Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rationalisering af jernbanenettet frem til 70erne (Generelt)

af emc, 9/4 2021, 17:33 (1113 dage siden)

Hej
Mange jernbaner, der fortsat eksisterer i dag, har fået reduceret antal stationer kraftigt, vistnok kraftigst over den længere periode mellem 1930-1970 (?)
Hvad var argumenterne i sin tid for at lukke små stationer på nogle strækninger men ikke andre? Fx blev mange stationer/trinbræt lukket på Sydbanen men ikke Lille Syd hvor der i dag fortsat er stationer/trinbræt i landsbyer. Samme spørgsmål for lukning af lokalbaner- hvorfor er Næstved-Slagelse lukket, en forbindelse mellem to store provinsbyer, når Slagelse-Tølløse, Køge-Rødvig/Fakse L osv fortsat findes? Var det bare et spørgsmål om de enkelte selskabers evne til at drive forretning?
Ser frem til anekdoter og andet godt!

Rationalisering af jernbanenettet frem til 70erne

af Niels Munch, 9/4 2021, 17:50 (1112 dage siden) @ emc

Hvis du forventer svar på en håndfuld spørgsmål af den karakter, må du nok

1. stille dem på jernbanehistorisk forum
2. skelne mellem på den ene side statens jernbaner, herunder hoved- og sidebaner, og på den anden side privatbanerne, som indbyrdes er meget forskellige i henseende til ejerskab, lokale interesser og ejernes betalingsevne- og vilje.

Hvis du virkelig interesserer dig for disse forskellige årsagssammenhænge, anbefales du at studere den righoldige litteratur, der siden 1960'erne er udgivet om landets jernbaner.

Nærværende fora er næppe hensigtsmæssige i henseende til at kunne belyse en så omfattende emnekreds.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak