Asken fra lokomotivets fyr (kullene) røg ned i askekassen under fyret når forbrændt. Når lokomotivet "kørte i hus" for vedligeholdelse efter endt tur, kørte man først hen over eftersynsgraven enten i eller ved remisen. Her ragede man fyret og asken ud under lokomotivet og normalt ned i en stålkasse, der kørte (hang) på skinner mellem "de rigtige skinner" hvor lokomotivet stod. Herved kunne stålkassen køres frem og tilbage så det passede med lokomotivets askekasse.
Den udragede aske og resterne fra fyret, kunne så enten skovles op i en trillebør og køres væk, eller på større depoter, kunne stålkassen hejses op med en kran og tømmes. Asken blev samlet i en askegård, der normalt var opmuret på en bund af beton. Dette fordi asken eller gløder fra kullene ikke skulle sætte ild i bunden af askegården.
Med mellemrum blev asken og rest kulpartikler i askegården tømt op i en åben godsvogn og transporteret væk.
Herunder et billede af en model af en askegår i spor 1. Hullet passer til, at en remisearbejder med en trillebør lige kan køre ind og tømme børen for aske.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler