæssige værdi af en af direktøren valgt bil til en maksimal anskaffelsespris på 750.000 kr. (13.500 kr.)
Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Øvrige medlemmer af direktionen: Får hver omkring 3.500.00 kr. i 2019, herunder et
månedligt biltilskud på 7-9.000 kr. Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-vederlagsrapport-2019.pdf

Så at bruge tid og kræfter på at ens kunder kan passe deres arbejde og nå deres gøremål - ja det kan man vel ikke forvente til den aflønning - slet ikke når man selv kan slippe for at bruge skinnerne!

Det mest utrolige er at vi vedbliver med at betale disse beløb for noget som tidl. kunne klares med en aflønning på 3-4 x virksomhedens gennemsnitlige løn for ALLE ansatte. Men det var også i de gode gamle dage hvor det at få tingene til at fungere var en ære og en løn i sig selv.

Den gamle generaldirektør Povl Hjelt må rotere i sin grav over forholdene på banerne i dag!

Ledige lokomotiver

af Scharfenberg, tirsdag 19. maj, 2020, 13:39 (5 dage siden) @ Pyloriis

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...


Det er jo en fin og reel forklaring - og noget man forhåbentlig vidste længe før sporarbejdet. Alligevel laver man en erstatningskøreplan, der ikke kan hænge sammen.

Det er vel ikke så underligt, at passagererne bliver vrede og tænker amatører. Tilmed oven i alle de andre besværligheder, som Banedanmark trækker ned over hovedet på os stakkels passagerer. Det må selv DSB-folk kunne se.


Nu er det vel så også begrænset hvad man kan forvente af folk som ledelsen i DSB når de må nøjes med disse beløb i 2019:
Administrerende direktør: Årsløn 2019: 6.379 .000 kr.
Månedligt biltilskud svarende til den skattemæssige værdi af en af direktøren valgt bil til en maksimal anskaffelsespris på 750.000 kr. (13.500 kr.)
Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Øvrige medlemmer af direktionen: Får hver omkring 3.500.00 kr. i 2019, herunder et
månedligt biltilskud på 7-9.000 kr. Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-vederlagsrapport-2019.pdf

Så at bruge tid og kræfter på at ens kunder kan passe deres arbejde og nå deres gøremål - ja det kan man vel ikke forvente til den aflønning - slet ikke når man selv kan slippe for at bruge skinnerne!

Det mest utrolige er at vi vedbliver med at betale disse beløb for noget som tidl. kunne klares med en aflønning på 3-4 x virksomhedens gennemsnitlige løn for ALLE ansatte. Men det var også i de gode gamle dage hvor det at få tingene til at fungere var en ære og en løn i sig selv.

Den gamle generaldirektør Povl Hjelt må rotere i sin grav over forholdene på banerne i dag!

Ja, og den adm. direktør for DSV, der også er i transportbranchen, tjener 19 mio. kr. om året, og Carlsbergs adm. direktør tjener 52 mio. kr. Alting er relativt.

M. Haagensen

Ledige lokomotiver

af Pyloriis, tirsdag 19. maj, 2020, 14:28 (5 dage siden) @ Scharfenberg

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...


Det er jo en fin og reel forklaring - og noget man forhåbentlig vidste længe før sporarbejdet. Alligevel laver man en erstatningskøreplan, der ikke kan hænge sammen.

Det er vel ikke så underligt, at passagererne bliver vrede og tænker amatører. Tilmed oven i alle de andre besværligheder, som Banedanmark trækker ned over hovedet på os stakkels passagerer. Det må selv DSB-folk kunne se.


Nu er det vel så også begrænset hvad man kan forvente af folk som ledelsen i DSB når de må nøjes med disse beløb i 2019:
Administrerende direktør: Årsløn 2019: 6.379 .000 kr.
Månedligt biltilskud svarende til den skattemæssige værdi af en af direktøren valgt bil til en maksimal anskaffelsespris på 750.000 kr. (13.500 kr.)
Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Øvrige medlemmer af direktionen: Får hver omkring 3.500.00 kr. i 2019, herunder et
månedligt biltilskud på 7-9.000 kr. Fri avis, fri fastnet, fri mobil, hjemmeopkobling og tablet.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2019/dsb-vederlagsrapport-2019.pdf

Så at bruge tid og kræfter på at ens kunder kan passe deres arbejde og nå deres gøremål - ja det kan man vel ikke forvente til den aflønning - slet ikke når man selv kan slippe for at bruge skinnerne!

Det mest utrolige er at vi vedbliver med at betale disse beløb for noget som tidl. kunne klares med en aflønning på 3-4 x virksomhedens gennemsnitlige løn for ALLE ansatte. Men det var også i de gode gamle dage hvor det at få tingene til at fungere var en ære og en løn i sig selv.

Den gamle generaldirektør Povl Hjelt må rotere i sin grav over forholdene på banerne i dag!


Ja, og den adm. direktør for DSV, der også er i transportbranchen, tjener 19 mio. kr. om året, og Carlsbergs adm. direktør tjener 52 mio. kr. Alting er relativt.

M. Haagensen

Her er forskellen blot at man kan undlade at drikke Carlsberg øl og benytte DSV.

Det er vanskeligere at benytte et alternativ udover bilen. Hvilket flere og flere så også gør!:-|

Ledige lokomotiver

af Jens Hansen, tirsdag 19. maj, 2020, 14:43 (5 dage siden) @ Pyloriis

man forstår sammenligningen;

DSB 7.000 ansatte - opererer i Danmark
Carlsberg 40.000 ansatte - opererer world wide
DSV 60.000 ansatte - opererer world wide.

JH

Ledige lokomotiver

af esni, Frederikssund, tirsdag 19. maj, 2020, 13:09 (6 dage siden) @ F.M.Hansen

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...

Alt er skåret til mindste, men hvis man kunne koble to stammer sammen under udvekslingen, så kunne det klares på trods af sporspærringer.

MEN det kræver:

  • Plads i krydsningsspor
  • Rangerpersonale til at koble stammerne
  • Vilje og Fleksibilitet af ledelse, personale og andre involverede

--
Eskild

Ledige lokomotiver

af William Skov ⌂ @, tirsdag 19. maj, 2020, 13:42 (5 dage siden) @ esni

MEN det kræver:

[*] Plads i krydsningsspor

Det behøves da ikke mellem Køge og Roskilde, for strækningen er alligevel spærret af al anden trafik end rangertrækket.

[*] Rangerpersonale til at koble stammerne

Kan Lokoførene ikke længere selv springe ned på jorden og koble sammen?

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/

Ledige lokomotiver

af F.M.Hansen @, tirsdag 19. maj, 2020, 13:54 (5 dage siden) @ esni

Der køres allerede een udveksling hver nat med to stammer sammenkoblet.
Men det tager 3 t 22 min for at køre strækningen Nf-Kh pga forhold i spærringen.

Ledige lokomotiver

af RasmusD, tirsdag 19. maj, 2020, 14:49 (5 dage siden) @ esni

Man kører to stammer sammenkoblet. Hver eneste nat. ME-B-B-Bk-ABs-ME-B-B-Bk-ABs mellem Kh og Nf.

Turen mellem Roskilde og Køge foregår som rangerkørsel i sporspærring med maks 25 km/t og stop foran hver eneste overkørsel. Så vidt jeg ved går det ikke meget hurtigere på resten af turen. Otte dobbeltdækkervogne og en inaktiv ME er meget at trække for ét ME-lokomotiv.

Ledige lokomotiver

af bladerunner, tirsdag 19. maj, 2020, 16:36 (5 dage siden) @ RasmusD

Køres der på faste tidspunkter hver nat? Her tænker jeg hvad tid Vordingborg passeres ud og hjem.

Ledige lokomotiver

af Peter Christensen, tirsdag 19. maj, 2020, 16:44 (5 dage siden) @ RasmusD

Man kører to stammer sammenkoblet. Hver eneste nat. ME-B-B-Bk-ABs-ME-B-B-Bk-ABs mellem Kh og Nf.

Turen mellem Roskilde og Køge foregår som rangerkørsel i sporspærring med maks 25 km/t og stop foran hver eneste overkørsel. Så vidt jeg ved går det ikke meget hurtigere på resten af turen. Otte dobbeltdækkervogne og en inaktiv ME er meget at trække for ét ME-lokomotiv.

Det er altså ikke mere end ca. 555 tons den enlige Me skal trække.
Det er ikke meget mere end et stort persontog fra Rødby inden Storebæltsbroen kom.
Dog var tempoet et ganske andet for de tog end det bumletog, som lister afsted i en sporspærring.
Man kunne også sammenligne med dengang - midt i 90'erne - hvor Me med mellemrum kørte gods. Så var vi pludselig over 1000 tons. Ikke at det var en behagelig oplevelse, men det kunne lade sig gøre.

Ledige lokomotiver

af RasmusD, tirsdag 19. maj, 2020, 17:38 (5 dage siden) @ Peter Christensen

555t er da også meget for en ME disse dage. De kæmper i forvejen med at trække seks DD-vogne, som man ellers er begyndt på i år - de har svært ved at holde køreplanen, og elvarmen kan finde på at falde ud undervejs.

DD-vogne trækker meget på 1500V-forsyningen, og det fjerner altså effekt fra trækkraften. De bruger væsentligt mere strøm end de gamle Bn-vogne, så vidt jeg ved.

Ledige lokomotiver

af Peter Christensen, tirsdag 19. maj, 2020, 17:55 (5 dage siden) @ RasmusD

555t er da også meget for en ME disse dage. De kæmper i forvejen med at trække seks DD-vogne, som man ellers er begyndt på i år - de har svært ved at holde køreplanen, og elvarmen kan finde på at falde ud undervejs.

DD-vogne trækker meget på 1500V-forsyningen, og det fjerner altså effekt fra trækkraften. De bruger væsentligt mere strøm end de gamle Bn-vogne, så vidt jeg ved.

Hvorfor air-con, varme mm, skal være aktivt på en natlig tur - aner det ikke, men det forekommer ikke specielt fornuftigt at bruge energi (dieselolie) herpå. Dermed burde 555 tons ikke være det store problem.

Omkring køreplan og vognvægt og belastning til ventilation etc., så har det været diskuteret flere gange.
Hvis planen ikke er beregnet til 6 DD vogne med fuld belastning af elvarme-modul, så får du altså prolemer med at holde tid NÅR du rammer et sådan forhold. Medmindre planen er beregnet efter 7 DD vogne og fuld belastning af elvarmemodul......
Køreplanen (mindst beregningen heraf) og belastning af lokomotivet skal jo helt passe sammen.

I en Bn vogn havde du kun varmelegmer (elvarme), så der var ikke nær samme træk på elvarmemodultet. Dermed var forholdet ligeggyldigt og du kunne bare bruge vognvægt i dine beregninger. Pudselig kommer der en vogn, som skal have lidt af dieselmotorens effekt til varme og ventilation.....det helt forudsigelige sker og ingen kan forstå hvorfor planerne baseret på vognvægt ikke holder længere.

Ledige lokomotiver

af Kuld @, onsdag 20. maj, 2020, 12:11 (5 dage siden) @ RasmusD

Man kører to stammer sammenkoblet. Hver eneste nat. ME-B-B-Bk-ABs-ME-B-B-Bk-ABs mellem Kh og Nf.

Turen mellem Roskilde og Køge foregår som rangerkørsel i sporspærring med maks 25 km/t og stop foran hver eneste overkørsel. Så vidt jeg ved går det ikke meget hurtigere på resten af turen. Otte dobbeltdækkervogne og en inaktiv ME er meget at trække for ét ME-lokomotiv.

Der holdes ikke for hver overkørsel. Lokomotivfører/rangerleder kontakter TKC Øst ca. 600 m før hver overkørsel, om aktivering.
Se evt. SIN-l
Peter

Ledige lokomotiver

af RasmusD, onsdag 20. maj, 2020, 13:35 (4 dage siden) @ Kuld

Jeg kender godt teorien. Jeg har bare hørt noget andet fra dem, der har kørt den.

