Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sydbanen på kort sigt (Generelt)

af emc, 29/3 2021, 21:27 (1123 dage siden)

Jeg kan forstå at rejsetiden på Sydbanen bliver forbedret markant af et par omgange i løbet af året, men er der nogle steder man kan se, hvor meget hurtigere det bliver fx fra K22? Jeg kender umiddelbart godt til planerne for rejsetider til Nykøbing F, når alle (vedtagne) forbedringer er udført - husker det som lige over en time fra Hovedbanegården - men hører gerne nyligt opdaterede rejsetidsestimater.

Sydbanen på kort sigt

af andersj, Aalborg, 29/3 2021, 21:54 (1123 dage siden) @ emc

Jeg kan forstå at rejsetiden på Sydbanen bliver forbedret markant af et par omgange i løbet af året, men er der nogle steder man kan se, hvor meget hurtigere det bliver fx fra K22? Jeg kender umiddelbart godt til planerne for rejsetider til Nykøbing F, når alle (vedtagne) forbedringer er udført - husker det som lige over en time fra Hovedbanegården - men hører gerne nyligt opdaterede rejsetidsestimater.

Det ser ud til at blive 1 time og 18 minutter for hurtigtoget i begge retninger i K22 med IC3 mellem Hovedbanegården og Nykøbing F.

--
Mvh Anders

Sydbanen på kort sigt

af emc, 30/3 2021, 08:20 (1123 dage siden) @ andersj

Tak andersj, kan du sende link til info?

Sydbanen på kort sigt

af andersj, Aalborg, 30/3 2021, 10:31 (1123 dage siden) @ emc

Tak andersj, kan du sende link til info?

Det står i et køreplansudkast til K22, så jeg har desværre ikke et link.

--
Mvh Anders

Sydbanen på kort sigt

af ThomasLarsen, 29/3 2021, 23:01 (1123 dage siden) @ emc

Jeg kan se på rejseplanen at strækningen Køge nord - Nykøbing F.
Bliver 10 min hurtigere efter påske.

Og så venter der vel også en god rejsetid besparelse, til når ERTMS går live mellem Mogenstrup og Nykøbing til december.

Næste bid kommer så nok i 2024 når broen åbner, og eltog kan køre hele vejen til Nykøbing F.

Og længere ude i fremtiden har vi så ERTMS fra Ringsted til Mogenstrup.
Jeg ved dog ikke hvad springet fra 180 til 200 km/t giver i minutter.

Og hvis man bygger den sydlige omfartsbane ved Ringsted. Skal der nok også findes en del minutter der.

Sydbanen på kort sigt

af emc, 30/3 2021, 08:24 (1123 dage siden) @ ThomasLarsen

Mange tak. Jeg mener at huske, at når alt det, du oplister her er taget i brug (Storstrømsbro, elektrificering og ERTMS), så ender rejsetiden Kbh H - Nyk F på lige over en time (Nykøbing blev en del af timeplanen, men så var der en eller anden investering, hvor politikerne ikke bed til bolle og så blev det lige over en time, frit fra hukommelsen).

Sydbanen på kort sigt

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 30/3 2021, 09:00 (1123 dage siden) @ emc

Nykøbing blev en del af timeplanen

Hvad er det for en timeplan?

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Sydbanen på kort sigt

af Svend, 30/3 2021, 10:16 (1123 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Den der lige er fundet på (når vi taler Nf) for et øjeblik siden. :-)

--
Svend

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af steenth, 30/3 2021, 11:36 (1123 dage siden) @ Niels Henrik Holst
redigeret af steenth, 30/3 2021, 11:47

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider

Mvh
Steen

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Rail, 30/3 2021, 15:29 (1123 dage siden) @ steenth

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider

Nej man kan jo reducere tiden en del ved at fjerne alle standsningerne... Meget symptomatisk for Banedanmark i disse år, man glemmer at der også er nogle der skal med toget.

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af andersj, Aalborg, 30/3 2021, 16:45 (1122 dage siden) @ Rail

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider


Nej man kan jo reducere tiden en del ved at fjerne alle standsningerne... Meget symptomatisk for Banedanmark i disse år, man glemmer at der også er nogle der skal med toget.

Banedanmark fortæller jo bare hvad der er muligt med den infrastruktur de bygger. Men man skal jo nok lytte mere til operatøren som jo rent faktisk skal køre togene og det har vel alle dage været naivt at tro at man vil købe regionaltog til 250 km/t til Sydbanen. Eventuelle private fjerntog med den hastighed over Femern bliver nok ikke frigivet til pendlere.

--
Mvh Anders

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Rail, 1/4 2021, 17:46 (1120 dage siden) @ andersj

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider


Nej man kan jo reducere tiden en del ved at fjerne alle standsningerne... Meget symptomatisk for Banedanmark i disse år, man glemmer at der også er nogle der skal med toget.


Banedanmark fortæller jo bare hvad der er muligt med den infrastruktur de bygger. Men man skal jo nok lytte mere til operatøren som jo rent faktisk skal køre togene og det har vel alle dage været naivt at tro at man vil købe regionaltog til 250 km/t til Sydbanen. Eventuelle private fjerntog med den hastighed over Femern bliver nok ikke frigivet til pendlere.

Jo men bare lidt mere realitetssans kunne være ønskeligt, eventuelt at man fortalte de forudsætninger der var for beregningen.

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Bent Jensen, 1/4 2021, 20:48 (1120 dage siden) @ Rail

Vent nu og se til sporarbejdet er slut,man kan ikke lave så stor modernisering uden der er spærret, toget kan jo ikke køre en anden vej.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Rail, 1/4 2021, 21:51 (1120 dage siden) @ Bent Jensen

Vent nu og se til sporarbejdet er slut,man kan ikke lave så stor modernisering uden der er spærret, toget kan jo ikke køre en anden vej.

Men man skal jo ikke ligge en spærring både i Slagelse og mellem København og Høje Taastrup lige samtidigt med at alle uddannelser starter op.

Hvis det så bare kunne holde tidsplanen, så kunne man måske leve med det. Men det tyder (desværre) med at ende med et horribelt efterår.

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Svend, 30/3 2021, 17:48 (1122 dage siden) @ Rail

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider


Nej man kan jo reducere tiden en del ved at fjerne alle standsningerne... Meget symptomatisk for Banedanmark i disse år, man glemmer at der også er nogle der skal med toget.

:-D ... og du er næsten så godt som sikker på, at det ikke er DSB der planlægger egen kørsel og og selv udarbejder forslag til egne køreplaner ......:-D

--
Svend

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Rail, 1/4 2021, 17:50 (1120 dage siden) @ Svend

Nykøbing blev en del af timeplanen


Hvad er det for en timeplan?

Banedanmark skrev, at køretiden vil komme ned på en time i det materiale som blev brugt i processen før de gik med projektet. Der har været opfølgning på, da DSB ikke ville love det.
https://www.tv2east.dk/nyheder-om-femern-den-kommende-tunnel-til-tyskland/nykobing-f-ti...
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/kom-til-koebenhavn-paa-under-en-time-vise...
https://www.tv2east.dk/naestved/borgmestre-revser-langsommere-togtider


Nej man kan jo reducere tiden en del ved at fjerne alle standsningerne... Meget symptomatisk for Banedanmark i disse år, man glemmer at der også er nogle der skal med toget.


:-D ... og du er næsten så godt som sikker på, at det ikke er DSB der planlægger egen kørsel og og selv udarbejder forslag til egne køreplaner ......:-D

Nej det er jo grundlæggende det der er problemet at der er utroligt få i bane der rent faktisk kan finde ud af at lave en køreplan eller får lov til det!

Men nu var pointen nok mere bred, til efteråret har man eksempelvis lagt nogle kæmpe sporarbejder på det tidspunkt af året hvor der normalt er flest passagerer i toget, hvorfor dog tage hensyn til det?

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Svend, 1/4 2021, 20:40 (1120 dage siden) @ Rail

Nej det er jo grundlæggende det der er problemet at der er utroligt få i bane der rent faktisk kan finde ud af at lave en køreplan eller får lov til det!

OK, du har (åbenbart) en "insider"viden (om "bane" som vel er Banedanmark) som vi andre ikke ved noget om eller bliver delagtiggjort i ;-)

--
Svend

Sydbanen på kort sigt - en time til Nf

af Rail, 1/4 2021, 21:51 (1120 dage siden) @ Svend

Nej det er jo grundlæggende det der er problemet at der er utroligt få i bane der rent faktisk kan finde ud af at lave en køreplan eller får lov til det!


OK, du har (åbenbart) en "insider"viden (om "bane" som vel er Banedanmark) som vi andre ikke ved noget om eller bliver delagtiggjort i ;-)

Det har du jo også selv ;-)

Sydbanen på kort sigt

af mikkelwf, 30/3 2021, 09:49 (1123 dage siden) @ emc

Men hvad skal man køre med for at opnå en rejsetiden på én time?

Det eneste DSB råder over der kan køre 200km/t i plandrift er Vectron.
Dobbeltdækkere kan kun køre 160km/t og MF, ER og ET 180km/t.

Der kommer nok ikke super hurtige forbindelser før de nye talgo-vogne bliver leveret.

Sydbanen på kort sigt

af andersj, Aalborg, 30/3 2021, 10:30 (1123 dage siden) @ mikkelwf

Men hvad skal man køre med for at opnå en rejsetiden på én time?

Det eneste DSB råder over der kan køre 200km/t i plandrift er Vectron.
Dobbeltdækkere kan kun køre 160km/t og MF, ER og ET 180km/t.

Der kommer nok ikke super hurtige forbindelser før de nye talgo-vogne bliver leveret.

I første omgang bliver det jo IC3 pga. ETCS og manglende elektrificering syd for Næstved. Når Storstrømsbroen i 2024 er færdig så kan man sætte IR4 ind med 180 km/t. Når de nye togsæt bliver leveret kan man sætte dem ind med 200 km/t. Måske en Talgo-stamme kan køre et myldretidstog, men 440 siddepladser er vist lige i overkanten hen over dagen.

Når Femernforbindelsen åbner kan man jo vælge at gå tilbage til gammelt køreplansmønster hvor EC togene erstatter et hurtigtog mellem Nykøbing F og København H.

--
Mvh Anders

Sydbanen på kort sigt

af Rail, 3/4 2021, 19:31 (1118 dage siden) @ emc

Er dette seneste udkast til K22?

Nej men det er i store træk det samme som det seneste.

Er det virkelig meningen fremover at kappe de små stationer på Sydbanen af ift. direkte forbindelse til Kbh H?

Ja indtil der kommer el til Nykøbing.

Sydbanen på kort sigt

af Fysikeren, 3/4 2021, 21:05 (1118 dage siden) @ Rail

Er dette seneste udkast til K22?


Nej men det er i store træk det samme som det seneste.

Er det virkelig meningen fremover at kappe de små stationer på Sydbanen af ift. direkte forbindelse til Kbh H?


Ja indtil der kommer el til Nykøbing.

Dog har Region Sjælland på et tidspunkt overvejet at overtage lokalbetjeningen syd for Næstved.

Sydbanen på kort sigt

af steenth, 3/4 2021, 20:09 (1118 dage siden) @ emc

Er dette seneste udkast til K22?

https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pdf

Er det virkelig meningen fremover at kappe de små stationer på Sydbanen af ift. direkte forbindelse til Kbh H?

Der er ikke IC3 til rådelighed i perioden fra de tager nyt signalsystem i brug til de kan kører med eltog til Nykøbing F for at man kan kører alle tog direkte til København. Så det er gået ud over stoptog.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/4 2021, 10:30 (1118 dage siden) @ Pip Hans

En interessant detalje i linket:

Dette medfører, at hvert andet IC-tog mellem København og Aalborg må have togskifte i Fredericia

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf

Det skal nok trække kunder til butikken for DSB - det er næsten et Kinderæg, DSB giver til de tilbageværende kunder:

1: Der skal skiftes tog i Fredericia
2: Rejsen skal foregå med IR4, som slet ikke har samme komfort som IC3 - langt fra endag.
3: Overraskelsen - den skal DSB nok finde på løbende, det er jo en hvis traditionen for det.

Vinderne bliver pendlerne på Sjælland, det skal kører regionaltog med IC-materiel.

Det er bestemt opskriftet på at vinde kunder tilbage efter corona-krisen, hvor den kollektive trafik har tabt et to-cifret antal kunder, hvor mange nok aldrig vil komme tilbage igen.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Poul Andersen, 4/4 2021, 11:13 (1118 dage siden) @ Henrik Hansen

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?

Mvh.
Poul.

Skifte i Fredericia fra K 22

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/4 2021, 11:31 (1118 dage siden) @ Poul Andersen

Kan vi ikke køre med DD til Esbjerg og Sønderborg? Så få vi da brugt EBerne

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Skifte i Fredericia fra K 22

af Rail, 4/4 2021, 20:25 (1117 dage siden) @ hummel_62

Kan vi ikke køre med DD til Esbjerg og Sønderborg? Så få vi da brugt EBerne

Der er ikke lokomotivfører vest for Storebælt der har EB endnu, så alt skal klares men en lokomotivfører fra København der skal kunne nå frem og tilbage. Derfor kommer de ikke længere end Odense i K22, det samme gør sig i øvrigt gældende for Øresundstog.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/4 2021, 16:34 (1116 dage siden) @ Rail

Der er ikke lokomotivfører vest for Storebælt der har EB endnu, så alt skal klares men en lokomotivfører fra København der skal kunne nå frem og tilbage. Derfor kommer de ikke længere end Odense i K22, det samme gør sig i øvrigt gældende for Øresundstog.

I hvilke togsystemer kommer litra ET til Odense. I forvejen er det jo interessant, at de kommer i regulær drift til Slagelse.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 5/4 2021, 17:18 (1116 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Der er ikke lokomotivfører vest for Storebælt der har EB endnu, så alt skal klares men en lokomotivfører fra København der skal kunne nå frem og tilbage. Derfor kommer de ikke længere end Odense i K22, det samme gør sig i øvrigt gældende for Øresundstog.


I hvilke togsystemer kommer litra ET til Odense. I forvejen er det jo interessant, at de kommer i regulær drift til Slagelse.

Pendlerlyn til mellem Odense og København bliver jo "degraderet" til regionaltog, men får 7 minutter kortere rejsetid i K22. Dog kommer de to nye afgange fredag eftermiddag fra Odense til København til at have samme køretid som i K21, hvilket ser ud til at skyldes togvejskonflikter med 3xx togene i Odense. Fredagstogene ser nemlig ud til at vende skarpt i Odense.

Men om det så bliver med ET, EB eller MG ved jeg ikke.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Rail, 5/4 2021, 17:52 (1116 dage siden) @ andersj

Fredagstogene ser nemlig ud til at vende skarpt i Odense.

Ja materiel og togpersonale skal hurtigt hjem igen.

Men om det så bliver med ET, EB eller MG ved jeg ikke.

Om fredagen kan du få lov at opleve samtlige DSB litra i "Pendlerlyn" henover dagen. IC3 og IC4 om morgen og ET, EB+DD samt ER om eftermiddagen.

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 4/4 2021, 11:36 (1118 dage siden) @ Poul Andersen

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?

Mvh.
Poul.

Jo, det kan den godt. Men da Nordjyske Jernbaner selv vil køre alle tog nord for Aalborg/Lindholm, har man fået overtalt ministeriet til at droppe genoptagelsen af de direkte tog. DSB havde ellers allerede lavet køreplaner og forberedt uddannelse af lokomotivfører i ETCS osv.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Poul Andersen, 4/4 2021, 11:46 (1118 dage siden) @ andersj

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?

Mvh.
Poul.


Jo, det kan den godt. Men da Nordjyske Jernbaner selv vil køre alle tog nord for Aalborg/Lindholm, har man fået overtalt ministeriet til at droppe genoptagelsen af de direkte tog. DSB havde ellers allerede lavet køreplaner og forberedt uddannelse af lokomotivfører i ETCS osv.

Det ellers fine togsystem med gennemgående forbindelser på landsplan, er da efterhånden blevet fuldstændig ødelagt med et hav af togskift.
Tilsyneladende er hverken politikkerne eller ministeriet klar over, at hvert togskift i fjerntrafikken er forbundet med ulempe og giver usikkerhed for passagererne.

Mvh.
Poul.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Svend, 4/4 2021, 11:48 (1118 dage siden) @ Poul Andersen

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?

Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".

--
Svend

Skifte i Fredericia fra K 22

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2021, 12:03 (1118 dage siden) @ Svend
redigeret af Poul Brandt, 4/4 2021, 12:48

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".

Og rent økonomisk er Nordjyskes "lokaltog" markant billigere i drift end DSB's "fjerntog", så Ministeriet har nok ikke været svær at overtale. :-)

Samtidig er der sondering af muligheden for at Nordjyske overtager mere af vedligeholdelsen af strækningen (stationer tror jeg det var).

Næste logiske skridt er vel at Nordjyske overtager hele strækningen som en lokalbane.?
Med passende forøget tilskud til vedligehold forstås.:-D

Sidst, men ikke mindst, passer det vel også DSB ret godt. DSB's plan er jo at kunne klare sig uden tilskud fra 2030, så tab af en strækning, der end ikke på lang sigt kan give overskud i sig selv, er i det perspektiv en gevinst.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Skifte i Fredericia fra K 22

af Rail, 4/4 2021, 13:05 (1118 dage siden) @ Poul Brandt

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".


Og rent økonomisk er Nordjyskes "lokaltog" markant billigere i drift end DSB's "fjerntog", så Ministeriet har nok ikke været svær at overtale. :-)

Nu kører Nordjyske som underleverandør til DSB, så Ministeriet har betalt det samme for de "direkte" tog.

Sidst, men ikke mindst, passer det vel også DSB ret godt. DSB's plan er jo at kunne klare sig uden tilskud fra 2030, så tab af en strækning, der end ikke på lang sigt kan give overskud i sig selv, er i det perspektiv en gevinst.

Det kan givet godt være sådan at enkelte tog kan give mening - selv for DSB. Folk har en tendens til at flytte over i de direkte tog selvom de direkte tog er ret lavfrekvente. Noget der kan ses på Vejle - Struer efter der kun er 4 direkte afgange tilbage.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2021, 14:47 (1118 dage siden) @ Rail

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".


Og rent økonomisk er Nordjyskes "lokaltog" markant billigere i drift end DSB's "fjerntog", så Ministeriet har nok ikke været svær at overtale. :-)


Nu kører Nordjyske som underleverandør til DSB, så Ministeriet har betalt det samme for de "direkte" tog.

OK. Men fra 2024, når DSB kontrakten udløber, vil man kunne overføre ansvaret til Nordjyske.

Sidst, men ikke mindst, passer det vel også DSB ret godt. DSB's plan er jo at kunne klare sig uden tilskud fra 2030, så tab af en strækning, der end ikke på lang sigt kan give overskud i sig selv, er i det perspektiv en gevinst.


Det kan givet godt være sådan at enkelte tog kan give mening - selv for DSB. Folk har en tendens til at flytte over i de direkte tog selvom de direkte tog er ret lavfrekvente. Noget der kan ses på Vejle - Struer efter der kun er 4 direkte afgange tilbage.

God pointe.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Skifte i Fredericia fra K 22

af Svend, 4/4 2021, 20:38 (1117 dage siden) @ Poul Brandt

Samtidig er der sondering af muligheden for at Nordjyske overtager mere af vedligeholdelsen af strækningen (stationer tror jeg det var).

Lige nøjagtig ansvar for drift af stationer (bygninger mm) er noget som burde gå fra DSB i samme øjeblik, de ikke længere kører på den pågældende strækning.
Vi kan håbe på, at man (altså politisk) lader sig inspirere af, hvad der sker i Sverige og i Norge. Også når vi taler ejerskab af bygningsmassen, byggegrunde, service på stationerne, værksteder, rullende materiel osv osv.

--
Svend

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 4/4 2021, 12:10 (1118 dage siden) @ Svend

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".

Altså den oprindelige plan var jo at man med ETCS kunne køre fjerntogene mellem de øvrige NJ-tog. Men den plan var dog også baseret på ETCS til Langå der sikrede mulighed for tættere togfølge syd for Aalborg.

Det værste er dog at man hos NT af uforklarlige årsager nægter at deltage i Orange-billet samarbejdet. Dvs. vil man have en Orange billet skal man enten køre med et af de 12 daglige tog som NJ (indtil videre) kører for DSB, eller købe billetten med destination/afrejse i Aalborg. Sidstnævnte fører så til det problem at man ved forsinkelser nordpå mister sine kompensationsmuligheder og sydpå kan risikere at miste sin billet hvis NJ er forsinket.

Det sjove er så at man acceptere Deutsche Bahns rabatbilletter "Sparpreis Europa" helt til Skagen og Hirtshals. Så man kan købe en direkte billet Skagen-Hamburg eller Flensburg billigere end Skagen-Randers. (29,90 Euro mod 245 kr.)

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Petteri, 4/4 2021, 16:59 (1117 dage siden) @ andersj

"Det værste er dog at man hos NT af uforklarlige årsager nægter at deltage i Orange-billet samarbejdet. Dvs. vil man have en Orange billet skal man enten køre med et af de 12 daglige tog som NJ (indtil videre) kører for DSB, eller købe billetten med destination/afrejse i Aalborg. Sidstnævnte fører så til det problem at man ved forsinkelser nordpå mister sine kompensationsmuligheder og sydpå kan risikere at miste sin billet hvis NJ er forsinket."

Faktisk gælder rejsetidsgarantien på rejser mellem DSB og NJ's tog. Det kræver dog nok, at det er er betalt fuld pris.

https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/kundeservice/nt-rejsegaranti

Hvor gælder NT Rejsegaranti?

NT Rejsegaranti gælder for rejser med NT's busser (herunder teletaxi og telebus), Nordjyske Jernbaners tog samt NT's Flexhandicap, Plustur og Flextur.

NT Rejsegaranti gælder også for kombinerede togrejser, hvor både NJ-tog og DSB- eller Arriva-tog indgår. Vær opmærksom på at NT rejsegaranti ikke gælder for kombinerede rejser, hvor NT-busser og DSB- eller Arriva-tog eller NT's flextrafikordninger og DSB- og Arriva-tog indgår.

Rejsegarantien gælder for rejser med Midttrafik og Sydtrafiks busser samt Aarhus Letbane og tog på Vestbanen.

Du skal sende din ansøgning om rejsegaranti til det selskab, der står for den busrute eller togstrækning, som er skyld i forsinkelsen.

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 4/4 2021, 17:23 (1117 dage siden) @ Petteri

"Det værste er dog at man hos NT af uforklarlige årsager nægter at deltage i Orange-billet samarbejdet. Dvs. vil man have en Orange billet skal man enten køre med et af de 12 daglige tog som NJ (indtil videre) kører for DSB, eller købe billetten med destination/afrejse i Aalborg. Sidstnævnte fører så til det problem at man ved forsinkelser nordpå mister sine kompensationsmuligheder og sydpå kan risikere at miste sin billet hvis NJ er forsinket."

Faktisk gælder rejsetidsgarantien på rejser mellem DSB og NJ's tog. Det kræver dog nok, at det er er betalt fuld pris.

Ja, det kræver en direkte billet. Hvis man køber en Orange København-Aalborg og bruger Rejsekort Aalborg-Hjørring så kan man kun få refusion hvis man bliver over 30 minutter forsinket i ankomst til Aalborg, men ikke hvis man ankommer 10 minutter forsinket til Aalborg og misser toget mod NJ. Det giver en forsinkelse på 30-60 minutter ved ankomst til Hjørring - men ny billet = ny rejse.

Men det er nu også sydgående der er værst - altså hvor man må gamble en Orange billet på at NJ ikke aflyser eller er forsinket.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/4 2021, 15:53 (1117 dage siden) @ andersj

Faktisk gælder rejsetidsgarantien på rejser mellem DSB og NJ's tog. Det kræver dog nok, at det er er betalt fuld pris.

Ja, det kræver en direkte billet. Hvis man køber en Orange København-Aalborg og bruger Rejsekort Aalborg-Hjørring så kan man kun få refusion hvis man bliver over 30 minutter forsinket i ankomst til Aalborg, men ikke hvis man ankommer 10 minutter forsinket til Aalborg og misser toget mod NJ. Det giver en forsinkelse på 30-60 minutter ved ankomst til Hjørring - men ny billet = ny rejse.

Denne regel om at en ny billet er lig med en ny rejse, er givetvis i overensstemmelse med Togpassagerforordningen, men min oplevelse med såvel NJ som DSB er, at de i praksis accepterer separate billetter i forlængelse af hinanden under ét.

Nordjyske Jernbaners praksis er også vist i denne sag fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvor en familie på rejse fra Hjørring til Odense missede deres forbindelse i Aalborg. Familien havde købt zonebilletter Hjørring-Aalborg for 320 kr. og orangebilletter Aalborg-Odense for 738 kr. inkl. plads, og allerede inden ankenævnets indblanding havde NJ kompenseret 25% af den samlede billetpris, svarende til 265 kr. Sagen gik så på, at dette langt fra dækker klagerens udgift på 1.420 kr. til nye standardbilletter..

Men det er nu også sydgående der er værst - altså hvor man må gamble en Orange billet på at NJ ikke aflyser eller er forsinket.

Helt enig. Interessant nok belyser den nævnte ankenævnssag, at man i visse tilfælde kan have krav på refusion af nye standardbilletter, hvis man misser sine orangebilletter pga. NJ's forsinkelse eller aflysning. Dette jf. alm. erstatningsret, så her gælder en forudsætning, om at den skadelidte ikke bærer skyld eller har accepteret risikoen for skaden. I den konkrete sag fandt et flertal i ankenævnet, at klager "havde en særlig anledning til at sikre sig ikke at planlægge deres rejse med en for snæver margin til et skifte på 4 minutter", og at "klageren skulle have taget toget fra Hjørring 60 minutter tidligere, hvilket efter ankenævnets opfattelse ikke er et urimeligt krav".

To andre ankenævnssager om en udgået natbustur i Movia hhv. et DSB-tog med to timers forsinkelse viser, at jo større forsinkelse, des mere lempelig vurdering af egen skyld: "En udgået bustur ligger uden for, hvad man med rimelighed kan forlange, at en passager skal tage højde for i sin planlægning af en rejse af den pågældende karakter, hvor den forrige bus havde planmæssig afgang kl. 04:09. [en time tidligere]" og "En togforsinkelse på 2 timer ligger uden for, hvad man med rimelighed kan forlange, at en passager skal tage højde for i sin planlægning." I sidstnævnte sag havde klager kun planlagt 38 minutter mellem togets ankomst og check-in-frist, så gad vide, hvordan sagen og vurderingen af egen skyld havde set ud, hvis toget kun var 40 minutter forsinket..

Endelig er der sager som denne, hvor en personpåkørsel fritog DSB for både erstatning både efter dansk ret og kompensaiton efter Passagerforordringen: "Det er ankenævnets opfattelse, at personpåkørsel må betragtes som force majeure situation, og at DSB i situationen ikke har pådraget sig erstatningsansvar."

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 5/4 2021, 17:32 (1116 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Faktisk gælder rejsetidsgarantien på rejser mellem DSB og NJ's tog. Det kræver dog nok, at det er er betalt fuld pris.

Ja, det kræver en direkte billet. Hvis man køber en Orange København-Aalborg og bruger Rejsekort Aalborg-Hjørring så kan man kun få refusion hvis man bliver over 30 minutter forsinket i ankomst til Aalborg, men ikke hvis man ankommer 10 minutter forsinket til Aalborg og misser toget mod NJ. Det giver en forsinkelse på 30-60 minutter ved ankomst til Hjørring - men ny billet = ny rejse.

Denne regel om at en ny billet er lig med en ny rejse, er givetvis i overensstemmelse med Togpassagerforordningen, men min oplevelse med såvel NJ som DSB er, at de i praksis accepterer separate billetter i forlængelse af hinanden under ét.

Det er da i det mindste positivt. Jeg havde for et par år siden en interessant oplevelse hvor jeg skulle med en bybus til Aalborg banegård og derefter med et NJ-tog mod nord. Inden jeg tog med bussen fandt jeg ud af at toget var aflyst, så jeg ventede en halv time med at tage med bussen for ikke at skulle vente på banegården. I første omgang nægtede NT at acceptere denne manøvre i forbindelse med Rejsetidsgaranti, men da jeg så ville have den prøvet hos Ankenævnet fik jeg "medhold" af NT i partshøringen, inden sagen kom til vurdering.


Nordjyske Jernbaners praksis er også vist i denne sag fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvor en familie på rejse fra Hjørring til Odense missede deres forbindelse i Aalborg. Familien havde købt zonebilletter Hjørring-Aalborg for 320 kr. og orangebilletter Aalborg-Odense for 738 kr. inkl. plads, og allerede inden ankenævnets indblanding havde NJ kompenseret 25% af den samlede billetpris, svarende til 265 kr. Sagen gik så på, at dette langt fra dækker klagerens udgift på 1.420 kr. til nye standardbilletter..

Men det er nu også sydgående der er værst - altså hvor man må gamble en Orange billet på at NJ ikke aflyser eller er forsinket.

Helt enig. Interessant nok belyser den nævnte ankenævnssag, at man i visse tilfælde kan have krav på refusion af nye standardbilletter, hvis man misser sine orangebilletter pga. NJ's forsinkelse eller aflysning. Dette jf. alm. erstatningsret, så her gælder en forudsætning, om at den skadelidte ikke bærer skyld eller har accepteret risikoen for skaden. I den konkrete sag fandt et flertal i ankenævnet, at klager "havde en særlig anledning til at sikre sig ikke at planlægge deres rejse med en for snæver margin til et skifte på 4 minutter", og at "klageren skulle have taget toget fra Hjørring 60 minutter tidligere, hvilket efter ankenævnets opfattelse ikke er et urimeligt krav".

Her bliver det jo slået fast, dog med et snævert flertal, at en billet = en rejse. Dvs. samme regler som hvis man misser et fly pga. forsinket tog eller lignende.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af mikedk2100, 4/4 2021, 17:25 (1117 dage siden) @ andersj

Det værste er dog at man hos NT af uforklarlige årsager nægter at deltage i Orange-billet samarbejdet. Dvs. vil man have en Orange billet skal man enten køre med et af de 12 daglige tog som NJ (indtil videre) kører for DSB, eller købe billetten med destination/afrejse i Aalborg. Sidstnævnte fører så til det problem at man ved forsinkelser nordpå mister sine kompensationsmuligheder og sydpå kan risikere at miste sin billet hvis NJ er forsinket.

Det sjove er så at man acceptere Deutsche Bahns rabatbilletter "Sparpreis Europa" helt til Skagen og Hirtshals. Så man kan købe en direkte billet Skagen-Hamburg eller Flensburg billigere end Skagen-Randers. (29,90 Euro mod 245 kr.)

Det er jo ikke kun NT, men alle busser, metro, lokal- og privatbane samt letbane(r) i Danmark, som Orange ikke gælder til.

Folk mister jo også deres Orangebillet, hvis rutebilen til fx Ringsted Station er forsinket, eller hvis Østbanen til Roskilde bliver det. Det er ikke et nyt eller specielt nordjysk fænomen.

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 4/4 2021, 17:50 (1117 dage siden) @ mikedk2100

Det værste er dog at man hos NT af uforklarlige årsager nægter at deltage i Orange-billet samarbejdet. Dvs. vil man have en Orange billet skal man enten køre med et af de 12 daglige tog som NJ (indtil videre) kører for DSB, eller købe billetten med destination/afrejse i Aalborg. Sidstnævnte fører så til det problem at man ved forsinkelser nordpå mister sine kompensationsmuligheder og sydpå kan risikere at miste sin billet hvis NJ er forsinket.

Det sjove er så at man acceptere Deutsche Bahns rabatbilletter "Sparpreis Europa" helt til Skagen og Hirtshals. Så man kan købe en direkte billet Skagen-Hamburg eller Flensburg billigere end Skagen-Randers. (29,90 Euro mod 245 kr.)


Det er jo ikke kun NT, men alle busser, metro, lokal- og privatbane samt letbane(r) i Danmark, som Orange ikke gælder til.

Folk mister jo også deres Orangebillet, hvis rutebilen til fx Ringsted Station er forsinket, eller hvis Østbanen til Roskilde bliver det. Det er ikke et nyt eller specielt nordjysk fænomen.

Optimalt ville man kunne købe Orange billetter til alle tog + letbane til Grenå og Odder samt tilslutningsbus til større byer uden togbetjening. Men ja, det er også ringe at Aarhus-Grenå og Roskilde-Køge er frarøvet muligheden for Orange billetter.

Der er et kæmpe kommercielt potentiale gemt i billetsystemerne. Man behøver ikke engang give rabat på eksempelvis Grenåbanen, men bare det at man får vist en Orange billet når man søger på København-Grenå, fremfor blot en dyr normalprisbillet. Det kunne eventuelt være DSB's rabatpris København-Aarhus lagt sammen med Rejsekortprisen Aarhus-Grenå.

Man har simpelthen glemt kunden, for kunden er ligeglad med og ved heller ikke hvilket selskab der kører på hvilken strækning. Sammenhængen smuldrer ikke blot ved de mange skift, men også ved at man ikke acceptere hinandens billetter. Se bl.a. i Midttrafik hvor billetter købt i deres app ikke gælder hos Arriva og DSB, selvom prisen er den samme.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Bent Jensen, 4/4 2021, 19:14 (1117 dage siden) @ andersj

Måske man kunne få trafikministeren til at få dem på andre tanker,det er simpelthen uholdbart

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Skifte i Fredericia fra K 22

af Svend, 4/4 2021, 20:44 (1117 dage siden) @ Bent Jensen

Måske man kunne få trafikministeren til at få dem på andre tanker, det er simpelthen uholdbart

Man kan få den tanke, at hverken misteren eller ministeriet er opmærksomme på problemerne.
En venlig sjæl skulle måske skrive til dem og fortælle hvordan verden ser ud. Det bliver ikke mig, jeg er gået over til kun at bruge min bil ....... det andet er for besværligt ;-)

--
Svend

Skifte i Fredericia fra K 22

af YBS, 4/4 2021, 21:22 (1117 dage siden) @ Bent Jensen

Det kræver at trafikministeren (eller en anden) kan trylle flere tog ud af luften, som jeg læser oplægget er det det muliges kunst, og er beregnet til at vare i to år til den ny Storstrømsbro åbner, og der dermed er elektrificeret til Nykøbing F.

Skifte i Fredericia fra K 22

af mikedk2100, 4/4 2021, 19:29 (1117 dage siden) @ andersj

Man har simpelthen glemt kunden, for kunden er ligeglad med og ved heller ikke hvilket selskab der kører på hvilken strækning. Sammenhængen smuldrer ikke blot ved de mange skift, men også ved at man ikke acceptere hinandens billetter. Se bl.a. i Midttrafik hvor billetter købt i deres app ikke gælder hos Arriva og DSB, selvom prisen er den samme.

Jeg er enig i, at man har glemt kunden - hvad jeg også højlydt brokker mig over. For man har glemt kunden rigtig mange steder i jernbanens verden. Men jeg er bestemt ikke enig i, at kunden er ligeglad med og ikke ved, hvilket selskaber, der kører på strækningen. Kunderne er ikke så dumme, som du vil gøre dem til. Men det finder du og selskaberne (DSB) jo nok ud af, når der kommer reel konkurrence på de store skinner ;)

Og eftersom jeg er vokset op med Østbanens STS/HT problematik samt skift fra Østbanen til enten DSB eller en bus, så er det måske også derfor, jeg ikke kan se det store problem i hverken planmæssige skift i Fredericia (i nogle få år kun! Tænk på de stakkels pendlere til København fra Nykøbing Falster) eller at man skal have flere billetter. Der er langt værre ting i vejen med jernbanen i dagens Danmark :)

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 4/4 2021, 20:48 (1117 dage siden) @ mikedk2100

Man har simpelthen glemt kunden, for kunden er ligeglad med og ved heller ikke hvilket selskab der kører på hvilken strækning. Sammenhængen smuldrer ikke blot ved de mange skift, men også ved at man ikke acceptere hinandens billetter. Se bl.a. i Midttrafik hvor billetter købt i deres app ikke gælder hos Arriva og DSB, selvom prisen er den samme.


Jeg er enig i, at man har glemt kunden - hvad jeg også højlydt brokker mig over. For man har glemt kunden rigtig mange steder i jernbanens verden. Men jeg er bestemt ikke enig i, at kunden er ligeglad med og ikke ved, hvilket selskaber, der kører på strækningen. Kunderne er ikke så dumme, som du vil gøre dem til. Men det finder du og selskaberne (DSB) jo nok ud af, når der kommer reel konkurrence på de store skinner ;)

Når vi snakker regionaltog og lokaltog så "skal" kunden være ligeglad, for toget skal ikke konkurrere mod andre tog. Man er jo også ligeglad med om 1A i København køres af Arriva, Keolis eller end 3. vognmand. Det er jo fordi Movia har sat en fælles standard for busmateriellet og serviceniveauet.

Det går man også i større eller mindre grad i de tyske delstater. I Baden Württemberg har man de sidste par år haft det meste af kørslen i udbud og der kører nu flere forskellige operatører med flere forskellige togtyper - men de har samme bemaling og samme komfort.

Fjerntog er en anden snak, for der kan der komme konkurrence fra andre togselskaber. Der er desuden også konkurrence fra fly og fjernbusser, så her "må man godt" skille sig ud.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af mikedk2100, 4/4 2021, 21:30 (1117 dage siden) @ andersj

Når vi snakker regionaltog og lokaltog så "skal" kunden være ligeglad, for toget skal ikke konkurrere mod andre tog. Man er jo også ligeglad med om 1A i København køres af Arriva, Keolis eller end 3. vognmand. Det er jo fordi Movia har sat en fælles standard for busmateriellet og serviceniveauet.

Det går man også i større eller mindre grad i de tyske delstater. I Baden Württemberg har man de sidste par år haft det meste af kørslen i udbud og der kører nu flere forskellige operatører med flere forskellige togtyper - men de har samme bemaling og samme komfort.

Ja vi bliver simpelthen ikke enige. Det er muligt kunderne ikke kan gøre noget ved det, når/hvis "systemet" har bestemt sig, men de er bestemt ikke ligeglade med, om det er DSB, Arriva, Lokaltog eller en fjerde, der kører tog på deres lokale bane. Uanset om det på papiret er samme service og komfort.

Kunderne på Kystbanen var bestemt heller ikke ligeglade i 2009, da DSBFirst overtog kørslen - selvom det var nøjagtig samme tog, der kørte på banen.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Trainee, 4/4 2021, 19:52 (1117 dage siden) @ andersj

Der er et kæmpe kommercielt potentiale gemt i billetsystemerne. Man behøver ikke engang give rabat på eksempelvis Grenåbanen, men bare det at man får vist en Orange billet når man søger på København-Grenå, fremfor blot en dyr normalprisbillet. Det kunne eventuelt være DSB's rabatpris København-Aarhus lagt sammen med Rejsekortprisen Aarhus-Grenå.

Det er præcis sådan det fungerer på Rejseplanen - på rejser hvor DSB Orange indgår, vil du blive vist både de normale billetmuligheder og en "Rejse med særtilbud", som fx. kan bestå af en Orange-billet og en enkeltbillet eller rejsekort.

Der er dog lige nu fejl i DSB's Orange-billetprissystem, som Rejseplanen slår op i, hvilket betyder at man ikke engang får vist Orange-billetter på rejser kun med DSB.

Men her er et eksempel på hvordan det ser ud:
[image]

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 6/4 2021, 00:02 (1116 dage siden) @ Trainee

Der er et kæmpe kommercielt potentiale gemt i billetsystemerne. Man behøver ikke engang give rabat på eksempelvis Grenåbanen, men bare det at man får vist en Orange billet når man søger på København-Grenå, fremfor blot en dyr normalprisbillet. Det kunne eventuelt være DSB's rabatpris København-Aarhus lagt sammen med Rejsekortprisen Aarhus-Grenå.


Det er præcis sådan det fungerer på Rejseplanen - på rejser hvor DSB Orange indgår, vil du blive vist både de normale billetmuligheder og en "Rejse med særtilbud", som fx. kan bestå af en Orange-billet og en enkeltbillet eller rejsekort.

Der er dog lige nu fejl i DSB's Orange-billetprissystem, som Rejseplanen slår op i, hvilket betyder at man ikke engang får vist Orange-billetter på rejser kun med DSB.

Men her er et eksempel på hvordan det ser ud:
[image]

Det jeg ønsker er at man får en samlet billet - mit forslag var baseret på indtægtsfordelingen ved sådan en løsning.

Problemet med den rejse du har søgt er at der er 6 minutter til at skifte på Nørreport. Har man købt en Orange billet fra Nørreport til Vordingborg og bussen er forsinket, så mister man Orange billetten.

Men jeg vil dog tilføje at jeg ikke nødvendigvis mener at en Orange billet skal kunne gælde til og hænge sammen med bybusser, metro og by-letbane. Det skal være minimum alle tog og regional-letbane samt gerne rutebusser til byer uden togbetjening - dog skal der indgå tog i rejsen.

Så kan man så diskutere om togbundne Orange-billetter er den bedste løsning i regionaltrafikken på Sjælland. Jeg så det i hvert fald gerne kombineret med en fri-rejse dagsbillet gældende udenfor myldretiden. Især når man i fremtiden nok vil opleve større ledig kapacitet med en minimumstogstørrelse på 275 siddepladser. Man havde det jo tidligere med Orange Sviptur.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Trainee, 6/4 2021, 00:13 (1116 dage siden) @ andersj

Det jeg ønsker er at man får en samlet billet - mit forslag var baseret på indtægtsfordelingen ved sådan en løsning.

Så har jeg misforstået, det beklager jeg.

Problemet med den rejse du har søgt er at der er 6 minutter til at skifte på Nørreport. Har man købt en Orange billet fra Nørreport til Vordingborg og bussen er forsinket, så mister man Orange billetten.

Det er ikke en rejse jeg har søgt, men blot et gammelt billede jeg fandt, som et eksempel for hvordan Rejseplanens løsning ser ud - som dog ser ud til at understrege din pointe yderligere - held i uheld. ;-)

Skifte i Fredericia fra K 22

af andersj, Aalborg, 6/4 2021, 00:31 (1116 dage siden) @ Trainee

Det jeg ønsker er at man får en samlet billet - mit forslag var baseret på indtægtsfordelingen ved sådan en løsning.

Så har jeg misforstået, det beklager jeg.

Problemet med den rejse du har søgt er at der er 6 minutter til at skifte på Nørreport. Har man købt en Orange billet fra Nørreport til Vordingborg og bussen er forsinket, så mister man Orange billetten.

Det er ikke en rejse jeg har søgt, men blot et gammelt billede jeg fandt, som et eksempel for hvordan Rejseplanens løsning ser ud - som dog ser ud til at understrege din pointe yderligere - held i uheld. ;-)

Fair nok. Paradoksalt nok er Rejsekortet jo i stand til at give en billet til en rejse med flere transportmidler. Men Rejsekortet er opgivet af samtlige trafikselskaber, selvom det har store potentialer til at give bedre rabatter. Der køres en status quo og nye tilbud gives gennem andre salgskanaler.
Det er selvfølgelig svært at give forudbetalt togbundne rabatter om Orange på Rejsekort, men man kunne lave funktioner som i Holland hvor man kan tilkøbe forskellige rabatter til kortet. De har eksempelvis tilkøb af fri rejse (pendlerkort) i en periode, tilkøb af fri rejse udenfor myldretiden i en periode, 40% rabat i en periode, 40% rabat udenfor myldretiden i en periode osv.

En meget bedre løsning end de forvirrende rabattrin Rejsekortet har som man først skal tjene op til.

--
Mvh Anders

Skifte i Fredericia fra K 22

af Petteri, 4/4 2021, 22:19 (1117 dage siden) @ andersj

Orange er et DSB produkt, til reduceret pris. Der er skærpede krav til disse billettyper, og derfor synes jeg det er helt i orden, at Orange-billetter kun kan benyttes på en DSB strækning.

Til gengæld bør priserne på togrejser sættes ned.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Poul Andersen, 5/4 2021, 08:00 (1117 dage siden) @ Petteri

Iflg. denne køreplan, hvor DSB afgange køres af NJ, er der mulighed for køb af Orange billet til/fra Frederikshavn.

[image]

Mvh.
Poul.

Skifte i Fredericia fra K 22

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/4 2021, 16:14 (1117 dage siden) @ Poul Andersen

Iflg. denne køreplan, hvor DSB afgange køres af NJ, er der mulighed for køb af Orange billet til/fra Frederikshavn.

[image]

Disse afgange er på RE75 (togsystemet fra Skagen) og er således alle tilpasset forbindelse med lyntog i Aalborg: sydpå ank. xx:27/42, afg. xx:50 - nordpå ank. xx:06, afg. xx:14.

Vil man med intercitytog til/fra Aalborg i kombination med et DSB/NJ-tog, må man således vente længere tid i Aalborg. Sydpå vil der dog på hverdage og lørdage være mulighed for så at ankomme til Aalborg en halv time senere på RE76 (togsystemet fra Hirtshals, evt. med skift i Hjørring fra RE75 Skagen-Hjørring). Da Rejseplanen optimerer på rejsetid og antal skift, vil denne billige forbindelse med unødigt lang ventetid i Aalborg ikke blive vist, og dermed kan der ikke købes orangebillet til den.

I praksis kan dette omgås ved at søge billet fra Sindal, da RE76 udgår fra Hirtshals og Hjørring - i myldretiden er der forbindelse fra Sindal med skift i Hjørring, men her gør ulempen ved skiftet, at begge forbindelser vises. Dette gælder dog ikke ank. Aalborg 19:27, da toget ank. Aalborg 19:57 undtagelsesvist udgår fra Skagen og Frederikshavn. Her måtte jeg sidst fremsøge en rejse med bus fra Klæstrup til Brønderslev, som er så tidligt i Brønderslev, at begge afgange kan bruges Brønderslev-Aalborg. Her vil Rejseplanen gerne lade mig vente længe i Aalborg og vælger således ank. 19:27, hvortil der sælges orangebilletter.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak