Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

en tur i spisevogn

af Per Sørensen @, Helsingør, 29/4 2011, 18:36 (4764 dage siden)

Hej
Noget familie ønsker at prøver en tur med spisevogn og så vil jeg gerne høre jeres bud.
Det skal altså ikke være en "pølsevogn med selvbetjeningsølsalg", men noget af det rigtige med lamper på bordet, servering, menukort, osv.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at køre med både sovevogn og spisevogn mange gange, men det er længe siden nu. Sidste gang i spisevogn var på tur fra Zermatt til St. Moritz.Det er sådan det skal være, men er der noget tættere på end Rhb?
Det så sådan ud

[image]

og sådan

[image]

Venlig hilsen

Ped

en tur i spisevogn

af re20000, 29/4 2011, 18:41 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

Ja udsigten bliver det nok meget svært at leve op til! :-)

Nold

en tur i spisevogn

af Peter H, Nærum, 29/4 2011, 18:42 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

Hejsa

Man skal mange år tilbage for at finde DSB togvogne med spisebord med dug på og menukort....desværre:-(

Jeg tror at en togtur med DSB i dag er en flad oplevelse for en turist der kommer fra et af landene omkring os...De har garanteret meget bedre komfort og spisevogne - og sovevogne.

I Danmark virker jernbanen voldsomt reduceret, der er ikke noget tilbage. Alt er blevet forringet, både materiel og service. Men det er bare min mening.

Flotte billeder!

Hilsen
Peter

Avatar

en tur i spisevogn

af Per Hauberg, 29/4 2011, 21:14 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

Den, som nøjes med at antyde, at DSB er ren discount i forhold til nabolandene (ihvertfald de sydlige) er en stor diplomat !
Dog helt så langt fra hjemmet som det antydes, behøver man nu ikke valfarte for at lade sig opvarte i en spisevogn. Måske er der ikke ligefrem hvid dug på bordene, men DB yder efter min mening en udmærket service i spisevogne i såvel ICE som "gammeldags" IC-tog, så snart vi har rundet Hamborg. -Og den sidste spisevogn, vi havde fornøjelsen af på danske spor (billedet herunder) kører mig bekendt fortsat i fast løb mellem Stralsund og Prag - - endda med forbindelse i Berlin fra "selvbetjenings-pølsevognstoget" fra Danmark. Gullaschsuppe, schnitzler, fremmedartede pølseretter og Budwar i litervis ! Slet ikke ilde ! Og selvom de tjekkiske vogne tilhører en generation, DSB vil brænde på bålet og erstatte med lidet køredygtige italiener, er turen nu "rigtigt rar i et rigtigt tog". -Og her er både dug på bordet og venlig betjening ! Jeg håber, vognene kører endnu, næste gang, jeg skal sydover.

Der var lunt og godt i CD-spisevognen denne tyndt besatte januar-aften i 2007:

[image]

Avatar

en tur i spisevogn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/4 2011, 21:54 (4764 dage siden) @ Per Hauberg

Den, som nøjes med at antyde, at DSB er ren discount i forhold til nabolandene (ihvertfald de sydlige) er en stor diplomat !
Dog helt så langt fra hjemmet som det antydes, behøver man nu ikke valfarte for at lade sig opvarte i en spisevogn. Måske er der ikke ligefrem hvid dug på bordene, men DB yder efter min mening en udmærket service i spisevogne i såvel ICE som "gammeldags" IC-tog, så snart vi har rundet Hamborg. -Og den sidste spisevogn, vi havde fornøjelsen af på danske spor (billedet herunder) kører mig bekendt fortsat i fast løb mellem Stralsund og Prag - - endda med forbindelse i Berlin fra "selvbetjenings-pølsevognstoget" fra Danmark. Gullaschsuppe, schnitzler, fremmedartede pølseretter og Budwar i litervis ! Slet ikke ilde ! Og selvom de tjekkiske vogne tilhører en generation, DSB vil brænde på bålet og erstatte med lidet køredygtige italiener, er turen nu "rigtigt rar i et rigtigt tog". -Og her er både dug på bordet og venlig betjening ! Jeg håber, vognene kører endnu, næste gang, jeg skal sydover.

Der var lunt og godt i CD-spisevognen denne tyndt besatte januar-aften i 2007:

[image]

Ja, DSB ved ikke hvad der er godt.
Der sr da ellers ganske og aldeles nydeligt ud i CD-spisevognen.
Og damen ved 4-mands bordet ligner sørme min dansklærer fra VUC i Frederikshavn til forveksling - er det mon tilfældigt ?

Avatar

en tur i spisevogn

af Per Hauberg, 29/4 2011, 22:39 (4764 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Ligheden er absolut tilfældig, ja.
Damen er min mor, som var med på farten 2-3 gange årligt, og hver gang insisterede på, at vores rejseplaner skulle tilpasses, så vi både ud og hjem kunne nyde godt af den bedagede, tjekkiske stamme.

Her kommer lige et par skud mere fra familiealbummet - EC 371 i Pa, marts 2006 - et rigtigt jernbanetog ! :-D

[image]

[image]

[image]

en tur i spisevogn

af Svend, 30/4 2011, 17:53 (4763 dage siden) @ Per Hauberg

.......så vi både ud og hjem kunne nyde godt af den bedagede, tjekkiske stamme.

"Bedagede" synes jeg nu ikke man kan kalde vognene.
200 km/t og med en indretning som bestemt ikke virker mere umoderne eller sølle end IC4-togene eller de fleste busser og flyvemaskiner.

--
Svend

en tur i spisevogn

af Svend, 30/4 2011, 17:47 (4763 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Her ses interiøret den tjekkiske spisevogn Praha-Århus H-Praha fra den anden side

[image]

--
Svend

Avatar

en tur i spisevogn

af Per Hauberg, 30/4 2011, 21:47 (4763 dage siden) @ Svend

Akja - og hvad DSB har til os i dag, kender vel alle...
Den mest sølle undskyldning for en kiosk - og med et enkelt fag pladser i nærmeste kupé reserveret "Bord-Bistro". We are not amused !
Tag endelig ikke fejl af min tekst ovenfor, Svend - Jeg vil bytte ethvert tog på dansk strækning ud med det tjekkiske til hver en tid !

vh

Per

[image]

en tur i spisevogn

af TeamBaumann, Hjordkær, 1/5 2011, 04:22 (4763 dage siden) @ Per Hauberg

Det er lidt luxus stil over dem fra udlandet - very nice:-)
Det er måske noget der ser dyrt ud, men er tilgengæld det modsatte?
Men du har vel ikke været med i nogle af dem fra "Pullman" spisevogn?
Eller i stil med Orient Express......

Avatar

en tur i spisevogn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/4 2011, 21:33 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

Hej
Noget familie ønsker at prøver en tur med spisevogn og så vil jeg gerne høre jeres bud.
Det skal altså ikke være en "pølsevogn med selvbetjeningsølsalg", men noget af det rigtige med lamper på bordet, servering, menukort, osv.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at køre med både sovevogn og spisevogn mange gange, men det er længe siden nu. Sidste gang i spisevogn var på tur fra Zermatt til St. Moritz.Det er sådan det skal være, men er der noget tættere på end Rhb?
Det så sådan ud

[image]

og sådan

[image]

Venlig hilsen

Ped

Hej Per

Det ser rigtig hyggeligt ud :-P

en tur i spisevogn

af Steff, 30/4 2011, 06:02 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

Kære Per Sørensen!

Jeg skal forsøge at svare på det du spørger.
Spisevogn i ordets bogstaveligste betydning, så skal du til Hamburg for at kunne afbenytte en sådanne. Der udgår jo et stort antal IC(E) og EC tog, der næsten alle har en ”Bordrestaurant”. Denne tilbyder drikkevarer, vin, øl, spiritus, vand, kaffe, the, kakao samt kolde og varme retter alt afhængig af tidspunktet for gennemførelsen af rejsen. Til morgenmad kan du f.eks. få den helt store morgencomplet.
Deutsche Bahn skriver selv:
”De velkendte tog har en international fastlagt standard og forbinder bl.a. Tyskland med Schweiz og Holland. Stort set alle IC/EC tog har restaurant om bord. Indenfor Tyskland tilbydes servering ved siddepladsen på 1. klasse. For 2. klasse passagerer står Bordbistro´en til rådighed. Eurocity togene kan bestå af togsæt fra andre jernbaner”.
Ved benyttelsen af X 2000 til Stockholm er der bistro, men anvender du 1. kl., kan der mod forudbestilling fås servering på pladsen med op til en 3-retters meny.

Jo længere ned du kommer i Europa, jo større chancer er der for spisevogne i togene, især Benelux, Svejts og Italien. En af årsagerne er jo de længere strækninger med deraf kommende længere køretid.

Under alle omstændigheder, brug MUSEN og find din rejse og din information eller spørg på et DSB rejsebureau.

Så til at det der ikke er i DK mere og som nogen brokker sig over. Rejsemønstret har ændret sig, Storebæltsforbindelsen er kommet og rejsetiden er blevet mindre.
Da tilbudene var der, ønskede vi ikke at benytte det. Vi benyttede muligvis færgen. Det er ligesom at brokke sig over, at der ikke er lokale handlende. Men det løber jo ikke rundt, når andre muligheder benyttes, vel?
Jeg er HELT sikker på, at kunne der genereres et overskud, var tilbudet der også i IC togene.
[image]
Lokomotivtrukken IC med spisevogn, Berlin Hbf 2007.

Fortsat god dag.

--
Steffen Dresler

en tur i spisevogn

af gamle ole, 30/4 2011, 10:59 (4764 dage siden) @ Per Sørensen

ja det ser sort ud med spisevogne. Sidst det ku lade sig gøre var i forbindellse med de lokomotivtrukne Mercur-tog, i hvertfald på den tyske side.
Tilbage er der vel kun en slags buffet i ICE-togene?, når de ellers har åbent og vist ikke i DK?.
Hvad der er mere skuffende er at de åbenbart også er-helt?- væk i Tyskland.
Tog toget på 1.kl for 2 år siden fra Dk til Duisburg i Ruhr, og det eneste der var, var en endnu mere ussel rullevogn end i Dk, i øvrigt i en sidegangsvogn.
Ellers må vi vist tilbage til både de gamle og ny lyntog samt litra CAR, som jeg desværre kun har set udefra på Nyborg Frg.
Triste tider, og velbekomme;-)

en tur i spisevogn

af gamle ole, 30/4 2011, 11:14 (4764 dage siden) @ gamle ole

glemte at skrive, at det i relation tin Vesttysland jo var de oprindelige røde spisevogne fra DSG, mens sovevogne både kunne være røde fra DSG og blå fra waggon lits, tor jeg de hed.

en tur i spisevogn

af Hedegaard, 30/4 2011, 12:40 (4764 dage siden) @ gamle ole

Det er korrekt at tyskerne ikke har den samme service mere som de havde i sin tid, men dette har også noget at gøre med, at ICE-nettet er blevet udvidet, og IC-togene fungerer mere i dag som de gamle InterRegio tog.
De har stadig en BordBistro, men det er ikke meget anderledes end det mad du får fra en salgsvogn.
Rene restaurant-vogne findes kun på EC-togene.

De bedste spisevogne jeg har oplevet, har været i Rusland og Kina. Der er virkelig gjort noget ud af stemningen ombord, og nogle gange er der sågar også musik til maden.
Rigtig hyggeligt.

Kinesisk spisevogn
[image]
[image]

Russisk spisevogn (ældre type)
[image]
Russisk spisevogn (nyere type)
[image]

en tur i spisevogn

af Søren Jakobsen, Randers, 1/5 2011, 08:50 (4763 dage siden) @ Hedegaard

Jeg er netop hjemkommet med Euronight toget fra Basel, heri forfindes der også en spise vogn, hvor man kan få diverse retter. Dog synes jeg at maden er noget kedeligt, men hyggeligt er det da, og de sælger nogle gode øl

en tur i spisevogn og nu med udsigt

af Per Sørensen @, Helsingør, 3/5 2011, 17:04 (4760 dage siden) @ Søren Jakobsen

Tak for al jeres info. Jeg vil anbefale dem turen sydpå fra Hamburg, så kan de selv vælge om det skal være ICE eller almindeligt.
Orientekspressen har jeg selv undersøgt priser på engang, men turen fra f.eks. Paris til Venezia inklusive fly/togrejser før og efter koster det samme som en tur jorden rundt.
Min egen favorit er stadig Rhb og et ekstra plus er, at de ombord annoncérer, hvad man passerer om lidt.

OG SÅ KAN VINDUERNE ÅBNES!!![image]

[image]

Sorry,jeg har vist dem før, men det var det allerbedste kamera jeg har haft!

venligst
Ped

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak