IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård (Generelt)

af Erik H @, Frederikssund, tirsdag 08. september, 2020, 13:11 (11 dage siden)

Jeg har lige siddet og kikke på nogle videoer på YouTube.
Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

På forhånd tak.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=S0UDxOr8yWo

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af 1993matias ⌂ @, KH, tirsdag 08. september, 2020, 13:19 (11 dage siden) @ Erik H

Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

Mvh.
Erik H

Hej Erik,
Sikke en spændende video! Men du mener vel IR4 i stedet for IC4? Litra ER er IR4, litra MG er IC4.
Når nu dette er præciseret, så vil jeg gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre. MF og ER kan koble elektrisk således at MF deler 400V forsyning til ER. Dette duer ikke til traktion, men forsyner derimod ER-togsættets elektronik og batterier med strøm. En MF med fuld traktion må trække/skubbe op til 210 ekstra tons, en ER vejer 138. En MF må også trække en MG, hvis der skulle være behov for det.
ER-togsæt er nogle gange i Århus til udbedring af skader. I stedet for at sende dem derop med en ME og bremsevogne (som vi så for nogle uger siden med en ME, fire dobbeltdækkervogne og en ET), så kan man sende toget med en eller flere MF. Man plejer ikke at have passagerer i disse tog.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MA, ME, IC3, IC4, S-tog samt fem veterantog

af Erik H @, Frederikssund, tirsdag 08. september, 2020, 14:15 (11 dage siden) @ 1993matias

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af andersj @, Aalborg, tirsdag 08. september, 2020, 14:17 (11 dage siden) @ Erik H

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H

Almindelige teknisk vedligehold foregår på Helgoland for de elektriske togsæt, men pladeværksted og malerkabine har DSB kun i Aarhus som alle togtyper skal deles om.

--
Mvh Anders

af Erik H @, Frederikssund, tirsdag 08. september, 2020, 14:26 (11 dage siden) @ andersj

Jeg takker for forklaringen:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af OD, Od ⌂ @, tirsdag 08. september, 2020, 17:31 (11 dage siden) @ Erik H

Mvh.
Erik H

Det var materiel fra M 96451 Fredericia-Aarhus. ER 31 skulle til levetidsforlængelse.
Sættet røg retur 16.02.2019 i M 6450 Ar-Fa (MF 10+ER 31).

af Børge Sundahl, tirsdag 08. september, 2020, 21:39 (11 dage siden) @ OD, Od

I "gamle dage" dengang der var noget der hed fhv Scandia, blev IR 4 togene af og til kørt til og fra Randers trukket af et IC 3-tog.
Det så pudsigt ud, når der kom et tog med en IR 4 forrest skubbende af en IC 3
Børge

af M. Qvist, onsdag 09. september, 2020, 12:36 (10 dage siden) @ Erik H

Jeg vil tillade mig at hijacke tråden med et teknisk spørgsmål.

Kan et IC3 slet ikke forsyne et "dødt" IR4 togsæt med strøm således at varme, belysning og døre kan betjenes?

af RasmusD, onsdag 09. september, 2020, 14:54 (10 dage siden) @ M. Qvist

Jeg vil tillade mig at hijacke tråden med et teknisk spørgsmål.

Kan et IC3 slet ikke forsyne et "dødt" IR4 togsæt med strøm således at varme, belysning og døre kan betjenes?

Varme og belysning er et system, døre er et andet.

Der er kort sagt to elsystemer i IC3 og IR4 (hvis man ser bort fra højspændingen til traktion på IR4). Et 400V-system og et 24V-system.

24V-systemet er til styring og overvågning, altså ting som togets computere, førerbord, følere og dørstyring.

400V er til komfort og den slags, altså lys, varme mv.

Både IC3 og IR4 er inddelt i halvtogsæt. Hvert halvtogsæt forsyner sig selv, men hvis et af dem skulle svigte (fx hvis generatoren svigter, eller motoren der trækker den) kan hvert halvtogsæt nødforsyne ét andet halvtogsæt. Men de skal være direkte forbundet - nødforsyningen sker enten over halvtogsættets kobling eller henover midten af togsættet.

Altså, hvis man har én IC3 og én IR4 og ingen kørestrøm, kan IC3'eren levere 400V til den ene halvdel af IR4-sættet. Den anden halvdel er stadig uden 400V, og dermed indvendig belysning osv.

Det forholder sig lidt anderledes med 24V. Der kan IR4 godt nødforsynes henover midten af togsættet fra IC3. Således kan man godt have en IR4 og en IC3 koblet sammen og styre begge, selvom der ikke er køreledning.

af P.Jensen, onsdag 09. september, 2020, 16:31 (10 dage siden) @ RasmusD

Men betyder det at man teoretisk kunne køre til Århus med IR4 - med et IC3 sæt både for og bag - og så medtage passagerer i alle 3 sæt?
(Ikke at jeg mener at man skal gøre det, for der er nok noget med at en køreplan ikke kan holdes)

P.Jensen

af sil1207, torsdag 10. september, 2020, 09:31 (9 dage siden) @ P.Jensen

Der har du ret, jeg tvivler stærkt på at man ville kunne holde køreplanen, og der skal ikke gå meget galt før det virkelig går galt. Det sker nogle gange at et IC3-sæt går helt dødt, og forestil dig hvis det skete her :-P

Er det muligt? Bestemt. Praktisk? Ikke ligefrem.

Ville en politiker syntes at det var en rigtig god ide? Ja da, flere siddepladser, og så endda el-tog til Aarhus, det er miljøvenligt :-D

af Simon Poulsen, torsdag 10. september, 2020, 12:28 (9 dage siden) @ sil1207

Men betyder det at man teoretisk kunne køre til Århus med IR4 - med et IC3 sæt både for og bag - og så medtage passagerer i alle 3 sæt?

Det gør det. Og det er sket. En vinter for en 8-10 år siden var der problemer med af- og tilkoblinger i Fredericia en fredag i myldretiden. Pga. det kolde vejr og sne og generelt rod på banen blev det besluttet at køre med lige præcist den oprangering til Århus. I Århus var der dog togskifte for folk videre til Ålborg og Intercitytoget kørte som plantog retur til Sjælland, med en aktiv IR4 i midten af 2 IC3-togsæt.

Men enig i, at det er ikke noget man bør planlægge med i fast trafik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen