Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signaler på sporveg/trikk/letbane (Generelt)

af AnWa, 22/10 2020, 10:16 (1283 dage siden)

Känner någon till hur signaleringen går till på spårvagnslinjer i Danmark, Norge och Finland?

Använder man trafiksignaler (trafikljus, som för bussar)? Huvudsignaler när man kör på egen banvall? Växelsignaler vid styrbara växlar i gatuspår?

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Niels Munch, 22/10 2020, 11:15 (1282 dage siden) @ AnWa

I Danmark skelner man aktuelt mellem 3 typer letbaneinfrastruktur (jf. Trafikstyrelsen):

1. Eget tracé
Enhver strækning, der ligger uden for eksisterende vejudlæg eller jernbane, eller som er særligt adskilt fra anden banetrafik. For at der er tale om eget tracé for et letbanekøretøj, er det afgørende, hvorvidt letbanekøretøjet kører klart adskilt fra vejtrafik. Når letbanekøretøjet, der kører i eget tracé, krydser vejtrafik, sker dette i jernbaneoverkørsler. Eget tracé er bl.a. kendetegnet ved at være reguleret ved signaler som ved den regulære jernbane.

2. Særligt tracé
Enhver strækning, der ligger parallelt med kørebanearealer eller inden for kørebanearealer og er adskilt fra biltrafikken. Særligt tracé er kendetegnet ved at det er reguleret med vejsignaler (f.eks. bussignaler) og at letbanekøretøjet kører parallelt med den øvrige befærdede vej. Sporet vil typisk være lysreguleret på en sådan måde, at fodgængere og cyklister kan se, hvornår det er tilladt at krydse.

3. Delt tracé
Enhver strækning, hvor letbanen forløber i blandet trafik, dvs. sammen med f.eks. biltrafik eller cyklister og fodgængere uden nogen form for fysisk adskillelse. Til forskel fra de to ovennævnte tracér, så er delt tracé, når letbanekøretøjet kører direkte på samme vej som den resterende trafik, herunder biler, cykler og fodgængere. Der er ingen adskillelse mellem letbanekøretøjet og den øvrige trafik, og sporene kan derfor krydses af alle andre trafikanter på vejene.

Aarhus Letbane kører i kategori 1 og 2, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane i kategori 2.

M.v.h.
Niels

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af jaer, 22/10 2020, 18:25 (1282 dage siden) @ Niels Munch

Aarhus Letbane kører i kategori 1 og 2, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane i kategori 2.

M.v.h.
Niels

Aarhus Letbane har alle tre typer.

/Jan

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Niels Munch, 22/10 2020, 22:42 (1282 dage siden) @ jaer
redigeret af Niels Munch, 22/10 2020, 23:03

Aarhus Letbane har alle tre typer.


Du har ret, strækningen langs havnefronten fra Eurpoaplads til på den anden side af Østbanetorvet gælder som "delt tracé".

Dokumenter som dette beskriver letbanens infrastruktur: https://www.letbanen.dk/media/428568/til_ar-gr.pdf - de kan for alle strækninger findes her: https://www.letbanen.dk/drift/download-center/ .

PS: Tilsvarende får Odense Letbane delt tracé på visse kortere delstrækninger, bl.a. på Thomas B. Thriges gade.


M.v.h.
Niels

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Eyolf, 22/10 2020, 14:52 (1282 dage siden) @ AnWa

Sporvei/bybane har i Norge følgende signaler uavhengig om det kjøres i blandet trafikk eller på egen trasé: Hvite signaler, der «S» betyr stans, «–» representerer fargen gult på et vanlig trafikklys og «|» eller en pil mot høyre eller venstre representerer fargen grønn.

Avatar

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/10 2020, 16:34 (1282 dage siden) @ AnWa
redigeret af Michael Deichmann, 22/10 2020, 16:56

Använder man trafiksignaler (trafikljus, som för bussar)?

De signaler med hvidt S for stop, vandret streg for "gult" og lodret/skrå streg for kør som du kalder "bussignaler", stammer i virkeligheden fra Københavns Sporveje (og måske også Århus og Odense). Så de var oprindeligt sporvognssignaler :-)
[image]
Fra Bekendtgørelse 1632 af 20/12/2017 om vejafmærkning afsnit X19

Sidste afsnit i ovennævnte bekendtgørelse indeholder faktisk alle skilte som findes for Letbane hvor den kører i eget trace, men ved siden af vej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af jaer, 22/10 2020, 18:31 (1282 dage siden) @ Michael Deichmann

I Aarhus anvendes vandret streg i stedet for S “Stop” (rød i alm trafiklys) og rund “dot” i stedet for Vandret streg (gul i alm trafiklys).

Reglerne er tilgængelige på Aarhus Letbanes hjemmeside Drift/Download center.

/Jan

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af FS1954, 23/10 2020, 00:00 (1282 dage siden) @ Michael Deichmann

Odense Sporvej blev nedlagt i 1952, og da var begrebet med særlige lyskurve for sporvogne (og fodgængere i øvrigt) endnu ikke udviklet - det var først omkring 1960, at det første signal af den slags blev opsat på Kgs. Nytorv i København for sporvogne mod Holmens Kanal. Om Århus Sporveje har haft disse signaler, må lokalkendte kunne svare på.
Med venlig hilsen,
FS1954

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Bengt Larsson, 29/10 2020, 20:52 (1275 dage siden) @ Michael Deichmann

Använder man trafiksignaler (trafikljus, som för bussar)?

De signaler med hvidt S for stop, vandret streg for "gult" og lodret/skrå streg for kør som du kalder "bussignaler", stammer i virkeligheden fra Københavns Sporveje (og måske også Århus og Odense). Så de var oprindeligt sporvognssignaler :-)
[image]
Fra Bekendtgørelse 1632 af 20/12/2017 om vejafmærkning afsnit X19

Sidste afsnit i ovennævnte bekendtgørelse indeholder faktisk alle skilte som findes for Letbane hvor den kører i eget trace, men ved siden af vej.

Sverige införde sådana omkring 1980-talet. Det kan vara en pil uppåt på den nedersta eller lodrätt streck.
De kan ha hämtats från ett annat land såsom Danmark.

Signaler på sporveg/trikk/letbane

af Ulf Pålsson, Stockholm, 31/10 2020, 23:55 (1273 dage siden) @ Bengt Larsson

Använder man trafiksignaler (trafikljus, som för bussar)?

De signaler med hvidt S for stop, vandret streg for "gult" og lodret/skrå streg for kør som du kalder "bussignaler", stammer i virkeligheden fra Københavns Sporveje (og måske også Århus og Odense). Så de var oprindeligt sporvognssignaler :-)
[image]
Fra Bekendtgørelse 1632 af 20/12/2017 om vejafmærkning afsnit X19

Sidste afsnit i ovennævnte bekendtgørelse indeholder faktisk alle skilte som findes for Letbane hvor den kører i eget trace, men ved siden af vej.


Sverige införde sådana omkring 1980-talet. Det kan vara en pil uppåt på den nedersta eller lodrätt streck.
De kan ha hämtats från ett annat land såsom Danmark.

Nja, det är nog riktigt att s.k. kollektivtrafiksignaler kom in i svensk lagstiftning/lovgivning på 1980-talet, men i praktiken fanns sådana signaler långt tidigare, i Stockholm (fast med gula i stället för vita symboler) redan på 1950-talet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak