Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Silkeborg: Station i kælderetagen (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2021, 16:10 (1152 dage siden)

Jp.dk:

“Borgerforeningen ”Skøn på Silkeborg” opfordrer byrådet til at tage magten over byudviklingen og foreslår underjordiske perroner i et idéoplæg til udviklingen af stationsområdet”.

Video:

https://youtu.be/A9BecRGw09A

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Silkeborg: Station i kælderetagen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/2 2021, 16:58 (1152 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hold da op. Det er store tanker.
Må blive tæske dyrt. Men fedt nogen tænker stort og nyt.

Hvor mange gange har vi ikke hørt om overdækning af banegraven øst og vest for København hovedbanegård, Vesterbrogade, og Århus. Nok også flere steder.

Hvis det det bliver, så håber de gør plads til 2 spor, i tunnelen.
Just in case. Dyrt just in case.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Silkeborg: Station i kælderetagen

af Frank Poulsen, 28/2 2021, 17:30 (1152 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er med visioner må man sige!

Men alle de boliger der kan bygges ovenpå, de vil jo nok generere en del indtægter... Men om de kan finansiere det hele?

Mit lille "aber dabei"... Som passager ville jeg altid foretrække en station i det fri, en tunnelstation risikerer nemt at blive snusket osv. Derudover som turist i byen bliver toget gemt væk, og man opdager måske ikke lige det er der... Hvis man vil tage det indtil Århus eksempelvis.

Silkeborg: Station i kælderetagen

af andersj, Aalborg, 28/2 2021, 18:49 (1152 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er med visioner må man sige!

Men alle de boliger der kan bygges ovenpå, de vil jo nok generere en del indtægter... Men om de kan finansiere det hele?

Det er ikke mange kvadratmeter bolig over jernbanen i deres forslag. Det meste af det ville man sagtens kunne bygge mellem jernbanen og Drewsensvej.

Men spørgsmålet er hvad man ønsker at få ud af en overdækning. Det fremgår ikke rigtig af videoen. Er det en bedre sammenhæng mellem bydelene på begge sider af jernbanen? Er det for at få en niveaufri overkørsel af Frederiksberggade?

Men tanken om at banen og stationen i forslaget både skal nedgraves OG overdækkes betyder nok at forslaget er økonomisk dødt ved fødsel. Ved de øvrige forslag i Aarhus og København samt Broen i Esbjerg er der "blot" tale om en overdækning.

--
Mvh Anders

Silkeborg: Station i kælderetagen

af re20000, 28/2 2021, 20:26 (1152 dage siden) @ andersj

Jeg mener at de lokale er meget utilfredse med overskæringen ved Frederiksberggade/ Chr.8.s vej, da vejtrafikken i forvejen er meget kraftig her og forsinkes meget af togtrafikken. Kan der være en årsag her?

Nold

Silkeborg: Station i kælderetagen

af Frank Poulsen, 28/2 2021, 20:35 (1152 dage siden) @ andersj

Det er med visioner må man sige!

Men alle de boliger der kan bygges ovenpå, de vil jo nok generere en del indtægter... Men om de kan finansiere det hele?


Det er ikke mange kvadratmeter bolig over jernbanen i deres forslag. Det meste af det ville man sagtens kunne bygge mellem jernbanen og Drewsensvej.

Men spørgsmålet er hvad man ønsker at få ud af en overdækning. Det fremgår ikke rigtig af videoen. Er det en bedre sammenhæng mellem bydelene på begge sider af jernbanen? Er det for at få en niveaufri overkørsel af Frederiksberggade?

Men tanken om at banen og stationen i forslaget både skal nedgraves OG overdækkes betyder nok at forslaget er økonomisk dødt ved fødsel. Ved de øvrige forslag i Aarhus og København samt Broen i Esbjerg er der "blot" tale om en overdækning.

Jeg er ikke kendt i Silkeborg. Men jeg bemærker bare i klippet at det virker som om mange bygninger er "farvede" og det virker på mig som om de er i traceen for banen, og andre bygninger i videoen er alle hvide. Så jeg antog at de farvede bygninger alle var nybyggerier. Men det er så min fejlgæt. Beklager.

Silkeborg: Station i kælderetagen

af andersj, Aalborg, 28/2 2021, 21:26 (1152 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er med visioner må man sige!

Men alle de boliger der kan bygges ovenpå, de vil jo nok generere en del indtægter... Men om de kan finansiere det hele?


Det er ikke mange kvadratmeter bolig over jernbanen i deres forslag. Det meste af det ville man sagtens kunne bygge mellem jernbanen og Drewsensvej.

Men spørgsmålet er hvad man ønsker at få ud af en overdækning. Det fremgår ikke rigtig af videoen. Er det en bedre sammenhæng mellem bydelene på begge sider af jernbanen? Er det for at få en niveaufri overkørsel af Frederiksberggade?

Men tanken om at banen og stationen i forslaget både skal nedgraves OG overdækkes betyder nok at forslaget er økonomisk dødt ved fødsel. Ved de øvrige forslag i Aarhus og København samt Broen i Esbjerg er der "blot" tale om en overdækning.


Jeg er ikke kendt i Silkeborg. Men jeg bemærker bare i klippet at det virker som om mange bygninger er "farvede" og det virker på mig som om de er i traceen for banen, og andre bygninger i videoen er alle hvide. Så jeg antog at de farvede bygninger alle var nybyggerier. Men det er så min fejlgæt. Beklager.

Det er rigtigt nok at en del bygninger i forslaget er placeret over tracéet. Men kigger man på satellitfotos ser det ud til at man kan bygge nogenlunde det samme antal kvadratmeter ved at bygge omkring banen.
Busterminalen er dog lavet meget stor i forslaget i forhold til busterminalens størrelse i dag, desuden er bygningerne også kun i få etager hvilket ikke hjælper på økonomien.

--
Mvh Anders

Silkeborg: Station i kælderetagen - Helhedsplan

af andersj, Aalborg, 28/2 2021, 21:39 (1152 dage siden) @ andersj


Men spørgsmålet er hvad man ønsker at få ud af en overdækning. Det fremgår ikke rigtig af videoen. Er det en bedre sammenhæng mellem bydelene på begge sider af jernbanen? Er det for at få en niveaufri overkørsel af Frederiksberggade?

Her er helhedsplanen så beskrevet: http://skoenpaasilkeborg.dk/helhedsplan-for-baneterraen/

Det nævnes at planen er udarbejdet på baggrund af forundersøgelsen "Ny Bane Aarhus-Galten-Silkeborg" men planen indeholder kun to perronspor mod i dag tre. Ved den nye bane vil der være mellem et og tre tog i timen der skal vende i Silkeborg plus evt. krydsning med tog der fortsætter to gange i timen til Herning. Ved enkeltsporsløsningen nævnes det i forundersøgelsen at tre perronspor er påkrævet, mens dobbeltsporsløsningen kan klares med dobbeltbelægning i det tredje spor eller en perron ved spor 4 i Silkeborg.

--
Mvh Anders

Silkeborg: Station i kælderetagen - Helhedsplan

af Thom32, 28/2 2021, 22:39 (1152 dage siden) @ andersj

Det har helt klart noget med jernbaneoverskæringen at gøre. Jeg kan fortælle at der rigtig ofte er lange køer på den vej pga den overskæring.
Så mon ikke det kan svare sig økonomisk, hvis man ser på alternativer til den overskæring?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak