Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skal man tro på Alstrom ? (Generelt)

af OnkelJørn, 12/4 2021, 20:15 (1110 dage siden)

Jeg tænker på om man nu skal være rigtig positiv eller meget negativ over at Alstrom skal leverer fremtiden tog til Danmark.....
Når de kan leverer masser af forskellige tog til diverse lande rundt om må det være gode , pålidelige og økonomiske tog der bliver til stor glæde for Danmark ??
Eller bliver det som andet Alsrtom leverer i Danmark , noget der har evige forsinkelser og priser der ikke holder ??

Skal man tro på Alstrom ?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 20:20 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg tænker på om man nu skal være rigtig positiv eller meget negativ over at Alstrom skal leverer fremtiden tog til Danmark.....
Når de kan leverer masser af forskellige tog til diverse lande rundt om må det være gode , pålidelige og økonomiske tog der bliver til stor glæde for Danmark ??
Eller bliver det som andet Alsrtom leverer i Danmark , noget der har evige forsinkelser og priser der ikke holder ??

Las os være optimister og bare se tiden an. :-P

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Skal man tro på Alstrom ?

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 20:23 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg tænker på om man nu skal være rigtig positiv eller meget negativ over at Alstrom skal leverer fremtiden tog til Danmark.....
Når de kan leverer masser af forskellige tog til diverse lande rundt om må det være gode , pålidelige og økonomiske tog der bliver til stor glæde for Danmark ??
Eller bliver det som andet Alsrtom leverer i Danmark , noget der har evige forsinkelser og priser der ikke holder ??

Altså seneste togleverance fra Alstom til Danmark var de 13 togsæt til Nordjyske Jernbaner der blev leveret i 2016/17 før tid. De stor endda alle klar på et sidespor nede ved Salzgitter i flere måneder inden de skulle leveres.

Leveringen af disse tog til NS i Holland er blevet lidt forsinket pga. Corona. De enkelte komponenter kommer jo fra hele verden, hvilket nedenstående kort viser. Den komponent Danmark levere er lige til at lukke op og skide i.

[image]

--
Mvh Anders

Skal man tro på Alstrom ?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 20:29 (1110 dage siden) @ andersj

Jeg tænker på om man nu skal være rigtig positiv eller meget negativ over at Alstrom skal leverer fremtiden tog til Danmark.....
Når de kan leverer masser af forskellige tog til diverse lande rundt om må det være gode , pålidelige og økonomiske tog der bliver til stor glæde for Danmark ??
Eller bliver det som andet Alsrtom leverer i Danmark , noget der har evige forsinkelser og priser der ikke holder ??


Altså seneste togleverance fra Alstom til Danmark var de 13 togsæt til Nordjyske Jernbaner der blev leveret i 2016/17 før tid. De stor endda alle klar på et sidespor nede ved Salzgitter i flere måneder inden de skulle leveres.

Leveringen af disse tog til NS i Holland er blevet lidt forsinket pga. Corona. De enkelte komponenter kommer jo fra hele verden, hvilket nedenstående kort viser. Den komponent Danmark levere er lige til at lukke op og skide i.

Rart at der noget vi har forstand på i Danmark :-)
Vi er svære at undvære.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Skal man tro på Alstrom ?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2021, 00:03 (1110 dage siden) @ andersj

Leveringen af disse tog til NS i Holland er blevet lidt forsinket pga. Corona. De enkelte komponenter kommer jo fra hele verden, hvilket nedenstående kort viser. Den komponent Danmark levere er lige til at lukke op og skide i.

Så så! Nu ikke omtale det agtværdige Glovarail dårligt! :-D

Der er en snes arbejdspladser eller mere i det og det meste af verdens togpassagerer skider på det :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skal man tro på Alstom ?

af QN903Qnr0779, 12/4 2021, 21:05 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

Der skal mindst en ud af to parter til at fuck'e et projekt up - med IC4 var der så to ud af to. Det er da vist meget mere et spørgsmål om man kan stole på DSB.....

Er glasset halvfuldt?

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 22:20 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

Du kunne vel lige så godt spørge os om glasset er halvfuldt eller halvtomt.

I modsætning til AnsaldoBreda, hvor det jo nærmest var alle deres produkter der var plaget af forsinkelser, børnesygdomme og defekter (hvem husker ikke Metro’ens første år?), har Alstom en lang serie af successfulde projekter bag sig. Et hav af TGV-varianter, Thalys, Euroduplex, New Pendolino m.fl.

Hvis man så tillægger dem alle de succes’er som de får med ved købet af Bombardier (DSB IC3, IR4, Øresundstog, TRAXX, m.fl), så burde der være basis for at sige at det er et firma der har en rimelig track record.

Men til syvende og sidst er ens forudsigelser vel mest af alt et spørgsmål om man er pessimist eller ej.

Er glasset halvfuldt?

af Bongo-Anders, 12/4 2021, 22:23 (1110 dage siden) @ bjergged

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.

Og heldigvis for det.

Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.

Er glasset halvfuldt?

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 22:26 (1110 dage siden) @ Bongo-Anders

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.

Og heldigvis for det.

Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.

Det er lige præcis AnsaldoBreda der har leveret alle metrotog til M1-M4 samt stået for signalsystemerne og den førerløse drift gennem søsterselskabet Ansaldo-STS. Så noget kan de finde ud af.

--
Mvh Anders

Er glasset halvfuldt?

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 22:31 (1110 dage siden) @ Bongo-Anders

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.

Jooo, det var det nu vist godt nok: https://da.wikipedia.org/wiki/AnsaldoBredas_f%C3%B8rerl%C3%B8se_metrotogs%C3%A6t

Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.

Det er det nu, men det første år var der mange problemer. Tåge, sne og gratisaviser forårsagede nedbrud med en hyppighed at Metroselskabet en overgang havde personale stående på nærmest hver overjordisk station til at fjerne sne og aviser.

Avatar

Er glasset halvfuldt?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/4 2021, 07:26 (1110 dage siden) @ bjergged

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.


Jooo, det var det nu vist godt nok: https://da.wikipedia.org/wiki/AnsaldoBredas_f%C3%B8rerl%C3%B8se_metrotogs%C3%A6t

Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.


Det er det nu, men det første år var der mange problemer. Tåge, sne og gratisaviser forårsagede nedbrud med en hyppighed at Metroselskabet en overgang havde personale stående på nærmest hver overjordisk station til at fjerne sne og aviser.

Nu kan man vel ikke klandre Ansaldo for det danske vejr, eller de rejsenes vaner med at efterlade affald udenfor skraldespandende..
At Metroselskabet ville have perronkantovervågning (ODS) på de overjordiske stationer, ODS som var bygget til underjordiske stationer, istedet for perrondøre kan vel ret beset heller ikke skydes på Ansaldo.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Er glasset halvfuldt?

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 10:22 (1109 dage siden) @ metrohenrik

Nu kan man vel ikke klandre Ansaldo for det danske vejr

Hvis man byder ind på at levere metrotog- og udstyr til København, så bør man vel tage det Københavnske klima med i sine beregninger og tests. Man sælger jo heller tog der ikke fungerer ved høje temperaturer til at køre i Sahara.

At Metroselskabet ville have perronkantovervågning (ODS) på de overjordiske stationer, ODS som var bygget til underjordiske stationer, istedet for perrondøre kan vel ret beset heller ikke skydes på Ansaldo.

Ja, der har du vist noget insiderviden jeg ikke besidder. Hvis Ansaldo har advaret Metroselskabet imod ODS på overjordiske stationer, og de så har bestilt det alligevel, så er det jo en anden snak.

Er glasset halvfuldt?

af steenth, 13/4 2021, 00:06 (1110 dage siden) @ Bongo-Anders

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.

Det var søsterselskabet Ansaldo STS, som leveret metroen. AnsaldoBreda var kun til bygning af togsæt, men de udviklede ikke teknisk til dem.

Avatar

Er glasset halvfuldt?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/4 2021, 07:30 (1110 dage siden) @ steenth

Nu var det jo ikke Ansaldo Breda der Lavede metroen.


Det var søsterselskabet Ansaldo STS, som leveret metroen. AnsaldoBreda var kun til bygning af togsæt, men de udviklede ikke teknisk til dem.

Man skal nok lige forstå den firmaopbygning.

Finmeccanica var ejer af Ansaldo.
Ansaldo var ejer af Breda.
United switch and signal (USS) var et amerikansk selskab der skulle levere sikkerhedsystemet.
Undervejs i bygningen af M1+M2, købte Finmeccanica USS, og kaldte det Ansaldo STS.

Breda byggede Metrotogene.
USS byggede sikkerhedssystemet. (Deres logo sidder stadig på "madkasserne" ude i sporet, kig selv efter.
Med tiden blev Ansaldo ejer af begge firmaer.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Er glasset halvfuldt?

af Scharfenberg, 13/4 2021, 10:55 (1109 dage siden) @ Bongo-Anders

Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.

Nu vil jeg ikke tage noget fra metroen, men den har været dyr at anlægge. M1 og M2 ca. 20 mia. kr. Det svarer til prisen for en Storebælts-forbindelse (1988-pris) eller prisen for to Kbh.-Ringsted-baner (2010-pris) eller en enkelt dobbeltsporet 250 km/t-bane på 120 km. Tager vi metrocityringen med, svarer det til prisen for Storebæltsforbindelsen + Øresundsforbindelsen eller 240 km dobbeltsporet og elektrificeret højhastighedsbane. Og så er vi næsten nået helt til Aarhus.

Det der så alligevel kan retfærdiggøre en dyr metro er, at der trods alt forventes at være 120 mio. rejser om året. At de så ikke selv kan finansiere hele driften og må subsidieres af andre (togrejsende) er en anden sag.

Duk og væk!

Er glasset halvfuldt? Er perronhøjden optimal?

af XAL Olesen, 12/4 2021, 23:27 (1110 dage siden) @ bjergged

Men til syvende og sidst er ens forudsigelser vel mest af alt et spørgsmål om man er pessimist eller ej.

Enig. Men vil man starte et sted med lidt "småbrok"kan man kigge lidt på indstigningshøjden på 620 mm:

https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/toget-er-fremtiden/fakta-coradia-stream.pdf

I forbindelse med købet af Talgo - vognene var der en længere (!) debat/informationsudveksling (!) om perronhøjder i Danmark og mange andre steder.

Uden at kunne huske hele debatten var 620 mm ikke lige den generelle perronhøjde i Danmark.

Mvh
XAL Olesen

Er glasset halvfuldt? Er perronhøjden optimal?

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 00:26 (1110 dage siden) @ XAL Olesen

I forbindelse med købet af Talgo - vognene var der en længere (!) debat/informationsudveksling (!) om perronhøjder i Danmark og mange andre steder.

Uden at kunne huske hele debatten var 620 mm ikke lige den generelle perronhøjde i Danmark.

Det er sandt, men 620mm er dog noget tættere på den danske “standard”, 550mm end Talgo-vognene er. Kalkulen er dog også noget anderledes, idet Talgo-vognene er planlagt til at køre til et meget begrænset antal stationer, mens Coradia gerne skulle kunne overtage hele IC-nettet.

“Optimal” er jo en afvejning af fordele og ulemper. Ved ikke om 550mm dørhøjde havde var en option i de tilbud DSB modtog, og hvad det i givet fald ville have kostet ekstra, men konklusionen er åbenbart blevet at de 7 cm ikke var alt-afgørende.

Skal man tro på Alstrom ?

af Søren Hermansen, 12/4 2021, 23:01 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

Ja men, 4.Generations S-togene er Alstoms.

Skal man tro på Alstom ?

af Scharfenberg, 13/4 2021, 10:46 (1109 dage siden) @ Søren Hermansen

Ja men, 4.Generations S-togene er Alstoms.

Ja, Alstom og Siemens. Og egentlig Linke-Hofmann-Busch, som GEC Alstom i 1994 overtog aktiemajoriteten i.

Avatar

Skal man tro på Alstom ?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2021, 13:32 (1109 dage siden) @ Scharfenberg

Ja men, 4.Generations S-togene er Alstoms.


Ja, Alstom og Siemens. Og egentlig Linke-Hofmann-Busch, som GEC Alstom i 1994 overtog aktiemajoriteten i.

Ja, er det ikke Alstom der har bygget "kasserne" og Siemens der har leveret alt eludstyr? Sådan med store træskolængder?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skal man tro på Alstrom ?

af Togbus, Foldingbro, 13/4 2021, 08:03 (1110 dage siden) @ OnkelJørn

LINT-togene er leveret af Alstom, den numerisk mest almindelige togtype i Danmark efter S-togene.
Og som andre skriver har Alstom opkøbt Bombardier Transportation som har IR4, IC3, DD-vogne mm i bagagen.

Det er verdens næststørste togleverandør efter Kinas CRRC.

--
- busser når det er billigst

Skal man tro på Alstrom ?

af Banemanden, 13/4 2021, 15:32 (1109 dage siden) @ Togbus

LINT-togene er leveret af Alstom, den numerisk mest almindelige togtype i Danmark efter S-togene.
Og som andre skriver har Alstom opkøbt Bombardier Transportation som har IR4, IC3, DD-vogne mm i bagagen.

Det er verdens næststørste togleverandør efter Kinas CRRC.

Der er lige en lille rettelse til denne.
S-tog er der kun flest af, hvis du tæller begge typer med. Ellers er der 104 sæt af “de lange” SA sæt og 31 SE sæt.
Du har 110 ET togsæt tilknyttet Øresunds og kysttrafikken og er måske nummer 1 i antal af togsæt. Denne kan måske diskuteres da de også bruges og ejes af svenskerne.

Derefter kommer de 97 Lint tog der findes i dk, og kort efter IC3. Dem er der 96 af.

Det er dog Alstom og Bombardier der står for alle slags, så det ser fornuftigt nok ud

Skal man tro på Alstrom ?

af Scharfenberg, 13/4 2021, 10:47 (1109 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg tænker på om man nu skal være rigtig positiv eller meget negativ over at Alstrom skal leverer fremtiden tog til Danmark.....
Når de kan leverer masser af forskellige tog til diverse lande rundt om må det være gode , pålidelige og økonomiske tog der bliver til stor glæde for Danmark ??
Eller bliver det som andet Alsrtom leverer i Danmark , noget der har evige forsinkelser og priser der ikke holder ??

Ja, vi har lige 3 ½ år til at øve os i, at det IKKE hedder 'Alstrom' men 'Alstom' ;-)

Skal man tro på Alstrom ?

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 10:55 (1109 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, vi har lige 3 ½ år til at øve os i, at det IKKE hedder 'Alstrom' men 'Alstom' ;-)

I det mindste har de droppet det stumme h (de hed før Alsthom).



Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak