I Danmark skelner man aktuelt mellem 3 typer letbaneinfrastruktur (jf. Trafikstyrelsen):
1. Eget tracé
Enhver strækning, der ligger uden for eksisterende vejudlæg eller jernbane, eller som er særligt adskilt fra anden banetrafik. For at der er tale om eget tracé for et letbanekøretøj, er det afgørende, hvorvidt letbanekøretøjet kører klart adskilt fra vejtrafik. Når letbanekøretøjet, der kører i eget tracé, krydser vejtrafik, sker dette i jernbaneoverkørsler. Eget tracé er bl.a. kendetegnet ved at være reguleret ved signaler som ved den regulære jernbane.
2. Særligt tracé
Enhver strækning, der ligger parallelt med kørebanearealer eller inden for kørebanearealer og er adskilt fra biltrafikken. Særligt tracé er kendetegnet ved at det er reguleret med vejsignaler (f.eks. bussignaler) og at letbanekøretøjet kører parallelt med den øvrige befærdede vej. Sporet vil typisk være lysreguleret på en sådan måde, at fodgængere og cyklister kan se, hvornår det er tilladt at krydse.
3. Delt tracé
Enhver strækning, hvor letbanen forløber i blandet trafik, dvs. sammen med f.eks. biltrafik eller cyklister og fodgængere uden nogen form for fysisk adskillelse. Til forskel fra de to ovennævnte tracér, så er delt tracé, når letbanekøretøjet kører direkte på samme vej som den resterende trafik, herunder biler, cykler og fodgængere. Der er ingen adskillelse mellem letbanekøretøjet og den øvrige trafik, og sporene kan derfor krydses af alle andre trafikanter på vejene.
Aarhus Letbane kører i kategori 1 og 2, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane i kategori 2.
M.v.h.
Niels