Ledige lokomotiver

af Kuld @, onsdag 20. maj, 2020, 22:19 (4 dage siden) @ RasmusD

Så kan det ikke have været på min vagt, da jeg have sporspærringen på strækningen. Der kører de alle roligt hen til og over overkørselen, uden og stoppe.

Ledige lokomotiver

af Carsten, onsdag 20. maj, 2020, 19:45 (4 dage siden) @ Kuld

SIN gælder jo ikke på en ORF-strækning??

Mvh

Carsten

Ledige lokomotiver

af RasmusD, onsdag 20. maj, 2020, 21:38 (4 dage siden) @ Carsten

Der bliver mig bekendt ikke kørt efter ORF når der skal transporteres vognstammer over Lille Syd.

Instruksen er heller ikke del af SIN-L, men er alligevel sorteret under den i Banedanmarks sikkerhedsdokumenter. Du finder den her: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/SIN_L

Ledige lokomotiver

af Carsten, torsdag 21. maj, 2020, 03:52 (4 dage siden) @ RasmusD

Jo overordnet gælder ORF på strækningen, for den pågældende kørsel gælder endvidere instruksen. Lokomotivføreren eller rangerlederen skal være ETCS-uddannet. SR og SIN kan ikke gælde her. At “bibliotekaren” har anbragt instruksen, der hvor du fandt den, ændrer ikke på disse forhold.

Mvh

Carsten

Ledige lokomotiver

af pjl, tirsdag 19. maj, 2020, 19:53 (5 dage siden) @ F.M.Hansen

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...

Ok, så ME nærmer sig afslutningen, hvilket så må være tidligere end forventet, da der ikke er ledige alternativer. Alternativet er at sige "det må DSB da have vidst". Begge dele lyder ikke som et togselskab, der har styr på sagerne.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 21:20 (5 dage siden) @ pjl

Her er forklaringen...

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.
Hvis man kun kan udveksle to stammer med hver een ME på hver nat pga sporspærringen, så kan man hurtigt løbe tør for kilometer når der også skal prioriteres defekte lokomotiver til København.

Så timedrift effektueres for at spare på kilometerne...


Ok, så ME nærmer sig afslutningen, hvilket så må være tidligere end forventet, da der ikke er ledige alternativer. Alternativet er at sige "det må DSB da have vidst". Begge dele lyder ikke som et togselskab, der har styr på sagerne.

Bestillingen på et større antal lokomotiver hos Siemens fortæller en anden historie

Ledige lokomotiver

af pjl, tirsdag 19. maj, 2020, 21:42 (5 dage siden) @ larsht

Bestillingen på et større antal lokomotiver hos Siemens fortæller en anden historie

Gør det? Vectron kommer i drift om et år - hvis alt spiller i området mellem Bane Danmark og DSB

DSB mangler lokomotiver desperat lige nu, og de næste 365 dage har de ingen alternativer åbenbart - så der må være sket noget med driftstabiliteten for ME, ellers er det noget letsindigt at sælge 3 og bagefter slå ud med armene og sige at det hele er åh så gammelt og ikke virker.

Ledige lokomotiver

af larsht, tirsdag 19. maj, 2020, 21:44 (5 dage siden) @ pjl

Bestillingen på et større antal lokomotiver hos Siemens fortæller en anden historie


Gør det? Vectron kommer i drift om et år - hvis alt spiller i området mellem Bane Danmark og DSB

DSB mangler lokomotiver desperat lige nu, og de næste 365 dage har de ingen alternativer åbenbart - så der må være sket noget med driftstabiliteten for ME, ellers er det noget letsindigt at sælge 3 og bagefter slå ud med armene og sige at det hele er åh så gammelt og ikke virker.

Tror vist du runder gevaldigt op der - der er efter planen ikke et år til det første er i drift.

Ledige lokomotiver

af pjl, tirsdag 19. maj, 2020, 21:45 (5 dage siden) @ larsht

Tror vist du runder gevaldigt op der - der er efter planen ikke et år til det første er i drift.

"DSB har købt 26 nye el-lokomotiver. Vectron kører allerede i 18 europæiske lande og forventes at være i drift i Danmark medio 2021."

Kilde: DSB
https://www.dsb.dk/om-dsb/pa-sporet/vectron/

Ledige lokomotiver

af Poul Brandt @, Nordsjælland, tirsdag 19. maj, 2020, 21:59 (5 dage siden) @ pjl

Tror vist du runder gevaldigt op der - der er efter planen ikke et år til det første er i drift.


"DSB har købt 26 nye el-lokomotiver. Vectron kører allerede i 18 europæiske lande og forventes at være i drift i Danmark medio 2021."

Kilde: DSB
https://www.dsb.dk/om-dsb/pa-sporet/vectron/

.
Og af dagens offentliggjorte "Status for jernbanen" fremgår at DSB har købt 42 stk:

El-lokomotiver
Der er indkøbt 42 Siemens el-lokomotiver, hvor de 26 er indkøbt som hovedleverance
og yderligere 16 er købt via to optioner. Efter planen vil 26 af de 42 el-lokomotiver
blive anvendt til regionaltrafik, mens de resterende 16 el-lokomotiver skal trække nye
vogne til og fra Hamborg. Det forventes, at de første el-lokomotiver kan tages i brug i
2021 og resten kan tages i brug i takt med indsættelsen af de nye vogne.

Ledige lokomotiver

af pjl, tirsdag 19. maj, 2020, 22:03 (5 dage siden) @ Poul Brandt

Og af dagens offentliggjorte "Status for jernbanen" fremgår at DSB har købt 42 stk:

El-lokomotiver
Der er indkøbt 42 Siemens el-lokomotiver, hvor de 26 er indkøbt som hovedleverance
og yderligere 16 er købt via to optioner. Efter planen vil 26 af de 42 el-lokomotiver
blive anvendt til regionaltrafik, mens de resterende 16 el-lokomotiver skal trække nye
vogne til og fra Hamborg. Det forventes, at de første el-lokomotiver kan tages i brug i
2021 og resten kan tages i brug i takt med indsættelsen af de nye vogne.

Jeg bemærkede at DSB ikke hat justeret deres egen nyhed med flere lokomotiver - det flytter ikke tidspunktet fra medio 2021, som er de vi snakker om.

Ledige lokomotiver

af Scharfenberg, tirsdag 19. maj, 2020, 23:37 (5 dage siden) @ pjl

Og af dagens offentliggjorte "Status for jernbanen" fremgår at DSB har købt 42 stk:

El-lokomotiver
Der er indkøbt 42 Siemens el-lokomotiver, hvor de 26 er indkøbt som hovedleverance
og yderligere 16 er købt via to optioner. Efter planen vil 26 af de 42 el-lokomotiver
blive anvendt til regionaltrafik, mens de resterende 16 el-lokomotiver skal trække nye
vogne til og fra Hamborg. Det forventes, at de første el-lokomotiver kan tages i brug i
2021 og resten kan tages i brug i takt med indsættelsen af de nye vogne.


Jeg bemærkede at DSB ikke hat justeret deres egen nyhed med flere lokomotiver - det flytter ikke tidspunktet fra medio 2021, som er de vi snakker om.

De første Vectron'er indsættes i drift til K21. Dvs. i december 2020. Der er ingen afhængigheder ift. Banedanmark, da de første Vectron'er indsættes på allerede elektrificerede strækninger.

Ledige lokomotiver

af pjl, onsdag 20. maj, 2020, 00:16 (5 dage siden) @ Scharfenberg

De første Vectron'er indsættes i drift til K21. Dvs. i december 2020. Der er ingen afhængigheder ift. Banedanmark, da de første Vectron'er indsættes på allerede elektrificerede strækninger.

Hvilken kilde? Har ikke set andet end medio 2021 nævnt.

Ledige lokomotiver

af andersj, Nordjylland, onsdag 20. maj, 2020, 00:47 (5 dage siden) @ pjl

De første Vectron'er indsættes i drift til K21. Dvs. i december 2020. Der er ingen afhængigheder ift. Banedanmark, da de første Vectron'er indsættes på allerede elektrificerede strækninger.


Hvilken kilde? Har ikke set andet end medio 2021 nævnt.

I DSB's medarbejderblad "Ind&Se" fra maj 2018 nævnes det at første lokomotiv sendes fra fabrikken i oktober 2020 og de 7 første lokomotiver skal være leveret i december 2020.

Bemærk at der ved juni 2021 står seneste tidspunkt for idriftsættelse af lokomotiverne.

Kilde: https://ipaper.ipapercms.dk/DSB/indse/2018/indse-nr-27-maj-2018/?page=6

--
Mvh Anders

Avatar

Ledige lokomotiver

af mss ⌂, onsdag 20. maj, 2020, 05:47 (5 dage siden) @ andersj

Hej,

Et eller andet sted er det jo bare ligegyldigt i forhold til emnet hvornår Vectron leveres.
Det ændrer intet ved den nuværende situation, hvor DSB som sædvanlig har udrangeret for meget eksisterende materiel før nyt kunne leveres.
Jeg er helt enig i at MR havde været optimale til denne drift. Alternativt IC3, men dem er der ikke nok af.
DSB kunne have levetidsforlænget et antal MR så man havde haft en fornuftig driftsreserve.
Det havde været fornuftigt og serviceorienteret. Men sådan er DSB desværre ikke. De synes ikke at forstå at de bløder kunder hver gang de klokker i det. Ærgerligt...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ledige lokomotiver

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, tirsdag 19. maj, 2020, 22:19 (5 dage siden) @ pjl

Hvor om alting er, så ser det uheldigt ud at de mangler lokomotiver.
Når der i februar kørt, var det 3 stk? Ud af landet i februar.

Lige som køreplan burde have taget højde for det. Tænker der er gået 3 måneder siden da, plus der er vel gået noget tid med at sælge dem.

Ledige lokomotiver

af Scharfenberg, onsdag 20. maj, 2020, 08:47 (5 dage siden) @ hummel_62
redigeret af Scharfenberg, onsdag 20. maj, 2020, 09:11

Hvor om alting er, så ser det uheldigt ud at de mangler lokomotiver.
Når der i februar kørt, var det 3 stk? Ud af landet i februar.

Lige som køreplan burde have taget højde for det. Tænker der er gået 3 måneder siden da, plus der er vel gået noget tid med at sælge dem.

De tre ME'ere, der blev solgt til Sverige, stod alle over for en større revision, som ikke kunne forsvares i forhold til den begrænsede restlevetid i DSB-regi. I forhold til MR tænker jeg, at det var uforholdsmæssigt dyrt at skulle holde et helt litra - der ovenikøbet var modent til udrangering - kørende herunder fx opretholde reservedelslager mv., når restbrugen var begrænset.

Det fremgår af årsrapporterne, at DSB vil være presset på materielsiden, indtil nye tog leveres frem mod 2030.

Ledige lokomotiver

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, onsdag 20. maj, 2020, 10:04 (5 dage siden) @ Scharfenberg

som en glad amatør, spørger jeg
Kunne de 3 ME'er ikke have holdt sommeren over?

Der ud over kunne jeg have den tanke,
så giv dem den revision, så der er tog at køre med. Synes Jernbanen / passagerne er presset nok i forvejen.
Så måtte DSB tage den omkostning. ellers ender det jo med at kunder i stor grad er væk

Ledige lokomotiver

af Peter Christensen, onsdag 20. maj, 2020, 10:34 (5 dage siden) @ Scharfenberg

Det fremgår af årsrapporterne, at DSB vil være presset på materielsiden, indtil nye tog leveres frem mod 2030.

Sådan kan det jo gå når man spilder 10 år eller så med ikke at ville indse IC4s elendigheder......
Situationen er dermed selvskabt for DSB - det er ikke nødvendigt med onde politikere hertil.
Ja, det ville kræve en topledelse i DSB som turde tale minister og departementschef midt imod (og risikere en meget kortere karriere end ellers). Det skete ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen