Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ny status for iC4? (og IC3)

af gamle ole, 12/5 2011, 06:00 (4734 dage siden)

Gad vide om/hvor længe IC3 kan holde til en evt. driftforlængelse, hvis IC4 ryger ud på "sidesporet". Indenfor de senere år har man jo oplevet en del nedbrug (plus at de unægtelig er noget nedlidte indvendig):-)

ny status for iC4? (og IC3)

af Svend Jensen, 12/5 2011, 06:11 (4734 dage siden) @ gamle ole

Men motorerne er da forholdsvis friske? Det er da ikke andet end en 2-3 år siden de blev udskiftede hele bundtet? Jeg synes faktisk de holder sig godt.

Avatar

ny status for iC4? (og IC3)

af Gert, Aalborg, 12/5 2011, 06:15 (4734 dage siden) @ Svend Jensen

Det er primært et spørgsmål om hvor meget man vil ofre på vedligeholdelse - ikke mindst forebyggende vedligeholdelse.

gert

ny status for iC4? (og IC3)

af Svend Jensen, 12/5 2011, 06:17 (4734 dage siden) @ Gert

Det er sjovt for det er ikke bare tog Italienerne ikke kan bygge det er vist stort set alt. Jeg har hørt om alt fra cementblandere, elektromotorer til legetøj, hvor danske virksomheder bevist fravælger Italienerne selvom det er meget billigere, fordi lortet er i en elendig kvalitet. Problemet synes at være den Italienske mentalitet, med fare for at jeg nu bliver for generel.

ny status for iC4? (og IC3)

af gamle ole, 12/5 2011, 07:10 (4734 dage siden) @ Svend Jensen

sjovt du siger det. da vi sku ha ny bil for mange år siden var der nærmest årevis ventetid på folkevogne, hvorefter konen, under min protest, kastede sig over Fiat Punto, som vi nu har fået den 3. af!
Egentlig synes jeg tv-reklamen fra SEAT udtrykker dit synspunkt meget godt.
taliensk udenpå/design og tysk indeni/mekanisk/teknisk.
Design det kan de bare, men mekanik/teknik???
(ja unskyld bil-analogien, men jeg har jo ikke rigtig erfaring med egen jernbane);-)

ny status for iC4? (og IC3)

af thyge @, rønnede, 12/5 2011, 09:11 (4734 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole!
Kan ikke lade være at svare dig!
SEAT er Spansk!! ; men har i 8o erne haft samarbejde med FIAT!
Bilerene er ganske rigtigt på VW basis! VW har købt firmaet!
og dem der kommer til Danmark
er normalt samlet i Belgien eller Portugal!
Fiat Punto er en ganske udmærket bil ( især for os, der lever af at sælge
reservedele!!) sidste model er iøvrigt bygget på GM platform ( Opel Corsa )
Men til emnet IVECO Lastbilmotorer i et tog er dømt til at være en fiasko!
de holder ikke til meget! og de først leverede IC4 har allerede fået nye, idet de
oprindelige,:-D ikke kan leve op til nutidens forureningskrav!!!
Men hvad med Storebælts broen, den er sku da også svejset sammen af
et Italiensk firma! og den holder stadig!!!!

ny status for iC4? (og IC3)

af gamle ole, 12/5 2011, 09:49 (4734 dage siden) @ thyge

man må jo nok erkende at der er lidt fordomme i det:-)
8og jeg er ikke meget for at indrømme det, men vores Puntoer har faktisk fungeret overraskende godt. (Øv:-P )))

ny status for iC4? (og IC3)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 12/5 2011, 11:14 (4734 dage siden) @ gamle ole

Nu har jeg en del år bijobbet i autoredningsbranchen, og må indrømme at antallet af sydeuropæiske bilmærker på ladet, er større end andre europæriske mærker :-P

Har også gennem tiden haft mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige lastbilmærker og i længden/holdbarhed kan Iveco, hverken mekanisk eller teknisk, følge med i forhold til andre nordeuropæiske lastbilmærker :-| Produktion/salg kan, for den almindelige bruger, til tider bære præg af kvantitet frem for kvalitet.

Men som også nævnt, så skal man altså ikke klandre Italienerne for kun at lave skrammel..
Har et 2 hjulet rødt eksemplar stående hjemme i garagen, der er bevis på at udover design, så kan italienerne sagtens konkurrere med andre på nogle tekniske/mekaniske områder :-D

--
[image][image][image]

ny status for iC4? (og IC3)

af PD Hansen, 12/5 2011, 06:22 (4734 dage siden) @ Gert

Spørgsmål fra en uvidende:

Kunne man købe/bygge nye IC3-tog ud fra den gamle "opskrift"?

Hvorfor evt. ikke - eller hvorfor er det evt. en dårlig idé?

Som passager har jeg været ret godt tilfreds med IC3 - og jeg kan ikke se de store fordele i IC4 for mig som passager (og slet ikke hvis jeg fandt på at betale ekstra for 1. klasse som jo er helt til grin i IC4)

ny status for iC4? (og IC3)

af gamle ole, 12/5 2011, 07:14 (4734 dage siden) @ PD Hansen

det er endnu ikke lykkes mig at køre med IC4, men dem jeg kender som har prøvet det, er ikke imponeret. Nærmest ringere end IC3 og allerede håbløs forældet teknologi i forhold til introduktionen af IC3.;-)

ny status for iC4? (og IC3)

af Svend Jensen, 12/5 2011, 11:46 (4734 dage siden) @ gamle ole

Jeg synes nu IC4 er udmærket at køre i, jeg er glad for benpladsen især. Men de larmer rigtig meget synes jeg, der er for meget støj i kabinen.

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 12/5 2011, 08:02 (4734 dage siden) @ gamle ole

Bliver intrassant hvad det så betyder nu..

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af gamle ole, 12/5 2011, 08:07 (4734 dage siden) @ kristian jakobsen

Måske damplokomotiver igen?, he, he.
Spøg til side. Det er jo fuldkommen grotesk. Man skulle ntro at det var et Marx-brother eller Monte Phyton projekt.:-D

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af Jimmy, 12/5 2011, 10:23 (4734 dage siden) @ gamle ole

Man skulle jo nok have bygget en 4-vogns udgave af IC3erne, med lavgulvssektion m.m. Fordelene ville jo også være at man kunne sammenkoble dem med de eksisterende IC3 og ER-tog. Selvføgelig skal IC3 og ER-togene nok opgraderes angående computerne.

Sæder og indeklima i IC4-togene, er nu heller ikke noget at skrive hjem om. Rystelser og larm fra klimaanlægget. Sæderne er nu heller ikke specielt gode. men sådan er det åbenbart med nye tog i dag, man spare på sædekomforten.

Som lokomotivfører ved DSB, kan jeg ikke rigtig nikke genkendende til den påstand om mange nedbrud på IC3-materiel. Men der var også en der for et stykke tid siden påstod at MR-togene havde mange nedbrud i det nordjyske.

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af Hedegaard, 12/5 2011, 10:27 (4734 dage siden) @ gamle ole

Jeg tror ikke på meget.
Nu sætter man en fin "undersøgelse" i gang, som så kan vare nogle måneder, i håb om, at man kan tysse problemet lidt ned, og så håber man i mellemtiden på at man finder et mirakel.

Det er nogenlunde sådan hele IC4-sagen har kørt. Hvor mange gange har DSB ikke sagt "NU kan det være nok!" og så har man lige kunne skubbe problemet lidt længere frem, så man ikke skulle tænke over det.

Jeg vil stadig gerne se hvor meget det havde kostet med den lavgulvsvogn til IC3 i forhold til IC4

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af Egon Schmidt, 12/5 2011, 10:33 (4734 dage siden) @ Hedegaard

Men det er lige det hvornå lærer DSB det man se det gang på gang med DSB nu har det kørt længe med IC4 og hvad det næste DSB first

Dsb vil ud af ic4 kontraken.

af Poul., 12/5 2011, 11:24 (4734 dage siden) @ Egon Schmidt

Det jo nok ikke kun DSB der har hele skylden, der er nok også nogle politiker der er indblandet.

Det med DSB First, man skulle bare holde sig fra alt det udlitisering, det har kun kostet penge hver gang.

DSB vil ud af ic4 kontraken.

af Sydbanen, Sydsjælland, 12/5 2011, 11:39 (4734 dage siden) @ Poul.

Nu melder den kære transportminister sig ind i kampen og bakker DSB op i at droppe kontrakten med Ansaldo Breda.
Hvis de så besluttede sig for at købe noget der virker, lokomotiver og vogne eller nye togsæt var det endnu bedere.

--
Mvh Mikkel

DSB vil ud af ic4 kontraken.

af Michael P., 12/5 2011, 11:41 (4734 dage siden) @ Sydbanen

Næppe lokomotiver og vogne,

Avatar

DSB vil ud af IC/4 kontrakten

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/5 2011, 12:49 (4734 dage siden) @ kristian jakobsen

Der kan læses lidt om dagens møde på ing.dk.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak