Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/3 2021, 20:32 (1097 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 17/3 2021, 21:29

DTU-forskere: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en grundig analyse

"Et gennemregnet og grydeklart forslag til udbygning af den kollektive trafik i hovedstadsområdet med tilstrækkelig kapacitet foreligger ikke, skriver Otto Anker Nielsen og Linda Christensen."

En fin artikel med et godt overblik.

Førerløse S-tog, S-togs tunnel til Helsingborg, Europatunnelen og Ekspresgruppens forslag er omtalt.
Det påpeges at Europatunnelen og Eksprestunnelen tilsammen kan erstatte den påtænkte nye metro M5.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 17/3 2021, 21:46 (1097 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg syntes ikke Stogs tunnel til Helsingborg er særlig spændende vil nok betyde omfattende arbejder i Helsingør, kan nok ikke undcå mange nedrivninger og Europatunnel omfattende nedrivninger med mere i København, ja så skulla man da bruge området på Otto Busses vej ellers er der da ikke nogen steder der kan bruges. Men det er jo et forslaag.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af anho, 17/3 2021, 22:27 (1097 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg er enig i at en S-togs tunnel til Helsingborg nok ikke ville være nogen stor økonomisk gevinst - ikke uden en nyanlagt bane til at håndtere fjern- og godstog, i hvert fald. Kan dog ikke ummidelbart se at den skulle føre til store nedrivninger i Helsingør.

Hvad angår Europasporet er den jo primært anlagt i boret tunnel under København, og vil derfor formentlig ikke kræve stort nedrivningsarbejde, da der kun skal anlægges stationer under Tivoli og i Nordhavn, ifølge forslaget.

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 17/3 2021, 22:37 (1097 dage siden) @ anho

Jeg tror at Helsingør station skal også betjenes, så der skal køres, jeg skal nu først se forslaget.

Men boret tunnel i København med den tætte bebyggelse og 2 metro tunneler er jeg ikke sikker på bygningerne kan klare.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Svend, 18/3 2021, 00:53 (1097 dage siden) @ Poul Brandt

DTU-forskere: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en grundig analyse

"Et gennemregnet og grydeklart forslag til udbygning af den kollektive trafik i hovedstadsområdet med tilstrækkelig kapacitet foreligger ikke, skriver Otto Anker Nielsen og Linda Christensen."

En fin artikel med et godt overblik.

Førerløse S-tog, S-togs tunnel til Helsingborg, Europatunnelen og Ekspresgruppens forslag er omtalt.
Det påpeges at Europatunnelen og Eksprestunnelen tilsammen kan erstatte den påtænkte nye metro M5.

Det er de samme ideer de gentager igen og igen - de samme kæpheste de rider - og ingen af forslagene virker, i hvert fald i min verden, som specielt gode. Især ideen om en jernbanetunnel fra Landskrona til Københavns centrum er noget, der vist kun fænger i hovederne på kommunalbestyrelsesmedlemmer i Landskrona - samt et par forskere på DTU :-) :-)

--
Svend

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 18/3 2021, 01:31 (1097 dage siden) @ Svend
redigeret af Bent Jensen, 18/3 2021, 02:01

Tak Svend det var en rammende bemærkning.

Kom lige til at læse nyheder fra TV lorry, Malmø lægger også deres forslag om metro til København, uha nu går der imdlation i forslagene.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 18/3 2021, 08:25 (1097 dage siden) @ mikkelwf

Ja vi har set alle projekterne før, vi skal vel først og fremmest sige nej tak, giver bare mere lasbiltrafik i Danmark, måske skulle vi genoplive flyvebådene, som katamaran både med plads til cykler København Malmø. Ment i ramme alvor.
Med venlig hilsen Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af infrafan, 18/3 2021, 10:16 (1097 dage siden) @ Svend

Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 18/3 2021, 10:55 (1097 dage siden) @ infrafan

Jeg tillader mig at nævnez giver kun mere trafik i Danmark vi ikke behøver.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Svend, 18/3 2021, 11:19 (1097 dage siden) @ infrafan

Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?

S-tog til Helsingborg. Gad vide hvem der kan få glæde af det. Svenskere der mener at der er arbejde at få i Helsingørområdet (som det er blevet anført af en kommunalpolitiker fra Helsingborg)? For øvrigt er det en rigtig dårlig forretning at bygge en jernbanetunnel dér (hvis det i det hele taget kan lade sig gøre). En fast vejforbindelse er der mere musik i (selv om det betyder en dårligere økonomi for den nuværende Øresunds-forbindelse).

Godstog i tunnel fra Landskrona til København som skal tilsluttes det eksisterende jernbanenet på Københavns Hovedbanegård. Det forslag kommer i hvert fald ikke fra jernbanekyndige :-) Tænk også på de mange byggepladser der skal etableres midt i København. Mon Tivoli er begejstret?

Passagertrafik fra Landskrona (ca 33 tus indbyggere) med direkte/hurtige tog til København?! Det er i hvert fald ikke københavnerne der skal til Landskrona - der sker ingenting dér :-)

Men svenskere er et venligt folkefærd. De vil gerne være med til at financiere sådanne projekter. Vi siger tak ......

--
Svend

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af RasmusR, 18/3 2021, 11:28 (1097 dage siden) @ Svend

Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?


S-tog til Helsingborg. Gad vide hvem der kan få glæde af det. Svenskere der mener at der er arbejde at få i Helsingørområdet (som det er blevet anført af en kommunalpolitiker fra Helsingborg). For øvrigt er det en rigtig dårlig forretning at bygge en jernbanetunnel der (hvis det i det hele taget kan lade sig gøre). En fast vejforbindelse er der mere musik i (selv om det betyder en dårligere økonomi for den nuværende Øresunds-forbindelse).

Godstog i tunnel fra Landskrona til København som skal tilsluttes det eksisterende jernbanenet på Københavns Hovedbanegård. Det forslag kommer i hvert fald ikke fra jernbanekyndige :-) Tænk også på de mange byggepladser der skal etableres midt i København. Mon Tivoli er begejstret?

Passagertrafik fra Landskrona (ca 33 tus indbyggere) med direkte/hurtige tog til København?! Det er i hvert fald ikke københavnerne der skal til Landskrona - der sker ingenting dér :-)

Men svenskere er et venligt folkefærd. De vil gerne være med til at financierer sådanne projekter. Vi siger tak ......

Jeg bemærker du ikke nævner ekspresgruppens forslag om en s-togstunnel parallelt med røret. Er det et godkendt og visionært forslag?

/R

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Svend, 18/3 2021, 11:40 (1097 dage siden) @ RasmusR

Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?


S-tog til Helsingborg. Gad vide hvem der kan få glæde af det. Svenskere der mener at der er arbejde at få i Helsingørområdet (som det er blevet anført af en kommunalpolitiker fra Helsingborg). For øvrigt er det en rigtig dårlig forretning at bygge en jernbanetunnel der (hvis det i det hele taget kan lade sig gøre). En fast vejforbindelse er der mere musik i (selv om det betyder en dårligere økonomi for den nuværende Øresunds-forbindelse).

Godstog i tunnel fra Landskrona til København som skal tilsluttes det eksisterende jernbanenet på Københavns Hovedbanegård. Det forslag kommer i hvert fald ikke fra jernbanekyndige :-) Tænk også på de mange byggepladser der skal etableres midt i København. Mon Tivoli er begejstret?

Passagertrafik fra Landskrona (ca 33 tus indbyggere) med direkte/hurtige tog til København?! Det er i hvert fald ikke københavnerne der skal til Landskrona - der sker ingenting dér :-)

Men svenskere er et venligt folkefærd. De vil gerne være med til at financierer sådanne projekter. Vi siger tak ......


Jeg bemærker du ikke nævner ekspresgruppens forslag om en s-togstunnel parallelt med røret. Er det et godkendt og visionært forslag?

/R

Nu kommenterede jeg kun på flere faste forbindelser fra Sverige. En udvidelse af S-banenettet i København engang i fremtiden, vil sikkert være nødvendig.
Man kan her, mange år efter, ærge sig noget over at planerne med at bygge en tunnel for S-tog, så togene fra Frederikssund- og Farumbanen blev ført i tunnel frem mod Nørreport (Frederikssundbanen via Frederiksberg) - Kgs Nytorv og videre til Lufthavnen ikke blev til noget. Det blev kun til en forberedelse af 2. generationstogene til tunnelkørsel ....... i stedet fik vi en metro, som er blevet meget kostbar for Københavns Kommune.

--
Svend

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Svend, 18/3 2021, 11:45 (1097 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 18/3 2021, 12:15

PS: Hvis de ovre på den anden side - i Landskrona - vil fedte lidt mere for en tættere tilknytning til København, kan de starte med at ændre byens navn tilbage til hvad den hed, mens den var en del af Danmark: Landskrone. Og endnu bedre: Levere øen Hven/Ven tilbage til Helsingør kommune (tidligere Kronborgs len). Den har de vist lånt lige længe nok :-)

Der er for øvrigt nok at gå i gang med: http://www.bjornpatricks.com/BP2/OestdanskeStednavne.pdf

--
Svend

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Jens Hansen, 18/3 2021, 13:28 (1097 dage siden) @ Svend

Ja hvorfor skal Landskrona med kun 33.000 indbyggere overhovedet have tog til København?

Hvis "man" prøver at kigge på deres oplæg, ja så er det jo faktisk ikke så meget for deres egen skyld, men f.eks. Helsingborg som får mere glæde af det. Deres rejsetid til København bliver halveret. Men selvfølgelig, hvad skal de dog til København efter.

Desuden skaber det kapacitet, til at køre flere tog. F.eks. Gøteborg, Oslo, Stockholm - og de vil gerne til København, Hamborg, Berlin.
Og mulighed for flere Øresundstog - så "hele Skåne" som kan komme med tog til København og Lufthavnen.

JH

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af esni, Frederikssund, 18/3 2021, 13:51 (1097 dage siden) @ Svend

Når en fast forbindelse har opnået en sådan grad af succes at udnyttelsen er over x %, så er det på tide at tænke over hvor og hvordan den næste forbindelse skal bygges.

Om x er 50 , 60 eller 84 % ved jeg ikke, men jo før man begynder at overveje mulighederne, desto mere tid har man til at tænke sig godt om.

Når Femern forbindelsen åbner, kan presset på Øresundsforbindelen hurtigt blive kritisk, og så skal vi vide hvad vi vi vil

--
Eskild

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/3 2021, 14:13 (1097 dage siden) @ esni

Når kommer til fet er kritisk
Så sætter vi os ned og snakker lidt om hvad man dog gøre....

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 18/3 2021, 20:13 (1096 dage siden) @ esni

Når en fast forbindelse har opnået en sådan grad af succes at udnyttelsen er over x %, så er det på tide at tænke over hvor og hvordan den næste forbindelse skal bygges.

Om x er 50 , 60 eller 84 % ved jeg ikke, men jo før man begynder at overveje mulighederne, desto mere tid har man til at tænke sig godt om.

Når Femern forbindelsen åbner, kan presset på Øresundsforbindelen hurtigt blive kritisk, og så skal vi vide hvad vi vi vil

Nogle mener at Fehrmern forbindelsen skal betales af svenske godstoge.

Det er naivt i min optik.
Dertil er antal af godstog til og fra Sverige for få.
Det bliver vejtrafikken inkl. lastbiler som kommer til at betale.
Derfor er det også lidt søgt at tro gods på skinner hjælper.
Det gør forbindelsen dyrere eller den tid det tager før den er betalt af alm. bilister bliver længere.

Hvis Sverige og Norge vil have mere gods til kontinentet kan de sejle det.

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Bent Jensen, 18/3 2021, 20:45 (1096 dage siden) @ My1202

Så håber jeg også de sejler deres lastbiler, hvad skal de i Danmatk?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af esni, Frederikssund, 18/3 2021, 21:58 (1096 dage siden) @ My1202

Det ændrer intet ved at Femern forbindelsen vil øge presset på Øresund, såvel vej som bane

Derfor vil have et behov for at finde visionerne nu for den næste forbindelse til Sverige

--
Eskild

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 18/3 2021, 22:14 (1096 dage siden) @ esni

Det ændrer intet ved at Femern forbindelsen vil øge presset på Øresund, såvel vej som bane

Derfor vil have et behov for at finde visionerne nu for den næste forbindelse til Sverige

Nu er det et begrænset antal godstoge pr døgn. Primært fordi godstoge kun må være akene i tunnelen som jeg har forstået.

Så lastbiler kommer fortsat til ar blive sejler direkte mellem Tyskland og Polen til og Norge og Sverige.
Og antal af laatbiler i transit falder næppe..
Såñm massee af chikane ad de sanske veje og jernbanestrækninger.

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af esni, Frederikssund, 19/3 2021, 07:51 (1096 dage siden) @ My1202

Uden meget håb, så prøver jeg påny:

Hvis Femern forbindelsen bliver en succes for en eller flere trafikarter , så vil den øge presset på Øresundsforbindelsen for samme trafikarter

Hvis godsmængden stiger vil en del af denne stigning være flere godstog, og en del vil være flere lastbiler.

I begge tilfælde betyder det at der kommer øget pres på Øresund, men naturligvis ikke lige meget på vej og jernebane

--
Eskild

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af P.Jensen, 19/3 2021, 08:12 (1096 dage siden) @ esni

Og hvad var det lige overskriften på denne tråd var??

Ikke noget med Fehmern eller sejlende lastbiler, men jernbanestrukturen i hovedstaden!!!!!

P.Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af mikedk2100, 19/3 2021, 09:14 (1096 dage siden) @ P.Jensen

Og hvad var det lige overskriften på denne tråd var??

Ikke noget med Fehmern eller sejlende lastbiler, men jernbanestrukturen i hovedstaden!!!!!

P.Jensen

Jo men det hænger jo sammen - skabes der mere trafik grundet Femernforbindelsen, så vil det uundgåeligt også kunne mærkes i hovedstadsområdet. Og uanset, at visse forumdeltageres stadig bærer nag til svenskerne over tabet af Halland, Blekinge og Skåne da de var unge, så vil Femern skabe mere trafik fra Sverige (og Norge) gennem Danmark og videre til Europa via Femernforbindelsen. Det vil også påvirke jernbaneinfrastrukturen i hovedstadsområdet. Og derfor skal der da også tages højde for det i en analyse.

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af P.Jensen, 19/3 2021, 14:18 (1096 dage siden) @ mikedk2100

Det er måske rigtigt, men analysen skal dække den kollektive trafik i hovedstaden.

Det nytter ikke at man i en analyse af Metro, S-tog, regionaltrafik og IC trafik på Sjælland medtager internationale godstrafik og diverse ønsker om direkte international persontrafik når denne analyse dybest set drejser sig om pendling i og omkring hovedstaden. I så fald kunne man blive ved.

Og jo der skal være plads til gods og visse internationale forbindelser, men i forhold til antal passagerer og tons gods har disse en forsvindende markedsandel på næsten alle Metro, S-tog og regional stationer - og den vil ikke vokse!!
Internantionalt gods via Kastrup- international passagertog vil kun berøre Kastrup Lufthavn, København H og Ny Ellebjerg.

P.Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 19/3 2021, 21:32 (1095 dage siden) @ P.Jensen

Internantionalt gods via Kastrup- international passagertog vil kun berøre Kastrup Lufthavn, København H og Ny Ellebjerg.

P.Jensen

Så ovennævnte tog kører ikke videre?

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af P.Jensen, 21/3 2021, 12:24 (1094 dage siden) @ My1202

MY1202

Forstår ikke din kobling af ordet berøre til at internationale tog ikke kører videre?????

P.Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 21/3 2021, 13:18 (1094 dage siden) @ P.Jensen

MY1202

Forstår ikke din kobling af ordet berøre til at internationale tog ikke kører videre?????

P.Jensen

Du skrev:

Internantionalt gods via Kastrup- international passagertog vil kun berøre Kastrup Lufthavn, København H og Ny Ellebjerg.

Og derfor spørger jeg om disse tog ikke kører videre?

Hvis de vil - hvilket jeg antager - så har det også konsekvenser for resterende jernbanestrækninger i Danmark.

Mere finurligt var det såmænd ikke.

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Svend, 21/3 2021, 13:24 (1094 dage siden) @ My1202

Internantionalt gods via Kastrup- international passagertog vil kun berøre Kastrup Lufthavn, København H og Ny Ellebjerg.

P.Jensen


Så ovennævnte tog kører ikke videre?

Jo det gør de naturligvis .... :-)

Tre tog pr time (sikkert med enkelte undtagelser) i hver retning. De to af togene via Fehmarn, det ene tog via Storebælt.
Om de så kører via den nye bane eller den gamle, er i denne forbindelse underordnet.

--
Svend

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 19/3 2021, 21:07 (1095 dage siden) @ esni

Uden meget håb, så prøver jeg påny:

Håb om hvad?


Hvis Femern forbindelsen bliver en succes for en eller flere trafikarter , så vil den øge presset på Øresundsforbindelsen for samme trafikarter

Ja. Men da antal af godstoge fra Kastrup til Rødby vist ikke alene afhænger af antal mulige godstog over Øresundsbroen men også kapaciteten på nævnte strækning, så er det nok begrænset hvor meget mere gods jernbane bidrager med.


Hvis godsmængden stiger vil en del af denne stigning være flere godstog, og en del vil være flere lastbiler.

I begge tilfælde betyder det at der kommer øget pres på Øresund, men naturligvis ikke lige meget på vej og jernebane

Som anført ovenfor er antal ekstra godstoge ikke kun bestemt af hvad der kører over Øresundsbroen men også på resten af strækningen.

Men antal af lastbiler kan selvfølgelig øges.
Hvilket jo i så fald er helt imodstrid med intentionen om at begrænse gods på vejene.

Så skulle det ske - mon så ikke vejafgifterne forhøjes markant eller priserne for lastbiler via Fehmern-forbindelsen og Øresundsbroen bliver sat op?

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af esni, Frederikssund, 19/3 2021, 21:43 (1095 dage siden) @ My1202

Uden meget håb, så prøver jeg påny:

Håb om hvad?

At du forstår hvad jeg skriver

--
Eskild

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 19/3 2021, 21:52 (1095 dage siden) @ esni

Uden meget håb, så prøver jeg påny:

Håb om hvad?

At du forstår hvad jeg skriver

Det gjorde jeg - men synes du glemmer nogle væsentlige detajler!

--
[image]

Avatar

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/3 2021, 09:56 (1095 dage siden) @ My1202

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

Der skal rigtig mange færger til at modsvare kapaciteten og hastigheden af faste forbindelser så "Dream on".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 20/3 2021, 10:36 (1095 dage siden) @ Michael Deichmann

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

Der skal rigtig mange færger til at modsvare kapaciteten og hastigheden af faste forbindelser så "Dream on".

Hvor mange godstog kan køre mellem Kastrup-Ringsted?

Nogle byggede jo den nye bane med kun 2 spor!

--
[image]

Avatar

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/3 2021, 22:39 (1094 dage siden) @ My1202

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

Der skal rigtig mange færger til at modsvare kapaciteten og hastigheden af faste forbindelser så "Dream on".


Hvor mange godstog kan køre mellem Kastrup-Ringsted?

Nogle byggede jo den nye bane med kun 2 spor!

Nu tænkte jeg nu også på lastvognene også.
Der er en masse rangering ved de færger - det kan aldrig måle sig med et 800 til 1000 m langt godstog. Selv med 4 spor i bredden kræver det godt nok en lang færge.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 21/3 2021, 06:33 (1094 dage siden) @ Michael Deichmann

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

Der skal rigtig mange færger til at modsvare kapaciteten og hastigheden af faste forbindelser så "Dream on".


Hvor mange godstog kan køre mellem Kastrup-Ringsted?

Nogle byggede jo den nye bane med kun 2 spor!

Nu tænkte jeg nu også på lastvognene også.
Der er en masse rangering ved de færger - det kan aldrig måle sig med et 800 til 1000 m langt godstog. Selv med 4 spor i bredden kræver det godt nok en lang færge.....

En færge primært beregnet til lastbiler i 2-3 etager og i bredden med min 6 baner kan overfører pænt meget.

Godstog med færge.
Der er vel intet til hinder for at nybyggede godstogsfærger havde en længde på 250 meter, bredde så der var 6 spor.
Og etagen over skinnedækket kunne anvendes til dæk for lastbiler.

2 dobbeltture pr døgn ville flytte gods svarende til 2 godstoge a 1.000 meter og 2x 300 lastbiler med trailer.

Så 6 sådanne færger mellem Trelleborg og Tyskland kunne reelt afskaffe lastbiler i transit gennem Danmark til Svrige og overføre 12 godstog a 1.000 m pr døgn i hver retning.

Givet hurtigere og billigere at etablere end de mange tunneler og gener som vort broderland gerne vil udsætte os for.

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Jens Hansen, 21/3 2021, 08:46 (1094 dage siden) @ My1202

Fantastisk idé.

Hvorfor byggede vi Storebæltsbroen, når vi, hurtigere og billigere, kunne have bygget 12 kæmpefærger, som kunne klare det hele?

Duk og væk.........

JH

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Jensen123, 21/3 2021, 08:55 (1094 dage siden) @ My1202

Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!

Der skal rigtig mange færger til at modsvare kapaciteten og hastigheden af faste forbindelser så "Dream on".


Hvor mange godstog kan køre mellem Kastrup-Ringsted?

Nogle byggede jo den nye bane med kun 2 spor!

Nu tænkte jeg nu også på lastvognene også.
Der er en masse rangering ved de færger - det kan aldrig måle sig med et 800 til 1000 m langt godstog. Selv med 4 spor i bredden kræver det godt nok en lang færge.....


En færge primært beregnet til lastbiler i 2-3 etager og i bredden med min 6 baner kan overfører pænt meget.

Godstog med færge.
Der er vel intet til hinder for at nybyggede godstogsfærger havde en længde på 250 meter, bredde så der var 6 spor.
Og etagen over skinnedækket kunne anvendes til dæk for lastbiler.

2 dobbeltture pr døgn ville flytte gods svarende til 2 godstoge a 1.000 meter og 2x 300 lastbiler med trailer.

Så 6 sådanne færger mellem Trelleborg og Tyskland kunne reelt afskaffe lastbiler i transit gennem Danmark til Svrige og overføre 12 godstog a 1.000 m pr døgn i hver retning.

Givet hurtigere og billigere at etablere end de mange tunneler og gener som vort broderland gerne vil udsætte os for.

Jeg håber ikke du er uddannet skibsbygningsingeniør, men jeg skal venligst gøre dig opmærksom på, at tyngdeloven ikke kan ophæves af Folketinget. Så med mindre du har en fetish for kæntringsulykker, så er lastbiler på 3 vogndæk ikke gangbart. Begreber som for eksempel tyngdepunkt og dybgang er værd at tænke over.

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 21/3 2021, 10:35 (1094 dage siden) @ Jensen123

Jeg håber ikke du er uddannet skibsbygningsingeniør, men jeg skal venligst gøre dig opmærksom på, at tyngdeloven ikke kan ophæves af Folketinget. Så med mindre du har en fetish for kæntringsulykker, så er lastbiler på 3 vogndæk ikke gangbart. Begreber som for eksempel tyngdepunkt og dybgang er værd at tænke over.

Enig i at tyngdeloven ligger udenfor de love som folketinget kan ændre på.

Men er ikke enig i at en dygtig skibsingeniør ikke kan lave en færge med 3 dæk til lastbiler.
Husk at bredden på skibet spiller ind, overbygning over øverste bildæk, lastning så de tungeste lastbiler er placeret nederst etc.

Og mener at huske de 2 færger som blev bygget til ruten mellem Køge og Rønne havde 3 bildæk hvoraf de 2 nederste var til lastbiler.

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Niels Munch, 21/3 2021, 10:53 (1094 dage siden) @ My1202

Og mener at huske de 2 færger som blev bygget til ruten mellem Køge og Rønne havde 3 bildæk hvoraf de 2 nederste var til lastbiler.

Er det nogle af disse færger, du tænker på: https://www.faergelejet.dk/rute.php?id=59 ?

M.v.h.
Niels

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af My1202, 21/3 2021, 10:59 (1094 dage siden) @ Niels Munch

Og mener at huske de 2 færger som blev bygget til ruten mellem Køge og Rønne havde 3 bildæk hvoraf de 2 nederste var til lastbiler.


Er det nogle af disse færger, du tænker på: https://www.faergelejet.dk/rute.php?id=59 ?

M.v.h.
Niels

Ja.
Dueodde og Hammerodde.
Der var plads til lastbiler på nederste dæk, en lang ret stejl rampe midt i agterdelen op til delvis overdækket bil- /lastbil-dæk og senere kom der yderligere et dæk
Den sidste blev ombygget på et senere tidspunkt

--
[image]

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af MMT, 18/3 2021, 08:22 (1097 dage siden) @ Poul Brandt

"Desuden fortsætter mange passagerer fra Sjælland og Øresundsbroen i regionaltogene til Nørreport Station og Østerport Station, hvilket reducerer tilgængeligheden."

Er det ikke netop en fordel for kunderne,var de ikke skal skifte på København H? Hvordan vil man øge togets attraktivitet ved at fjerne den mulighed?

Mvh MM

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af P.Jensen, 18/3 2021, 08:47 (1097 dage siden) @ MMT

Til MMT og andre indlæg

Men det underbygger jo netop at der er brug for end samlet analyse - med forslag til forbedringer.

Der må være gode data til at se hvor de store passagermængder bevæger sig fra og til - bus og tog. Det nytter ikke pludseligt at afskære en af de helt store stationer fra f.eks. regionaltog. De stationer der foretages flest rejser imellem må jo prioriteres.

OG igen efter min mening bør man i en sådan større analyse prioritere trafik til - fra - og indenfor hovedstadsområdet og ikke om det skal være S-tog eller andet mellem Helsingør og Helsingborg..... En sådan beslutning kan være afledt af analysen.

P.Jensen

DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse

af Jens Hansen, 18/3 2021, 11:17 (1097 dage siden) @ P.Jensen

Enig

Lad os få nogle visioner på bordet - hvad skal vi bruge jernbanen som kollektiv trafik til?

Er der f.eks. en vilje til at korte flyafstande, 300 - 500 km, skal "ned på jorden" som EU har tilkendegivet?

Kan jernbanen overhovet flytte noget, hvis vi satser på det? Erfaringer fra udlandet tyder på det, men i Danmark er der ikke vilje til vækst her. Og hvorfor ikke - vækst koster udbygning af infrastrukturen! Så er det nemmere at tage stilling til en omfartsvej i Mariager.

Nå ja, og så er der dem - "da jeg var barn - og det er godt nok i dag".

God dag

JH

IDA Rail seminar: Jernbanestrukturen i hovedstaden

af Niels Munch, 19/3 2021, 15:00 (1096 dage siden) @ Poul Brandt

IDA Rail har (i samarbejde med IDA Trafik og Byplan) planlagt et fysisk seminar tirsdag, den 18. maj 2021 med emnet:

Udvikling af skinnebåren trafik i Hovedstaden - Seminar om udbygning af al skinnebåren trafik i Hovedstadsområdet: Metro, Letbaner, S-tog og Regionaltog.

Nærmere om indhold og tilmelding vil komme på IDA Rail's hjemmeside. Hvis seminaret ikke afholdes fysisk, bliver det formentlig som webinar. Deltagelse er sædvanligvis åben for alle interesserede.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak