Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Logistikcenter ved Horsens

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/7 2020, 12:13 (1356 dage siden) @ jhcn

ja svært at forestille sig et forbindelses spor.
Men det er jo en privat operatør DSV, så kan vel ikke gøre så meget.

ps. Har DSV noget på bane ??

Logistikcenter ved Horsens

af XAL Olesen, 2/7 2020, 12:30 (1356 dage siden) @ hummel_62

ps. Har DSV noget på bane ??

Jeg ser jævnligt DSV-trailere på godstog i Tyskland, Østrig og Schweiz.

Og DSV informerer da også med det på deres hjemmeside:

https://www.dk.dsv.com/banetransport

Logistikcenter ved Horsens

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/7 2020, 14:41 (1356 dage siden) @ XAL Olesen

beklager min dårlig søgning, og takker for info

Logistikcenter ved Horsens

af pjl, 2/7 2020, 16:15 (1356 dage siden) @ jhcn

Indrømmet, jeg ønsker jo som regel mere gods på skinner, så dette er en nyhed der får mig til at sukke...
https://www.tv2ostjylland.dk/horsens/europas-stoerste-logistikcenter-skal-bygges-i-oest...

Ærgerligt at der vist kun tænkes i lastbiler - er min personlige holdning!

Jeg er sikker på at de er glade for det i Horsens, men ser man på infrastrukturen er det idiotisk. Langt flere lastbiler, på en i forvejen presset E45, og så flytter man åbebart tilkørslen ned i et hul.

Logistikcenter ved Horsens

af P.Jensen, 2/7 2020, 16:41 (1356 dage siden) @ pjl

Går ud fra du ved hvad og i hvilke mængder der primært skal distribueres hvorfra og til. Kunne læse mig til at der skulle være meget cross-docking (dvs. mindre forsendelser under en fuld trailerfuld). Hvis dette ikke skulle lige ved motorvejen - hvor så?

Det som DSV har fordel af kommer på skinner - kommer nok på skinner.

P.Jensen

Logistikcenter ved Horsens

af Svend, 2/7 2020, 16:48 (1356 dage siden) @ P.Jensen

Går ud fra du ved hvad og i hvilke mængder der primært skal distribueres hvorfra og til. Kunne læse mig til at der skulle være meget cross-docking (dvs. mindre forsendelser under en fuld trailerfuld). Hvis dette ikke skulle lige ved motorvejen - hvor så?

Det som DSV har fordel af kommer på skinner - kommer nok på skinner.

P.Jensen

.
Hvis der skulle være interesse for at koble det nye logistikcenter på jernbanen, er det muligt. Det ligger kun ca 1,5 km fra banestykket mellem Horsens og Hatting.
Ellers læsser/aflæsser DSV vel bare i Taulov eller Padborg.

--
Svend

Logistikcenter ved Horsens

af P.Jensen, 2/7 2020, 17:17 (1356 dage siden) @ Svend

Ja, netop - hvis det giver mening læsses der af og på skinner i Taulov eller Padborg hvor man allerede har materiel og plads til at gøre det.

Logistikcenter ved Horsens

af Gæst42, 2/7 2020, 20:15 (1356 dage siden) @ Svend

Går ud fra du ved hvad og i hvilke mængder der primært skal distribueres hvorfra og til. Kunne læse mig til at der skulle være meget cross-docking (dvs. mindre forsendelser under en fuld trailerfuld). Hvis dette ikke skulle lige ved motorvejen - hvor så?

Det som DSV har fordel af kommer på skinner - kommer nok på skinner.

P.Jensen

.
Hvis der skulle være interesse for at koble det nye logistikcenter på jernbanen, er det muligt. Det ligger kun ca 1,5 km fra banestykket mellem Horsens og Hatting.
Ellers læsser/aflæsser DSV vel bare i Taulov eller Padborg.

Ja men i Hedehusene hvor DSV ligger klods op ad jernbanen er der jo ikke blevet anlagt noget...

Logistikcenter ved Horsens

af ivar, 2/7 2020, 23:06 (1356 dage siden) @ Gæst42

Og hvorfor i alverden skulle der også være det? DSV er en global virksomhed - ganske som Mærsk, Vestas og Lego.

Logistikcenter ved Horsens

af Gæst42, 2/7 2020, 23:10 (1356 dage siden) @ ivar

Og hvorfor i alverden skulle der også være det? DSV er en global virksomhed - ganske som Mærsk, Vestas og Lego.

Min pointe var at man kunne/kan anlægge et sidespor i Hedehusene relativt billigt men har ikke gjort det. Derfor virker det meget usandsynligt at man vil anlægge et 1,5 km langt sidespor i Horsens...

Logistikcenter ved Horsens

af Peter Christensen, 3/7 2020, 06:07 (1355 dage siden) @ Gæst42

Min pointe var at man kunne/kan anlægge et sidespor i Hedehusene relativt billigt men har ikke gjort det. Derfor virker det meget usandsynligt at man vil anlægge et 1,5 km langt sidespor i Horsens...

Tja, DSVs center i Hedehusene ligger reelt mellem Hedehusene og Trekroner. Så hvis du vil have noget sidespor, så er det med at rode på den firsporede strækning derude. Ikke så sikker på at BDK vil være specielt nem at danse med dér.....
Men der er kort og nem adgang til motorvejen fra centeret ved Hedehusene.

Logistikcenter ved Horsens

af Gæst42, 3/7 2020, 13:38 (1355 dage siden) @ Peter Christensen

Min pointe var at man kunne/kan anlægge et sidespor i Hedehusene relativt billigt men har ikke gjort det. Derfor virker det meget usandsynligt at man vil anlægge et 1,5 km langt sidespor i Horsens...

Tja, DSVs center i Hedehusene ligger reelt mellem Hedehusene og Trekroner. Så hvis du vil have noget sidespor, så er det med at rode på den firsporede strækning derude. Ikke så sikker på at BDK vil være specielt nem at danse med dér.....
Men der er kort og nem adgang til motorvejen fra centeret ved Hedehusene.

Det er nu ikke mange år siden at det var faste godstog til Hedehusene der udgik fra Høje Taastrup.

Man kunne jo sige at netop fordi der er 4 spor er det nemmere at disponere et godstog hvis man vil.

Men nej BDK er aldrig rigtig nem at danse med, særligt ikke hvis der skal laves noget der bare lugter lidt af sikring.

Logistikcenter ved Horsens

af Peter Christensen, 3/7 2020, 13:50 (1355 dage siden) @ Gæst42

Det er nu ikke mange år siden at det var faste godstog til Hedehusene der udgik fra Høje Taastrup.

Til nogle spor, som lå der i forvejen og som der var taget hensyn til da strækningen gik fra 2 til 4 spor.

Men nej BDK er aldrig rigtig nem at danse med, særligt ikke hvis der skal laves noget der bare lugter lidt af sikring.

Der skal lige placeres et sporskifte eller 2 i det ene spor...og bygges noget spor ind på området.
Bare det at finde vinduet til at få sporskifterne placeret, sikringsteknik for slet ikke at snakke om validatormangel - glem det; køb en lastbil.

Logistikcenter ved Horsens

af Gæst42, 3/7 2020, 14:09 (1355 dage siden) @ Peter Christensen

Men nej BDK er aldrig rigtig nem at danse med, særligt ikke hvis der skal laves noget der bare lugter lidt af sikring.

Der skal lige placeres et sporskifte eller 2 i det ene spor...og bygges noget spor ind på området.
Bare det at finde vinduet til at få sporskifterne placeret, sikringsteknik for slet ikke at snakke om validatormangel - glem det; køb en lastbil.

Enig hvilket jo tydeligvis også er det DSV har gjort og vil gøre i Horsens

Logistikcenter ved Horsens

af My1201, 3/7 2020, 19:06 (1355 dage siden) @ Svend

DSV center er vel primært yil distribution i det jyske område.
Så det eneste der - måske - kunne være interessant var gods fra udlandet som ankom til logistikcenteret.
Al anden gods flyttes nemmere og ikke mindst hurtigere og billigere med lastbil end via jernbane.

Logistikcenter ved Horsens

af P.Jensen, 3/7 2020, 19:29 (1355 dage siden) @ My1201

Horsens er ved at være en center for distribution til hele landet.

Reitan - Rema 1000 distribuerer til hele Danmark
Jysk ligger lidt udenfor og distribuerer også til hele landet
DKI logistics har bygget tæt på Danish Crowns slagteri
Danish Crown slagteriet har op mod 800 lastbiler pr.dag.
Desuden LGT som er meget store på møbeldistribution.

Og så bygger DSV bl.a. 50.000 m2 cross-docking og det kan konkurrere med Salling Group i Årslev i størrelse.

Men ingen jernbane - som tidligere skrevet kunne trailere komme pr. tog til Taulov og så blive kørt det sidste stykke til Horsens.

P.Jense

Logistikcenter ved Horsens

af My1201, 3/7 2020, 19:54 (1355 dage siden) @ P.Jensen

Horsens er ved at være en center for distribution til hele landet.

Reitan - Rema 1000 distribuerer til hele Danmark
Jysk ligger lidt udenfor og distribuerer også til hele landet
DKI logistics har bygget tæt på Danish Crowns slagteri
Danish Crown slagteriet har op mod 800 lastbiler pr.dag.
Desuden LGT som er meget store på møbeldistribution.

Og så bygger DSV bl.a. 50.000 m2 cross-docking og det kan konkurrere med Salling Group i Årslev i størrelse.

Men ingen jernbane - som tidligere skrevet kunne trailere komme pr. tog til Taulov og så blive kørt det sidste stykke til Horsens.

P.Jense

Enig. Og i det omfang det drejer sig om containere - så kommer de enten direkte fra Hamburg / Rotterdam eller Aarhus og oftest på lastbil. Thi vi har ligefrem lavet omladningsmuligheder fra jernbane til lastbil ret mange steder.

Logistikcenter ved Horsens

af krabsen, 3/7 2020, 20:33 (1355 dage siden) @ P.Jensen

DKI logistics har bygget tæt på Danish Crowns slagteri
Danish Crown slagteriet har op mod 800 lastbiler pr.dag.

Danish Crown er irrelevant.

Levering af svin til slagteriet vil aldrig - uanset hvor det måtte ligge - kunne foretages via bane. Selv ikke med et banenet som roebanerne på Lolland i sin tid vil det kunne opfylde kravene til transport af levende dyr.

Logistikcenter ved Horsens

af pjl, 3/7 2020, 00:12 (1355 dage siden) @ P.Jensen

Går ud fra du ved hvad og i hvilke mængder der primært skal distribueres hvorfra og til.

I artiklen?
"Det kæmpestore logistikcenter vil betyde, at mange flere lastbiler vil skulle køre af og på motorvejen ved Horsens."

Kunne læse mig til at der skulle være meget cross-docking (dvs. mindre forsendelser under en fuld trailerfuld). Hvis dette ikke skulle lige ved motorvejen - hvor så?

Jeg skrev at mange flere lastbiler klemmer en i forvejen klemt infrastruktur - skulle man bygge et kæmpestort lager tæt ved infrastruktur, der er enten lige ved, eller på grænsen af sin kapacitet, så mangler man i den grad indsigt.

Men spændende at du mener det ikke er et problem, uddyb gerne.

Logistikcenter ved Horsens

af P.Jensen, 3/7 2020, 07:38 (1355 dage siden) @ pjl

Jamen, lige meget hvor man bygger det vil der skulle flere lastbiler af og på motorvejen.....
Jeg synes ikke Jysk's distributionscenter ligger bedre.

Men jeg spurgte til "hvad og hvilke mængder der skal distribueres"¨?? Jeg kan ikke se hvor pludseligt meget større mængder produkter til distribution skulle komme fra - jo der vil blive flyttet noget fra andre distributionscentre. Og så kunne man forestille sig øget internethandel - dvs. mange flere små forsendelser og disse kræver sorteringsplads.

Man kunne så håbe at dette distributionscenter vil kunne optimere kørsel så bilerne er mere fyldte og dermed lidt mindre antal end ellers. Distribution i Danmark via bane er utopi.


Hvad hjælper det på en i forvejen klemt infrastruktur at man flyttede distributionslageret? Det ændrer ikke på mængderne.

P.Jensen

Logistikcenter ved Horsens

af Per Sørensen, 3/7 2020, 20:41 (1355 dage siden) @ P.Jensen

Jeg tror at DSV hele tiden lurer på hvad der bedst kan betale sig.

De kører en del med tog hvor det passer dem og jeg tror ikke at grunden til at jernbanen er fraværende i Horsens ikke så meget er DSVs skyld.

Mange i Danmark inklusiv politikere, BDK, DSB og selv en del her på forum, mener at Danmark er for lille et land til gods på jernbane.

Det er naturligvis noget vrøvl, for gods på jernbane i Danmark skal ikke nødvendigvis fra Hillerød til Vordingborg.

Nej; -
træ skal fra Nordsverige til måske Odense = 1.950km og det kører på lastbil
frugt skal fra Italien, Portugal eller Spanien til måske Køge = 2.900 km og det kører på lastbil

Der er mange andre eksempler!

Mange virksomheder i andre mindre lande som Østrig og Schweiz har banespor ind på grunden og det er da kun på grund af velvilje ovenfra.

Der var mange der sov i timen da Jernbanegods blev solgt til Danske Fragtmænd og man lod BDK nedlægge alle virksomhedspor.
I svinget smuttede alle transporterne fra og til udland. Grrrrr.

Tilbage til nutiden -DSV siger selv:

Vi sørger for hurtig og effektiv omladning mellem transportformerne på vores to terminaler i Danmark.

DB Cargo i Danmark transporterer allerede det, der svarer til 1.200 fuldt lastede lastbiler hver eneste dag samtlige 365 dage om året – og vi har kapacitet til endnu mere.

https://dk.dbcargo.com/rail-danmark-dk/our-offer/Transport/intermodal_transport-2044318

god sommeraften

vh pediHg

Logistikcenter ved Horsens

af P.Jensen, 4/7 2020, 07:37 (1354 dage siden) @ Per Sørensen

Gods på bane i Danmark - fra dansk destination til dansk destination. Bortset fra Øltoget er det ikke rentabelt og kan ikke konkurrere tidsmæssigt.

Gods på bane til og fra Danmark - til/fra udenlandsk destination fra/til dansk destination. Sker i stor stil ikke kun DB. Og der er potentialerne store, men kræver regelmæssige (daglige?) afgange og til tiden. I en andet tråd var vi inde på heltog Norditalien - Danmark. Med køretid omkring 30 timer ville man med daglige afgange kunne komme hurtigere rem end via landevej.

P.Jensen

Logistikcenter ved Horsens

af Christian Hermansen, 29/1 2022, 11:47 (780 dage siden) @ P.Jensen

Jeg er enig i dine betragtninger, men tænker at DSV allerede har sikret sig jernbanedrift fra Horsens, hvis det bliver aktuelt.

Horsens Kommune anlægger en ny vej mellem DSV og E45, fortsætter man ad Ny Hattingvej er der uhindret adgang til DSB strategiske lager på Bygholm Parkvej. !0 til 15 minutter i Lastbil mellem DSV og Horsens Banegård. Her kan let (og billigt) etableres omlæsning af containere eller lastbil trailere.
Der findes mage rigtig store logistikoperatører i byen, kan de blive enige om at benytte en fælles jernbaneterminal i Horsensområdet vil den sikkert også blive etableret. En fælles terminal vil forbedre operatørenes økonomi, Damarks CO2 besparelse og generelle infrastruktur.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak