Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen K22 og udkast til K23 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/11 2020, 20:46 (1250 dage siden)

Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.

Fra K22 vil der være følgende køreplan med kvarterdrift til Helsingør, halvestimedrift til Nivå og to myldretidstog i timen.
Her er antallet af afgange hver time på de forskellige linier:
2xHelsingør-Roskilde
2xHelsingør-Roskilde-Ringsted-Næstved
1xNivå-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xNivå-Malmö
2xØsterport-Malmö
2xØsterport-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xIC 8xx Helsingør-Esbjerg i myldretiden
1xICL 2xx Helsingør-Odense i myldretiden (IC4 på kysten?)

Helsingør, Espergærde, Humlebæk, Kokkedal, Rungsted Kyst og Hellerup får dermed officielt fjerntog. Nogle af Esbjerg-togene kører allerede i dag til og fra Helsingør, men som regionaltog på selve Kystbanen.

Det fremgår ikke i hvilket omfang togene til Malmö fortsætter videre til andre destinationer i Sverige.

Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.

IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.


Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
2xNivå-Køge-Næstved (erstatter begge Nivå-tog)
4xØsterport-Malmö + 2 ekstra i myldretiden.

Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.
Hamburg-tog og Lyn+ skifter til at køre over Roskilde.

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf

--
Mvh Anders

Kystbanen K22 og udkast til K23

af Banemanden, 23/11 2020, 20:54 (1250 dage siden) @ andersj

Der kommer ikke IC4 på kysten - du kan bedre forvente, at det bliver IR4 tog. Også når turen ikke er længere end til Odense :)

Desuden skal sverigestogene til og fra Østerport køre i forlængelse af det svenske Malmø - Helsingborg løb, som de overtog fra Pågatåg for nogle år siden.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af Gæst42, 23/11 2020, 20:57 (1250 dage siden) @ andersj

Fra K22
1xICL 2xx Helsingør-Odense i myldretiden (IC4 på kysten?)

Nej primært ER - til nød DD

Helsingør, Espergærde, Humlebæk, Kokkedal, Rungsted Kyst og Hellerup får dermed officielt fjerntog. Nogle af Esbjerg-togene kører allerede i dag til og fra Helsingør, men som regionaltog på selve Kystbanen.

De skal dog nok køres som RR på Kystbanen.


Det fremgår ikke i hvilket omfang togene til Malmö fortsætter videre til andre destinationer i Sverige.

Køreplanen i det svenske/over broen er som udgangspunkt uden ændringer.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af KKLD, 23/11 2020, 21:23 (1250 dage siden) @ andersj

Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.

Fra K22 vil der være følgende køreplan med kvarterdrift til Helsingør, halvestimedrift til Nivå og to myldretidstog i timen.
Her er antallet af afgange hver time på de forskellige linier:
2xHelsingør-Roskilde
2xHelsingør-Roskilde-Ringsted-Næstved
1xNivå-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xNivå-Malmö
2xØsterport-Malmö
2xØsterport-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xIC 8xx Helsingør-Esbjerg i myldretiden
1xICL 2xx Helsingør-Odense i myldretiden (IC4 på kysten?)

Helsingør, Espergærde, Humlebæk, Kokkedal, Rungsted Kyst og Hellerup får dermed officielt fjerntog. Nogle af Esbjerg-togene kører allerede i dag til og fra Helsingør, men som regionaltog på selve Kystbanen.

Det fremgår ikke i hvilket omfang togene til Malmö fortsætter videre til andre destinationer i Sverige.

Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.

IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.


Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
2xNivå-Køge-Næstved (erstatter begge Nivå-tog)
4xØsterport-Malmö + 2 ekstra i myldretiden.

Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.
Hamburg-tog og Lyn+ skifter til at køre over Roskilde.

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf

Tak for dit link. Jeg gravede lidt videre og fandt følgende:

"Reduceret frekvens:

  • Frekvensen reduceres fra 20-minutters drift til halvtimesdrift på Kystbanen efter kl. 21.
  • Frekvensen reduceres på Vedbæk St., Skodsborg St. og Klampenborg St. fra 20-minutters drift til halvtimesdrift i hele driftsdøgnet.
  • Frekvensen reduceres på Rungsted Kyst St. fra 10-minutters drift til kvarters-drift i myldretiden og fra 20-minutters drift til halvtimesdrift i dagtimerne.
  • Driften reduceres på Nivå St. fra 10-minutters drift til kvarters-drift i dagtimerne.


Forøget frekvens:

  • Frekvensen forøges på Helsingør St., Snekkersten St., Espergærde St. og Humlebæk St. fra 20-minutters drift til kvartersdrift i dagtimerne.
  • Frekvensen forøges på Snekkersten St. i myldretid 20-minutters drift til kvartersdrift i dagtimerne."

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/HtmlPublication-6145.html

Jeg synes at det er for ringe med 30 mindrift efter kl. 21. Kystbanen har samme antal passagerer som S-tog men får alligevel langt dårligere betjening. 30 mindrift findes kun på S-banen om natten i weekenden. Kystbanen har sikkert også samme dårlige betjening om natten i weekenden som i dag med 60 mindrift, altså halvdelen af S-banen.

Især Vedbæk og Skodsborg får det skidt hvor de har 1/3 af antallet af afgange som lignende stationer på S-togsnettet har i dagstimerne.

Køreplanen er dårligere, men de nye tog er bedre. Hvis jeg kunne vælge ville jeg beholde nuværende løsning.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af Jesper KD, 24/11 2020, 23:56 (1248 dage siden) @ andersj
redigeret af Jesper KD, 25/11 2020, 00:10

Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.

Fra K22 vil der være følgende køreplan:.
Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.

IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.


Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf

Spændende at der atter kommer direkte tog mellem Amager og Roskilde. DSB kørte fra 27.9.98 til 9.1.2005 tog Roskilde-Trekroner-Hedehusene-Høje Taastrup-Glostrup-Ørestad (fra 2.7.2000)-Tårnby-Lufthavnen. I 2005 blev togforbindelsen indstillet pga. for få kunder og brug for kapacitet til Øresundsbanen. Glostrup st. blev herefter kun betjent af ét morgentog mod København.

Som det fremgår af forumdebatten her og denne artikel kommer der dog atter passagertog på genvejen uden om KH fra 27.3.2021, når Snälltåget åbner nattoget Stockholm C-Södertälje Syd-Norrköping C-Linköping C-Nässjö C-Alvesta-Hässleholm C-Eslöv-Lund C-Malmö C-Høje Taastrup-Hamburg Hbf-Berlin Hbf. Og ifølge køreplanen her ser det ud til, at Snälltåget allerede fra 5.2/6.2.2021 vil køre tog direkte mellem Malmö og Høje Taastrup (og videre til Bischofshofen i Østrig).

Kystbanen K22 og udkast til K23

af 1993matias ⌂, KH, 25/11 2020, 12:39 (1248 dage siden) @ andersj

Ja, de skulle have lavet strækningen om til S-tog efter broen åbnede i år 2000. Om ikke andet, så med S-togslignende materiel og driftsmønster. Ikke det der fjerntogsfis, der skal bruge fire gange så lang tid på at holde ved stationerne. Og ikke en køreplan, der er ringere for alle på kysten end nogen station på hele S-togsnettet. Så havde man også sparet 20 års lønninger for togførere :-D

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kystbanen K22 og udkast til K23

af Fysikeren, 25/11 2020, 12:54 (1248 dage siden) @ 1993matias

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.

Udenfor emnet: S-tog

af Scharfenberg, 26/11 2020, 11:22 (1247 dage siden) @ Fysikeren

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.

Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.

Udenfor emnet: S-tog

af P.Jensen, 26/11 2020, 12:51 (1247 dage siden) @ Scharfenberg

Omkring kystbanen kan jeg kun være enig i hvad du skriver omkring togtype - regionaltog med S-togs acceleration, men

Når man her til morgen hører et indslag om manglede direkte tog til lufthavnen fra 2023 hopper kæden af.

Argumenter som:
Der kommer 50 mill.rejsende til lufthavnen hvert år (underforstået at en meget stor del af disse skal med kystbanen...)
Mange Unesco seværdigheder op langs kysten (underforstået at man skulle køre til og fra lufthavnen direkte fra disse ..)

Man bliver træt.
Der bor lige så mange sydvest, vest og nordvest for København - de skal alle skifte på København H eller Nørreport.

P.Jensen

Avatar

Man kan godt skifte..

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 26/11 2020, 15:22 (1247 dage siden) @ P.Jensen


Når man her til morgen hører et indslag om manglede direkte tog til lufthavnen fra 2023 hopper kæden af.

Argumenter som:
Der kommer 50 mill.rejsende til lufthavnen hvert år (underforstået at en meget stor del af disse skal med kystbanen...)
Mange Unesco seværdigheder op langs kysten (underforstået at man skulle køre til og fra lufthavnen direkte fra disse ..)

Man bliver træt.
Der bor lige så mange sydvest, vest og nordvest for København - de skal alle skifte på København H eller Nørreport.

P.Jensen

Siden "Kaj og Bøje" stoppede med at køre mellem ROskilde og CPH, har jeg måtte skifte, for at komme til Ørestad. Enten på København H, eller som nu på Nørreport.
Jeg vil bare sige, det kan sagtens lade sig gøre.
Mon ikke der ligger nogle passager data, som DSB kan regne på, og som der arbejdes ud fra. Havde størstedelen af passagererne til CPH kommet fra "guld"Kystbanen, så var der nok en bedre vilje til at køre tog den vej.
Som jeg kan se af de bilga der ligger, så kører der direkte tog fra Nivå til CPH, sååå....

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Man kan godt skifte..

af P.Jensen, 26/11 2020, 15:38 (1247 dage siden) @ metrohenrik

Jo, det kunne være interessant at kunne se DSBs beslutningsgrundlag.

Der er nok færre der kører til lufthavnen oppe fra Kystbanen end man tror.

Et skift i 2023 fra Kystbanen til Malmötog kan jo - i modsætning for andre skift vestfra - ske ret nemt, idet det kan gøres uden at skifte perron på Nørreport.

P.Jensen

Man kan godt skifte..

af andersj, Aalborg, 26/11 2020, 16:25 (1247 dage siden) @ P.Jensen

Jo, det kunne være interessant at kunne se DSBs beslutningsgrundlag.

Der er nok færre der kører til lufthavnen oppe fra Kystbanen end man tror.

Et skift i 2023 fra Kystbanen til Malmötog kan jo - i modsætning for andre skift vestfra - ske ret nemt, idet det kan gøres uden at skifte perron på Nørreport.

P.Jensen

Nu var det jo ikke en DSB beslutning, men en politisk beslutning om at forbedre regulariteten på Kystbanen.

Desuden kan de nye forbindelse skabe nye direkte pendlerrelationer fra eksempelvis Roskilde til Hellerup.

At turister og flyrejsende får minimalt ringere vilkår er ikke særligt vigtigt i forhold til pendlerne som er den vigtigste kundegruppe. Københavns Lufthavn er stadig væsentligt bedre bundet sammen med det centrale København og den øvrige offentlige transport end utallige andre europæiske storbyers lufthavne.

--
Mvh Anders

Man kan godt skifte..

af KKLD, 27/11 2020, 12:14 (1246 dage siden) @ andersj

Jo, det kunne være interessant at kunne se DSBs beslutningsgrundlag.

Der er nok færre der kører til lufthavnen oppe fra Kystbanen end man tror.

Et skift i 2023 fra Kystbanen til Malmötog kan jo - i modsætning for andre skift vestfra - ske ret nemt, idet det kan gøres uden at skifte perron på Nørreport.

P.Jensen


Nu var det jo ikke en DSB beslutning, men en politisk beslutning om at forbedre regulariteten på Kystbanen.

Desuden kan de nye forbindelse skabe nye direkte pendlerrelationer fra eksempelvis Roskilde til Hellerup.

At turister og flyrejsende får minimalt ringere vilkår er ikke særligt vigtigt i forhold til pendlerne som er den vigtigste kundegruppe. Københavns Lufthavn er stadig væsentligt bedre bundet sammen med det centrale København og den øvrige offentlige transport end utallige andre europæiske storbyers lufthavne.

Der er allerede i dag direkte tog mellem Helsingør og Roskilde. Dog har en del af dem en lang holdetid på København H, og de kører kun i myldretiden.

Avatar

Udenfor emnet: S-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/11 2020, 13:25 (1247 dage siden) @ Scharfenberg

Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne.

Da man i 1968 forlængede S-togsnettet til Hillerød, kaldte man det ikke S-tog i starten, og havde en 1. kl. vogn i den ene ende af toget.
Denne 1. kl. vogn var ikke så luxuriøs som du lægger op til, men det var stofsæder og ædeltræsfiner hvor de almindelige vogne havde blå "voksdug" på sæderne.
Ideen var netop at den længere strækning fordrede en bedre komfort, men efter nogle år blev det droppet. Bortset fra min gamle historielærer fra gymnasiet i Hillerød (han kørte endda kun fra Birkerød mener jeg), så var der ikke nok der valgte at betale lidt ekstra for de bløde sæder.
Måske den erfaring, selv om præmissen er lidt anderledes, stadig sidder i rygmarven på DSB.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udenfor emnet: S-tog

af esni, Frederikssund, 26/11 2020, 14:04 (1247 dage siden) @ Michael Deichmann

Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne.

Da man i 1968 forlængede S-togsnettet til Hillerød, kaldte man det ikke S-tog i starten, og havde en 1. kl. vogn i den ene ende af toget.
Denne 1. kl. vogn var ikke så luxuriøs som du lægger op til, men det var stofsæder og ædeltræsfiner hvor de almindelige vogne havde blå "voksdug" på sæderne.
Ideen var netop at den længere strækning fordrede en bedre komfort, men efter nogle år blev det droppet. Bortset fra min gamle historielærer fra gymnasiet i Hillerød (han kørte endda kun fra Birkerød mener jeg), så var der ikke nok der valgte at betale lidt ekstra for de bløde sæder.
Måske den erfaring, selv om præmissen er lidt anderledes, stadig sidder i rygmarven på DSB.

Hvordan havde benyttelsen af 1 klasse været på nordbanen før 1968?

--
Eskild

Udenfor emnet: S-tog

af Svend, 26/11 2020, 16:56 (1247 dage siden) @ Scharfenberg

Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.

.
Forklar lige en person som ikke bor langs Øresundskysten, hvorfor eventuelt S-togsmateriel indsat dér skulle have en større kvalitet/højere og bedre komfort end S-tog der kører til Køge, Frederikssund, Hillerød......? Er det fordi man regner med at de, der bor i det område er villige til at betale et større beløb for deres rejser, eller skal de bare sidde bedre .....?

--
Svend

Udenfor emnet: S-tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 26/11 2020, 17:22 (1247 dage siden) @ Svend

Måske bor der nogen chefer der.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Udenfor emnet: S-tog

af anho, 27/11 2020, 00:21 (1246 dage siden) @ Svend

Der har været en del tale om at gøre Kystbanen til et lukket system af regionaltog. Dvs. at perronhøjde, signaler og strømforsyning er som på regionalbanen, men frekvens og accelerationsevne skulle være som på S-banen.

Det er i min optik et absurd forslag fordi man opgiver al sammenkobling med andre dele af banenettet.

Under alle omstændigheder så synes jeg nu godt at man kunne differentiere S-togene, så togene på stoplinjerne blev af den slags som vi kender i dag med metro-lignende indretning, mens togene på hurtiglinjerne til de fjernere forstæder kunne have højere sæderyg og evt. borde/klapborde. Men måske først når/hvis Ekspresstunnelen bliver til noget.

Udenfor emnet: S-tog

af P.Jensen, 27/11 2020, 08:23 (1246 dage siden) @ Svend

Ingen logik i det, men man kæmper vel for det man har - og imod forringelser.

Der har dog været diskuteret tidligere i dette forum at man kunne have tog med acceleraton som S-tog - dog med topfart 140 eller 160 km/time, således at disse kunne køre videre som stoptog til Holbæk, Ringsted eller Køge/Næstved.

P.Jensen

Udenfor emnet: S-tog

af mikedk2100, 27/11 2020, 10:12 (1246 dage siden) @ Svend

Forklar lige en person som ikke bor langs Øresundskysten, hvorfor eventuelt S-togsmateriel indsat dér skulle have en større kvalitet/højere og bedre komfort end S-tog der kører til Køge, Frederikssund, Hillerød......? Er det fordi man regner med at de, der bor i det område er villige til at betale et større beløb for deres rejser, eller skal de bare sidde bedre .....?

Det er vel fordi de har bedre komfort og materiel som det er nu. Det vil derfor være en forringelse, hvis de fik S-tog materiel som på de andre baner.

Forringelser får kunderne til at finde alternativer (= bilen)

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog, på Frederikssundbanen siden 1989 og på Køgebanen har man aldrig kendt til andet end S-tog. Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Udenfor emnet: S-tog

af andersj, Aalborg, 27/11 2020, 11:30 (1246 dage siden) @ mikedk2100

Forklar lige en person som ikke bor langs Øresundskysten, hvorfor eventuelt S-togsmateriel indsat dér skulle have en større kvalitet/højere og bedre komfort end S-tog der kører til Køge, Frederikssund, Hillerød......? Er det fordi man regner med at de, der bor i det område er villige til at betale et større beløb for deres rejser, eller skal de bare sidde bedre .....?


Det er vel fordi de har bedre komfort og materiel som det er nu. Det vil derfor være en forringelse, hvis de fik S-tog materiel som på de andre baner.

Forringelser får kunderne til at finde alternativer (= bilen)

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog, på Frederikssundbanen siden 1989 og på Køgebanen har man aldrig kendt til andet end S-tog. Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Det forudsætter at kunderne prioritere komfort over hyppighed og regularitet. I Vendsyssel fik Nordjyske Jernbaner 20% flere rejsende ved at skifte IC3 ud med Desiro og Lint og flere afgange, så komfort er ikke altafgørende.

--
Mvh Anders

Udenfor emnet: S-tog

af mikedk2100, 27/11 2020, 12:03 (1246 dage siden) @ andersj

Det forudsætter at kunderne prioritere komfort over hyppighed og regularitet. I Vendsyssel fik Nordjyske Jernbaner 20% flere rejsende ved at skifte IC3 ud med Desiro og Lint og flere afgange, så komfort er ikke altafgørende.

Det er klart. Nu kender jeg ikke til den forøgede hyppighed i Vendsyssel, så jeg ved ikke, om det kan sammenlignes overhovedet. Er der toilet, borde etc i de Lint og Desiro, der kører der. Det er der jo ikke i S-toget.

Jeg kan jo kun tale for mig selv, at jeg foretrækker Kystbanemateriel med nuværende hyppighed end ringere S-tog materiel med flere afgange.

Udenfor emnet: S-tog

af KKLD, 27/11 2020, 12:10 (1246 dage siden) @ mikedk2100

Det forudsætter at kunderne prioritere komfort over hyppighed og regularitet. I Vendsyssel fik Nordjyske Jernbaner 20% flere rejsende ved at skifte IC3 ud med Desiro og Lint og flere afgange, så komfort er ikke altafgørende.


Det er klart. Nu kender jeg ikke til den forøgede hyppighed i Vendsyssel, så jeg ved ikke, om det kan sammenlignes overhovedet. Er der toilet, borde etc i de Lint og Desiro, der kører der. Det er der jo ikke i S-toget.

Jeg kan jo kun tale for mig selv, at jeg foretrækker Kystbanemateriel med nuværende hyppighed end ringere S-tog materiel med flere afgange.

Hvad med begge dele?

Det er snart tid til nye S-tog som jeg går ud fra vil have flere afgange (førerløse) og bedre komfort end de nuværende.

Udenfor emnet: S-tog

af mikedk2100, 27/11 2020, 12:17 (1246 dage siden) @ KKLD

Hvad med begge dele?

Det er snart tid til nye S-tog som jeg går ud fra vil have flere afgange (førerløse) og bedre komfort end de nuværende.

Hvorfor skulle de have bedre komfort? Alt er selvfølgelig subjektivt, men vi gik ned i komfort med 4G S-togene i min optik. Så jeg ser det ikke som en selvfølge, at 5G skulle give bedre komfort.

Udenfor emnet: S-tog

af Gæst42, 27/11 2020, 12:47 (1246 dage siden) @ mikedk2100

Hvad med begge dele?

Det er snart tid til nye S-tog som jeg går ud fra vil have flere afgange (førerløse) og bedre komfort end de nuværende.


Hvorfor skulle de have bedre komfort?

Bedre komfort koster helt grundlæggende plads og dermed et reduceret antal sæder. I sidste ende betyder det flere stående passagerer i de tog der allerede køres med 2xSA i dag. (Mod naturligvis en bedre komfort for alle rejsende udenfor myldretiden, samt dem der når at få en siddeplads i myldretiden).

Det er også her et af problemerne ved at konvertere Kystbanen til s-bane ligger, nemlig at perronerne på s-banen er kortere end på Kystbanen. Så hvor man i dag kan kører myldretidstog med 3xER/ET så vil s-tog til Helsingør kun kunne køres med svarende til 2xER/ET og dermed reduceret plads.

En Eksprestunnel vil naturligvis kunne hjælpe med at løse det problem ved at give en meget højere frekvens (men også færre hurtige tog)

Avatar

Udenfor emnet: S-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/11 2020, 20:21 (1246 dage siden) @ mikedk2100

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog,.....
Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Som nævnt tidligere prøvede man på Nordbanen med 1 kl. på S-tog (det hed det så ikke), men det droppede man fordi der ikke var nok der brugte det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udenfor emnet: S-tog

af mikedk2100, 27/11 2020, 22:09 (1245 dage siden) @ Michael Deichmann

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog,.....
Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Som nævnt tidligere prøvede man på Nordbanen med 1 kl. på S-tog (det hed det så ikke), men det droppede man fordi der ikke var nok der brugte det.

Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, men jeg tænker det er ret begrænset, hvor mange pendlere fra dengang med 1.klasse på Hillerødbanen, som her 50 år efter stadig pendler.

Avatar

Udenfor emnet: S-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2020, 15:27 (1245 dage siden) @ mikedk2100

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog,.....
Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Som nævnt tidligere prøvede man på Nordbanen med 1 kl. på S-tog (det hed det så ikke), men det droppede man fordi der ikke var nok der brugte det.


Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, men jeg tænker det er ret begrænset, hvor mange pendlere fra dengang med 1.klasse på Hillerødbanen, som her 50 år efter stadig pendler.

????

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udenfor emnet: S-tog

af Frank Poulsen, 28/11 2020, 07:23 (1245 dage siden) @ Michael Deichmann

På Hillerødbanen har man siden 1968 kørt med S-tog,.....
Med andre ord, så kender pendlerne på de andre baner ikke til anden komfort end deres S-tog - det gør pendlerne på Kystbanen.

Som nævnt tidligere prøvede man på Nordbanen med 1 kl. på S-tog (det hed det så ikke), men det droppede man fordi der ikke var nok der brugte det.

Der var vel også en forhøjet pris for at benytte 1. kl. på de S-tog så? Der er jo i dag samme pris om du tager med Ic-tog fra Køge Nord til Hovedbanen, eller S-tog... Så årsagen dengang var måske prisen, så kunne man sige at s-tog skulle være billigere grundet ringere komfort og man oftere står op i myldretiden. Men det er jo heller ikke tilfældet (og jeg mener heller ikke der bør differentieres der, det vil bare gøre billetsystemerne endnu mere komplicerede end de allerede er)

Udenfor emnet: S-tog

af KKLD, 27/11 2020, 12:12 (1246 dage siden) @ Scharfenberg

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.


Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.

Der kommer også førerløse S-tog til Frederikssund inden ikke for lang tid. Og når Ringbanen som den første får førerløs drift vil der være flere tog tilovers så her kunne Linje H forlænges fra Ballerup til Frederikssund således man kommer op på 9 tog i timen. Og formentlig 12 tog i timen med førerløs drift.

Udenfor emnet: S-tog

af mikedk2100, 27/11 2020, 12:20 (1246 dage siden) @ KKLD

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.


Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.


Der kommer også førerløse S-tog til Frederikssund inden ikke for lang tid. Og når Ringbanen som den første får førerløs drift vil der være flere tog tilovers så her kunne Linje H forlænges fra Ballerup til Frederikssund således man kommer op på 9 tog i timen. Og formentlig 12 tog i timen med førerløs drift.

Men vi kommer i bund og grund fra, at Fysikeren har fravalgt Frederikssund fordi S-tog materiellet er for ringe. Så hjælper hverken førerløse S-tog eller hyppigere afgange. I hvert fald ikke for ham (eller mig).

Udenfor emnet: S-tog

af KKLD, 28/11 2020, 09:13 (1245 dage siden) @ mikedk2100

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.


Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.


Der kommer også førerløse S-tog til Frederikssund inden ikke for lang tid. Og når Ringbanen som den første får førerløs drift vil der være flere tog tilovers så her kunne Linje H forlænges fra Ballerup til Frederikssund således man kommer op på 9 tog i timen. Og formentlig 12 tog i timen med førerløs drift.


Men vi kommer i bund og grund fra, at Fysikeren har fravalgt Frederikssund fordi S-tog materiellet er for ringe. Så hjælper hverken førerløse S-tog eller hyppigere afgange. I hvert fald ikke for ham (eller mig).

Jeg kan ikke forestille mig at de nye S-tog ikke har bedre komfort end dem vi har nu :-)

Udenfor emnet: S-tog

af Rørvig Station, 28/11 2020, 11:15 (1245 dage siden) @ KKLD

Jeg kan ikke forestille mig at de nye S-tog ikke har bedre komfort end dem vi har nu :-)

Det er ellers nemt at forestille sig. Se på seneste indkøb af metrotog. Udviklingen går mod mindre komfort, færre siddepladser og højere priser.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af KKLD, 27/11 2020, 12:17 (1246 dage siden) @ 1993matias

Ja, de skulle have lavet strækningen om til S-tog efter broen åbnede i år 2000. Om ikke andet, så med S-togslignende materiel og driftsmønster. Ikke det der fjerntogsfis, der skal bruge fire gange så lang tid på at holde ved stationerne. Og ikke en køreplan, der er ringere for alle på kysten end nogen station på hele S-togsnettet. Så havde man også sparet 20 års lønninger for togførere :-D

Helt enig. De må sætte i gang med førerløse S-tog og få dem op fra Klampenborg til Helsingør.

Som jeg har set i en rapport med S-tog til Helsingør så bliver der foreslået at hurtigtogene overhaler mellem Klampenborg og Hellerup og at der ved Hellerup bliver lavet vendespor til 6 regionaltog i timen så man herfra kan tage et tog til fx Sverige - og det er også en billig løsning at give vendekapacitet til København H, Østerport og Helgoland.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2020, 09:53 (1245 dage siden) @ KKLD

Hvad er det lige der gør vi så gerne ser førerløs s-tog?
Sikkerhed?
Økonomi?

Tænker bare hvis førerløs s-tog, skal bag hegn som Metroen.
Tak for kaffe det bliver ikke billigt, og mange yderligere år med omlægning og af lysninger.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Kystbanen K22 og udkast til K23

af KKLD, 28/11 2020, 09:59 (1245 dage siden) @ hummel_62

Hvad er det lige der gør vi så gerne ser førerløs s-tog?
Sikkerhed?
Økonomi?

Tænker bare hvis førerløs s-tog, skal bag hegn som Metroen.
Tak for kaffe det bliver ikke billigt, og mange yderligere år med omlægning og af lysninger.

Det kan være at du har ret.

Var der ikke noget med at DSB ville komme med deres rapport om førerløse S-tog i december?

Kystbanen K22 og udkast til K23

af Frank Poulsen, 28/11 2020, 10:05 (1245 dage siden) @ hummel_62

Hvad er det lige der gør vi så gerne ser førerløs s-tog?
Sikkerhed?
Økonomi?

Tænker bare hvis førerløs s-tog, skal bag hegn som Metroen.
Tak for kaffe det bliver ikke billigt, og mange yderligere år med omlægning og af lysninger.

Jeg tror det er en kombination. Økonomi i driften, men også flexibilitet i driften. Det er pludselig lige meget hvilket togsæt der vender hvor, man skal ikke afvente en fører ved uorden osv. Det bliver ligesom mere en "modelbane" man kører bare. På den vis kan jeg sagtens se store fordele!

Men ja, jeg ser også store ulemper, med massiv sikkerhed det kræver osv.

Kystbanen K22 og udkast til K23

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2020, 10:16 (1245 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja det at vende hvor som helst, der er krydsning spor. Kan jeg se giver rigtig god mening

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak