Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nye bøger om driftmateriel?

af gamle ole, 11/5 2011, 08:35 (4735 dage siden)

Hej

Har nogen her på forummet en aktuel status på efterfølgerne til Bruun Petersens bøger om person-og godsvogne mm?

nye bøger om driftmateriel?

af UTJ, 11/5 2011, 08:43 (4735 dage siden) @ gamle ole

Hej

Har nogen her på forummet en aktuel status på efterfølgerne til Bruun Petersens bøger om person-og godsvogne mm?


Fra pålidelig kilde (den fås faktisk ikke mere pålidelig), så skrives der på en personvognsbog med udgivelse i 2012. Der er mange grunde til at den lader vente på sig, men en kombination af travlhed med andre gøremål og billedindsamling, som har taget tid, ja så må du vente. Enegentlig efterfølger af godsvognsbogen er ikke planlagt, men jeg leger da med tanken om en bog i stil med de tyske godsvognsbøger, omhandlende de mest almindelige typer (for dem er der ikke vanvittig mange af, når man ser ordentligt efter).
;-)

nye bøger om driftmateriel?

af gamle ole, 11/5 2011, 11:57 (4735 dage siden) @ UTJ

Det lyder godt!
Så det må være dig der "har arvet aben"
Den/de er ventet med længsel!:-D :-D :-D

nye bøger om driftmateriel?

af Jan-Eddie Mathiasen, 11/5 2011, 17:10 (4735 dage siden) @ gamle ole

HERLIGT.
Mit eksemplar af "Personvognsmateriellet" kan snart ikke hænge sammen længere, så jeg glæder mig rigtig meget til din nye bog. Nej det er selvfølgelig ikke alene derfor, men man kan da håbe at din bog vil bidrage med yderligere oplysninger og fotos - du ved, mer vil ha' mer, bare sådan en 7- 800 sider ;). God arbejdslyst! Har du brug for en til at læse sproglig korrektur melder jeg mig gerne.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

nye bøger om driftmateriel?

af UTJ, 12/5 2011, 06:24 (4734 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

HERLIGT.
Mit eksemplar af "Personvognsmateriellet" kan snart ikke hænge sammen længere, så jeg glæder mig rigtig meget til din nye bog. Nej det er selvfølgelig ikke alene derfor, men man kan da håbe at din bog vil bidrage med yderligere oplysninger og fotos - du ved, mer vil ha' mer, bare sådan en 7- 800 sider ;). God arbejdslyst! Har du brug for en til at læse sproglig korrektur melder jeg mig gerne.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie


Tak for de pæne ord. Den nye personvognsbog vil ikke blot være et genoptryk af den gamle. Både Jens og jeg har meget mere stof og mange andre pointer end der er i den gamle. Det betyder dog også at vi ofte hænger os i en eller anden interessant detalje, fremfor blot at hælde ord ned i tastaturet.

For eksempel:
Hvorfor fik AHJ kupépersonvogne med tagrytter?
Landsdelstrafik, dobbeltspor, nye færger, P-maskiner og nye personvogne omkring 1908.
Hvordan bestilte de nye privatbaner personvogne og hvordan blev leverandørerne udvalgt.
Genforeningen og nyt materiel til Sønderjylland.

Andet kan være tekniske temaer, herunder hvordan en personvogn er bygget eller fælles tekniske komponenter.

Nok for nu - jeg håber faktisk at sommeren producerer en brødtekst, for det er forlængst op over.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak