Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 8/9 2020, 13:11 (1327 dage siden)

Jeg har lige siddet og kikke på nogle videoer på YouTube.
Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

På forhånd tak.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=S0UDxOr8yWo

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af 1993matias ⌂, KH, 8/9 2020, 13:19 (1327 dage siden) @ Erik H

Jeg har lige siddet og kikke på nogle videoer på YouTube.
Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

På forhånd tak.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=S0UDxOr8yWo

Mvh.
Erik H

Hej Erik,
Sikke en spændende video! Men du mener vel IR4 i stedet for IC4? Litra ER er IR4, litra MG er IC4.
Når nu dette er præciseret, så vil jeg gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre. MF og ER kan koble elektrisk således at MF deler 400V forsyning til ER. Dette duer ikke til traktion, men forsyner derimod ER-togsættets elektronik og batterier med strøm. En MF med fuld traktion må trække/skubbe op til 210 ekstra tons, en ER vejer 138. En MF må også trække en MG, hvis der skulle være behov for det.
ER-togsæt er nogle gange i Århus til udbedring af skader. I stedet for at sende dem derop med en ME og bremsevogne (som vi så for nogle uger siden med en ME, fire dobbeltdækkervogne og en ET), så kan man sende toget med en eller flere MF. Man plejer ikke at have passagerer i disse tog.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Erik H, Frederikssund, 8/9 2020, 14:15 (1327 dage siden) @ 1993matias

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af andersj, Aalborg, 8/9 2020, 14:17 (1327 dage siden) @ Erik H

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H

Almindelige teknisk vedligehold foregår på Helgoland for de elektriske togsæt, men pladeværksted og malerkabine har DSB kun i Aarhus som alle togtyper skal deles om.

--
Mvh Anders

Avatar

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Erik H, Frederikssund, 8/9 2020, 14:26 (1327 dage siden) @ andersj

Jeg takker for forklaringen:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Andrew_J, 14/1 2022, 16:44 (833 dage siden) @ andersj

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H


Almindelige teknisk vedligehold foregår på Helgoland for de elektriske togsæt, men pladeværksted og malerkabine har DSB kun i Aarhus som alle togtyper skal deles om.

Lige til det med reperation. Aarhus osv. hvordan kan det så være man ofte har set en ET på værkstedet i HTÅ(S-tog)?

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af larsht, 14/1 2022, 16:49 (833 dage siden) @ Andrew_J

Hej.
Ja, naturligvis mente jeg IR4.
Jeg tænkte godt på at det var i en særlig anledning at IR4 togsættet optrådte så langt mod nord. Jeg tænkte også på en eventuel reparation kunne være årsagen til dette usædvanlige syn. Mht. at toget ikke medtager passagerer, kan man jo også se ved at vognene er mørkelagt.
Faktisk troede jeg at reparationer blev foretaget i København, men så lærte jeg det.
Takker for svaret :-)

Mvh.
Erik H


Almindelige teknisk vedligehold foregår på Helgoland for de elektriske togsæt, men pladeværksted og malerkabine har DSB kun i Aarhus som alle togtyper skal deles om.


Lige til det med reperation. Aarhus osv. hvordan kan det så være man ofte har set en ET på værkstedet i HTÅ(S-tog)?

Hjulafdrejning

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af DTog, 14/1 2022, 20:19 (833 dage siden) @ larsht

Lige til det med reperation. Aarhus osv. hvordan kan det så være man ofte har set en ET på værkstedet i HTÅ(S-tog)?


Hjulafdrejning


Hvordan kan en ET’er eller et andet elektrisk fjerntog/ lokomotiv køre på S-tog’s kørestrøm ind til hjulafdrejning?

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af OLL, Ballerup, 14/1 2022, 22:21 (833 dage siden) @ DTog

Lige til det med reperation. Aarhus osv. hvordan kan det så være man ofte har set en ET på værkstedet i HTÅ(S-tog)?


Hjulafdrejning

Hvordan kan en ET’er eller et andet elektrisk fjerntog/ lokomotiv køre på S-tog’s kørestrøm ind til hjulafdrejning?

De kører heller ikke selv, men bliver trukket af et diesellokomotiv. Hos S-tog har de rangertraktorer til brug eller også bruges maskinen der fragtede dem til at rangere rundt med.

Avatar

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2022, 00:58 (833 dage siden) @ OLL

De kører heller ikke selv, men bliver trukket af et diesellokomotiv. Hos S-tog har de rangertraktorer til brug eller også bruges maskinen der fragtede dem til at rangere rundt med.

Jeg er ikke lige stedkendt med sporplan omkring det værksted, men er der adgang til det fra Fjernbanen uden at skulle krydse en (evt. kommende) CBTC bane

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af larsht, 15/1 2022, 02:04 (833 dage siden) @ Michael Deichmann

De kører heller ikke selv, men bliver trukket af et diesellokomotiv. Hos S-tog har de rangertraktorer til brug eller også bruges maskinen der fragtede dem til at rangere rundt med.


Jeg er ikke lige stedkendt med sporplan omkring det værksted, men er der adgang til det fra Fjernbanen uden at skulle krydse en (evt. kommende) CBTC bane

"til den tid" skal der krydses CBTC-spor - procedure for dette er under udarbejdelse

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af OD, Od ⌂, 8/9 2020, 17:31 (1326 dage siden) @ Erik H

Jeg har lige siddet og kikke på nogle videoer på YouTube.
Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

På forhånd tak.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=S0UDxOr8yWo

Mvh.
Erik H

Det var materiel fra M 96451 Fredericia-Aarhus. ER 31 skulle til levetidsforlængelse.
Sættet røg retur 16.02.2019 i M 6450 Ar-Fa (MF 10+ER 31).

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Børge Sundahl, 8/9 2020, 21:39 (1326 dage siden) @ OD, Od

I "gamle dage" dengang der var noget der hed fhv Scandia, blev IR 4 togene af og til kørt til og fra Randers trukket af et IC 3-tog.
Det så pudsigt ud, når der kom et tog med en IR 4 forrest skubbende af en IC 3
Børge

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af M. Qvist, 9/9 2020, 12:36 (1326 dage siden) @ Erik H

Jeg vil tillade mig at hijacke tråden med et teknisk spørgsmål.

Kan et IC3 slet ikke forsyne et "dødt" IR4 togsæt med strøm således at varme, belysning og døre kan betjenes?

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af RasmusD, 9/9 2020, 14:54 (1326 dage siden) @ M. Qvist

Jeg vil tillade mig at hijacke tråden med et teknisk spørgsmål.

Kan et IC3 slet ikke forsyne et "dødt" IR4 togsæt med strøm således at varme, belysning og døre kan betjenes?

Varme og belysning er et system, døre er et andet.

Der er kort sagt to elsystemer i IC3 og IR4 (hvis man ser bort fra højspændingen til traktion på IR4). Et 400V-system og et 24V-system.

24V-systemet er til styring og overvågning, altså ting som togets computere, førerbord, følere og dørstyring.

400V er til komfort og den slags, altså lys, varme mv.

Både IC3 og IR4 er inddelt i halvtogsæt. Hvert halvtogsæt forsyner sig selv, men hvis et af dem skulle svigte (fx hvis generatoren svigter, eller motoren der trækker den) kan hvert halvtogsæt nødforsyne ét andet halvtogsæt. Men de skal være direkte forbundet - nødforsyningen sker enten over halvtogsættets kobling eller henover midten af togsættet.

Altså, hvis man har én IC3 og én IR4 og ingen kørestrøm, kan IC3'eren levere 400V til den ene halvdel af IR4-sættet. Den anden halvdel er stadig uden 400V, og dermed indvendig belysning osv.

Det forholder sig lidt anderledes med 24V. Der kan IR4 godt nødforsynes henover midten af togsættet fra IC3. Således kan man godt have en IR4 og en IC3 koblet sammen og styre begge, selvom der ikke er køreledning.

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af P.Jensen, 9/9 2020, 16:31 (1325 dage siden) @ RasmusD

Men betyder det at man teoretisk kunne køre til Århus med IR4 - med et IC3 sæt både for og bag - og så medtage passagerer i alle 3 sæt?
(Ikke at jeg mener at man skal gøre det, for der er nok noget med at en køreplan ikke kan holdes)

P.Jensen

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af sil1207, 10/9 2020, 09:31 (1325 dage siden) @ P.Jensen

Der har du ret, jeg tvivler stærkt på at man ville kunne holde køreplanen, og der skal ikke gå meget galt før det virkelig går galt. Det sker nogle gange at et IC3-sæt går helt dødt, og forestil dig hvis det skete her :-P

Er det muligt? Bestemt. Praktisk? Ikke ligefrem.

Ville en politiker syntes at det var en rigtig god ide? Ja da, flere siddepladser, og så endda el-tog til Aarhus, det er miljøvenligt :-D

IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård

af Simon Poulsen, 10/9 2020, 12:28 (1325 dage siden) @ sil1207

Men betyder det at man teoretisk kunne køre til Århus med IR4 - med et IC3 sæt både for og bag - og så medtage passagerer i alle 3 sæt?


Det gør det. Og det er sket. En vinter for en 8-10 år siden var der problemer med af- og tilkoblinger i Fredericia en fredag i myldretiden. Pga. det kolde vejr og sne og generelt rod på banen blev det besluttet at køre med lige præcist den oprangering til Århus. I Århus var der dog togskifte for folk videre til Ålborg og Intercitytoget kørte som plantog retur til Sjælland, med en aktiv IR4 i midten af 2 IC3-togsæt.

Men enig i, at det er ikke noget man bør planlægge med i fast trafik.

ET i Aarhus

af Petteri, 12/1 2022, 20:47 (835 dage siden) @ Erik H

Jeg gjorde mig selv store øje, da jeg så et ET rangeret alsides på Aarhus banegård. Hvordan hulen er den kommet derop? Er toget ikke lavere end IC3, hvorved gumminæserne ikke kan mødes - eller er den trukket derop af nogle lokomotiver

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

ET i Aarhus

af dkat, 12/1 2022, 21:56 (835 dage siden) @ andersj

Jeg gjorde mig selv store øje, da jeg så et ET rangeret alsides på Aarhus banegård. Hvordan hulen er den kommet derop? Er toget ikke lavere end IC3, hvorved gumminæserne ikke kan mødes - eller er den trukket derop af nogle lokomotiver


Med denne eksotiske oprangering: https://railphotos.eu/show/DSB-Litra-ME-med-transport-af-Oresundstog-til-Arhus

Går ud fra DD'erne er til for at bremse, men hvorfor den sidste DD i enden? Kan/skal den også bremse eller tjener den et andet formål?

ET i Aarhus

af larsht, 12/1 2022, 22:22 (835 dage siden) @ dkat

Jeg gjorde mig selv store øje, da jeg så et ET rangeret alsides på Aarhus banegård. Hvordan hulen er den kommet derop? Er toget ikke lavere end IC3, hvorved gumminæserne ikke kan mødes - eller er den trukket derop af nogle lokomotiver


Med denne eksotiske oprangering: https://railphotos.eu/show/DSB-Litra-ME-med-transport-af-Oresundstog-til-Arhus


Går ud fra DD'erne er til for at bremse, men hvorfor den sidste DD i enden? Kan/skal den også bremse eller tjener den et andet formål?

man skal ALTID slutte med et køretøj der er tilsluttet bremseledningen (så man kan opdage hvis man "taber" noget)

ET i Aarhus

af dkat, 12/1 2022, 22:39 (835 dage siden) @ larsht

Går ud fra DD'erne er til for at bremse, men hvorfor den sidste DD i enden? Kan/skal den også bremse eller tjener den et andet formål?


man skal ALTID slutte med et køretøj der er tilsluttet bremseledningen (så man kan opdage hvis man "taber" noget)

Tjek, det giver mening.

ET i Aarhus

af milo13, 14/1 2022, 11:54 (834 dage siden) @ andersj

Ja, det er noget af en speciel oprangering.
Man kan undre sig lidt over hvorfor der er to litra ME. Én skulle vel kunne klare det.:-O

Mvh.
milo13

ET i Aarhus

af RasmusD, 14/1 2022, 12:44 (834 dage siden) @ milo13

Ja, det er noget af en speciel oprangering.
Man kan undre sig lidt over hvorfor der er to litra ME. Én skulle vel kunne klare det.:-O

Én kunne nok klare det, men to kan måske klare det bedre. I runde tal har de omkring 410 ton på krogen. Når en ME trækker rundt med seks dobbeltdækkere, går det ikke ligefrem stærkt, og de vejer kun omkring 360 ton.

Omvendt ryger der normalt en del hestekræfter til at lave elvarme, og det er nok ikke nødvendigt her.

Alt dette er gætværk fra min side. Et andet gæt kunne være, at man har to maskiner med for at lette omløb og rangering når man kom til Aarhus. DD'erne skal jo skilles fra ET'eren, og eftersom værkstedet deroppe mest håndterer togsæt, kunne det tænkes at de ikke ligger inde med rangermaskiner med skruekobling...

ET i Aarhus OT om trækraft

af Lars, 14/1 2022, 13:38 (834 dage siden) @ RasmusD

Ja, det er noget af en speciel oprangering.
Man kan undre sig lidt over hvorfor der er to litra ME. Én skulle vel kunne klare det.:-O


Én kunne nok klare det, men to kan måske klare det bedre. I runde tal har de omkring 410 ton på krogen. Når en ME trækker rundt med seks dobbeltdækkere, går det ikke ligefrem stærkt, og de vejer kun omkring 360 ton.

Omvendt ryger der normalt en del hestekræfter til at lave elvarme, og det er nok ikke nødvendigt her.

Alt dette er gætværk fra min side. Et andet gæt kunne være, at man har to maskiner med for at lette omløb og rangering når man kom til Aarhus. DD'erne skal jo skilles fra ET'eren, og eftersom værkstedet deroppe mest håndterer togsæt, kunne det tænkes at de ikke ligger inde med rangermaskiner med skruekobling...


410 t må da være peanuts for en ME?

Jeg har ikke tabeller over trækkraften, men mener at huske, at de store damplokomotiver kunne trække 1.000 -1.200 t, og at MY og MZ kunne trække væsentligt mere. Viste en af testturene med MY 1101 ikke, at lokomotivet uden problemer kunne trække over 1.000 t med 133 km/t?

ME er vel næppe ringere, slidt eller ej?

--
mvh
Lars
Esbjerg

ET i Aarhus OT om trækraft

af larsht, 14/1 2022, 14:04 (834 dage siden) @ Lars

Ja, det er noget af en speciel oprangering.
Man kan undre sig lidt over hvorfor der er to litra ME. Én skulle vel kunne klare det.:-O


Én kunne nok klare det, men to kan måske klare det bedre. I runde tal har de omkring 410 ton på krogen. Når en ME trækker rundt med seks dobbeltdækkere, går det ikke ligefrem stærkt, og de vejer kun omkring 360 ton.

Omvendt ryger der normalt en del hestekræfter til at lave elvarme, og det er nok ikke nødvendigt her.

Alt dette er gætværk fra min side. Et andet gæt kunne være, at man har to maskiner med for at lette omløb og rangering når man kom til Aarhus. DD'erne skal jo skilles fra ET'eren, og eftersom værkstedet deroppe mest håndterer togsæt, kunne det tænkes at de ikke ligger inde med rangermaskiner med skruekobling...

410 t må da være peanuts for en ME?

Jeg har ikke tabeller over trækkraften, men mener at huske, at de store damplokomotiver kunne trække 1.000 -1.200 t, og at MY og MZ kunne trække væsentligt mere. Viste en af testturene med MY 1101 ikke, at lokomotivet uden problemer kunne trække over 1.000 t med 133 km/t?

ME er vel næppe ringere, slidt eller ej?

En ting er hvad den KAN trække - noget andet er hvor langt tid det tager den at komme op i en anstændig hastighed.......

ET i Aarhus OT om trækraft

af Peter Christensen, 14/1 2022, 15:03 (833 dage siden) @ Lars

Jeg har ikke tabeller over trækkraften, men mener at huske, at de store damplokomotiver kunne trække 1.000 -1.200 t, og at MY og MZ kunne trække væsentligt mere. Viste en af testturene med MY 1101 ikke, at lokomotivet uden problemer kunne trække over 1.000 t med 133 km/t?

Hvor har du læst at My 1101 blev prøvet med over 1000 tons og 133 km/t?
Trods gennemlæsning af mange kg. papir om DSBs lokomotiver i perioden 1924-1985, så har jeg endnu ikke set en sådan prøve.

Dog har jeg set følgende:
My 1101 i februar 1954 med 1000 tons og 60 km/t godstog på Fyn/Jylland.
My 1102 i april 1954 med ca. 1400 tons København-Korsør og 60 km/t.

Prøveturene med Mz 1401 kan jeg ikke huske i hovedet.

ET i Aarhus OT om trækraft

af Lars, 14/1 2022, 15:44 (833 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg har ikke tabeller over trækkraften, men mener at huske, at de store damplokomotiver kunne trække 1.000 -1.200 t, og at MY og MZ kunne trække væsentligt mere. Viste en af testturene med MY 1101 ikke, at lokomotivet uden problemer kunne trække over 1.000 t med 133 km/t?

Hvor har du læst at My 1101 blev prøvet med over 1000 tons og 133 km/t?
Trods gennemlæsning af mange kg. papir om DSBs lokomotiver i perioden 1924-1985, så har jeg endnu ikke set en sådan prøve.

Dog har jeg set følgende:
My 1101 i februar 1954 med 1000 tons og 60 km/t godstog på Fyn/Jylland.
My 1102 i april 1954 med ca. 1400 tons København-Korsør og 60 km/t.

Prøveturene med Mz 1401 kan jeg ikke huske i hovedet.

Ok. Jeg har ikke noget "på tryk", det er muligt, at jeg blander flere testkørsler sammen. Det var muligvis et persontog med mindre vægt.

--
mvh
Lars
Esbjerg

ET i Aarhus

af RasmusD, 12/1 2022, 20:54 (835 dage siden) @ Petteri

Et gæt ville være, at den er i Aarhus for at få rettet buler. DSB’s pladeværksted er nemlig i Aarhus.

Al sandsynlighed taler for at den er blevet slæbt derop af et lokomotiv. Man spænder kun en IC3 for en ET for at få den flyttet til siden.

ET i Aarhus

af Petteri, 24/2 2022, 17:36 (792 dage siden) @ Petteri

Jeg gjorde mig selv store øje, da jeg så et ET rangeret alsides på Aarhus banegård. Hvordan hulen er den kommet derop? Er toget ikke lavere end IC3, hvorved gumminæserne ikke kan mødes - eller er den trukket derop af nogle lokomotiver

.. og tager jeg ikke fejl så jeg et IC2 fra Lokalbanen i Aarhus i dag.. Eller var det måske et af de tidligere togsæt fra Israel, som holder i Aarhus?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

ET i Aarhus

af Niels Munch, 24/2 2022, 18:07 (792 dage siden) @ Petteri

.. og tager jeg ikke fejl så jeg et IC2 fra Lokalbanen i Aarhus i dag.. Eller var det måske et af de tidligere togsæt fra Israel, som holder i Aarhus?

Hvis det så sådan ud: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=163108 - er det fra Israel. Bemærk 2 blå nuancer i vinduesbåndet.

M.v.h.
Niels

ET i Aarhus

af Petteri, 24/2 2022, 18:48 (792 dage siden) @ Niels Munch

Den var netop de røde og blå farver jeg bemærkede, og så slog det mig, at det kunne være enten eller. Jeg tror det er de israelske vogne jeg så!

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

DSB MH346Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak