Nørrebro 2020 (Generelt)
Hermed en serie billeder fra Nørrebro anno 2020.
--
Hermed en serie billeder fra Nørrebro anno 2020.
--
Hvis det var her, Steff og kolleger kørte igennem med Danlinktogene dag og nat, kan jeg godt forstå, at der var en del beboere, som fik ødelagt nattesøvnen.
--
mvh
Lars
Esbjerg
Fine billeder med blidt lys, men alligevel imponerende at det er lykkedes for dig at holde focus på bygningen så der ikke er tog med på nogen af billederne. Trafikken derude er jo trods alt rimelig tæt.
Nold
Fine billeder med blidt lys, men alligevel imponerende at det er lykkedes for dig at holde focus på bygningen så der ikke er tog med på nogen af billederne. Trafikken derude er jo trods alt rimelig tæt.
Ja, tog kan sagtens være i vejen, når man er ude og fotografere...
--
Jeg har længe gået og undret mig over, hvad F´et står for i linie F. Nu har jeg fundet svaret:
--
Hermed en serie billeder fra Nørrebro anno 2020.
Og lidt af "Lygten"..
Du var ikke på den underjordiske del af Nørreport?
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
Hermed en serie billeder fra Nørrebro anno 2020.
Og lidt af "Lygten"..
Du var ikke på den underjordiske del af Nørreport?
Der er lidt langt at gå.......
Hermed en serie billeder fra Nørrebro anno 2020.
Og lidt af "Lygten"..
Du var ikke på den underjordiske del af Nørreport?
Der er lidt langt at gå.......
True.
Hader snavekontrol...
NørreBRO skulle det jo have været..
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
Luk vinduet, der kommer tog.
Ja utroligt tæt på. Hvad kom først? Huset eller højbanen?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Luk vinduet, der kommer tog.
Ja utroligt tæt på. Hvad kom først? Huset eller højbanen?
Her - faktisk husene ;)
Nørrebro Station på Kulturarv: http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/noerrebro-station/images/newest/1/noerr... .
M.v.h.
Niels
Luk vinduet, der kommer tog.
Ja utroligt tæt på. Hvad kom først? Huset eller højbanen?
Her - faktisk husene ;)
Ja, og først langt senere blev godsbanen så også til Danlink. Så var de ikke meget gladere på Østerbro, hvor banen kører lige så tæt på - men dog ikke i førstesalshøjde.
Luk vinduet, der kommer tog.
Ja utroligt tæt på. Hvad kom først? Huset eller højbanen?
Blokken i Bregnerødgade er bygget i 1906.
Kære alle
Jeg mindes ikke at der har været de store protester mod støj fra Højbanen mellem Fuglebakken og Nørrebro før op imod årtusindeskiftet og det fra "de frelste". Der er trods alt ikke nogen af beboere i de sidste mange, mange år, der eventuelt har boet i de berørte huse fra omkring 1930 hvor Højbanen kom til. Før dette var banen ”på jorden” og krydsede Nørrebrogade over for den gamle sporvognsremise.
M.h.t. DANLINK fik lokomotivet noget at leve af umiddelbart før Flintholm, efter man var kommet rundt og ind på Godsforbindelsesbanen. Men efter Fuglebakken blev der lukket af, da togstammen ved inertiens kraft faktisk skubbede toget – og med en lille hastighedsforøgelse hvis man ikke passede på – op gennem Nørrebro station. Og når man kom igennem og var på vej ned til Lersøen af dæmningen, kunne der (motor)bremses og man kunne let og elegant komme ind på selve Lersøens rangerterræn frem til stop. Det uden at motoren kørte andet end i tomgang eller let motorbrems.
Den modsatte vej SKULLE maskinen normalt have en på tor…. da man skulle ud mellem to til tre S-tog på linje F, og OP ad dæmningen. Men igen kunne der lukkes af FØR passage af Nørrebro station og man kunne næste køre fuldstændig lukket af ad S-banen indtil forgreningen til venstre under Vestbanen. Så vidt jeg husker var der en tilladt hastighed på 30 km/t rundt i kurven. Men havde man to grønne, kunne der så igen lukkes op før broen med den østgående Vestbane mod Kh og man måtte nu køre 90 km/t.
Netop a.h.t. støj anvendtes (DANLINK) kun MZ IV og/eller 2 x MX. Men hvor det stod har jeg da lykkeligt glemt! Det der støjede var 1. generations S-togene med deres klodsbremser og de trykluftopererede døre, BANG!
I øvrigt var man dengang (FØR DANLINK) meget autoritetstro og naturlig støj var noget der var!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Dette med at undgå støj på DANLINK var en dyd hos Lkf.!!
--
Steffen Dresler
Kære alle
Jeg mindes ikke at der har været de store protester mod støj fra Højbanen mellem Fuglebakken og Nørrebro før op imod årtusindeskiftet og det fra "de frelste". Der er trods alt ikke nogen af beboere i de sidste mange, mange år, der eventuelt har boet i de berørte huse fra omkring 1930 hvor Højbanen kom til. Før dette var banen ”på jorden” og krydsede Nørrebrogade over for den gamle sporvognsremise.
M.h.t. DANLINK fik lokomotivet noget at leve af umiddelbart før Flintholm, efter man var kommet rundt og ind på Godsforbindelsesbanen. Men efter Fuglebakken blev der lukket af, da togstammen ved inertiens kraft faktisk skubbede toget – og med en lille hastighedsforøgelse hvis man ikke passede på – op gennem Nørrebro station. Og når man kom igennem og var på vej ned til Lersøen af dæmningen, kunne der (motor)bremses og man kunne let og elegant komme ind på selve Lersøens rangerterræn frem til stop. Det uden at motoren kørte andet end i tomgang eller let motorbrems.
Den modsatte vej SKULLE maskinen normalt have en på tor…. da man skulle ud mellem to til tre S-tog på linje F, og OP ad dæmningen. Men igen kunne der lukkes af FØR passage af Nørrebro station og man kunne næste køre fuldstændig lukket af ad S-banen indtil forgreningen til venstre under Vestbanen. Så vidt jeg husker var der en tilladt hastighed på 30 km/t rundt i kurven. Men havde man to grønne, kunne der så igen lukkes op før broen med den østgående Vestbane mod Kh og man måtte nu køre 90 km/t.
Netop a.h.t. støj anvendtes (DANLINK) kun MZ IV og/eller 2 x MX. Men hvor det stod har jeg da lykkeligt glemt! Det der støjede var 1. generations S-togene med deres klodsbremser og de trykluftopererede døre, BANG!
Jeg synes jeg kan huske noget om MX i tre-spand?
I øvrigt var man dengang (FØR DANLINK) meget autoritetstro og naturlig støj var noget der var!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Dette med at undgå støj på DANLINK var en dyd hos Lkf.!!
--
Eskild
Steff:
"– og med en lille hastighedsforøgelse hvis man ikke passede på – op gennem Nørrebro station. Og når man kom igennem og var på vej ned til Lersøen af dæmningen, kunne der (motor)bremses og man kunne let og elegant komme ind på selve Lersøens rangerterræn frem til stop. Det uden at motoren kørte andet end i tomgang eller let motorbrems."
PS:
Nogle år tidligere nemlig 1981 med MZ-godstog til Helsingør:
Kære alle
Jeg mindes ikke at der har været de store protester mod støj fra Højbanen mellem Fuglebakken og Nørrebro før op imod årtusindeskiftet og det fra "de frelste". Der er trods alt ikke nogen af beboere i de sidste mange, mange år, der eventuelt har boet i de berørte huse fra omkring 1930 hvor Højbanen kom til. Før dette var banen ”på jorden” og krydsede Nørrebrogade over for den gamle sporvognsremise.
M.h.t. DANLINK fik lokomotivet noget at leve af umiddelbart før Flintholm, efter man var kommet rundt og ind på Godsforbindelsesbanen. Men efter Fuglebakken blev der lukket af, da togstammen ved inertiens kraft faktisk skubbede toget – og med en lille hastighedsforøgelse hvis man ikke passede på – op gennem Nørrebro station. Og når man kom igennem og var på vej ned til Lersøen af dæmningen, kunne der (motor)bremses og man kunne let og elegant komme ind på selve Lersøens rangerterræn frem til stop. Det uden at motoren kørte andet end i tomgang eller let motorbrems.
Den modsatte vej SKULLE maskinen normalt have en på tor…. da man skulle ud mellem to til tre S-tog på linje F, og OP ad dæmningen. Men igen kunne der lukkes af FØR passage af Nørrebro station og man kunne næste køre fuldstændig lukket af ad S-banen indtil forgreningen til venstre under Vestbanen. Så vidt jeg husker var der en tilladt hastighed på 30 km/t rundt i kurven. Men havde man to grønne, kunne der så igen lukkes op før broen med den østgående Vestbane mod Kh og man måtte nu køre 90 km/t.
Netop a.h.t. støj anvendtes (DANLINK) kun MZ IV og/eller 2 x MX. Men hvor det stod har jeg da lykkeligt glemt! Det der støjede var 1. generations S-togene med deres klodsbremser og de trykluftopererede døre, BANG!
Jeg synes jeg kan huske noget om MX i tre-spand?
http://www.oledinesen.dk/danmark-dsb/nggallery/danmark-dsb/1987-1994-litra-mx/image/199...
I filmen "Farlig Ungdom" fra 1953 vises sekvenser filmet fra vinduer i gårdsiden til lejligheder Bregnerødgade. Gaden ligger lige op til banen ved Nørrebro Station.
Man fornemmer nærheden og larmen, når togene passerer blot nogle få meter fra facaden. Bare et lille "memory" indslag.
Og så lige et kig på Nørrebro metrostation nede på perronniveauet.