Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Den første gang....."

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/5 2011, 14:56 (4745 dage siden)

Nogle gange skal man tage en chance, løbe en risiko og ikke være bange for at blive til grin. Så jeg vover hermed pelsen og starter en tråd med overskriften "Den første gang.....".

Nedenfor viser jeg "mit første jernbanefotografi". Det er nu mit håb, at andre også tør vise deres første jernbanefotografi. (Niels har vist i øvrigt allerede vist sit første jernbanefotografi et eller andet sted i en "almindelig" tråd").

Det kan sikkert blive en tråd med meget blandet indhold. Men det gør vel heller ikke noget:-).

Nedenfor er vi i Aalborg i juli 1973. Jeg var 14½ år gammel; jeg var spejder og var ved at tage et "duelighedstegn", der havde et eller andet med "turisme" at gøre. I den anledning cyklede jeg rundt i min hjemby Aalborg og fotograferede byens "serværdigheder". Hvordan pokker jeg fik den "skøre" idé at fotografere Aalborg station under ombygning ved jeg ikke - der er endnu et par år til at jeg begynder at interessere mig for "jernbaner".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Aalborg station, juli 1973. Aalborg Privatbaner lukkede 31. marts 1969 og man er i gang med en større ombygning af sporene. Spor 4 (midt i billedet) og ny perron ved spor 4 er færdig. Det gamle perrontag står endnu på perron 2 mellem spor 4 og det kommende spor 3. Spor 3 (bag standsignal 16.1.2.) er ikke færdig. Spor 2 (det kommende godstogsspor), spor 1 og spor 0 ser ud til at være "de gamle spor", lige som perronen ved spor 1 og mellem spor 1 og spor 0 ser ud til at være den gamle lave perron. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

"Den første gang....."

af KimC, 3/5 2011, 16:54 (4745 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mit første jernbanebilled blev taget i byen Marum i det nordlige Holland i påsken 1979. De havde jernbanespor liggende i gaden, og på dem kom der et godstog en gang (i hver retning) på alle hverdage. Desværre var jeg der på påskeferie så der var kun denne ene lejlighed til at fange toget, og kun et billed tilbage i kameraet.

Banen udgik fra Groningen og har så vidt jeg har kunnet erfare aldrig været andet end godsbane. Linjeføringen var lige til at sygemelde hele trafikstyrelsen. Banen har vel været mellem 20 og 30 km lang, og kun halvdelen på eget tracé. Resten var midt i gader, eller langs veje. På et sted var der asfalteret mellem sporene, så de kunne bruges som cykelsti uden for togtid.

Men her kommer toget gennem Marum. Toget kom altid meget præcist, for folk vidste at det var med at have klar bane. Lokomotivet havde et totoneshorn som kunne overdøve selv et Ma lyntog.

[image]

"Den første gang....."

af TeamBaumann, Hjordkær, 3/5 2011, 17:00 (4745 dage siden) @ KimC

Er det en engelsk bygget dieseltog - kan det passe?
Den ligner næsten en fra British Rail....

"Den første gang....."

af KimC, 3/5 2011, 18:02 (4745 dage siden) @ TeamBaumann

Er det en engelsk bygget dieseltog - kan det passe?
Den ligner næsten en fra British Rail....

Det er nok bemalingen der leder tankerne den vej.
Maskinen havde Nr 1447, og har så vidt jeg kan se fuld bredde i forhold til vognene, selvom den godt nok er lidt lavere end nogen af godsvognene. Men det er en Köf jo også, og den er ikke very british :-D .

"Den første gang....."

af Niels Munch, 3/5 2011, 18:54 (4745 dage siden) @ KimC
redigeret af Niels Munch, 3/5 2011, 19:16

Hej KimC,

Herligt foto! Det ligner i betænkelig grad en NS type 2400:

[image]
NS type 24-lokomotiver, Haag HS 23.06.1981 (nm).

..... men nummeret "1447" kan jeg ikke få til at stemme, idet lokomotiver med numre 1xxx sædvanligvis er el-lokomotiver. "2447" kunne imidlertid stemme, idet lokomotiverne fandtes med nr. 2401 - 2530, bygget af Alsthom 1954-56 som Bo'Bo' dieselelektriske lokomotiver med 850 hk MGO - 12 Shr motorer. Max hst. var 80 km/t, og de kunne fremføres i multiple.

Lok 2530 havde i øvrigt afvigende overbygning, se billedserie *her*.

M.v.h.
Niels

"Den første gang....."

af Georg Schmidt, 3/5 2011, 19:03 (4745 dage siden) @ KimC

Den gade minder om Kirchstrasse i Wernigerode, der skal man også passe på tæerne når man går ud ad døren.;-)

"Den første gang....."

af Steffen Vester, 3/5 2011, 19:00 (4745 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle gange skal man tage en chance, løbe en risiko og ikke være bange for at blive til grin. Så jeg vover hermed pelsen og starter en tråd med overskriften "Den første gang.....".

Nedenfor viser jeg "mit første jernbanefotografi". Det er nu mit håb, at andre også tør vise deres første jernbanefotografi. (Niels har vist i øvrigt allerede vist sit første jernbanefotografi et eller andet sted i en "almindelig" tråd").

Det kan sikkert blive en tråd med meget blandet indhold. Men det gør vel heller ikke noget:-).

Nedenfor er vi i Aalborg i juli 1973. Jeg var 14½ år gammel; jeg var spejder og var ved at tage et "duelighedstegn", der havde et eller andet med "turisme" at gøre. I den anledning cyklede jeg rundt i min hjemby Aalborg og fotograferede byens "serværdigheder". Hvordan pokker jeg fik den "skøre" idé at fotografere Aalborg station under ombygning ved jeg ikke - der er endnu et par år til at jeg begynder at interessere mig for "jernbaner".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Aalborg station, juli 1973. Aalborg Privatbaner lukkede 31. marts 1969 og man er i gang med en større ombygning af sporene. Spor 4 (midt i billedet) og ny perron ved spor 4 er færdig. Det gamle perrontag står endnu på perron 2 mellem spor 4 og det kommende spor 3. Spor 3 (bag standsignal 16.1.2.) er ikke færdig. Spor 2 (det kommende godstogsspor), spor 1 og spor 0 ser ud til at være "de gamle spor", lige som perronen ved spor 1 og mellem spor 1 og spor 0 ser ud til at være den gamle lave perron. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas. :-)

Godt du har taget højde for blandet indhold og det er vel også en del af meningen med dette forum, når blot det handler om jernbaner.

Da jeg så dit foto her, tænkte jeg lige kortvarigt, hvad søren!! Men så kunne jeg godt se, at det var ældre. Jeg har, som du kan se herunder på det midterste foto, stået tæt på det samme sted som dig blot 14 år senere den 2. august 1987. :-D

Jeg har selv boet på de kanter. Jeg er fra Viborg, men i 1966 flyttede familien til Skalborg, da min far var avanceret til Handelsbanken i Ålborg. Jeg gik i 2., 3. og lidt af 4. klasse på Sofiendalsskolen og vi boede på Viggo Barfodsvej 2, hvor der bagved haven var pløjemarker dengang. I dag er der boligkareer der. I efteråret 1968 blev det så til Herning, hvor min far ved roret skulle åbne en ny filial. Der var jeg 10 år og jeg har boet i byen lige siden. Som 11-13 årig har jeg mange gange cyklet den lange vej til stationen, - vel og mærke den gamle flotte - fulgt med i rangering og noteret vognlitra og lavet tegninger i stribevis, indtil en stationsbetjent jog en væk. De optegnelser er desværre forsvundet for mange år siden, men interessen har holdt lige siden, bortset lige fra ungdomsårene, hvor livet bød på mange andre spændende ting. ;-)

[image][image][image]
Ålborg station, 2. august 1987, foto: Steffen Vester.

"Den første gang....."

af Georg Schmidt, 3/5 2011, 19:49 (4745 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hermed mit første jernbanefotografi. H 788 holder med et (formentlig) prøvetog i spor 1 på Århus H i 1958 foto taget med bokskamera. Foto nummer to blev Q 346 som lige var inde med en ekstra Cc til tog 70. Foto nummer tre blev MY 1136 som netop denne dag i 1958 fremførte tog 70 til Nyborg. Mange af de væsentlige tog var allerede i 1958 fremført af MY, men der var dog nogle der fik lov at fortsætte med damp længe, deriblandt tog 2970. Vi boede i Viby J ikke langt fra banen, og det var en fornøjelse at se godstog 2970 banke op ad Hasselagerbakken næsten altid med en H af dem med de store skærme (H 783-88). Man får respekt for de to der kunne få sådan en rullende vulkan til at køre op ad bakken med 720 tons på krogen. Glæder med til 783's genkomst, ak ja, jeg kan høre dampslagene endnu.[image]
Med venlig hilsen
Georg Schmidt

"Den første gang....."

af Frank, 4/5 2011, 03:58 (4744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Juni måned 1975, jeg var værnepligtig og havde en uges ferie. Jeg tog en tur til Hamburg med mit Canonette fotografiapparat. Da jeg steg ud fra den direkte vogn Nyborg-Hamburg, tog jeg dette billede, mit første jernbanebillede.
[image]

Da begyndte min løbebane som "Bahnsteigknipser"

Med venlig hilsen

Frank kruse

Avatar

"Den første gang....."

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 4/5 2011, 05:32 (4744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hejsa

Et af mine første jernbane billeder (9x9 cm), af Mz 1406 i Vejle. Mener året er 1980 eller 81.

Mvh

Michael

[image]

Avatar

"Den første gang....."

af Per Hauberg, 4/5 2011, 08:56 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Her vil jeg skam også være med:
Kodak Starmite kamera 4x4 - HHJ M2 ved perron i Hov, sommer 1964 - og min morfar som poserende passager.
Med adresse 200 meter fra Viby (J) station, og mindre end 20 meter fra vores baghave til de tre ret trafikerede spor mellem Århus og Viby, var grunden lagt fór en spirende jernbanenørd. Odderbanen blev prioriteret højest, fordi kun dens tog gjorde holdt i Viby, og der var rigtig meget rangering hver dag, især til FDBs fabrikker.

vh

Per[image]

OT til Per H, var RE:"Den første gang....."

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 5/5 2011, 08:11 (4743 dage siden) @ Per Hauberg

Per det skulle vel aldrig være oppe i Rundkørslen for enden af Reventlowsvej, der har jeg haft en bekendt/klassekammerat fra Viby Skole (gik der fra 1980-1983) der boede oppe i et 2-længet rækkehus lige ud til banen?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

OT til Per H, var RE:"Den første gang....."

af Per Hauberg, 5/5 2011, 15:08 (4743 dage siden) @ mhv_vsvt

Hej - og nej... jeg var på sydsiden - Hørvej, nærmere bestemt. -Og Viby Skole 1959-69

vh

P.

Avatar

"Den første gang....."

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 4/5 2011, 17:30 (4744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er da en fin idé med at finde det første billede frem. Mit billede nr 1 er fra Nyborg Færge i aug 1979. Der skulle under afholdelse af lejrskole sejles fra Tørring til Silkeborg i kano. Da færgen lagde til i Nyborg dukkede de spændende Mz'ere op, og det måtte da fotograferes. Kameraet var et Kodak instamatic 92. Meget lille og til 110 mm kasettefilm.
[image]

Nr 2 er nok lidt mere interessant. Det var på hjemturen via Skanderborg som var ved at blive godt mishandlet af modernisering.
[image]

--
[image]

Avatar

"Den første gang....."

af Johnni Lassen ⌂, 5/5 2011, 04:38 (4743 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]
Jeg ved ikke lige om det er mit allerførste jernbanebillede, men det er noget af det første jeg tog med det første spejlrefleks kamera jeg har haft, et Pentax KX. Ringsted station den 5 april 1980.

"Den første gang....."

af UTJ, 5/5 2011, 09:36 (4743 dage siden) @ Johnni Lassen

[image]

Det er en meget fin komposition - farver og dybde med lygtepæle, skilte og den røde bygning i baggrunden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak