Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober? (Generelt)

af TonyTraynor, 10/10 2020, 14:09 (1305 dage siden)

Er det stadig planen, at EB-lokomotiver starter med persontog fra 26. oktober, og på hvilken rute? Vil de overtage de to resterende EA-maskinplaner til Ringsted/Slagelse, eller vil de blive brugt på Kystbanen til / fra Helsingør ?? Mange tak

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af larsht, 10/10 2020, 14:46 (1305 dage siden) @ TonyTraynor

Er det stadig planen, at EB-lokomotiver starter med persontog fra 26. oktober, og på hvilken rute? Vil de overtage de to resterende EA-maskinplaner til Ringsted/Slagelse, eller vil de blive brugt på Kystbanen til / fra Helsingør ?? Mange tak

Datoen kan jeg ikke svare på, men som udgangspunkt startes med direkte 1:1 erstatning af EA-løb (Dvs Hgl/Kk/Kh-Ro/Rg/Sg)

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Banemanden, 10/10 2020, 16:14 (1305 dage siden) @ TonyTraynor

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.

Avatar

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af gaest, 15/10 2020, 15:34 (1300 dage siden) @ Banemanden

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.

Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Gæst42, 15/10 2020, 16:50 (1300 dage siden) @ gaest

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.


Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.

Enig, men der burde være muligheder helt frem til og med Januar ;-)

Avatar

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af gaest, 16/10 2020, 08:57 (1299 dage siden) @ Gæst42

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.


Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.


Enig, men der burde være muligheder helt frem til og med Januar ;-)

Så skal der nærmest en Vectron epedemi til.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 16/10 2020, 09:09 (1299 dage siden) @ gaest

Ser nu frem til der er så man EB at diesel bakkerne også bliver kørt ud bag ved. Så må vi håbe vi har nok grøn strøm

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af mikedk2100, 16/10 2020, 09:35 (1299 dage siden) @ hummel_62

Ser nu frem til der er så man EB at diesel bakkerne også bliver kørt ud bag ved. Så må vi håbe vi har nok grøn strøm

Om det er strøm fra vindmøller, atomkraft eller kulkraft som togene kører på, er for mig ligegyldigt lige i disse år. Det er langt vigtigere at få udfaset dieseltogene pga nærmiljøet. Ikke mindst de stakler, som sidder i vognen lige bag ME-lokomotivet og dem, som venter på toget på Nørreport.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Scharfenberg, 16/10 2020, 10:17 (1299 dage siden) @ mikedk2100

Ser nu frem til der er så man EB at diesel bakkerne også bliver kørt ud bag ved. Så må vi håbe vi har nok grøn strøm


Om det er strøm fra vindmøller, atomkraft eller kulkraft som togene kører på, er for mig ligegyldigt lige i disse år. Det er langt vigtigere at få udfaset dieseltogene pga nærmiljøet. Ikke mindst de stakler, som sidder i vognen lige bag ME-lokomotivet og dem, som venter på toget på Nørreport.

Enig. Det samme gør sig gældende med elbiler. Dog med den bonus at ca. to tredjedele af den danske befolkning (dem der bor i parcelhus eller rækkehus) har mulighed for at tanke strøm om natten, hvor chancen for op mod 100 % vedvarende energi i elnettet er størst.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af FutKaj, Holbæk, 20/10 2020, 09:00 (1295 dage siden) @ mikedk2100

Jeg er meget enig

Nu har vi lokomotiver der virker

Men vi mangler kørestrøm -der går i følge projektet flere år før der er strøm til Holbæk plus hvad med signalerne?

Litra EB har overhalet el projektet

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Gæst42, 16/10 2020, 10:59 (1299 dage siden) @ gaest

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.


Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.


Enig, men der burde være muligheder helt frem til og med Januar ;-)


Så skal der nærmest en Vectron epedemi til.

Ja i perioden fra 26/10-13/12 bliver det nok svært at se en EA i drift. Men så kommer der ny køreplan og nye EA løb indtil slutningen af Januar hvor der efter planen er flere EB klar til drift og dermed erstatte EA for formodentlig sidste gang.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Søfelde, 19/10 2020, 19:22 (1296 dage siden) @ Gæst42

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.


Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.


Enig, men der burde være muligheder helt frem til og med Januar ;-)


Så skal der nærmest en Vectron epedemi til.


Ja i perioden fra 26/10-13/12 bliver det nok svært at se en EA i drift. Men så kommer der ny køreplan og nye EA løb indtil slutningen af Januar hvor der efter planen er flere EB klar til drift og dermed erstatte EA for formodentlig sidste gang.

Til orientering har i dag observeret EB 3201 med stamme DD vogne på tror det lange spor 26
i dag kl 11.00 hvad kørsel det var må stå i det uvisse måske andre har viden om dette
mvh
Erik Søfelde

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Peter Linaa, 19/10 2020, 20:08 (1296 dage siden) @ Søfelde

De er planlagt til at være i passagerdrift fra og med 26. Oktober i stedet for EA. De bliver byttet ud en til en.


Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.


Enig, men der burde være muligheder helt frem til og med Januar ;-)


Så skal der nærmest en Vectron epedemi til.


Ja i perioden fra 26/10-13/12 bliver det nok svært at se en EA i drift. Men så kommer der ny køreplan og nye EA løb indtil slutningen af Januar hvor der efter planen er flere EB klar til drift og dermed erstatte EA for formodentlig sidste gang.

Til orientering har i dag observeret EB 3201 med stamme DD vogne på tror det lange spor 26
i dag kl 11.00 hvad kørsel det var må stå i det uvisse måske andre har viden om dette
mvh
Erik Søfelde

Der er ikke noget, der står hen i det uvisse. Mon ikke det var et af disse tog, som du har set:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158967

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Scharfenberg, 16/10 2020, 10:12 (1299 dage siden) @ gaest

Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.

God pointe. Men med al ære og respekt for EA er det litra trods alt blevet foreviget temmelig mange gange de seneste 35 år. Ikke mindst fordi EA var DSB's første elektriske fjerntogsmateriel. DSB's Vectron er længe ventet og indtil for nylig helt uden billeder ;-)

Avatar

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af gaest, 16/10 2020, 14:24 (1299 dage siden) @ Scharfenberg

Og mens alle styrter rund for at få billeder af EB - tag den med ro, det har i de næste årtier til.
Få hellere nogen billeder af EA i drift mens tid er. Jeg tvivler på at der bliver de store muligheder for dette efter 26. Oktober.


God pointe. Men med al ære og respekt for EA er det litra trods alt blevet foreviget temmelig mange gange de seneste 35 år. Ikke mindst fordi EA var DSB's første elektriske fjerntogsmateriel. DSB's Vectron er længe ventet og indtil for nylig helt uden billeder ;-)

Men chancerne for gode EA billeder i feks eferårsskov får man ikke igen.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af anho, 10/10 2020, 22:27 (1305 dage siden) @ TonyTraynor

Jeg så her for nylig at DSB skrev på Facebook at EB til at begynde med skulle indsættes på København-Slagelse og Kystbanen. Det giver jo god mening at erstatte EA-løbene først, men det overrasker mig at de lægger op til at sætte dem ind på Kystbanen som det næste - mig bekendt skal Kystbanetogene stadig køre til Lufthavnen/Sverige i K21, så jeg er ret usikker på hvilke løb de så skulle erstatte.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Fysikeren, 10/10 2020, 22:30 (1305 dage siden) @ anho

Myldretidstogene, 44xx-togene.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af larsht, 10/10 2020, 22:55 (1305 dage siden) @ Fysikeren

Myldretidstogene, 44xx-togene.

(de af dem som ikke kører til/fra Esbjerg)

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af anho, 11/10 2020, 02:05 (1305 dage siden) @ Fysikeren

Ah, selvfølgelig. Så kan jeg se dem brage direkte forbi min station.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Scharfenberg, 16/10 2020, 10:10 (1299 dage siden) @ anho
redigeret af Scharfenberg, 16/10 2020, 10:33

Jeg så her for nylig at DSB skrev på Facebook at EB til at begynde med skulle indsættes på København-Slagelse og Kystbanen. Det giver jo god mening at erstatte EA-løbene først, men det overrasker mig at de lægger op til at sætte dem ind på Kystbanen som det næste - mig bekendt skal Kystbanetogene stadig køre til Lufthavnen/Sverige i K21, så jeg er ret usikker på hvilke løb de så skulle erstatte.

Med til historien hører også, at der fortsat kun kan køre eltog mellem Helsingør og Padborg/Sønderborg/Esbjerg. Så Helsingør-Slagelse er den mest oplagte strækning at starte, og så må vi ellers se frem til, at øvrige strækninger på Sjælland (især Sydbanen og sydlig del af Lille Syd) bliver klar.

Slagelse-Odense-Fredericia-Esbjerg/Sønderborg er også en mulighed, men den er fravalgt, da DD er regionaltogs- og ikke decideret fjerntogsmateriel.

Avatar

Hvornår kommer de næste EB?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/10 2020, 11:26 (1299 dage siden) @ TonyTraynor

Nåh men det var så de 3 første EB.

Hvornår kommer mon de næste?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvornår kommer de næste EB?

af TonyTraynor, 20/10 2020, 21:03 (1295 dage siden) @ Michael Deichmann

EB3204 og EB3205 ankomme midt på januar og skal overtage de sisdte EA kørsel fra enden januar. mvh Tony

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/10 2020, 09:24 (1295 dage siden) @ TonyTraynor

Mon ikke trafikminister og energi minusteren, indkalder til pindemadder og hornmusik

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af TonyTraynor, 20/10 2020, 19:03 (1295 dage siden) @ TonyTraynor

Første tur med passager, Mandag 26.10.2020 0929 Østerport til Slagelse (tog 4335)

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/10 2020, 20:00 (1295 dage siden) @ TonyTraynor

Det vil sige de er nu DSBs ejendom?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af andersj, Aalborg, 20/10 2020, 20:42 (1295 dage siden) @ hummel_62

Det vil sige de er nu DSBs ejendom?

Ja, det har de været lige siden "overtagelseskørslerne" til Helsingør i slutningen af september.

--
Mvh Anders

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Carsten, 20/10 2020, 21:32 (1295 dage siden) @ andersj

Det vil sige de er nu DSBs ejendom?


Ja, det har de været lige siden "overtagelseskørslerne" til Helsingør i slutningen af september.

Nej det har de ikke, overtagelseskørslerne startede i dag med 3201 og fortsætter de næste to dage.

Mvh

Carsten

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af 1993matias ⌂, KH, 20/10 2020, 23:50 (1295 dage siden) @ Carsten

Det vil sige de er nu DSBs ejendom?


Ja, det har de været lige siden "overtagelseskørslerne" til Helsingør i slutningen af september.


Nej det har de ikke, overtagelseskørslerne startede i dag med 3201 og fortsætter de næste to dage.

Mvh

Carsten

De har da været DSBs eje siden slutningen af September? Eller er der noget, jeg har misforstået? Solo-kørslerne til Helsingør var bare for at Siemens kunne vise, at alt var som det skulle være. Derefter var lokomotiverne klar til overtagelsen. Siden da har de også kørt rundt uden Siemens' papirer i forruden.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Niels Munch, 21/10 2020, 01:19 (1295 dage siden) @ 1993matias

Overdragelsen, herunder også DSBs overtagelse af ejerskabet, er specificeret i kontrakten og ikke nødvendigvis noget, man kan gætte sig til.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Peter Christensen, 21/10 2020, 06:25 (1295 dage siden) @ Niels Munch

Overdragelsen, herunder også DSBs overtagelse af ejerskabet, er specificeret i kontrakten og ikke nødvendigvis noget, man kan gætte sig til.

Helt rigtigt!
Læs kontraktens bestemmelser om overtagelse og følg med i om de er opfyldt.
Bare fordi lokomotiverne tilfældigvis er i Danmark, det gør dem altså ikke til DSBs ejendom.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Bongo-Anders, 22/10 2020, 11:33 (1293 dage siden) @ TonyTraynor

Første tur med passager, Mandag 26.10.2020 0929 Østerport til Slagelse (tog 4335)

Øv jeg skal arbejde den dag, men har fri om tirsdagen.

Vil samme afgang altså 9:29 om tirsdagen også blive kørt med EB.

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Lokomotivføren, Ringsted, 22/10 2020, 12:02 (1293 dage siden) @ Bongo-Anders

Bemærk at Rø 4335 på mandag den 26. oktober er delaflyst mellem Østerport og København H, hvilket skyldes at man skal have tid til at få inviterede gæster ombord på toget. Rø 4335 forventes at holde i spor 4 på Kh fra 09.15 til afgang 09.43.
På tirsdag den 27. oktober forventes EB 3202 at fremfører følgende tog:
Rø 8323, 4314, 4343, 4334, 4359, 4350, 4173 og 4160. Hvilket er løb mellem Helgoland/Østerport og Slagelse eller Roskilde.

Eilif Ahm-Petersen
Forhåbentlig EB-fører fra på søndag

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af TonyTraynor, 26/10 2020, 23:42 (1289 dage siden) @ TonyTraynor

Planlagt kørsel for EB3202 27.10-30.10, 02.11.2020
9613 København -Østerport 05.59 - 06.06
8323 Østerport - Slagelse 06.29 - 07.47
4314 Slagelse - Østerport 08.08 - 09.26
4343 Østerport - Slagelse 11.31 - 12.50
4334 Slagelse - Østerport 13.08 - 14.26
4359 Østerport - Slagelse 15.31 - 16.50
4350 Slagelse - Østerport 17.08 - 18.26
4173 Østerport - Roskilde 19.03 - 19.39
4160 Roskilde - Østerport 20.19 - 20.57
9792 Østerport -København 21.15 - 21.21

Planlagt kørsel for EB3203 (Prøvetur, ikke med passager) 27.10, 29.10.2020
6367 København-Ringsted 08.08 - 08.57
6378 Ringsted - København 09.42 - 10.25

Planlagt kørsel for EA3022 27.10-30.10, 02.11.2020
9611 København -Østerport 05.36 - 05.43
4121 Østerport - Ringsted 06.03 - 07.02
4112 Ringsted - Østerport 07.57 - 08.57
9638 Østerport -København 09.49 - 09.46
9663 København - Østerport13.59 - 14.09
4161 Østerport - Ringsted 16.03 - 17.02
4152 Ringsted - Østerport 17.57 - 18.57
9684 Østerport -København 19.18 - 19.25

Mvh Tony

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af P.Jensen, 27/10 2020, 07:35 (1288 dage siden) @ TonyTraynor

Den nuværende køreplan træder EB nu ind i. Vil den kunne ændres væsentligt når alle ME og EA er borte.

Hvor mange minutter ville regionaltoget mellem København og Slagelse kunne komme hurtigere frem. Så mange at Korsør kunne nåes indenfor samme tid ved at bruge noget af energibesparelsen på at accelerere hurtigere.

Eller drejer EB sig - udover miljø -om stabil drift? Mulighed for flere vogne med samme køretid? Eller?

Men DSB har vil ikke flere vogne til at øge f.eks. fra 4 til 5 vogne? Hastigheden kan jo ikke sættes op over de 160 km/timen.

P.Jensen

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Peter Christensen, 27/10 2020, 08:17 (1288 dage siden) @ P.Jensen

At erstatte et el-loko med et andet giver cirka 0 i miljøregnskabet (i min lille forsimplede verden).
Umiddelbart ser det mere ud til at give noget stabil drift i første omgang (læs: slip af med 3 ældre lokomotiver, som ikke er i så god stand mere).
At gøre tiderne hurtigere er nok for meget at ønske lige nu. Hvis du strammer planerne, så skal du kunne dække alle omløb og der er 3 lokomotiver nok for lidt.
Flere vogne pr. tog.....det ser jeg ikke lige ske medmindre der sker en voldsom forbedring af vognenes tilgængelighed (og særligt af styrevognene) - hurtigt!

Dog sidder jeg og venter spændt på hvor de næste lokomotiver sættes ind.
Der er jo ikke så mange muligheder - noget med signalprogram og elektrificering (og helst i den rækkefølge om det står til BDK).
Det kunne være kønt om der på et tidspunkt begynder at være en vis "ophobning" af nye el-lokomoitver, men enten mangler der vogne eller også mangler strækningerne. Måske endda begge dele om det går rigtig godt?

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af P.Jensen, 27/10 2020, 09:01 (1288 dage siden) @ Peter Christensen

Miljømæssigt i bred forstand må det blive bedre - måske ikke i forhold til EA - men i forhold til ME.

Nu skrev jeg - når alle ME og EA er borte. Altså i en situation hvor man kan planlægge 100% efter EB plus vogne.

ER vil blive overflødig i en vis udstrækning til Slagelse - lidt efter hvordan man prioriterer. ER kan vel bruges fra Næstved over Ringsted og Køge til Købehavn da man da kan køre hurtigere.

Idag 1 time 9 min fra Slagelse til København H. (7 min den anden vej..).
Vil man kunne komme ned på tæt ved 1 time rent?

Næstved til København H idag 52 minutter. Med ER 180 km/time - 45 min? Jeg synes jeg har set et sted at 37 minutter er muligt?? Men de er nok med over 200 km/t.

Supplerende vogne skal vel kunne køre 200 km/timen. Mon ikke man vil bruge Talgo ind mod København om morgenen??

P.Jensen

Vil EB lokomotiver starte i passagerdrift fra 26. oktober?

af Peter Christensen, 27/10 2020, 09:48 (1288 dage siden) @ P.Jensen

Idag 1 time 9 min fra Slagelse til København H. (7 min den anden vej..).
Vil man kunne komme ned på tæt ved 1 time rent?

Måske. Men tør DSB/BDK det?

Næstved til København H idag 52 minutter. Med ER 180 km/time - 45 min? Jeg synes jeg har set et sted at 37 minutter er muligt?? Men de er nok med over 200 km/t.

En ting er maks. hastighed, noget andet er acceleration. Hvis du ikke kan opnå topfarten mellem 2 stationer, så kan det ligesom være lidt ligemeget....Der findes ganske fine programmer til beregning af kørtider. Som med alt andet IT, hvis gælder reglen "garbage in, garbage out". Altså: hvis du bruger forkerte værdier for vindmodtand, rullemodstand mm., så bliver dine beregninger forkerte.....og ja, DSB og BDK har lavet (og laver) rigtig meget "fup" her.
Omvendt, der skal være en art buffer i planerne ellers ender du bare med en bunke forsinkelser.
Men det findes der standarter for.

Supplerende vogne skal vel kunne køre 200 km/timen. Mon ikke man vil bruge Talgo ind mod København om morgenen??

Så jeg husker det køb, så handlede det om tog til/fra Tyskland. Ikke just regionaltogspræget....så hvad du måske henter i tid på strækningen, det tabes i passagerudveksling. Så er du jo ligevidt.....tilgengæld vil krav om høj hastighed betyde at lokomotivet (eller i tilfælde med Talgo'erne: lokomotiverne) have behov for en masse effekt da der skal køres med høj effekt længere end ellers (hvis du havde valgt en lidt lavere hastighed). Hvis du ønsker høj hastighed og høj acceleration, så får elselskabet en fest med at sælge strøm og den er - spast nok - ikke gratis.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak