Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Tine Petersen, 12/5 2011, 08:45 (4734 dage siden)

Jeg er ved at undersøge forholdene og livet ved Orehoved Station i starten af 1900-tallet (før 1925), jeg håber, at nogen i dette forum, kan hjælpe mig.
Jeg er interesseret i beskrivelser, billeder/tegninger, historier og lign.

På forhånd tak
Mvh Tine Petersen
tinenit@forum.dk

Hjælp til Orehoved Station - historie

af gamle ole, 12/5 2011, 09:55 (4734 dage siden) @ Tine Petersen

Jeg bor ved Stubbekøbing, og biblioteket/lokalarkivet havde en fotoudstilling tidligere, men muligvis kun om SSNB, men du kan da prøve at kontakte.
Minfar var iøvrigt med til åbningen af Storstrømsbroen og så her de første svenske E-maskiner, men det var jo lidt senere end det du efterspørger

Hjælp til Orehoved Station - historie

af John Hansen ⌂, Od, 12/5 2011, 10:31 (4734 dage siden) @ Tine Petersen

I Signalposten 83/2 er en udførlig artikel af Jens Bruun Petersen; dette blad kan lånes på biblioteket.

Prøv i øvrigt en søgning i Dansk Jernbane-Klubs artikelfortegnelse.


Mvh. John

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Anders Madsen, 12/5 2011, 17:24 (4734 dage siden) @ John Hansen

Jeg kan anbefale den tidligere stationsforstanders erindringer. Stationsforstander S. G. G. Hansen (Orehoved 1. december 1899-30. april 1922) har trykt sine erindringer i “Dansk Jernbaneblad”, ugefagblad for den danske jernbaneetat, som kan hjemlånes på biblioteket. De handler netop om forholdene og livet på stationen. Han tog imod de kongelige på deres gennemrejse og fortæller om, hvad der skete, da et lokomotiv (K 530) kørte i Storstrømmen 26. oktober 1908. Ingen kom noget til, men lokoføreren erhvervede sig ved denne lejlighed tilnavnet ”Dykkeren”.
Jeg kan desværre ikke huske, hvilke numre det drejer sig om, men spørg på biblioteket.

Derudover findes relevante billeder og læsestof i følgende bøger/skrifter: “Lollandsbanen 1874 – 1. juli – 1974”, ”Det er på skinner” fra Museet Falsters Minder og ”Jernbane-Bladet”, tidsskrift for Stats- og Privatbanepersonalet nr. 8/1972. Det kan hjemlånes på biblioteket.

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Tine Petersen, 1/6 2011, 12:23 (4714 dage siden) @ Anders Madsen

Tusind tak for hjælpen det sætter jeg pris på.
Mvh Tine

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Tine Petersen, 1/6 2011, 14:05 (4714 dage siden) @ John Hansen

Tak for hjælpen. Det sæter jeg pris på. Mvh Tine

Avatar

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/5 2011, 17:56 (4734 dage siden) @ Tine Petersen

Jeg sender et par postkort.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Jens Bruun-Petersen, 12/5 2011, 19:36 (4734 dage siden) @ Tommy Nilsson

Prøv også museet "Fa

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Jens Bruun-Petersen, 12/5 2011, 19:42 (4734 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Prøv også museet "Falsters minder" i Nykøbing F. Dér er der flere foto fra Orehoved i samlingen. Se også i bogen "Internationale tog via Gedser" (bane bøger 2003), hvor forholdene i Orehoved er omtalt flere steder.

Der er muligvis også et lokalhistorisk arkiv i Orehoved. På nettet kan der findes en oversigt over lokalhistoriskke arkiver. Dér kan der være mange gode ting! Se http://www.danskearkiver.dk/vejviser/index.htm

Venlige hilsener

Jens

Hjælp til Orehoved Station - historie

af Tine Petersen, 1/6 2011, 12:28 (4714 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvor er det nogle fine gamle fotos. Billeder er altid god inspiration. Mvh Tine


Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak