Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Apropos skinnebusbivogne

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 4/5 2011, 05:47 (4744 dage siden)

Hejsa

Ved gennemgang af mine gamle 9x9 cm billeder fandt jeg dette, bagpå har jeg i tidernes morgen skrevet "VNJ Sp 3 i Skælskør", desværre ingen årstal.

Mvh

Michael

[image]

Apropos skinnebusbivogne

af Svend, 4/5 2011, 05:54 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Man bliver helt trist til mode:
Det er netop denne typiske skinnebusbivogn (af den korte type) som ikke er bevaret for eftertiden.

--
Svend

Apropos skinnebusbivogne

af Georg Schmidt, 4/5 2011, 12:39 (4744 dage siden) @ Svend

Kom lige forbi disse Sp-billeder.
[image]
VNJ Sp1 Nørre Nebel 1973.
[image]
VGJ Sp19 Varde 1971.
[image]
OHJ Sp 225 Asmindrup 1971.
Mvh
Georg

Apropos skinnebusbivogne

af Poul Andersen @, 4/5 2011, 13:52 (4744 dage siden) @ Georg Schmidt

Kom lige forbi disse Sp-billeder.
[image]
VNJ Sp1 Nørre Nebel 1973.
[image]
VGJ Sp19 Varde 1971.
[image]
OHJ Sp 225 Asmindrup 1971.
Mvh
Georg

Bemærk, at på billedet af VGJ Sp 19, kan VNJ Sp 3 ses i baggrunden. Som bekendt var begge disse Sp-vogne ombygget med siddepladser i det tidligere pakrum som var nedlagt.

Apropos skinnebusbivogne

af Georg Schmidt, 4/5 2011, 20:10 (4744 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for supplerende bemærkninger vedr. Sp. Lige et billede der viser Sp'erne i Varde fra en lidt anden vinkel hvor man ser remiseområdet. Fandt en kort hos VLTJ Sp13, de korte ser ud til at have været populære i Vestjylland.
[image]
[image]

Apropos skinnebusbivogne

af gamle ole, 4/5 2011, 13:00 (4744 dage siden) @ Svend

ja det er meget ærgeligt, men der var også to andre sjælne typer som jeg ikke husker om der er bevaret nogle af, nemlig:
1 den lange der designmæssigt var lig motorvognen, a la LNJ, og vist HFHJ
2 den korte uden bagagedel, a la HHGB, muligt ex SNNB

Apropos skinnebusbivogne

af L.H. Jensen, 4/5 2011, 13:50 (4744 dage siden) @ gamle ole

ja det er meget ærgeligt, men der var også to andre sjælne typer som jeg ikke husker om der er bevaret nogle af, nemlig:
1 den lange der designmæssigt var lig motorvognen, a la LNJ, og vist HFHJ
2 den korte uden bagagedel, a la HHGB, muligt ex SNNB

Der er - desværre - kun bevaret EEN eneste Sp-vogn, nemlig HHJ Sp 2, som tilhører DJK, og som pt. henstår delvist renoveret hos Limfjordsbanen i Aalborg. På det punkt har vi ikke været gode nok ...;-(

Af Sb-vognene eksisterer der nogle stykker, alle ombygget til brug for DSBs banetjeneste. DJK har to (forskellige, heldigvis ...), Museumstog har een, og Struer Jernbaneklub har vist også een. Sb-vognen i Skælskør er vist allerede ophugget eller i hvert fald meget tæt på at blive det. Om der er eksisterer flere, kan jeg ikke erindre ...

Mvh
LH

Apropos skinnebusbivogne

af Niels Munch, 4/5 2011, 07:37 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej Michael,

VNJ Sp 3 var sågar den, som banen indrettede med sæder i pakrummet således, at man skaffede yderligere 19 siddepladser. Udvendigt er der i skydedørens niche indsat en buet plade under mavebæltet, hvorved der givetvis er skaffet lidt isolering.

[image]
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).

M.v.h.
Niels

Apropos skinnebusbivogne

af UTJ, 4/5 2011, 10:44 (4744 dage siden) @ Niels Munch

[image]
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).

Med vanlig grundighed så fotograferede vor NM sikkert også bussen til venstre?!;-)

Apropos skinnebusbivogne

af skinnebus ekspert, 4/5 2011, 11:10 (4744 dage siden) @ UTJ

ja HTJ Sp 37

Apropos skinnebusbivogne

af Niels Munch, 4/5 2011, 11:26 (4744 dage siden) @ UTJ

Med vanlig grundighed så fotograferede vor NM sikkert også bussen til venstre?!;-)

Njae - kun hele opstillingen:

[image]
VGJ Sm 6 - OHJ Cs 233 - VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).

@ "skinnebus-ekspert": HTJ Sp 37 har næppe været i Dalmose.

M.v.h.
Niels

Apropos skinnebusbivogne

af Poul Andersen @, 5/5 2011, 02:46 (4743 dage siden) @ Niels Munch

Hej Michael,

VNJ Sp 3 var sågar den, som banen indrettede med sæder i pakrummet således, at man skaffede yderligere 19 siddepladser. Udvendigt er der i skydedørens niche indsat en buet plade under mavebæltet, hvorved der givetvis er skaffet lidt isolering.

[image]
VNJ Sp 3 i Dalmose, 22.05.1977 (nm).

M.v.h.
Niels

Ang. nævnte ombygning af VNJ Sp 3 og VGJ Sp 19, er det rigtigt, at der ved pakrumsskydedøren udvendig var påsat buede plader der flugtede med vognsiden, men ingen isolering, idet skydedøren stadig skulle kunne åbnes som nødudgang (øverste halvdel) p.g.a. det øgede antal siddepladser og kun normal ind/udstigning i den ene ende. Dette var et krav fra Privatbanetilsynet.
På varme sommerdage skete det ofte at skydedøren blev åbnet for at bringe lidt frisk vestjysk luft ind i den meget varme Sp-vogn, fuld af skoleelever.

Forøvrigt kan det nævnes, at Vardebanernes teknisk dygtige værkmester, som havde ombygget alle Sm med Leyland motorer og halvautomatiske Wilson gear, også havde planer om at ombygge et antal Sp-vogne til styrevogne. Disse planer blev dog aldrig fuldført, men hvorfor vides ikke.

Apropos skinnebusbivogne

af gamle ole, 5/5 2011, 07:45 (4743 dage siden) @ Poul Andersen

ja det har egentlig også undret mig, hvofor der ikke var en styreveognsversion af skinnebusserne. Det var dog ret oplagt.

Apropos skinnebusbivogne

af gamle ole, 5/5 2011, 09:25 (4743 dage siden) @ gamle ole

Er der nogen der har en forklaring på hvorfor der aldrig blev lavet styrevogne til skinnebusserne? Det skulle da ikke være teknisk umuligt.
På den anden side set var der mig bekendt heller aldrig lavet styrevogne til Trianglerne:-)

Apropos skinnebusbivogne

af Peter Roland Hansen, 5/5 2011, 09:30 (4743 dage siden) @ gamle ole

Da langt de fleste skinnebusser havde manuel gearkasse var dette ikke muligt. det har været overvejet at ombygge LNJ skinnebusbivogne til brug for styrevogne, men projektet har næppe været lønsomt idet man kun brugte bivogne i myldretiden

Apropos skinnebusbivogne

af gamle ole, 6/5 2011, 06:48 (4742 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Aha. Måske et dumt spørgsmål, men andre styrevognstog, f.ex. MO-CLS,Bhs,CPS,CRMS mf, var vel i samme situation-med gearkasse-, og de de gamle KSB-styrevognstog?

Apropos skinnebusbivogne

af Poul Andersen @, 6/5 2011, 07:43 (4742 dage siden) @ gamle ole

Aha. Måske et dumt spørgsmål, men andre styrevognstog, f.ex. MO-CLS,Bhs,CPS,CRMS mf, var vel i samme situation-med gearkasse-, og de de gamle KSB-styrevognstog?

De var alle diesel-elektriske.

Apropos skinnebusbivogne

af Erik Kjærgaard, 4/5 2011, 14:14 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Kig eventuelt på Jernbaner i Nordjylland under Hirtshalsbanen. Her er der vist et par billeder af den orangefarvede HP-bivogn inden afbrændingen i Hj.
Jeg har stadig vinduesviskerarmen, så hvis der er nogen, der skal have farven korrekt til en kopi eller model af vognen findes den stadig. Har fået bilvoks flere gange for at holde den rigtige farve fra dengang.

De venligste hilsener

Erik Kjærgaard

Skinnebusbivogne i DSBs tjeneste (3 fotos)

af Niels Munch, 4/5 2011, 19:34 (4744 dage siden) @ Michael Julsrud

Tidligere her i forum har vi beskæftiget os med "rumpegeder" i DSBs tjeneste.

Som nævnt andetsteds i denne tråd fandt også et par Sp-vogne vej til DSBs banetjeneste, nemlig:

[image]

[image]
DSB Sv13a (ex ØSJS Sp 2) i Ballerup, 29.01.1977 (nm).

[image]
DSB Sv10a (ex LNJ Sp 21) i Roskilde, 29.03.1981 (nm).

M.v.h.
Niels

Bivognen i Brorfelde

af Claus Frost, 5/5 2011, 05:50 (4743 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej

Der blev tidligere efterlyst billede af ovennævnte, det vil være passende at vise det her :-)

[image]

Bivognen i Brorfelde

af Niels Munch, 5/5 2011, 06:16 (4743 dage siden) @ Claus Frost

Hej Claus,

Mener, vi den gang blev enige om, at det måtte være HHGB Sm 3.

Bedste hilsener & tak for foto
Niels

Bivognen i Brorfelde

af Peter Roland Hansen, 5/5 2011, 07:48 (4743 dage siden) @ Niels Munch

Som jeg husker det, var det HHGB SM 4

Bivognen i Brorfelde

af UTJ, 5/5 2011, 08:25 (4743 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg mener af HgJK spilttede Sm 4 ad og at Sm 3 gik til DSB......

Bivognen i Brorfelde

af Peter Roland Hansen, 5/5 2011, 09:28 (4743 dage siden) @ UTJ

Min erindring er at SM 3 tog SM 4 med til Nøl, hvor Baneafdelingen så overtog den

Bivognen i Brorfelde

af UTJ, 5/5 2011, 09:45 (4743 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Vinduerne i foldedøren tyder på Sm 3, da den ene ende (?) på Sm 3 havde gummiindfattede vinduer og ganske afrundede hjørner på foldedørenes vinduer. Sm 4 som jeg husker den havde oprindelige vinduer i begge ender. Men måske tager jeg fjel :-|

Avatar

Bivognen i Brorfelde

af Per Hauberg, 22/11 2011, 22:14 (4542 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Uanset, om det er SM3 eller SM4 - hvorfor bliver man så ved med at kalde den en bivogn ??

vh

P.

Bivognen i Brorfelde

af Jesper Frichs J., 5/5 2011, 10:41 (4743 dage siden) @ Niels Munch

Eksistere denne endnu?

Bivognen i Brorfelde

af Claus Frost, 5/5 2011, 10:46 (4743 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Ikke på daværende adresse, men kan ikke svare for om den er ophugget.

Apropos skinnebusbivogne og sørgelige rester

af Lars Kragh, 5/5 2011, 08:02 (4743 dage siden) @ Michael Julsrud

I august måned 2004 havde vi fornøjelsen at besøge Skånska Järnvägar i Brösarp, og i forbindelsen med besøget, fik vi lov til at "kanabaliserer" resterne af deres skinnebus (ØSJS Sm 1 eller ØSJS Sm 2) og skinnebusbivogn (ØSJS Sp 7).

Her er et par sørgelige billeder fra dengang (2004) i Brösarp:

[image]
ØSJS Sm 1 eller Sm 2, solgt 1975 til Skånska Järväger, Brösarp august 2004

[image]
ØSJS Sp 7, ex. HOJ Sp 3 (1952-1953), ex. HOJ Sp 422 (1953 - 1967)fra 1967 ØSJS Sp 7, solgt 1975 til Skånska Järnväger

Med mange hilsner

Lars Kragh
[image]

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak