Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jesper Frichs J., 3/5 2011, 10:42 (4745 dage siden)

Jeg skriver om der er nogen der skulle kende en klub eller sted hvor der står noget positivt tilbage af en frichs motor?
Grundet efterlysningen er, at jeg sammen med en anden går og planlægger, at arbejde hen mod "til fremtiden" at have sådan en motor til LNJ Sm 13.:-D
Selvfølgelig er fremtid et stort begreb, og jeg vil sige jo hurtigere nogen finder noget des hurtigere bliver fremtid nutid!:-D
Mvh Jesper F.K.Jørgensen.

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/5 2011, 11:45 (4745 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Jeg skriver om der er nogen der skulle kende en klub eller sted hvor der står noget positivt tilbage af en frichs motor?
Grundet efterlysningen er, at jeg sammen med en anden går og planlægger, at arbejde hen mod "til fremtiden" at have sådan en motor til LNJ Sm 13.:-D
Selvfølgelig er fremtid et stort begreb, og jeg vil sige jo hurtigere nogen finder noget des hurtigere bliver fremtid nutid!:-D
Mvh Jesper F.K.Jørgensen.

Hej Jesper

Blot en tanke:
Har du undersøgt, om Frichs' skinnebusmotor 8115CC eller tilsvarende, eventuelt også skulle være brugt som hjælpemotor i skibe eller måske som propulsionmotor i fiskekuttere ?.
I så fald kunne man måske være heldig at "opsnuse" et eksemplar hos ophuggeren Forsnæs i Grenå, som har alverdens motorer og andet udstyr til bl.a. kuttere på lager.
Der var måske også en lille chance hos Orla's Produkthandel på havnen her i Frederikshavn. Her er der opstillet lange rækker af containere til afgrænsing af pladsen mod vest (efter at fiskefabrikken blev revet ned) - det kunne være, at han opbevarede brugbare og salgbare ting&sager deri ?.

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jesper Frichs J., 3/5 2011, 11:53 (4745 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hovedsageligt, Blev de lavet til Skinnebusserne. Men jeg har godt hørt om få eksempler på dem i lastbiler. Men aldrig både. Husk på motorne er hurtig gående. Så de passer måske ikke så godt til skibe og både.
Mvh jesper.

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/5 2011, 12:26 (4745 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Hovedsageligt, Blev de lavet til Skinnebusserne. Men jeg har godt hørt om få eksempler på dem i lastbiler. Men aldrig både. Husk på motorne er hurtig gående. Så de passer måske ikke så godt til skibe og både.
Mvh jesper.

De er ikke mere hurtigtgående end de motorer, der har været brugt som hjælpemotorer i skibe igennem de sidste 50 år eller deromkring, og som propulsionmotorer i mindre skibe og både indenfor de sidste 30 år eller deromkring.
Blandt andet kan man i den forbindelse støde på Mercedes, MAN, Deutz og Scania-lastbilmotorer, både som hjælpemotorer og som propulsionmotorer, i sidstnævnte tilfælde selvfølgelig sammen med en reduktionsgearkasse.
Og tilsvarende kan en Volvo Penta motor være alt lige fra en Volvo B18/B20 A/B/E personbilsmotor, en tilsvarende dieseludgave, eller også en Volvo lastbilmotor.
På større skibe kan man også se motorer i denne størrelse trække pumper eller tilsvarende hjælpeudstyr.
Så muligheden/chancen kunne måske være til stede ?.
Du kunne måske evt. prøve at spørge Frichs Energi om de stadig ligger inde med produktionslister fra dengang, så du måske kunne opspore overlevende eksemplarer ad den vej, hvad enten de er blevet brugt i lastbiler, skinnebusser, andre jernbanekøretøjer, skibe, elværk, nødstrømsanlæg, pumpestationer, procesanlæg, eller andre tilsvarende anlæg ?.

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 15:11 (4745 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg ved positivt, at man hos Frichs i Horsens er mere end trætte af div. henvendelser fra tidsrøvere, som næsten aldrig udmønter sig i noget konkret!!

8.115 CC motoren blev fremstillet i et antal af 90 stk. fra 1946 til og med 1960. Motorerne er udelukkende fremstillet til skinnekøretøjer, heraf 87 stk. til hovedsageligt skinnebusserne fra Scandia, men enkelte dog til motorudskiftninger på ældre materiel hos privatbanerne, oftest Triangel motorvogne. De tre sidste motorer af typen blev monteret i roebanelokomotiver til De Danske Sukkerfabrikker.

Det kan da ikke udelukkes, at nogle har opkøbt motorer fra skrottede skinnebusser og derefter anvendt dem i småskibe eller fiskekuttere. Jeg ved, at Frichs i Horsens gennem flere år er meget interesseret i at erhverve en gammel mindre Frichsmotor, men disse har længe været meget svære at opspore; jeg selv er også interesseret i at erhverve en sådan motor!!

Men det undrer mig lidt med al dette postyr om en motor til LNJ Sm 13, for jeg har da oplevet den ved Nærumbanens jubilæum med den originale Frichsmotor, som dengang røg ganske forfærdeligt, så man må da hos Nordsjællands Veterantog være i besiddelse af denne motor, for jeg kan ikke forestille mig, at man ved motorudskiftningen blot har kasseret den originale motor.

Mon ikke, at visse personer skulle slå en smule koldt vand i blodet og ikke blot handle ud fra egne interesser hen over hovedet på de ansvarlige!!!

Venlig hilsen
Jens MO-Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Morten Beck, Græsted, 3/5 2011, 19:02 (4745 dage siden) @ Jens Møller

Angående LNJ SM 13´s originale Frichs motor, har jeg i Nordsjællands Jernbaneklub (er selv medlem) hørt at der ikke er noget at stille op med den motor. Den er simpelthen slidt op, og man har ud fra de originale tegninger prøvet at samle den, og få den funktionsduelig. Jeg skal så ikke kunne sige hvor helhjertet man har gjort forsøget, men det er blevet prøvet. Om klubben stadig er i besiddelse af resterne, skal jeg ikke kunne sige. Vi har mange ting liggende alle mulige og umulige steder:-)

Hvor om alting er. SM 13 har den dag i dag, en totalrenoveret Mercedes type 407 motor. Har fornylig været med til at starte den op, og den kører som en drøm.

Selvfølgelig kunne det være sjovt, at der er en Frichs motor der ligger i den, men så skal det da kun være fordi den har haft den fra start. Som jeg har hørt det, har der været flere forskellige mærker motorer i Scandia skinnebusserne. Bla. Hercules.

Når dette er sagt, vil jeg gerne lufte min EGEN private mening om Frichs motorene.
-Jeg er ikke specielt imponeret over dem, de er relativt underdimensionerede i deres ydelse. Og mener jeg. Ikke holdbare nok. Det kan selvfølgelig være noget med materialevalget.

Jeg indrømmer blankt at mit synspunkt tildels kommer fra HFHJ M8, den har godt nok motor mæssigt voldt NSJK problemer. MEN det skal også nævnes at HFHJ brugte den godt;-)

Så i den sidste ende er det nok bare en fordom.:-|

Morten Beck

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Peter Roland Hansen, 3/5 2011, 19:23 (4745 dage siden) @ Morten Beck

LNJ SM 13 Frichsmotor sad ganske rigtig i vognen under jubilæet og røg ganske forfærdeligt. Efterfølgende blev motoren sendt til at motorrenoveingværksted og blev adskilt med henblik på renoveringen.
Desværre manglede "manden med papkassen" med de 100.000 kr det koster at få renoveret en sådan Frichsmotor , og derfor er den meget slidte motor i dag i samlesæt
For at fåskinnebussen ud at køre igen blev løsningen med Merchedes motoren valgt fordi den var let at tilslutte til den Voight gearkasse som skinne bussen er forsynet med

Man kan diskutere originalitet, men Sm 13 er jo allerede fra privatbanens tid ombygget med Voight gearkasse og var den fortsat i driften hos LNJ havde man formentlig valgt den samme løsning.

Det er vigtigt for en veteranbane som kører på det offentlige net at tilsikre driftstabile løsning og her har man måtte gå på kompromis.

Det ville da være rigtig fint hvis man engang om forhåbentlig mange år når Merchedes motoren ikke kan mere kunne lægge en nyrenoveret Frichs motor i skinnebussen, men lige nu er det ikke en mulighed der opereres med.

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 19:45 (4745 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Absolut kloge ord fra lige netop den person, som fremførte skinnebussen ved Nærumbanens jubilæum. Uanset den megen røg fra Frichsmotoren, var det en fornøjelse at være passager i skinnebussen på turen fra Jægersborg til Nærum og retur.

Jeg håber virkelig, at denne skinnebus fremover vil være klubben en god tjener og dette skulle så være muligt med den meget fornuftige motorudskiftning.

Venlig hilsen

Jens MO-Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jesper Frichs J., 4/5 2011, 19:23 (4744 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej, Helt enig med dig i at det bedste var at lægge en moderne motor i da de gamle blev "massekreret" som var hvad de blev. Jeg fik forleden hele historien Fra en nær ven som du Peter også kender den kommer her.
Motorne blev i sin tid taget ud fordi den havde små problemer Det vil sige et hovedleje der slugte olie og en utætforing. Man går i panik og syntes det er nemmere at rive hele maskinen ud. Giver ansvaret til en der mente kunne lave den også allerede der da det hele er splittet til atomer giver fyren op. Så får man sent begge motorer til værksted i Hundested Hvor alt bliver damprenset og fint. Så da man ser hvor meget arbejdet koster må man trække det tilbage, og fordi man ikke var hurtige nok da værkstedet gav varsel for hvornår motoren skulle være hentet.. Blev det droppet udenfor til afhentning, i regn og alskinds vejr. Så da man henter delene er det i al hast og delene ende i Kagerup uden de var olierede eller noget i kagerup. Derfor bagrunden for hvorfor man fra min sidde ønsker en ny.

Til det med det praktiske skal man også huske at tænke på at det der måske er praktisk let kan gå hen og smide originaliten ud af vognen. For Mig bliver den mere og mere en tom skald. uden værdi. Så man skal også huske på at selvom det vel og mærke er praktisk skal man huske vi også laver de her maskiner for at bevare noget historisk kultur og håndværk og ikke bare en togvogn der tjener penge! Amen! :-)

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 19:37 (4745 dage siden) @ Morten Beck

Jeg er helt enig med dig i, at det bedste der er sket med Sm 13, er dens nye Mercedesmotor, som formentlig kan køre i hundredetusindvis af kilometer uden problemer. Jeg er selv mere eller mindre Frichsfanatiker, men trods dette må man ind i mellem også tænke lidt praktisk og det er vel heller ikke uden grund, at mange privatbaner udskiftede motorerne i skinnebusserne med Scania Vabis eller hvad der nu blev lagt i dem.

Motorerne i M 8 er ældre MO-motorer som er købt hos DSB. Een af motorerne har motornummer 1000 eller 1200; jeg kan sgu ikke mere huske det nøjagtigt, men disse motorer har jo altid været hårdt belastet og hvor meget der blev gjort ved dem ved monteringen i M 8 ved jeg ikke, men det vil vel altid være noget af en belastning for en motor at komme fra en
motorvogn og så lige pludselig blive monteret i et lokomotiv med turbolader og dermed udsat for et betydeligt større tryk på stempler, plejlstænger og ikke mindst krumtappen.

Begge motorer i GDS L 1 er gamle MO-motorer helt tilbage fra trediverne! Som ovenfor nævnt har disse motorer jo også været monteret i adskillige MO-vogne, inden de blev købt som formentlig mere eller mindre skrot hos DSB og efterfølgende monteret i et lokomotiv med den store belastning, som en turbolader giver.

Hvis der så mange år efter opstår motorproblemer, er det vel ikke helt uforudset, men det er så blot min ringe mening.

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Morten Beck, Græsted, 4/5 2011, 05:21 (4744 dage siden) @ Jens Møller

Hej Jens.

Jeg vidste godt at M8 havde fået nye motorer, og jeg havde da også en forventning om at HFHJ havde tjekket dem i alle leder og kanter inden de blev sat i M8. Selv om de havde de 2 MaK lokomotiver M9 og M11, som normalt stod for transporten af især stål fra Stålværket. Men M8 har jo aldrig levet en pensionist tilværelse hos banen, så derfor troede jeg at man havde gjort alt for at den var i fin form.

Ang. GDS L1, så kommer det som en overraskelse for mig, at den har fået nye motorer. Det mente jeg ikke den havde, da den ikke har været brugt i samme grad som M8. Jeg ved den har været lejet ud til flere baner, efter de gennemgående tog ophørte på GDS. Bla. HFHJ, men dem havde man jo driftfællesskab med.

Dette viser bare at man hele tiden lærer noget nyt, og det er herligt;-)

Morten Beck

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/5 2011, 16:22 (4735 dage siden) @ Jens Møller

Blot en tanke:
Der står på denne side (under billede 22), at Trolje M 4 fra 1949 blev leveret med skinnebusmotor.
Troljen står tilsyneladende idag i vognhallen i Marslev.
Er der nogen, der ved om den blev leveret med Frichs 8115CC motor - og om den eventuelt stadig har den originale motor ?.

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Morten E. Storgaard, 13/5 2011, 18:40 (4735 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Som jeg husker det, er det i dag en Leyland dieselmotor, der ligger i M4.

Mvh
Morten

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Egon Schmidt, 3/5 2011, 15:26 (4745 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg kan fortælle at det gamle fiskerikontrolskib Havmågen sejler med to stk. Mo motor,
som hovdemotor
Egon

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 16:39 (4745 dage siden) @ Egon Schmidt

Fiskerikontrolskibet "Havmaagen", nybygning nr. 112 fra Nakskov Skibsværft havde eller har to stk. 6.185 CB Frichsmotorer med turboladning, som ved 900 omdr./min. yder 270 HK og motoren er en slags 6-cylindret MK/FK motor og ser helt anderledes ud end en MO-motor, da den er bygget som stationær motor, men cylinderdiameter og slaglængde, 185/260 er de samme på en MO-motor, men det indikerer jo ikke, at det er samme type stempler mm. som i en alm. MO-motor. Der er aldrig leveret "rene" MO-motorer til skibe!!

Med venlig hilsen
Jens MO-Møller

PS. I øvrigt havde de to hoveddiesler til "Havmaagen" byggenr. 686 og 687 og blev leveret i 1943. Amen!!

--
Jens MO-Møller
[image]

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Egon Schmidt, 3/5 2011, 16:45 (4745 dage siden) @ Jens Møller

Det må du undskyld men jeg har arbejdet på da den var på værft i Aabenraa,det var en eller anden derhavde købt den ogjeg havde nogle tegninger lige af Mo moter ligen de kunne bruge så jeg ta nok fejl undskyld.
egon

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 16:58 (4745 dage siden) @ Egon Schmidt

Du skal aldeles ikke undskylde noget som helst!! Jeg kunne godt tænke mig nogle oplysninger om skibet, men denne side er jo kun til futtog, så kan du ikke kontakte mig på min e-mail: jemofrichs@gmail.com

Mange venlige hilsener
Jens MO-Møller

--
Jens MO-Møller
[image]



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak