Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Elektrificering i Danmark (Generelt)

af Stennicke, Aarhus, 19/6 2020, 13:57 (1407 dage siden)

Hej gutter

Kan I hjælpe min nysgerrighed med at kortlægge elektrificeringen af jernbanerne i Danmark (minus S-banen)

Hvornår startede det og i hvilken etaper?

Hvis der er nogle der ligger inde med “funFacts” hører jeg også gerne fra jer :-)

Elektrificering i Danmark

af krabsen, 19/6 2020, 14:50 (1407 dage siden) @ Stennicke

Diy ;-)

Søg på "elektrificering af jernbaner i Danmark" - og vupti :-P

Elektrificering i Danmark

af kme, 19/6 2020, 15:55 (1407 dage siden) @ Stennicke

Kan I hjælpe min nysgerrighed med at kortlægge elektrificeringen af jernbanerne i Danmark (minus S-banen)

Hvornår startede det og i hvilken etaper?

Hvis der er nogle der ligger inde med “funFacts” hører jeg også gerne fra jer :-)

Folketinget vedtog i 1979 at elektrificere alle hovedstrækninger. Derefter har alle regeringer (uanset partifarve) saboteret den beslutning.
https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrificering_af_danske_jernbaners_togdrift

Elektrificering i Danmark

af Jakob S Engbaek, 19/6 2020, 21:54 (1407 dage siden) @ Stennicke

Hej gutter

Kan I hjælpe min nysgerrighed med at kortlægge elektrificeringen af jernbanerne i Danmark (minus S-banen)

Hvornår startede det og i hvilken etaper?

Hvis der er nogle der ligger inde med “funFacts” hører jeg også gerne fra jer :-)

Noget af det mest fascinerende er måske overtagelsen af damplokomotiver fra Sverige i 1937 fordi de havde elektricificeret. Samtidig kom de første små motorvogne med dieselmotor i ca. 1928 (Kielervogne)
Så selv om diesel og el var på vej byggede man flere damplokomotiver i Danmark.
https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0

Billige jernbane T-shirts

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak