Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Foto af kolonnen - kan det være Holsted? (Billedegætterier)

af laumichelsen@gmail.com, 3/9 2020, 11:07 (1331 dage siden)

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]

Avatar

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2020, 11:53 (1331 dage siden) @ laumichelsen@gmail.com

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]


Holsted er det næppe. Leddet til venstre indikerer indkørsel til læssevej og i Holsted lå den ikke der (det gjorde stationsforstanderens have til gengæld). Lige bag troljen anes en gavl, der vender ud mod perronen. I Holsted lå ingen sådan bygning (der lå til gengæld en retiradebygning).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Udsnit af sporplan november 1945.

Avatar

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af gaest, 3/9 2020, 13:23 (1331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]

Holsted er det næppe. Leddet til venstre indikerer indkørsel til læssevej og i Holsted lå den ikke der (det gjorde stationsforstanderens have til gengæld). Lige bag troljen anes en gavl, der vender ud mod perronen. I Holsted lå ingen sådan bygning (der lå til gengæld en retiradebygning).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Udsnit af sporplan november 1945.

Brørup station kunne være en mulighed, men der mangler så huset til sikringsanlægget

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af laumichelsen@gmail.com, 3/9 2020, 16:29 (1331 dage siden) @ gaest

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]

Holsted er det næppe. Leddet til venstre indikerer indkørsel til læssevej og i Holsted lå den ikke der (det gjorde stationsforstanderens have til gengæld). Lige bag troljen anes en gavl, der vender ud mod perronen. I Holsted lå ingen sådan bygning (der lå til gengæld en retiradebygning).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Udsnit af sporplan november 1945.


Brørup station kunne være en mulighed, men der mangler så huset til sikringsanlægget

Tak for omhyggelig udredning!
Nu har jeg erfaret, at banenæstformanden på billedet var stationeret ved kolonne 317 i Roslev i 1952-54.
Det kan så muligvis være én af stationerne Sk-Ny under den kolonne.

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af Ole Lund Jensen, 3/9 2020, 14:06 (1331 dage siden) @ laumichelsen@gmail.com

Der ser ud til at være grusballast i sporet, som troljen holder på, omend der også ses skærver samt tre mand med skærvegreb på billedet. Og sporet, som troljen holder på, ser ud til at være eneste spor hen foran stationsbygningen. Så jeg tænker vi er på en grusballasteret sidebane i overgangen til skærveballast, og jeg tænker vi er på et ekspeditionssted, som har mistet spor 2 for ikke så længe siden.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af laumichelsen@gmail.com, 3/9 2020, 16:32 (1331 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Der ser ud til at være grusballast i sporet, som troljen holder på, omend der også ses skærver samt tre mand med skærvegreb på billedet. Og sporet, som troljen holder på, ser ud til at være eneste spor hen foran stationsbygningen. Så jeg tænker vi er på en grusballasteret sidebane i overgangen til skærveballast, og jeg tænker vi er på et ekspeditionssted, som har mistet spor 2 for ikke så længe siden.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Tak for dit ræsonnement.
Jeg er ikke øvet i at skrive i dette forum og ved ikke, om mit svar til Thomas når dig:

Tak for omhyggelig udredning!
Nu har jeg erfaret, at banenæstformanden på billedet var stationeret ved kolonne 317 i Roslev i 1952-54.
Det kan så muligvis være én af stationerne Sk-Ny under den kolonne.

Mvh
Lau

Avatar

Foto af kolonnen - kan det være Holsted?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2020, 16:08 (1331 dage siden) @ laumichelsen@gmail.com

[image]

De 2 x 2 små åbninger i murværket genfindes på Himmerlandsbanerne. 4 af Himmerlandsbanernes stationer har "udhuset" til venstre for hovedbygninger, når man betragter dem fra sporsiden: Simested, Skals, Aars og Vindblæs.

Jeg synes at kunne tælle omkring 7 fag i hovedbygningen på billedet - det kunne indikere Aars - omend jeg stadig ikke kan genfinde leddet til venstre i billedet på nogen sporplan.

Jeg har ikke tjekket, om Himmerlandsbanernes stationer er genbrug fra andre samtidige jernbaner eller om jernbaner yngre end Himmerlandsbanerne har genbrugt tegningerne fra Himmerlandsbanerne.

Som eksempeler har jeg tilladt mig at sakse to billeder fra www.evp.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]Aars station. Foto: Erik V. Pedersen

[image]Skals station. Foto: Erik V. Pedersen.

Foto af kolonnen - bygningsdetalje ...

af LHJ, 3/9 2020, 16:47 (1331 dage siden) @ laumichelsen@gmail.com

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]


Der synes at være en "kileformet" karnap på stationsbygningen, helt til højre i billedets rand.
Jeg kan ikke lige huske, hvor jeg har set den konstruktion før, men den må være en ledtråd ...

/LH

Avatar

Foto af kolonnen - bygningsdetalje ...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2020, 17:11 (1331 dage siden) @ LHJ

Kan nogen sted- og tidsfæste dette foto - uniformer, (rød) trolje mv.?
[image]

Der synes at være en "kileformet" karnap på stationsbygningen, helt til højre i billedets rand.
Jeg kan ikke lige huske, hvor jeg har set den konstruktion før, men den må være en ledtråd ...

/LH


Det kunne snildt være Roslev - jf. Gunnar W. Christensens billede her:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/plan-94/1086-5-05a_MO%201830%20og%20...

Det passer også med træerne:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/plan-94/1086-5-08a_MO%201830%20og%20...

EVP har dette foto:

http://www.mjk-h0.dk/evp_Sk-Gy-Ny/10-505.V.28a.DSB.Roslev_st.12.6.1976..jpg

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Foto af kolonnen - bygningsdetalje ...

af Lars, 3/9 2020, 18:46 (1331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er billedet efter en tur i vridemaskinen


[image]


Bygningerne ligner meget dem fra Roslev.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Foto af kolonnen - bygningsdetalje ...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2020, 19:16 (1331 dage siden) @ Lars

Her er billedet efter en tur i vridemaskinen


[image]


Bygningerne ligner meget dem fra Roslev.


Billedet optræder - i elendig kvalitet - på arkiv.dk:

https://arkiv.dk/vis/2774094

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Foto af kolonnen - bygningsdetalje ...

af laumichelsen@gmail.com, 3/9 2020, 22:53 (1331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Stor tak til jer alle for vel udført detektivarbejde!
Roslev er "vedtaget".

Hilsen
Lau

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak