Skærbæk station 2020 (Generelt)
I anledning af 100 året for genforening med Sønderjylland er her nogle friske billeder fra Skærbæk station. Stationen er opført i preussisk stil:
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af Vestjyden, 28/11 2020, 19:44 (1245 dage siden)
I anledning af 100 året for genforening med Sønderjylland er her nogle friske billeder fra Skærbæk station. Stationen er opført i preussisk stil:
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af QN903Qnr0779, 28/11 2020, 20:00 (1245 dage siden) @ Vestjyden
Sidesporet i Skærbæk som ses her til højre er interessant - det er anlagt under 1. verdenskrig (af tyskerne forstås) med en længde og en perronhøjde så man i en operation kunne aflæsse en fuld bataljon med al udrustning.
af Vestjyden, 28/11 2020, 20:07 (1245 dage siden) @ QN903Qnr0779
Sidesporet i Skærbæk som ses her til højre er interessant - det er anlagt under 1. verdenskrig (af tyskerne forstås) med en længde og en perronhøjde så man i en operation kunne aflæsse en fuld bataljon med al udrustning.
Tak for information. Tænkte også over hvad sidesporet var til.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af SEB, 29/11 2020, 08:34 (1244 dage siden) @ Vestjyden
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
En lidt bombastisk stationsbygning - Men utrolig MEGET smukkere, end nutidens "moderne" åbne venteskure, der er blevet standard for en "station"...
(Altid dejligt med billeder af flotte banegårde og stationer.)
Mvh Erling
af Vestjyden, 29/11 2020, 08:55 (1244 dage siden) @ SEB
En lidt bombastisk stationsbygning - Men utrolig MEGET smukkere, end nutidens "moderne" åbne venteskure, der er blevet standard for en "station"...
(Altid dejligt med billeder af flotte banegårde og stationer.)Mvh Erling
Stationen står desværre tom og aflåst. Så man er henvist til glasskuret som på så mange andre stationer. I øvrigt går der busser fra stationen ud til Rømø som ligger få kilometer herfra.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af Svend, 29/11 2020, 15:30 (1244 dage siden) @ SEB
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
.
Din fantasi løber løbsk .......
--
Svend
af Schienenwolf, Læsø, 30/11 2020, 06:44 (1244 dage siden) @ SEB
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af UTJ, 30/11 2020, 13:50 (1243 dage siden) @ Schienenwolf
1634
--
ئۇلغىك
af esni, Frederikssund, 30/11 2020, 18:06 (1243 dage siden) @ UTJ
1634
2. Groter Mandrenke
--
Eskild
af SEB, 30/11 2020, 16:39 (1243 dage siden) @ Schienenwolf
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
Det var da godt nok noget af en mærkelig bemærkning at komme med!!!
Oprindeligt stod der, at det var til militær formål. Evakuering ved stormflod er da ikke militær formål! Men giver til gengæld en rigtig god begrundelse for, hvorfor man har bibeholdt sporet - Det kunne du jo bare have skrevet pænt og ordentligt. Der er ABSOLUT INGEN grund til at nedgøre andre!!!
af larsht, 30/11 2020, 17:27 (1243 dage siden) @ SEB
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
Det var da godt nok noget af en mærkelig bemærkning at komme med!!!Oprindeligt stod der, at det var til militær formål. Evakuering ved stormflod er da ikke militær formål! Men giver til gengæld en rigtig god begrundelse for, hvorfor man har bibeholdt sporet - Det kunne du jo bare have skrevet pænt og ordentligt. Der er ABSOLUT INGEN grund til at nedgøre andre!!!
Brugen af ordet "utroligt" var måske lige skarpt nok til at begynde med.......
af SEB, 30/11 2020, 18:06 (1243 dage siden) @ larsht
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
Det var da godt nok noget af en mærkelig bemærkning at komme med!!!Oprindeligt stod der, at det var til militær formål. Evakuering ved stormflod er da ikke militær formål! Men giver til gengæld en rigtig god begrundelse for, hvorfor man har bibeholdt sporet - Det kunne du jo bare have skrevet pænt og ordentligt. Der er ABSOLUT INGEN grund til at nedgøre andre!!!
Brugen af ordet "utroligt" var måske lige skarpt nok til at begynde med.......
Hvordan kunne ordet "utroligt" være lige skarpt nok? I min ordbog betyder det bla: At man er overrasket - Og overrasket kan man så være både positivt og negativt - Jeg var positivt overrasket over, at sporet havde fået lov til at blive bevaret. De fleste spor der oprindeligt er anlagt specielt til brug for militæret er jo i dag stort set fjernet (sikkert af gode grunde, da de ikke bliver brugt). Men at sige at ordet "utroligt" skulle være lige lovlig "skarpt"...?
af larsht, 30/11 2020, 19:59 (1243 dage siden) @ SEB
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
Det var da godt nok noget af en mærkelig bemærkning at komme med!!!Oprindeligt stod der, at det var til militær formål. Evakuering ved stormflod er da ikke militær formål! Men giver til gengæld en rigtig god begrundelse for, hvorfor man har bibeholdt sporet - Det kunne du jo bare have skrevet pænt og ordentligt. Der er ABSOLUT INGEN grund til at nedgøre andre!!!
Brugen af ordet "utroligt" var måske lige skarpt nok til at begynde med.......
Hvordan kunne ordet "utroligt" være lige skarpt nok? I min ordbog betyder det bla: At man er overrasket - Og overrasket kan man så være både positivt og negativt - Jeg var positivt overrasket over, at sporet havde fået lov til at blive bevaret. De fleste spor der oprindeligt er anlagt specielt til brug for militæret er jo i dag stort set fjernet (sikkert af gode grunde, da de ikke bliver brugt). Men at sige at ordet "utroligt" skulle være lige lovlig "skarpt"...?
Som du kan se var jeg ikke den eneste der tænkte sådan.
Man kunne måske have skrevet......overraskende, nu du selv nævner ordet ;)
af SEB, 1/12 2020, 17:09 (1242 dage siden) @ larsht
Utroligt man så stadig har sidesporet. For det synes ellers at være normen, at Banedanmark fjerner ALLE spor der kan bruges af militæret!
Sporet er bibeholdt til brug ved eventuel evakuering ved stormflod. Evakuering af mennesker. At det er "utroligt" inde i dit hovede, er ret irrelevant for dem.
Det var da godt nok noget af en mærkelig bemærkning at komme med!!!Oprindeligt stod der, at det var til militær formål. Evakuering ved stormflod er da ikke militær formål! Men giver til gengæld en rigtig god begrundelse for, hvorfor man har bibeholdt sporet - Det kunne du jo bare have skrevet pænt og ordentligt. Der er ABSOLUT INGEN grund til at nedgøre andre!!!
Brugen af ordet "utroligt" var måske lige skarpt nok til at begynde med.......
Hvordan kunne ordet "utroligt" være lige skarpt nok? I min ordbog betyder det bla: At man er overrasket - Og overrasket kan man så være både positivt og negativt - Jeg var positivt overrasket over, at sporet havde fået lov til at blive bevaret. De fleste spor der oprindeligt er anlagt specielt til brug for militæret er jo i dag stort set fjernet (sikkert af gode grunde, da de ikke bliver brugt). Men at sige at ordet "utroligt" skulle være lige lovlig "skarpt"...?
Som du kan se var jeg ikke den eneste der tænkte sådan.
Man kunne måske have skrevet......overraskende, nu du selv nævner ordet ;)
Man kan også sige, at jeg er overrasket over at nogen er så "fintfølende". Og i den sammenhæng er ordet "overraskende" nok mere "skarp" end ordet "utroligt"? Men sådan er der jo så meget overraskende i det danske sprog...
af UTJ, 29/11 2020, 13:19 (1244 dage siden) @ Vestjyden
Det er noget vrøvl uargumenteret at klistre betegnelsen "prøjsisk stil" på bygværket. Bygningen kan ligeså godt være en videreudvikling af fx Bindesbølls stationsbygninger til Flensborg-Tønning banen.
Tegningerne til Flensborg-Tønningbanen findes iøvrigt på Kunstbiblioteket.
Tegningerne til Marskbanens danske del (Tondern og nordpå) findes på jernbanekilder.dk eller er på vej dertil.
Stationerne marskbanen (herunder Scherrebek/Skærbæk) er bygget af Marskbaneselskabet og er udover godkendelse i Berlin i Ministeriet for Offentlige Arbejder, godkendt af Marskbaneselskabets direktør Christian Lund, som var direktør i selskabet fra 1863-1890 (hovedkontor i Glückstadt), dvs frem til selskabet blev opkøbt af den Prøjsiske Stat.
--
ئۇلغىك
af Vestjyden, 29/11 2020, 15:01 (1244 dage siden) @ UTJ
Det er noget vrøvl uargumenteret at klistre betegnelsen "prøjsisk stil" på bygværket. Bygningen kan ligeså godt være en videreudvikling af fx Bindesbølls stationsbygninger til Flensborg-Tønning banen.
Tegningerne til Flensborg-Tønningbanen findes iøvrigt på Kunstbiblioteket.
Tegningerne til Marskbanens danske del (Tondern og nordpå) findes på jernbanekilder.dk eller er på vej dertil.Stationerne marskbanen (herunder Scherrebek/Skærbæk) er bygget af Marskbaneselskabet og er udover godkendelse i Berlin i Ministeriet for Offentlige Arbejder, godkendt af Marskbaneselskabets direktør Christian Lund, som var direktør i selskabet fra 1863-1890 (hovedkontor i Glückstadt), dvs frem til selskabet blev opkøbt af den Prøjsiske Stat.
Tak for lidt historie. Det fremgår dog af denne kilde:
https://historiskatlas.dk/Sk%C3%A6rb%C3%A6k_Baneg%C3%A5rd_%283988%29
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af UTJ, 29/11 2020, 15:13 (1244 dage siden) @ Vestjyden
Der er en tendens til at smøre "prøjsisk stil" ud over alt som ikke er "bedre byggeskik" som ret beset er et langt senere fænomen. Min pointe er at man nok skal definere mere nøjagtigt hvad man mener med "p.s.".
--
ئۇلغىك
af Vestjyden, 29/11 2020, 17:45 (1244 dage siden) @ UTJ
Der er en tendens til at smøre "prøjsisk stil" ud over alt som ikke er "bedre byggeskik" som ret beset er et langt senere fænomen. Min pointe er at man nok skal definere mere nøjagtigt hvad man mener med "p.s.".
Fandt lige det her, hvor den helt præcise beskrivelse/ stil er tilstede:
https://slks.dk/omraader/kulturarv/bevaringsvaerdige-bygninger-og-miljoeer/bevaringsvae...
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af ivar, 30/11 2020, 00:29 (1244 dage siden) @ UTJ
Din tone er så pisserriterende. Den station er så typisk grænselandsk og byggestilen rækker så langt ned i Slesvig og Holsten, at den entydigt har tyske rødder - det har ikke en skid med Bindesbøll at gøre.
Og lad være med at belære mig - jeg bor selv i et "tyskerhus" med huse i tysk og dansk byggestil omkring mig.
af Vestjyden, 30/11 2020, 15:53 (1243 dage siden) @ Vestjyden
Her er lige et frimærke med Skærbæk station 1920. Læg mærke til gavlen med træudsmykning og spir.
https://www.stamps.dk/da-DK/lot/108654/danmark-skaerbaek-jernbanestation-med-personale-...
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af UTJ, 30/11 2020, 16:52 (1243 dage siden) @ Vestjyden
redigeret af UTJ, 30/11 2020, 17:03
Nydeligt kort. I 1920 var bygningen udvidet to gange - de tegninger jeg har kopier af viser udvidelser i 1889 og 1893. Noget tyder på at Skærbæk/Scherrebek oprindelig var identisk med Visby/Wiesby. Bredebro, som blev nedrevet for nogle år siden var derimod tæt på oprindelig i sin udformning ved nedrivningen og formentlig lidt anderledes, da man formentlig allerede ved hovedstrækningens anlæg havde planlagt sidestrækningen til Løgumkloster.
--
ئۇلغىك
af Vestjyden, 30/11 2020, 17:15 (1243 dage siden) @ UTJ
Nydeligt kort. I 1920 var bygningen udvidet to gange - de tegninger jeg har kopier af viser udvidelser i 1889 og 1893. Noget tyder på at Skærbæk/Scherrebek oprindelig var identisk med Visby/Wiesby. Bredebro, som blev nedrevet for nogle år siden var derimod tæt på oprindelig i sin udformning ved nedrivningen og formentlig lidt anderledes, da man formentlig allerede ved hovedstrækningens anlæg havde planlagt sidestrækningen til Løgumkloster.
Her er et ældre billede af bredebro
station ukendt år:
https://arkiv.dk/vis/5494194
Mvh vestjyden
--
AR 2052