BRT på Orø - og andet (7 billeder) (Generelt)
God formiddag i forum,
I sin tid foretog vi en virtuel rundrejse med nordsjællandske færger: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=25521 .
I denne sommer er det "moderne" med indenlandske oplevelser, hvorfor et gensyn med f.eks. kabelfærgen fra Hammer Bakke til Orø kunne være en idé:
Kabelfærgen "Karen Orø" ved Hammer Bakke i Hornsherred, 02.07.2020 (nm).
I Gamløse Havn på Orø ligger assistancefærgen, som har sine egne føringskabler:
"Østre Færge" i Gamløse Havn, 02.07.2020 (nm).
Og nu kommer det: Orø har fået et "gummitog", næppe BRT, snarere BST (S = slow, og så er toget bygget i Italien ):
Fra "Orø Togets køreplan 2019".
Siden sidst er der kommet ny færge på overfarten til Holbæk Havn:
M/F ORØ anduver havnen i Brønde på Orø, 02.07.2020 (nm).
Er man i bil, ligger Fårevejle inden for rækkevidde. Øen i Lammefjorden "Mellemø" blev ved anlægget af Odsherreds Jernbane delvist bortgravet og anvendt som fyld i den efterhånden tørlagte Lammefjord:
Anlæg af Odsherreds Jernbane ved Fårevejle Station. En del af Mellemøen blev gravet væk for at give plads til stationen.
Fotograf: Søren Bay, ca. 1898. Odsherreds Billedarkiv (B3198).
Nu kommer så et par "rigtige togbilleder" for at legitimere denne tråd:
Lokaltogs LINT '28 på Fårevejle Station, 02.07.2020 (nm).
Skråningen t.h. for stationen er resterne af Mellemø, som til gengæld fik sin jernbane.
Uidentificeret LINT mellem lysmasterne i Svinninge, 02.07.2020 (nm).
Bedste sommerhilsener
Niels