Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 2/5 2011, 09:47 (4746 dage siden)

HeJ Tog entusiaster.
Er der nogen der har oplysninger om togmatriel lok/vogne/styrevogne(gods).
Jeg har selv kørt på strækningen i søndagstog på overnævnte tidspunkt.
Venlig hilsen Henrik Bjerringbro.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 2/5 2011, 14:23 (4746 dage siden) @ Svend

Hej Svend tak for oplysningerne jeg har set siderne igennem ,men jeg har fundet oplysninger på.Div MO + Cl-Cls er der andre personvogne og styrevogne der har været i drift i dette tidsrum.venlig hilsen Henrik.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 2/5 2011, 16:26 (4746 dage siden) @ Henrik Nielsen

Lidt om den indledningsvise trækkraft på Slangerup/Hareskovbanen.

Den private København-Slangerupbanen (KSB) havde før den anden verdenskrig kørt med driftsunderskud. Men på grund af kraftige stigninger i passagertallet under og lige efter krigen, var det blevet nødvendigt at indleje et antal private damplokomotiver samt et antal litra G godslokomotiver fra DSB. Bl.a. var litra G IV nr. 633 indlejet i perioden oktober 1947 og til marts 1948.
Lige før og- umiddelbart lige efter statens overtagelse af banen pr. 01-04-1948, fremførtes persontogene indledningsvis af de tidligere KSB diesellokomotiver M1 – M4 og under anvendelse af ligeledes de tidligere KSB styrevogne. Damplokomotiverne KSB nr. 9 og 10, blev anvendt i godstrafikken, som forstærkning i persontrafikken eller som nedbrudsreserve. Begge damplokomotiver blev overtaget af DSB og anvendt som rangerlokomotiver på Nørrebro-Lygten (Nøl) station. Lokomotiverne fik betegnelserne DSB nr. 9 og 10. Tilsyneladende ville DSB ikke ofre penge på nr. 10, hvorfor det allerede blev hensat og udrangeret i 1950. Nr. 9 var i en så god stand, at det besluttedes, at det skulle have S-rev. Samtidig hermed skulle det udstyres med fuldt trykluftudstyr. Efter S-rev., blev nr. 9 indsat som DSB litra B nr. 301. Som litra B, blev lokomotivet optaget i Driftsmaterielfortegnelsen (DRM) pr. oktober kvartal 1949. B 301 rangerede herefter på Nøl og var reserve på Slangerupbanen. Det har sandsynligt også været anvendt som reserverangerlokomotiv ”på den anden side” af hovedsporene på Nørrebros- og Lersøens rangerbanegårde. Men da lokomotivet var en ener, ville man ikke ofre yderligere penge, så da lokomotivet igen faldt for en S-rev., blev det henstillet på Nøl og udrangeret. Men dette er ikke bemærket i DRM.
Ved statens overtagelse indgik ved Slangerup banens maskindepot Mdt. Nøl, jf. maskinbenyttelsesplanerne for 1. april 1948 litra G IV nr. 611, 624, 627 og 633 for anvendelse på den nyligt overtagne bane. Lokomotiverne have alle været i reserven på Godsbanegårdens Mdt. jf. opgørelsen pr. marts måned 1948.
Flere af G lokomotivernes tendere blev udstyret med en forhøjet træ ”vindskærm” med to vinduer i, således at personalet var mere beskyttet ved kørsel med tenderen forrest fra Farum mod København L. Yderligere havde G nr. 611 og 633 de såkaldte ”bolsjedåse” sandkasser monteret, da lokomotiverne ikke kunne vendes i Farum og måtte køre med tenderen forrest tilbage til Lygten. Ved anvendelsen af de to sandkasser, kunne hjulene sandes ved både fremad- som baglænskørsel, hvilket kunne være meget nødvendigt ved kørsel i løvfaldstiden i Hareskoven.
G lokomotiverne kørte persontog med de tidligere KSB vogne, men disse blev hurtigt afløst af nærtrafikvognene litra CR (med åbne endeperroner). Men også et større antal CU og tilsvarende to-akslede DSB personvogne har været anvendt.
[image]
Ved et møde i Trækkekraftudvalget den 09-12-1947 oplystes det, at der efter sporforstærkning kunne indsættes O lokomotiver mellem Nørrebro Lygten og Farum fra efteråret 1948. Forbrug 4 O + 1 G (G IV nr. 627 for godstogskørsel). Året efter gennemførtes den lettere spormodernisering og herefter kunne O lokomotiverne overtage kørslen til Farum. Ved Maskindepotet på Nørrebro havde følgende O lokomotiver, jf. stationeringen pr. 1. marts 1949, hjemsted; litra O nr. 331, 334, 335 og 336. Også lokomotiverne nr. 325 og nr. 326 sås på Slangerupbanen i begyndelsen af 1950´erne. Men ud over Farum måtte O lokomotiverne ikke køre, da sporet hér mildest talt var skrøbeligt. Dog havde O nr. 325 iflg. afskrift fremført tog 988 mellem Farum og Slangerup den 27-04-1951, hvilket ikke var legalt, idet litra jo ikke var tilladt på denne strækning. Årsagen til denne kørsel er ukendt.
[image]
I 1954 lukkedes sporstykket til Slangerup og banen blev nu benævnt Hareskovbanen.
Da DSB overtog banen, blev antallet af tog forøget hver vej fra ca. 10 tog til 15 tog dagligt. I midten af 1950´erne gennemførtes så en kraftig spormodernisering, hvorefter kørslen helt blev overtaget af DSB motorvogne litra MO med faste stammer oprangeret MO-CRM-CRS. Disse vogne blev senere afløst af stålvognen litra CL(L) og styrvognene CLS (og endnu senere BHS).

--
Steffen Dresler

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 2/5 2011, 17:28 (4746 dage siden) @ Steff

Hej Steff.Tak for dine oplysninger.det var lige dem jeg manglede.
Opsumering:
Mask: MO
Persvg:Cl-Cll-CRM.
Styrvg:Cls-Crs-Senere BHs.
Kunne der måske være flere gode foreslag?
Venlig hilsen Henrik.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 2/5 2011, 17:42 (4746 dage siden) @ Henrik Nielsen

Hej igen.
Ikke så hurtig Henrik.
Du skriver perioden 1948 - 1955 og netop lige i den periode er der ikke meget litra Mo!
Ca. 1948 - 1949/50 gamle KSB (omlitreret til DSB litrering) vogne OG DSB litra CR vogne ofte i en skøn sammenblanding!! Se bl.a. billeder i Danckers bog "Damptog gennem Danmark" siderne 17 - 18.
Derefter næsten "rene" tog med CR og litra O indtil ca. 1954/55.Efter spormoderniseringen bliver det FØRST standardstammer med litra Mo-CR-CRS
[image]
DSB litra MO-CR-CRS, Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJK

Godstog har været kørt med normalt litra D, enkelte litra C og senere en MO en en G-vogn eller to. Til slut ofte en traktor.

--
Steffen Dresler

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 2/5 2011, 17:48 (4746 dage siden) @ Steff

Var lige hurtig nok på aftrækkeren (kan jo være farligt).
Billedet viser en myldertidsstamme med CRS-MO+MO-CR?-CRS

--
Steffen Dresler

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 2/5 2011, 17:57 (4746 dage siden) @ Steff

HejSteff,ja lynhurtige er vi jo ikke mere jeg er årgang 1942,så der skal lidt tilløb til en gang imellem.Tak for billederne Henrik.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 2/5 2011, 18:06 (4746 dage siden) @ Steff

Hej igen steff en søndagstur til lille værløse har højst sansynligt været
MO-CRS.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Niels Munch, 2/5 2011, 18:22 (4746 dage siden) @ Steff

Du skriver perioden 1948 - 1955 og netop lige i den periode er der ikke meget litra Mo!
Ca. 1948 - 1949/50 gamle KSB (omlitreret til DSB litrering) vogne OG DSB litra CR vogne ofte i en skøn sammenblanding!! Se bl.a. billeder i Danckers bog "Damptog gennem Danmark" siderne 17 - 18.
Derefter næsten "rene" tog med CR og litra O indtil ca. 1954/55.Efter spormoderniseringen bliver det FØRST standardstammer med litra Mo-CR-CRS
Godstog har været kørt med normalt litra D, enkelte litra C og senere en MO en en G-vogn eller to. Til slut ofte en traktor.

Hej Steff m.fl.

Jf. mine erindringer indførtes Mo-CR(M)-CRS i takt med, at litra CRS var til rådighed efter ombygning fra CR(M), d.v.s. allerede i 1952, hvilket også stemmer med, at spormoderniseringen jf. Thomassen var tilendebragt i 1951/52.

Herefter var det slut med litra O og G med de blandede stammer, ligesom "de store" B&W dieseler M 3 - 4, der hidtil havde hjulpet til i persontogstrafikken, nu udelukkende anvendtes til hverdagsgodstogene (der fast medførte en EH-vogn). Dette ophørte i foråret 1957, hvorefter godstogene kørtes med Mo, undertiden med litra D.

Strækningen Farum-Slangerup blev betjent med de små dieseler M 1 - 2 (med KSB-styrevognene), suppleret med et par MA-motorvogne, indtil lukningen i 1954. Herefter anvendtes de små udelukkende til lørdagsgodstogene, M 1 yderst sjældent, men M 2 også til grustog i f.m. Buddinge Stations ombygning. M 1 og 2 udrangeredes samtidig med M 3 og 4.

M.v.h.
Niels

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 3/5 2011, 08:52 (4745 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,tak for dine informationer,det passer nok bedre med mine oplevelser, at det er 1951/52 end 1953/54.Venlig hilsen Henrik.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Flemming Jakielski, Rødovre, 3/5 2011, 09:15 (4745 dage siden) @ Niels Munch

Du skriver perioden 1948 - 1955 og netop lige i den periode er der ikke meget litra Mo!
Ca. 1948 - 1949/50 gamle KSB (omlitreret til DSB litrering) vogne OG DSB litra CR vogne ofte i en skøn sammenblanding!! Se bl.a. billeder i Danckers bog "Damptog gennem Danmark" siderne 17 - 18.
Derefter næsten "rene" tog med CR og litra O indtil ca. 1954/55.Efter spormoderniseringen bliver det FØRST standardstammer med litra Mo-CR-CRS
Godstog har været kørt med normalt litra D, enkelte litra C og senere en MO en en G-vogn eller to. Til slut ofte en traktor.

Det var stort set kun Mo vogne, der optrådte på banen. Godstog med damp var der meget få af. (stort set ingen). Mo var alligevel til rådighed på Nøl. Hvad der var mere bemærkelsesværdigt var, at man med personvogne og styrevogne kørte næsten som på KSB. En par af CRS vognene vendte mod Farum og et par vendte mod Nøl. Det var fordi der ikke var dåser til styrekabler i fronten på CRS. Det var jo nemmest at sætte to stammer sammen til et myldretidstog, men der var altså en teknisk begrænsning ved sammenkobling. De sidste CRS udgik i 1964-65 og var da kun sporadisk i drift på Farum banen.
Det eneste rigtig store persontog på banen afgik fra Nøl kl.16.40 og bestod man-fre af Mo-Cll-Cll-Mo-Cll-Cls. Nordligste Mo og to Cll blev koblet af i Farum. De to Cll brugtes næste morgen enkeltvis i to tog mod Nøl. Mo blev brugt til gods i Farum-Værløse og navnlig i Buddinge. Senere på aftenen gik den bagpå ( uden godsvogne) i tog til Nøl og var så som regel i Buddinge over midnat for at hente den stamme, der var bygget op tidligere på aftenen. Nogen gang i forspand med en anden Mo.

Alt dette var i slutningen af 60'erne. I begyndelsen af 60'erne var der lidt mere godtogskørsel midt på dagen. Men dengang kunne der også krydses i Vangede. De normale krydsninger var i Buddinge og Hareskov (kun ved halvtimesdrift) de sidste mange år. De sidste år var det en MH fra Østerport, der kørte til Buddinge om natten. Alt andet gods var da en saga blot.

V.H.

Flemming J

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Henrik Nielsen, 3/5 2011, 09:58 (4745 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hej Flemming.Tak for indlægget.NU er vi vist ved at være på plads.
Men man ved jo aldrig vh Henrik.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 3/5 2011, 12:27 (4745 dage siden) @ Henrik Nielsen
redigeret af Steff, 3/5 2011, 12:37

Godeftermiddag til Flemming og Niels og tak for jeres supplement/rettelser. Men jeg giver mig nu ikke helt m.h.t. anvendelse af damp på Slangerupbanen til fordel for motorvognene;-) .

Til rådighed for Slangerupbanen er der ud over det jeg skrev tidligere, følgende damp- og motorlokomotiver til fast rådighed for Slangerupbanen frem til 1954:
• 31-03-1950: Litra O nr. 326, 331, 335 og 336, Litra G IV nr. 611, Motorvogne litra MA 601, litra ME 624, diesellokomotiverne M 1 – 4 samt for rangering litra B nr. 301 og ex. KSB 10.
• 31-03-1951: Litra O nr. 327 og nr. 331, litra G nr. 602, motorvogn litra MA nr. 601 og diesellokomotiverne M 1 – 4, hvoraf nr. 4 er til S-rev.
• 31-03-1952: Litra G IV nr. 616, rangering litra B nr. 301, reserve G 608, motorvogne litra MA nr. 601 og nr. 603 og diesellokomotiverne nr. M 1 – 4.
• 31-03-1953: Litra G IV nr. 616, rangering G 608 og reserve G IV nr. 608, Motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627 og diesellokomotiverne M 1 – 4.
• 31-03-1954: Diesellokomotiverne M 1 – 4, motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627, reserve litra G IV nr. 606.

Litra MO fremgår ikke af stationeringslisterne, men disse var ”udlånt” fra Helgoland. Som jeg skal læse dette – sammenholdt med det Niels og Flemming har skrevet tidligere – begynder anvendelsen gradvist af litra MO med styre- og mellemvogne litra CRS hhv. CR(M) fra og med sommerkøreplanen 1952 for kørsel Nørrebro – Farum. Motorvognene litra MA og ME køre Farum - Slangerup.
Men antallet af ture har jeg ikke mulighed for at se. Men anvendelsen af litra O og G ophører derfor heller ikke fra K 52s – hvis vi skal tro d´herrer Birger Wilcke og OCMP, og det skal vi vel, ik´? De har i deres bog ”Slangerupbanen og dets materiel” DJK 1982, billeddokumentation for anvendelsen af både litra G og O i hhv. 1953 og 1954. Damplokomotiver litra O anvendt på Slangerupbanen efter 1952 var ikke stationerede på Nørrebro-Lygten (Nøl), men udlånt fra Godsbanegårdens Maskindepot (ligesom litra MO fra Hgl) når der var behov og blev efterset og vedligeholdt på Nøl så længe. Jf. kilometeranvendelsen på litra O nr. 332 og 334 kører de faktisk en del kilometer frem til 1954. Og det store antal kørte kilometer kan ikke skyldes kørsel på Frederikssundsbanen og på Ringbanen alene.
Så mon ikke ”sandheden” er, at anvendelsen af litra MO med tilhørende ledningsvogne og styrevogne startede gradvist fra og med K52s (John Poulsen siger midten af 1950´erne, Byens Jernbaner, side 112, 1. spalte, linje 7) og at motorvognene litra MO havde fuldt overtaget den daglige persontogsdrift fra ca. 1954.
Vedhæftet fotodokumentation på anvendelse af ex. KSB diesellokomotiv med godstog i 1955 ved Emdrup på vej mod Farum. Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJK.
[image]
NB: I øvrigt rigtigt hyggeligt at dykke ned i arkiverne og skrive:-) !

--
Steffen Dresler

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Flemming Jakielski, Rødovre, 3/5 2011, 15:43 (4745 dage siden) @ Steff

Godeftermiddag til Flemming og Niels og tak for jeres supplement/rettelser. Men jeg giver mig nu ikke helt m.h.t. anvendelse af damp på Slangerupbanen til fordel for motorvognene;-) .

Til rådighed for Slangerupbanen er der ud over det jeg skrev tidligere, følgende damp- og motorlokomotiver til fast rådighed for Slangerupbanen frem til 1954:
• 31-03-1950: Litra O nr. 326, 331, 335 og 336, Litra G IV nr. 611, Motorvogne litra MA 601, litra ME 624, diesellokomotiverne M 1 – 4 samt for rangering litra B nr. 301 og ex. KSB 10.
• 31-03-1951: Litra O nr. 327 og nr. 331, litra G nr. 602, motorvogn litra MA nr. 601 og diesellokomotiverne M 1 – 4, hvoraf nr. 4 er til S-rev.
• 31-03-1952: Litra G IV nr. 616, rangering litra B nr. 301, reserve G 608, motorvogne litra MA nr. 601 og nr. 603 og diesellokomotiverne nr. M 1 – 4.
• 31-03-1953: Litra G IV nr. 616, rangering G 608 og reserve G IV nr. 608, Motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627 og diesellokomotiverne M 1 – 4.
• 31-03-1954: Diesellokomotiverne M 1 – 4, motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627, reserve litra G IV nr. 606.

Når vi nu er ved det, så kørte M 1-M 4 til godt udgangen af 1956 jvf vedhæftede skrivelse som jeg har fået fra HEG.Pedersen. Billedet af M 3 er taget af Kaj Christiansen fra Næstved i 1956.

V.H.
Flemming


[image]

[image]

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af B. Nissen, 3/5 2011, 16:13 (4745 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det undrer mig, at brevet ikke har en afsendelsesdatering. Mon det er en forglemmelse ? Det lyder ikke sandsynligligt ud fra stilen i brevet.

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Flemming Jakielski, Rødovre, 3/5 2011, 16:29 (4745 dage siden) @ B. Nissen

Det undrer mig, at brevet ikke har en afsendelsesdatering. Mon det er en forglemmelse ? Det lyder ikke sandsynligligt ud fra stilen i brevet.

Jeg ser datoen som 21/2 1957 i stemplet øverst til venstre i hovedet.

V.H.

Flemming J

Svenska-lok

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak