Avatar

Trafikkøberansvar international togtrafik (inkl. nattog) (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 07. oktober, 2020, 12:12 (16 dage siden)

Uddrag af transportministeriets lovkatalog (fremlagt i anledning af Folketingårets start):

[image]

Der er sikkert nogen, der kan forklare baggrunden?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Trafikkøberansvar international togtrafik (inkl. nattog)

af andersj @, Aalborg, onsdag 07. oktober, 2020, 12:22 (16 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er vel tale om at ministeriet giver Trafikverket myndighed til at indkøbe nattogskørsel mellem Sverige og Padborg Grænse med dansk tilskud. Der kan jo kun være en trafikkøber, men både den danske stat og den svenske stat ønsker at yde økonomisk tilskud til driften.

--
Mvh Anders

Trafikkøberansvar international togtrafik (inkl. nattog)

af Jens Hansen, onsdag 07. oktober, 2020, 14:48 (16 dage siden) @ andersj

ja det er vel et udtryk for at gøre det så enkelt som muligt, at der ikke skal for mange kokke indover.

prisværdigt!

JH

Trafikkøberansvar international togtrafik (inkl. nattog)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 07. oktober, 2020, 16:53 (16 dage siden) @ Jens Hansen

Er der i dén sammenhæng nogen, der ved hvad EU mener om statsfinansiering af international trafik? Det er jo pt "ikke tilladt", ligesom EU i afgørelsen om SJs tilladelse til at købe tog uden EU-udbud, har været meget præcise med, at målet er mange aktører i fjerntrafikken uden statslig kontraktbetaling....

Tilladelsen i denne tråd forudsætter jo, at Danmark skal betale til "festen" - hvis Svenskerne vil betale for et nattog, kan de jo gøre det uden om det danske trafikkøberansvar, hvorimod Danmark formentlig kun kan stille krav om danske standsninger, hvis vi betaler til projektet.

Spændende

/Lasse

Trafikkøberansvar international togtrafik (inkl. nattog)

af Niels Bak, onsdag 07. oktober, 2020, 17:42 (16 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Er der i dén sammenhæng nogen, der ved hvad EU mener om statsfinansiering af international trafik? Det er jo pt "ikke tilladt", ligesom EU i afgørelsen om SJs tilladelse til at købe tog uden EU-udbud, har været meget præcise med, at målet er mange aktører i fjerntrafikken uden statslig kontraktbetaling....

Tilladelsen i denne tråd forudsætter jo, at Danmark skal betale til "festen" - hvis Svenskerne vil betale for et nattog, kan de jo gøre det uden om det danske trafikkøberansvar, hvorimod Danmark formentlig kun kan stille krav om danske standsninger, hvis vi betaler til projektet.

Spændende

/Lasse

Tyskerne har jo også lagt op til diskussion af netop dette med deres udspil om et fælles Europæisk togselskab til at opbygge et netværk af lange internationale forbindelser. Udspillet er en del af den tyske regerings initiativer under deres EU-formandsskab i dette halvår.

Jeg aner ikke om forslaget har været diskuteret mellem landene endnu eller på hvilket niveau - jeg har ikke set nogen reaktioner på det herhjemme, udover her på jernbanen.dk. Men det aktuelle lovforslag kunne også ses i sammenhæng med den sag - altså at man ønsker at have mulighed for at gå ind i et bredere funderet samarbejde om den internationale trafik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen