K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål (Generelt)

af KKLD, lørdag 14. november, 2020, 15:18 (19 dage siden)

Hej alle,

Jeg kiggede herinde: https://www.dsb.dk/trafikinformation/k21/

Under "Flere S-tog fredag og lørdag aften" står der at der er flere afgange på linje A, B og C.

Jeg undrer mig over at Linje F ikke er nævnt. Er der en grund til at Linje F er uændret som den eneste linje? Her tænker jeg på at dagsbetjeningen, aftenbetjeningen og nattebetjeningen er den samme.

Linje F er en skiftelinje, så den forbedring der er på Linje A, B og C får man ikke så meget gavn af.

Avatar

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af mss ⌂, lørdag 14. november, 2020, 18:17 (19 dage siden) @ KKLD

Linje F kører i forvejen i en høj frekvens.
Hvad skulle man ændre på den?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, lørdag 14. november, 2020, 19:21 (19 dage siden) @ mss

Linje F kører i forvejen i en høj frekvens.
Hvad skulle man ændre på den?

Samme ændring som Linje A, B og C - længere tids drift, cirka 1 time, med 10/20 minutter inden aftentog og nattog.

Kan se at Linje F kører hvert 10. minut fra 06:32 lørdag og søndag morgen. Dette kunne skubbes en smule til fordel for ovenstående.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af larsht, lørdag 14. november, 2020, 22:09 (19 dage siden) @ KKLD

Linje F kører i forvejen i en høj frekvens.
Hvad skulle man ændre på den?


Samme ændring som Linje A, B og C - længere tids drift, cirka 1 time, med 10/20 minutter inden aftentog og nattog.

Kan se at Linje F kører hvert 10. minut fra 06:32 lørdag og søndag morgen. Dette kunne skubbes en smule til fordel for ovenstående.

Men linje F kører i forvejen 10minutters drift der hvor de andre linjer har forlænget deres 10minutters drift - så........

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, søndag 15. november, 2020, 10:40 (18 dage siden) @ larsht

Linje F kører i forvejen i en høj frekvens.
Hvad skulle man ændre på den?


Samme ændring som Linje A, B og C - længere tids drift, cirka 1 time, med 10/20 minutter inden aftentog og nattog.

Kan se at Linje F kører hvert 10. minut fra 06:32 lørdag og søndag morgen. Dette kunne skubbes en smule til fordel for ovenstående.


Men linje F kører i forvejen 10minutters drift der hvor de andre linjer har forlænget deres 10minutters drift - så........

Ikke mellem kl. 00:30 til 01:30 i weekenden. Der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af Gæst42, lørdag 14. november, 2020, 19:24 (19 dage siden) @ KKLD

Linje F er en skiftelinje, så den forbedring der er på Linje A, B og C får man ikke så meget gavn af.

Du får da en forbedring når du skal skifte fra F til A, B eller C?

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af YBS, lørdag 14. november, 2020, 20:45 (19 dage siden) @ KKLD

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, søndag 15. november, 2020, 10:41 (18 dage siden) @ YBS

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?

I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af steenth, søndag 15. november, 2020, 10:50 (18 dage siden) @ KKLD

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?


I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.

De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, søndag 15. november, 2020, 11:36 (18 dage siden) @ steenth

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?


I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.


De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.

Det giver mening. Det er ikke data jeg har adgang til.

Det kunne være at det ændrer sig så Linje F næste år får samme forbedring :-)

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af Scharfenberg, mandag 16. november, 2020, 09:55 (17 dage siden) @ KKLD

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?


I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.


De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.


Det giver mening. Det er ikke data jeg har adgang til.

Det kunne være at det ændrer sig så Linje F næste år får samme forbedring :-)

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af mikedk2100, mandag 16. november, 2020, 13:08 (17 dage siden) @ Scharfenberg

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.

Men det er vel svært at bruge til noget, for i en normalsituation efter corona vil Metrocityringen også spille ind på rejsemønstret i København. Jeg kan næppe tro, at myndighederne har pålidelige data med kun godt 5½ måneds "normalsituation" med Metrocityringen før lockdown, hvor der både var børnesygdomme, 2 ugers nedlukning og ikke mindst, at københavnerne skulle vænne sig til den.

Ikke at det pludselig vælter ind med passagerer i Linje F - nok snarere tværtimod, fordi Metrocityringen er markant nemmere fra de ydre broer, for de folk, som ikke cykler. Kbh H, Vesterport og Nørreport har selvfølgelig langt flere passagerer, fordi det er her oplandstogene kører til/fra partystederne i indre by.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af Gæst42, mandag 16. november, 2020, 14:17 (17 dage siden) @ mikedk2100

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.


Men det er vel svært at bruge til noget, for i en normalsituation efter corona vil Metrocityringen også spille ind på rejsemønstret i København. Jeg kan næppe tro, at myndighederne har pålidelige data med kun godt 5½ måneds "normalsituation" med Metrocityringen før lockdown, hvor der både var børnesygdomme, 2 ugers nedlukning og ikke mindst, at københavnerne skulle vænne sig til den.

Ikke at det pludselig vælter ind med passagerer i Linje F - nok snarere tværtimod, fordi Metrocityringen er markant nemmere fra de ydre broer, for de folk, som ikke cykler. Kbh H, Vesterport og Nørreport har selvfølgelig langt flere passagerer, fordi det er her oplandstogene kører til/fra partystederne i indre by.

Faktisk har der været flere passagerer på ringbanen efter cityringen er åbnet og under corona har ringbanen haft det relativt mindste tab af passagerer. Stik imod hvad trafikmodellerne ellers har forudset.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, mandag 16. november, 2020, 16:24 (17 dage siden) @ Gæst42

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.


Men det er vel svært at bruge til noget, for i en normalsituation efter corona vil Metrocityringen også spille ind på rejsemønstret i København. Jeg kan næppe tro, at myndighederne har pålidelige data med kun godt 5½ måneds "normalsituation" med Metrocityringen før lockdown, hvor der både var børnesygdomme, 2 ugers nedlukning og ikke mindst, at københavnerne skulle vænne sig til den.

Ikke at det pludselig vælter ind med passagerer i Linje F - nok snarere tværtimod, fordi Metrocityringen er markant nemmere fra de ydre broer, for de folk, som ikke cykler. Kbh H, Vesterport og Nørreport har selvfølgelig langt flere passagerer, fordi det er her oplandstogene kører til/fra partystederne i indre by.


Faktisk har der været flere passagerer på ringbanen efter cityringen er åbnet og under corona har ringbanen haft det relativt mindste tab af passagerer. Stik imod hvad trafikmodellerne ellers har forudset.

Er der et sted man kan se tallene? Jeg kan kun finde ældre tal.

Jeg gætter på at det skyldes skiftemulighederne med metroen.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af mikedk2100, mandag 16. november, 2020, 17:04 (17 dage siden) @ Gæst42

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.


Men det er vel svært at bruge til noget, for i en normalsituation efter corona vil Metrocityringen også spille ind på rejsemønstret i København. Jeg kan næppe tro, at myndighederne har pålidelige data med kun godt 5½ måneds "normalsituation" med Metrocityringen før lockdown, hvor der både var børnesygdomme, 2 ugers nedlukning og ikke mindst, at københavnerne skulle vænne sig til den.

Ikke at det pludselig vælter ind med passagerer i Linje F - nok snarere tværtimod, fordi Metrocityringen er markant nemmere fra de ydre broer, for de folk, som ikke cykler. Kbh H, Vesterport og Nørreport har selvfølgelig langt flere passagerer, fordi det er her oplandstogene kører til/fra partystederne i indre by.


Faktisk har der været flere passagerer på ringbanen efter cityringen er åbnet og under corona har ringbanen haft det relativt mindste tab af passagerer. Stik imod hvad trafikmodellerne ellers har forudset.

Jeg glemte at pointere, at jeg også skriver om tiden mellem 00.30 og 01.30 nat efter fredag, lørdag mv. Sorry, vi skal jo være allerhelvedes præcise her på dette forum.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af KKLD, mandag 16. november, 2020, 16:28 (17 dage siden) @ Scharfenberg

På de tider, hvor man forlænger 10 minutters driften på A, B og C kører linje F allerede 10 minuttersdrift (helt til midnat), så hvad skulle man forbedre?


I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.


De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.


Det giver mening. Det er ikke data jeg har adgang til.

Det kunne være at det ændrer sig så Linje F næste år får samme forbedring :-)


I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.

Kunne dette skyldes at der kører tog hvert 30. minut og at der på det centrale stykke kører tog hvert 30. minut på 3 linjer, altså tog hvert 10. minut cirka?

Her tænker jeg på at man med Linje F om natten finder alternativer da der er 30 minutter mellem hvert tog. Linje F minder om metroen som har tog hvert 12 min på M3 og M4: https://m.dk/rejser/se-metroens-k%C3%B8replan/

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af Rørvig Station, søndag 15. november, 2020, 15:30 (18 dage siden) @ steenth

I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.

De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.

Det var vel før coronaen at der var stor trafik fra Indre By midt om natten. Nu mødes de unge vist privat i beboelseskvartererne.

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål

af steenth, mandag 16. november, 2020, 01:02 (18 dage siden) @ Rørvig Station

I weekenden mellem 00:30 og 01:30 der kører Linje F hvert 30. minut og de andre hvert 20. minut.

De har kigget hvor der er mest trafik på det tidspunkt. Og det er trafik til/fra steder længere inde.

Det var vel før coronaen at der var stor trafik fra Indre By midt om natten. Nu mødes de unge vist privat i beboelseskvartererne.

Planlægning af den nye køreplan er startet før Corona og blev lagt fast i foråret. Og når Corona slipper taget i samfundet, så vil de unge også komme tilbage i nattelivet.

6 min drift på vej.

af Basse, mandag 16. november, 2020, 00:26 (18 dage siden) @ KKLD

Der går rygter om at der kommer 6 min drift i dagtimerne, da køreplanen ikke kan overholdes med det fantastiske CBTC system.
CBTC åbner 25/1 2021 på ringbanen.

6 min drift på vej.

af KKLD, mandag 16. november, 2020, 13:42 (17 dage siden) @ Basse

Der går rygter om at der kommer 6 min drift i dagtimerne, da køreplanen ikke kan overholdes med det fantastiske CBTC system.
CBTC åbner 25/1 2021 på ringbanen.

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?

6 min drift på vej.

af Scharfenberg, tirsdag 17. november, 2020, 15:32 (16 dage siden) @ KKLD

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?

Jo, men 4-minuttersdriften var så vidt jeg husker udelukkende med de korte SE-togsæt. Man prøvede at se, om man med 4-minuttersdrift kunne undgå at sætte lange tog ind. Det kunne man så ikke. I forhold til 6-minuttersdrift bliver det med SA på alle afgange. Da der er høj frekvens på Ringbanens mange skiftestationer, gør det i de fleste tilfælde ikke det store, om der køres hvert 5. eller 6. minut.

Og ja. Det er kun midlertidigt.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 18:33 (16 dage siden) @ Scharfenberg

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?


Jo, men 4-minuttersdriften var så vidt jeg husker udelukkende med de korte SE-togsæt. Man prøvede at se, om man med 4-minuttersdrift kunne undgå at sætte lange tog ind. Det kunne man så ikke. I forhold til 6-minuttersdrift bliver det med SA på alle afgange. Da der er høj frekvens på Ringbanens mange skiftestationer, gør det i de fleste tilfælde ikke det store, om der køres hvert 5. eller 6. minut.

Og ja. Det er kun midlertidigt.

Jeg var nysgerrig på kapaciteten så lavede lige en hurtig udregning. Ret mig endelig hvis jeg har regnet forkert.

SA (4 vogne) i alle afgange hvert 6. minut (10 tog i timen) svarer til 40 vogne i timen.
SE (2 vogne) i alle afgange hvert 4. minut (15 tog i timen) svarer til 30 vogne i timen. Jeg tænker at dette er bedst for passagererne. Det kan godt være at der er færre vogne, men man kan sprede sig meget bedre ud. Tænker ikke at 3-minutters drift med SE er realistisk, selvom det også svarer til 40 vogne i timen.


Gad vide hvor længe midlertidigt er, for har CBTC ikke haft dette problem siden det blev indført Jægersborg-Hillerød i 2016?

6 min drift på vej.

af Frank Poulsen @, tirsdag 17. november, 2020, 18:47 (16 dage siden) @ KKLD

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?


Jo, men 4-minuttersdriften var så vidt jeg husker udelukkende med de korte SE-togsæt. Man prøvede at se, om man med 4-minuttersdrift kunne undgå at sætte lange tog ind. Det kunne man så ikke. I forhold til 6-minuttersdrift bliver det med SA på alle afgange. Da der er høj frekvens på Ringbanens mange skiftestationer, gør det i de fleste tilfælde ikke det store, om der køres hvert 5. eller 6. minut.

Og ja. Det er kun midlertidigt.


Jeg var nysgerrig på kapaciteten så lavede lige en hurtig udregning. Ret mig endelig hvis jeg har regnet forkert.

SA (4 vogne) i alle afgange hvert 6. minut (10 tog i timen) svarer til 40 vogne i timen.
SE (2 vogne) i alle afgange hvert 4. minut (15 tog i timen) svarer til 30 vogne i timen. Jeg tænker at dette er bedst for passagererne. Det kan godt være at der er færre vogne, men man kan sprede sig meget bedre ud. Tænker ikke at 3-minutters drift med SE er realistisk, selvom det også svarer til 40 vogne i timen.


Men hvis 40 vogne i timen i dag er fyldt op, så nytter det jo ikke at de kan sprede sig mere i 30 vogne... Det er 25% færre vogne.... Det er altså faktisk ret meget. Og hver 4. eller hver 6. minut. Jeg vil da skide hul i de 2 min hvis jeg til gengæld oftere er sikret en siddeplads. Men der er jo ingen der siger vi skal være enige.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 18:53 (16 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?


Jo, men 4-minuttersdriften var så vidt jeg husker udelukkende med de korte SE-togsæt. Man prøvede at se, om man med 4-minuttersdrift kunne undgå at sætte lange tog ind. Det kunne man så ikke. I forhold til 6-minuttersdrift bliver det med SA på alle afgange. Da der er høj frekvens på Ringbanens mange skiftestationer, gør det i de fleste tilfælde ikke det store, om der køres hvert 5. eller 6. minut.

Og ja. Det er kun midlertidigt.


Jeg var nysgerrig på kapaciteten så lavede lige en hurtig udregning. Ret mig endelig hvis jeg har regnet forkert.

SA (4 vogne) i alle afgange hvert 6. minut (10 tog i timen) svarer til 40 vogne i timen.
SE (2 vogne) i alle afgange hvert 4. minut (15 tog i timen) svarer til 30 vogne i timen. Jeg tænker at dette er bedst for passagererne. Det kan godt være at der er færre vogne, men man kan sprede sig meget bedre ud. Tænker ikke at 3-minutters drift med SE er realistisk, selvom det også svarer til 40 vogne i timen.


Men hvis 40 vogne i timen i dag er fyldt op, så nytter det jo ikke at de kan sprede sig mere i 30 vogne... Det er 25% færre vogne.... Det er altså faktisk ret meget. Og hver 4. eller hver 6. minut. Jeg vil da skide hul i de 2 min hvis jeg til gengæld oftere er sikret en siddeplads. Men der er jo ingen der siger vi skal være enige.

Du har helt ret.

Jeg skulle måske have nævnt at nu med corona kunne der godt være plads nok til folk.


Men det bedste efter min mening er at vente med at rulle det ud til det virker.

6 min drift på vej.

af steenth, mandag 16. november, 2020, 13:51 (17 dage siden) @ Basse

Der går rygter om at der kommer 6 min drift i dagtimerne, da køreplanen ikke kan overholdes med det fantastiske CBTC system.
CBTC åbner 25/1 2021 på ringbanen.

Jeg har kun hørt det er et alvorlig problem med WET 4 - det vil kun være et problem hvis det bliver aktuelt fra januar til maj. DSB vil blokker for udrulning hvis de ikke kan kører i normal omfang, dog med længere køretider. Men på søndag skal man teste nyviklingen, som skal håndtere glatte skinner, på Farumbanen....

6 min drift på vej.

af KKLD, mandag 16. november, 2020, 16:20 (17 dage siden) @ steenth

Der går rygter om at der kommer 6 min drift i dagtimerne, da køreplanen ikke kan overholdes med det fantastiske CBTC system.
CBTC åbner 25/1 2021 på ringbanen.

Jeg har kun hørt det er et alvorlig problem med WET 4 - det vil kun være et problem hvis det bliver aktuelt fra januar til maj. DSB vil blokker for udrulning hvis de ikke kan kører i normal omfang, dog med længere køretider. Men på søndag skal man teste nyviklingen, som skal håndtere glatte skinner, på Farumbanen....

https://www.dsb.dk/trafikinformation/weekend-med-togbusser-pa-flere-s-togslinjer/

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Avatar

6 min drift på vej.

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 16. november, 2020, 18:30 (17 dage siden) @ KKLD

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Og så fristes man til at spørge hvorfor ikke Lyngby - Hillerød?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

6 min drift på vej.

af Gæst42, mandag 16. november, 2020, 18:33 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Og så fristes man til at spørge hvorfor ikke Lyngby - Hillerød?

Fordi det har større konsekvens på Farumbanen hvor der arbejdes med at springe stationer over for at få planen til at passe henover Fiskebækbroen og på selve Farum station.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 09:15 (16 dage siden) @ Gæst42

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Og så fristes man til at spørge hvorfor ikke Lyngby - Hillerød?


Fordi det har større konsekvens på Farumbanen hvor der arbejdes med at springe stationer over for at få planen til at passe henover Fiskebækbroen og på selve Farum station.

Er det ikke nok at Linje Bx er forkortet til Buddinge?

Siger du at nogle stationer får 20-min drift på Farumbanen?

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 10:21 (16 dage siden) @ KKLD

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Og så fristes man til at spørge hvorfor ikke Lyngby - Hillerød?


Fordi det har større konsekvens på Farumbanen hvor der arbejdes med at springe stationer over for at få planen til at passe henover Fiskebækbroen og på selve Farum station.


Er det ikke nok at Linje Bx er forkortet til Buddinge?

Siger du at nogle stationer får 20-min drift på Farumbanen?

Det burde være nok med at springe én station over, så tanken har tidligere været at springe enten Dyssegård (som dog også dækkes af Bx) eller Skovbrynet over på hver anden B'er

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P

6 min drift på vej.

af cz, Birkerød, tirsdag 17. november, 2020, 10:32 (16 dage siden) @ Gæst42

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P

De hidtidige erfaringer viser det modsatte.....

6 min drift på vej.

af krabsen, tirsdag 17. november, 2020, 10:43 (16 dage siden) @ cz

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P


De hidtidige erfaringer viser det modsatte.....

Det kommer vel an på, om succeskriteriet er at komme et minut hurtigere til Holte - eller det vægter højere at få en mere stabil drift grundet færre signalfejl, tættere togfølge etc.

Jeg ved godt hvad jeg ville prioritere højest.;-)

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 12:21 (16 dage siden) @ krabsen

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P


De hidtidige erfaringer viser det modsatte.....


Det kommer vel an på, om succeskriteriet er at komme et minut hurtigere til Holte - eller det vægter højere at få en mere stabil drift grundet færre signalfejl, tættere togfølge etc.

Jeg ved godt hvad jeg ville prioritere højest.;-)

Personligt vil jeg hellere have en signalfejl der forsinker toget et par minutter eller 5 end en CBTC fejl der ligger hele nettet ned. Ingen tvivl om at der er færre fejl ved CBTC, men når der så sker en fejl på CBTC så lukker s-banen ned.

6 min drift på vej.

af krabsen, fredag 20. november, 2020, 20:33 (13 dage siden) @ Gæst42

Det kommer vel an på, om succeskriteriet er at komme et minut hurtigere til Holte - eller det vægter højere at få en mere stabil drift grundet færre signalfejl, tættere togfølge etc.

Jeg ved godt hvad jeg ville prioritere højest.;-)


Personligt vil jeg hellere have en signalfejl der forsinker toget et par minutter eller 5 end en CBTC fejl der ligger hele nettet ned. Ingen tvivl om at der er færre fejl ved CBTC, men når der så sker en fejl på CBTC så lukker s-banen ned.

Men sammenligningen skal vel ikke være 1:1?

Jeg kender ikke omfanget af fejl hverken i det gamle system eller det nye (som rettelig først kan vurderes retfærdigt efter en indkøringsperiode).

Så man bør vel holde 10/20/50 signalfejl der forsinker et antal tog rundtomkring på S-nettet 5-10 minutter, op mod én CBTC fejl?
Og det ændrer nok regnestykket lidt.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 11:13 (16 dage siden) @ Gæst42

Så vidt jeg kan se her er det ikke kun Farumbanen, men også fra Østerport-Lyngby og Bispebjerg-Klampenborg. Det er vel alt på CBTC undtagen Lyngby-Hillerød.

Og så fristes man til at spørge hvorfor ikke Lyngby - Hillerød?


Fordi det har større konsekvens på Farumbanen hvor der arbejdes med at springe stationer over for at få planen til at passe henover Fiskebækbroen og på selve Farum station.


Er det ikke nok at Linje Bx er forkortet til Buddinge?

Siger du at nogle stationer får 20-min drift på Farumbanen?


Det burde være nok med at springe én station over, så tanken har tidligere været at springe enten Dyssegård (som dog også dækkes af Bx) eller Skovbrynet over på hver anden B'er

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P

Jeg synes det virker mærkeligt at man med det gamle signalsystem kan få det til at fungere med 9 tog i hvert retning over Fiskebækbroen og nu med CBTC som understøtter tættere togfølge er det så ikke muligt med 6 tog i timen.

Farumbanen. 6 min drift på vej

af steenth, tirsdag 17. november, 2020, 11:23 (16 dage siden) @ KKLD

Men lad os nu se om det sker, Larsht og Steenht mener jo alt bliver godt med CBTC :-P


Jeg synes det virker mærkeligt at man med det gamle signalsystem kan få det til at fungere med 9 tog i hvert retning over Fiskebækbroen og nu med CBTC som understøtter tættere togfølge er det så ikke muligt med 6 tog i timen.

Det er ikke signalsystem skyld, at linje Bx forkortes til Buddinge. Det antal togsæt, som er tilrådelighed, som har sat begrænsninger, da de har taget nogle togsæt fra linje Bx til Frederikssundbanen. Derudover har også været tanken at mødepunkt imellem de 2 linje B skulle flyttes fra syd for Fiskebæksbroen ind på Farumstation, så linje B skulle have begge perronspor - dvs der var ikke plads til Bx. Men det er ikke aktuelt i denne køreplan.

6 min drift på vej.

af cz, Birkerød, tirsdag 17. november, 2020, 00:27 (17 dage siden) @ Basse

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 09:18 (16 dage siden) @ cz

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"

Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 10:17 (16 dage siden) @ KKLD

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?

Grunden til at man går til 6/12 drift på Ringbanen er for at kunne køre ringbanen med det samme antal togsæt som hidtil. S-banen mangler grundlæggende togsæt.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 11:11 (16 dage siden) @ Gæst42

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?


Grunden til at man går til 6/12 drift på Ringbanen er for at kunne køre ringbanen med det samme antal togsæt som hidtil. S-banen mangler grundlæggende togsæt.

Der er vel nok ledige togsæt i det tidsrum hvor Ringbanen i dag kører hvert 10. minut til også at have det med CBTC selvom det kræver et ekstra tog?

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 12:22 (16 dage siden) @ KKLD

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?


Grunden til at man går til 6/12 drift på Ringbanen er for at kunne køre ringbanen med det samme antal togsæt som hidtil. S-banen mangler grundlæggende togsæt.


Der er vel nok ledige togsæt i det tidsrum hvor Ringbanen i dag kører hvert 10. minut til også at have det med CBTC selvom det kræver et ekstra tog?

Jo men det giver stadig højere udgifter til lokomotivfører at have en ekstra stamme i drift og Bane betaler ikke for den udgift.

6 min drift på vej.

af KKLD, tirsdag 17. november, 2020, 18:35 (16 dage siden) @ Gæst42

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?


Grunden til at man går til 6/12 drift på Ringbanen er for at kunne køre ringbanen med det samme antal togsæt som hidtil. S-banen mangler grundlæggende togsæt.


Der er vel nok ledige togsæt i det tidsrum hvor Ringbanen i dag kører hvert 10. minut til også at have det med CBTC selvom det kræver et ekstra tog?


Jo men det giver stadig højere udgifter til lokomotivfører at have en ekstra stamme i drift og Bane betaler ikke for den udgift.

Desværre - de burde vente med at rulle det ud til at det virker ordentligt eller give dispensation til DSB, tænker jeg.

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 22:01 (16 dage siden) @ KKLD

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Ville man kunne lægge 2 minutter til køretiden, fra 18 til 20 minutter og så genindføre 4-min drift som kompensation?


Grunden til at man går til 6/12 drift på Ringbanen er for at kunne køre ringbanen med det samme antal togsæt som hidtil. S-banen mangler grundlæggende togsæt.


Der er vel nok ledige togsæt i det tidsrum hvor Ringbanen i dag kører hvert 10. minut til også at have det med CBTC selvom det kræver et ekstra tog?


Jo men det giver stadig højere udgifter til lokomotivfører at have en ekstra stamme i drift og Bane betaler ikke for den udgift.


Desværre - de burde vente med at rulle det ud til at det virker ordentligt eller give dispensation til DSB, tænker jeg.

Ja men ringbanen falder åbenbart fra hinanden i Februar hvis der ikke er udrullet CBTC

6 min drift på vej.

af steenth, tirsdag 17. november, 2020, 10:54 (16 dage siden) @ cz

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"

Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 12:25 (16 dage siden) @ steenth

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.

Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

6 min drift på vej.

af Scharfenberg, tirsdag 17. november, 2020, 15:24 (16 dage siden) @ Gæst42

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.


Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Forkert

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

Korrekt. Hellere køre en lidt ringere drift i en periode end at flashe til politikerne, at man igen er forsinket med udrulningen. Det var samme (knap så kundevenlige) argumentation, da man insisterede på at idriftsætte det allerede forsinkede signalsystem mellem Roskilde og Køge inden 8-månedersspærringen mellem Ringsted og Næstved i stedet for efter. Dermed kunne man ikke køre Næstved-Køge-Roskilde-Kbh. H

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 22:05 (16 dage siden) @ Scharfenberg

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.


Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Forkert

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

Korrekt. Hellere køre en lidt ringere drift i en periode end at flashe til politikerne, at man igen er forsinket med udrulningen. Det var samme (knap så kundevenlige) argumentation, da man insisterede på at idriftsætte det allerede forsinkede signalsystem mellem Roskilde og Køge inden 8-månedersspærringen mellem Ringsted og Næstved i stedet for efter. Dermed kunne man ikke køre Næstved-Køge-Roskilde-Kbh. H

Forkert

Grunden til at fastholde Roskilde - Køge imens Køge - Næstved blev udskudt var (og er) at der ellers ikke var ingen strækning i øst med ERTMS før "nu".
Hvilket er meget sent når sydbanen skal have ERTMS om et år - ellers er der timedrift syd for Vordingborg indtil der kommer ERTMS. Derudover er det klart at hvis man fandt nogle fejl i Øst, så ville man finde den så sent at det potentielt ikke bare kunne udskyde Sydbane udrulningen men også på Ny Bane, herunder særligt Køge Nord station.

Da denne beslutning blev truffet skulle lokaltog også have kørt mellem Roskilde og Køge fra K19, så det var et kompromis for overhovedet at komme til Køge fra syd.

6 min drift på vej.

af steenth, tirsdag 17. november, 2020, 20:30 (16 dage siden) @ Gæst42

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.


Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Det kan også være at gør det i den rækkefølge ting bliver færdig. Farum- og Ringbanen er blevet holdt tilbage, så det ikke går ud over efterårsperioden med WET 4 og hvor en løsning af glatte skinner er på vej.

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

Hvad er alternativet? Målet er komme af med typer med relæ-anlæg og HKT og over til computer-styret sikringsanlæg, som er mere stabile i det daglige (selvom det problem med de store nedbrud, hvor flere har været håbløst årsager til)

6 min drift på vej.

af Gæst42, tirsdag 17. november, 2020, 21:56 (16 dage siden) @ steenth

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.


Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Det kan også være at gør det i den rækkefølge ting bliver færdig. Farum- og Ringbanen er blevet holdt tilbage, så det ikke går ud over efterårsperioden med WET 4 og hvor en løsning af glatte skinner er på vej.

Ja og nu kan man så ikke holde det mere selvom løsningen stadig ikke er på plads.

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

Hvad er alternativet? Målet er komme af med typer med relæ-anlæg og HKT og over til computer-styret sikringsanlæg, som er mere stabile i det daglige (selvom det problem med de store nedbrud, hvor flere har været håbløst årsager til)

Mener du seriøst at de nuværende anlæg bryder sammen indenfor det næste år?
Altså hvis man seriøst tror på at løsningen er lige rundt om hjørnet, så er det da tudetosset ikke lige at vente til den løsning er på plads.

6 min drift på vej.

af Flemming Jakielski @, Rødovre, tirsdag 17. november, 2020, 20:35 (16 dage siden) @ Gæst42

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

HVIS det går helt galt, kan man da bare genoptrykke dette skilt.
Der er desværre bare ingen S bane stationer at hænge dem op på.

Flemming J
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen