KB Hallen 2020 (Generelt)
Hermed en serie billeder fra KB Hallen anno 2020.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 4/12 2020, 20:26 (1239 dage siden)
Hermed en serie billeder fra KB Hallen anno 2020.
--
af RasmusR, 5/12 2020, 09:36 (1238 dage siden) @ Tommy Nilsson
Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.
Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?
/R
af thomastog, 5/12 2020, 12:50 (1238 dage siden) @ RasmusR
Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.
Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?
Der har været spor fra Godthåbsvej/Grøndal til Vanløse.
af RasmusR, 5/12 2020, 19:39 (1238 dage siden) @ thomastog
Der er god plads under viadukten. Det mener jeg også ses fra Flintholm station. Det må være der hvor C.F. Richsvej krydser banen.
Har ringbanen været tænkt som 4-sporet bane på et tidspunkt?
Der har været spor fra Godthåbsvej/Grøndal til Vanløse.
Ja, det kan jo forklare hvorfor der er plads under C.F. Richsvej, men ikke pladsen under Peter Bangsvej...
/R
af Steff, 5/12 2020, 20:39 (1238 dage siden) @ RasmusR
Prøv dette link:
https://map.krak.dk/?c=55.690806,12.499695&z=15&l=historic&q=%22k.b.hallen%...
Det skulle give forklaringen på de forskellige og nu tidligere baneforløb.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Ottoemil, 5/12 2020, 20:43 (1238 dage siden) @ RasmusR
God aften i forummet!
Som i så mange andre sammenhænge er der god hjælp at hente i litteraturen.
I den meget anbefalelsesværdige bog Byens Baner af John Poulsen (banebøger 1997) står på side 132:
'I den oprindelige plan for den ydre godsbane var projekteret en rangerstation beliggende ved Finsensvej og Peter Bangsvej. Da denne station blandt andet skulle aflaste den meget trafikerede Frederiksberg station [.......]. Hverken rangerstationen eller forbindelsesbanen kom til udførelse, idet faldende godsmængder kombineret med anlægget af Vigerslev godsstation overflødiggjorde dem [.......]. Viadukten for Finsensvej blev af hensyn til de omtalte planer bygget med plads til 3 spor, og syd for viadukten breder kolonihaver sig på begge sider af godsbanen på de arealer, der var tiltænkt rangerstationen.'
v.h.
Ottoemil
af Peter Andersen, 5/12 2020, 20:48 (1238 dage siden) @ RasmusR
Der var oprindelig planlagt en forbindelse mellem ringbanen sydfra mod Ballerup. Der blev også anlagt en bro over Grøndals Parkvej, som blev revet ned igen for en del år siden. Udfletningen skulle have ligget syd for Peter Bangsvej.
På kortet kan ses baneforløbet som en sti(?)
af larsht, 5/12 2020, 22:11 (1238 dage siden) @ Peter Andersen
Der var oprindelig planlagt en forbindelse mellem ringbanen sydfra mod Ballerup. Der blev også anlagt en bro over Grøndals Parkvej, som blev revet ned igen for en del år siden. Udfletningen skulle have ligget syd for Peter Bangsvej.
På kortet kan ses baneforløbet som en sti(?)
Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?
af Niels Munch, 5/12 2020, 23:20 (1238 dage siden) @ larsht
Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?
Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .
M.v.h.
Niels
af larsht, 6/12 2020, 00:57 (1238 dage siden) @ Niels Munch
Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?
Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .
M.v.h.
Niels
Tak for henvisningen - så blev jeg klogere i dag :)
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2020, 10:35 (1237 dage siden) @ Niels Munch
Var det ikke kun dæmninger og brofæster der blev anlagt?
Broen blev skam bygget og revet ned igen. Vi havde fat i "sagen" her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23759 .
M.v.h.
Niels
I den tråd, Niels linker til, findes nederst i tråden et af mine døde links, som hermed "ajourføres":
Jernbane-Bladet 9. årgang nr. 11 november 1952 side 250. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af RasmusR, 6/12 2020, 09:17 (1237 dage siden) @ RasmusR
Jeg takker for alle forklaringerne, og konkluderer samtidig at ringbanen aldrig har været tænkt som 4-sporet hele vejen, hvorimod de viadukter der giver plads for flere spor, er bygget af hensyn til udfletninger med forskellige formål; herunder bl.a. planlagt rangerbanegård mellem Peter Bangsvej og Finsensvej, samt afgreninger til/fra Vanløse. Men...
Dette billede et taget fra kortet som linkes til i Steffs indlæg, og her ses traceet fra den aldrig færdiggjorte afgrening fra syd mod vest - broen over Grøndals Parkvej er tilsyneladende ikke bygget på dette tidspunkt, men hvad er den kileformede flade i den sydlige ende for noget? Det ligner nærmest at sporene skal komme ud af en tunnel, men det kan vel ikke have sin rigtighed?
God søndag!
/Rasmus