Morgentog fra Fredericia 06:47 (Generelt)

af klausenbusk, lørdag 21. november, 2020, 23:16 (3 dage siden)

Hej

I den nye køreplan afgår det ikke længere et tog fra Fredericia 06:47, hvilket jo er noget af en forringelse for de unge mennesker der bor i Give, Thyregod og Brande og som studerer i Herning. Endnu værre er det for dem der bor i f.eks. Blåhøj eller Uhre, for nuværende har de ikke anden mulighed end at komme for sent hver dag.

Er der nogen der ved hvorfor afgangen er droppet?

Folk er allerede lidt utilfredse: https://www.facebook.com/brandebladet/posts/10158718524344030

- Kristian

Morgentog fra Fredericia 06:47

af YBS, lørdag 21. november, 2020, 23:39 (3 dage siden) @ klausenbusk

Arriva overtager kørslen til Herning, og deres tog udgår fra Vejle og ikke Fredericia som DSB's gør i dag.
Man kan tage lyntoget fra Frdericia 6:43 til Vejle og skifte. For dem, der bor i Give, Thyregod og Brande kører toget som normalt (dog 1 minut tidligere).

Morgentog fra Fredericia 06:47

af larsht, lørdag 21. november, 2020, 23:40 (3 dage siden) @ klausenbusk

Hej

I den nye køreplan afgår det ikke længere et tog fra Fredericia 06:47, hvilket jo er noget af en forringelse for de unge mennesker der bor i Give, Thyregod og Brande og som studerer i Herning. Endnu værre er det for dem der bor i f.eks. Blåhøj eller Uhre, for nuværende har de ikke anden mulighed end at komme for sent hver dag.

Er der nogen der ved hvorfor afgangen er droppet?

Folk er allerede lidt utilfredse: https://www.facebook.com/brandebladet/posts/10158718524344030

- Kristian

https://arriva.dk/-/media/files/koereplaner/2021/skaermversion/k21-skaermversion/52stru...

Tog RA5913 opfylder behovet ganske fint

Afgang Vejle i dag 0703, i den nye køreplan 0704 - og derfra stort set samme minuttal som i dag til Herning - dog med ekstra stop ved Vejle Sygehus

Morgentog fra Fredericia 06:47

af YBS, lørdag 21. november, 2020, 23:43 (3 dage siden) @ larsht

Det tog, der er udgået, er ikke det, der i dag kører fra Fredericia 6:47, men ekstratoget 6:09 som kører fra Vejle 6:24.

Morgentog fra Fredericia 06:47

af larsht, lørdag 21. november, 2020, 23:47 (3 dage siden) @ YBS

Det tog, der er udgået, er ikke det, der i dag kører fra Fredericia 6:47, men ekstratoget 6:09 som kører fra Vejle 6:24.

Det er så svært at gætte på ud fra overskriften i tråden ;)

Morgentog fra Fredericia 06:47

af klausenbusk, lørdag 21. november, 2020, 23:57 (3 dage siden) @ larsht

Jeg beklager :)

Nu har jeg selv dykket lidt ned i kontrakterne, og i den gamle kontrakt med DSB er der 2 myldretidstog[1] (side 68), hvilket ikke findes i den nye kontrakt[2] (side 4).
Hvilket også meget godt passer med det der står i udbuddet[3] (side 3): "Strækningen mellem Herning og Vejle betjenes fast med et tog i timen. Hermed bortfalder enkelte myldretidsafgange."


[1] https://www.trm.dk/media/4898/kontrakt-mellem-trm-og-dsb-2015-2024-underskrevet-pdfa_fi...
[2] https://boligministeriet.dk/media/4200/bilag-2-appendiks-21-trafikeringsomfang-basis.pdf
[3] https://www.regeringen.dk/media/3531/aftaletekst-om-genudbud-af-togtrafikken-i-midt-og-...

Morgentog fra Fredericia 06:47

af andersj @, Aalborg, søndag 22. november, 2020, 03:02 (3 dage siden) @ klausenbusk

Umiddelbart tænker jeg at det er fordi der ikke er tog nok til at køre skoletogene - toget i den anden retning er skoletoget til Vejle med ankomst halv otte. De kører dermed samtidig.

Rent driftsmæssigt ville de ikke være så dyre igen at køre, så det kan næsten ikke være derfor at de er udgået af kontrakten. Man ville bare skulle køre to togsæt på 4:58 fra Herning og dele dem i Vejle til 6:04 toget og skoletoget. Det samme i den anden retning hvor skoletoget så bliver "samlet op" af næste ordinære afgang tilbage til Herning eller Struer.

Ministeriet kunne også få DSB til at køre skoletogene igen, men så skal der køres:
Tog 1
Tomt Fredericia-Herning
Skoletog Herning-Vejle-Fredericia

Tog 2
Skoletog Fredericia-Vejle-Herning
Tomt Herning-Fredericia.

--
Mvh Anders

Morgentog fra Fredericia 06:47

af klausenbusk, søndag 22. november, 2020, 06:10 (2 dage siden) @ andersj

Jeg har forsøgt at grave lidt videre men er ikke blevet meget klogere. Jeg er dog stødt på en rapport[1] fra det daværende Trafik- og Boligstyrelsen, hvor det under "Pakke 2. Den anbefalede udbudspakke" (s. 40) fremgår (s. 41):

Regionaltogene fra Struer afkortes fra Fredericia til Vejle, fordi kørsel med standard diesel lokaltog på denne strækning ville medføre en forsinkelse af hovedstrækningens øvrige tog. Det nuværende ekstra morgentog Fredericia-Herning ophører. Når strækningen fremover betjenes med regionaltog, som standser ved alle stationer,kan stationen Vejle Sygehus betjenes hver time, mod hver 2. time i dag.

Hvad der ligger til grund for det, synes jeg dog ikke rapporten svarer på.

Rent driftsmæssigt ville de ikke være så dyre igen at køre, så det kan næsten ikke være derfor at de er udgået af kontrakten. Man ville bare skulle køre to togsæt på 4:58 fra Herning og dele dem i Vejle til 6:04 toget og skoletoget. Det samme i den anden retning hvor skoletoget så bliver "samlet op" af næste ordinære afgang tilbage til Herning eller Struer.

Af billagene fremgår der flere tilvalg ("Bilag.pdf"), her i blandt:
Tilvalg 5: Supplerende myldretidstog Vejle-Herning ("Forventede øgede omkostninger pr. år; -12,7 mio. kr.")
Tilvalg 6: Enkelte myldretidstog Vejle-Herning ("Forventede øgede omkostninger pr. år; 3,3 mio. kr.")

Om de priser er retsvisnede i dag og hvorfor man ikke har tilvalgt dem, har jeg dog ikke kunne opstøve.


[1] https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/spm/115/index.htm "Rapport.pdf"

Morgentog fra Fredericia 06:47

af klausenbusk, mandag 23. november, 2020, 20:16 (22 timer, 48 minutter siden) @ andersj

Umiddelbart tænker jeg at det er fordi der ikke er tog nok til at køre skoletogene - toget i den anden retning er skoletoget til Vejle med ankomst halv otte. De kører dermed samtidig.

Det kunne meget vel være hele forklaringen. De har overtaget 20 Desiro-togsæt, hvilket jeg antager skal bruges på strækningerne: Odense-Svendborg og Vejle-Struer. Af Trafik- og Byggestyrelsens bilag[1] til rapporten fremgår det, at det kræver to ekstra togsæt, hvis man ønsker de to myldretidstog.

Omkostningerne er opgjort til 3,3 mio. kr., hvilket jeg synes lyder forholdsvist lavt. Kan man virkelig leje to togsæt til den pris inkl. drift, vedligehold osv.? Selv hvis det er muligt, er der så nogen vi kan leje dem af?


[1] "Bilag.pdf", s. 12, https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/spm/115/index.htm

Morgentog fra Fredericia 06:47

af Peter Linaa, mandag 23. november, 2020, 20:27 (22 timer, 36 minutter siden) @ klausenbusk

ARRIVA overtaget "kun" 16 MQ-ere, og Midtjyske Jernbaner overtaget 4 MQ-ere til strækningen Holstebro-Skjern. Det er rigtigt, at de 16 MQ-ere skal køre på hhv. Svendborg-banen og Vejle-Herning-Struer.

M v h
Peter L

Morgentog fra Fredericia 06:47

af Lyntoget, mandag 23. november, 2020, 23:35 (19 timer, 28 minutter siden) @ Peter Linaa

MQ skal helt sikkert kører på på Svendborgbanen , men om resten kun skal kører Vejle - Struer ( Thisted) er nok lidt tvivlsom, måske Arriva lader dem indgå i en fælles pulje for alle tog , Arriva har skrevet at MQ også skal vedligeholdes på værkstedet i Varde og ikke kun i Struer

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Jernbanebøger

Lollandsbanen 1874-1999
Lollandsbanen 1874-1999
Pris 190,- kr.
 Læs mere 
Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen