Avatar

KB Hallen 2020 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, fredag 04. december, 2020, 20:26 (89 dage siden)

Hermed en serie billeder fra KB Hallen anno 2020.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

KB Hallen 2020

af RasmusR, lørdag 05. december, 2020, 09:36 (88 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.

Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?

/R

KB Hallen 2020

af thomastog, lørdag 05. december, 2020, 12:50 (88 dage siden) @ RasmusR

Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.

Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?

Der har været spor fra Godthåbsvej/Grøndal til Vanløse.

KB Hallen 2020

af RasmusR, lørdag 05. december, 2020, 19:39 (88 dage siden) @ thomastog

Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.

Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?


Der har været spor fra Godthåbsvej/Grøndal til Vanløse.

Ja, det kan jo forklare hvorfor der er plads under C.F. Richsvej, men ikke pladsen under Peter Bangsvej...

/R

KB Hallen 2020

af Steff @, lørdag 05. december, 2020, 20:39 (88 dage siden) @ RasmusR

Prøv dette link:

https://map.krak.dk/?c=55.690806,12.499695&z=15&l=historic&q=%22k.b.hallen%...

Det skulle give forklaringen på de forskellige og nu tidligere baneforløb.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

KB Hallen 2020

af Ottoemil, lørdag 05. december, 2020, 20:43 (88 dage siden) @ RasmusR

God aften i forummet!
Som i så mange andre sammenhænge er der god hjælp at hente i litteraturen.
I den meget anbefalelsesværdige bog Byens Baner af John Poulsen (banebøger 1997) står på side 132:
'I den oprindelige plan for den ydre godsbane var projekteret en rangerstation beliggende ved Finsensvej og Peter Bangsvej. Da denne station blandt andet skulle aflaste den meget trafikerede Frederiksberg station [.......]. Hverken rangerstationen eller forbindelsesbanen kom til udførelse, idet faldende godsmængder kombineret med anlægget af Vigerslev godsstation overflødiggjorde dem [.......]. Viadukten for Finsensvej blev af hensyn til de omtalte planer bygget med plads til 3 spor, og syd for viadukten breder kolonihaver sig på begge sider af godsbanen på de arealer, der var tiltænkt rangerstationen.'
v.h.
Ottoemil

KB Hallen 2020

af Peter Andersen, lørdag 05. december, 2020, 20:48 (88 dage siden) @ RasmusR

Der var oprindelig planlagt en forbindelse mellem ringbanen sydfra mod Ballerup. Der blev også anlagt en bro over Grøndals Parkvej, som blev revet ned igen for en del år siden. Udfletningen skulle have ligget syd for Peter Bangsvej.
På kortet kan ses baneforløbet som en sti(?)

[image]

KB Hallen 2020

af larsht, lørdag 05. december, 2020, 22:11 (88 dage siden) @ Peter Andersen

Der var oprindelig planlagt en forbindelse mellem ringbanen sydfra mod Ballerup. Der blev også anlagt en bro over Grøndals Parkvej, som blev revet ned igen for en del år siden. Udfletningen skulle have ligget syd for Peter Bangsvej.
På kortet kan ses baneforløbet som en sti(?)

[image]

Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?

KB Hallen 2020

af Niels Munch @, lørdag 05. december, 2020, 23:20 (88 dage siden) @ larsht

Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?


Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .

M.v.h.
Niels

KB Hallen 2020

af larsht, søndag 06. december, 2020, 00:57 (88 dage siden) @ Niels Munch

Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?

Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .

M.v.h.
Niels

Tak for henvisningen - så blev jeg klogere i dag :)

Avatar

Nedreven bro Grøndals Parkvej

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 06. december, 2020, 10:35 (87 dage siden) @ Niels Munch

Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?

Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .

M.v.h.
Niels


I den tråd, Niels linker til, findes nederst i tråden et af mine døde links, som hermed "ajourføres":


[image]
Jernbane-Bladet 9. årgang nr. 11 november 1952 side 250. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

KB Hallen 2020

af RasmusR, søndag 06. december, 2020, 09:17 (87 dage siden) @ RasmusR

Jeg takker for alle forklaringerne, og konkluderer samtidig at ringbanen aldrig har været tænkt som 4-sporet hele vejen, hvorimod de viadukter der giver plads for flere spor, er bygget af hensyn til udfletninger med forskellige formål; herunder bl.a. planlagt rangerbanegård mellem Peter Bangsvej og Finsensvej, samt afgreninger til/fra Vanløse. Men...

[image]

Dette billede et taget fra kortet som linkes til i Steffs indlæg, og her ses traceet fra den aldrig færdiggjorte afgrening fra syd mod vest - broen over Grøndals Parkvej er tilsyneladende ikke bygget på dette tidspunkt, men hvad er den kileformede flade i den sydlige ende for noget? Det ligner nærmest at sporene skal komme ud af en tunnel, men det kan vel ikke have sin rigtighed?

God søndag!

/Rasmus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen