Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Jonas1983, 16/4 2021, 00:24 (1106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Han burde være politiker: En masse snak a la varm luft og INTET konkret. Spild af tid at læse den artikel.

Hans kunder er politikerne, så de taler samme sprog.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Avatar

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/4 2021, 07:31 (1106 dage siden) @ Jonas1983

Han burde være politiker: En masse snak a la varm luft og INTET konkret. Spild af tid at læse den artikel.


Hans kunder er politikerne, så de taler samme sprog.

Var en gang til et seminar, med en hel del jernbanefolk, og en fremtidsforker holdt et godt oplæg. Han sagde undervejs at DSB har 179 kunder. Alle andre er passagerer.. Den gav lidt grynten fra nogle, og et godt grin fra os andre..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af RasmusR, 16/4 2021, 05:21 (1106 dage siden) @ Svend

Er der ingen selvstændige tanker eller ideer hos direktionen i DSB?

Du tænker på noget vildt, som fx at starte et mobiltelefonselskab? :-)

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Svend, 16/4 2021, 11:17 (1106 dage siden) @ RasmusR

Er der ingen selvstændige tanker eller ideer hos direktionen i DSB?


Du tænker på noget vildt, som fx at starte et mobiltelefonselskab? :-)

... eller drive smalsporsbaner nord for Stockholm :-) :-)

Nej mere på at sætte sig i kundernes/passagerernes sted. Hvad forventer man som pendler, weekend-passager eller feriepassager at der er af service på stationerne og i togene. Kan vi gøre det nemmere at købe en billet .... osv osv. Alt sammen noget som der bliver sat fokus på nu fra andre sider, men som DSBs ledelse skulle have tænkt over noget før.

--
Svend

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af mikedk2100, 16/4 2021, 07:31 (1106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet


Han burde være politiker: En masse snak a la varm luft og INTET konkret. Spild af tid at læse den artikel.

Men han har da ret i én ting, som han skriver i andensidste afsnit "Men erfaringerne viser os, at det kan lade sig gøre både at tiltrække kunder og gøre dem mere tilfredse, hvis vi lytter til deres behov og sætter dem i centrum." Eftersom han skriver "tiltrække kunder", så må det jo være passagerer, han mener, der skal tiltrækkes (og ikke de 179 faste kunder fra Slotsholmen) - og så er det da ganske fornuftigt at begynde at lytte til passagererne.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Mads, 16/4 2021, 07:59 (1106 dage siden) @ mikedk2100

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet


Han burde være politiker: En masse snak a la varm luft og INTET konkret. Spild af tid at læse den artikel.


Men han har da ret i én ting, som han skriver i andensidste afsnit "Men erfaringerne viser os, at det kan lade sig gøre både at tiltrække kunder og gøre dem mere tilfredse, hvis vi lytter til deres behov og sætter dem i centrum." Eftersom han skriver "tiltrække kunder", så må det jo være passagerer, han mener, der skal tiltrækkes (og ikke de 179 faste kunder fra Slotsholmen) - og så er det da ganske fornuftigt at begynde at lytte til passagererne.

Og dog. De har jo lige fået lov af deres "kunder" til at bruge en masse penge på nyt legetøj, kan være de har fået blod på tanden og vil have mere, så de skal være sikre på der er nok kunder der synes det er en god ide.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af pjl, 16/4 2021, 11:28 (1106 dage siden) @ Poul Brandt

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet

What a load of B*******

Lad os se om DSB eksempelvis dropper deres indædte modstand mod timemodellen, og holder op med at insistere på den elektriske version af Gode Tog Til Alle, kunne være fantastisk at se DSB koncentrere sig om at få kunderne hurtigt og smidigt frem. Indtil der er noget konkret at se fra den side gider jeg ikke løfte et øjenbryn overfor den udmelding.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Scharfenberg, 16/4 2021, 12:03 (1106 dage siden) @ pjl

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet


What a load of B*******

Lad os se om DSB eksempelvis dropper deres indædte modstand mod timemodellen, og holder op med at insistere på den elektriske version af Gode Tog Til Alle, kunne være fantastisk at se DSB koncentrere sig om at få kunderne hurtigt og smidigt frem. Indtil der er noget konkret at se fra den side gider jeg ikke løfte et øjenbryn overfor den udmelding.

Kunne være fint hvis alle DSB-kritikerne/haderne og de mange trolls i det mindste gad at sætte sig ind i faktum :-|

I forhold til visse tidligere DSB-topchefers (ingen nævnt, ingen glemt) varierende grad af politisk tonedøvhed er det befriende med Flemming Jensen, der forstår og accepterer gamet. Og drop nu al den kritik af DSB's manglende velvilje mod timemodellen. Det er ikke DSB, der beslutter Timemodellen i Danmark. Det gør de 179 'kunder' på Christiansborg. DSB skal blot fylde skinnerne ud. Og som jeg har skrevet før - jeg gør det gerne igen for de fat.....: Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t. Det gør det altså bare ikke. "Jo, men det er hønen og ægget, og desuden er der også besluttet at bygge 35 km hurtigbane mellem Odense og Middelbart." Ja, men det er stadig kun 19 % af Kbh.-Aalborg, der så vil være bygget til Vmax 250. Jeg håber dog på 250 eller 300 km/t-tog til en Kattegat-forbindelse. Og på sigt 250 km/t-tog hvis Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager vedtages.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af pjl, 16/4 2021, 12:19 (1106 dage siden) @ Scharfenberg

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet


What a load of B*******

Lad os se om DSB eksempelvis dropper deres indædte modstand mod timemodellen, og holder op med at insistere på den elektriske version af Gode Tog Til Alle, kunne være fantastisk at se DSB koncentrere sig om at få kunderne hurtigt og smidigt frem. Indtil der er noget konkret at se fra den side gider jeg ikke løfte et øjenbryn overfor den udmelding.


Kunne være fint hvis alle DSB-kritikerne/haderne og de mange trolls i det mindste gad at sætte sig ind i faktum :-|

Synes det er en super sympatisk at kalde alle, der er uenige i ens synspunkt for Trolls.

I forhold til visse tidligere DSB-topchefers (ingen nævnt, ingen glemt) varierende grad af politisk tonedøvhed er det befriende med Flemming Jensen, der forstår og accepterer gamet.
Og drop nu al den kritik af DSB's manglende velvilje mod timemodellen. Det er ikke DSB, der beslutter Timemodellen i Danmark. Det gør de 179 'kunder' på Christiansborg.

Der sidder ikke 179 eksperter på jernbane-området i folketinget, de former deres beslutninger og holdninger på baggrund af den information som tilflyder dem, den information har én altoversgyggende hovedkilde: DSB... og deres modvilje mod projektet er velkendt*.

DSB skal blot fylde skinnerne ud. Og som jeg har skrevet før - jeg gør det gerne igen for de fat.....: Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.

Vi har været i denne debat før, jeg gentager også gerne for prins kund:

Togenes levetid taget i betragtning, vil der være adskillige chancer/projekter hvor hastigheden kan ændres på større eller mindre dele af strækningen, og nu vil DSB slå ud med armene i 30+ år og sige "liegemeget hvad i gør, vi har intet, der kan køre så stærkt, bare byg det til lavere hastighed".

Det gør det altså bare ikke. "Jo, men det er hønen og ægget, og desuden er der også besluttet at bygge 35 km hurtigbane mellem Odense og Middelbart." Ja, men det er stadig kun 19 % af Kbh.-Aalborg, der så vil være bygget til Vmax 250. Jeg håber dog på 250 eller 300 km/t-tog til en Kattegat-forbindelse. Og på sigt 250 km/t-tog hvis Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager vedtages.

Ikke med DSB velvilje.

* https://ing.dk/artikel/dsb-afliver-timemodellen-nye-eltog-bliver-ikke-hoejhastighedstog...

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Scharfenberg, 16/4 2021, 13:24 (1105 dage siden) @ pjl

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet


What a load of B*******

Lad os se om DSB eksempelvis dropper deres indædte modstand mod timemodellen, og holder op med at insistere på den elektriske version af Gode Tog Til Alle, kunne være fantastisk at se DSB koncentrere sig om at få kunderne hurtigt og smidigt frem. Indtil der er noget konkret at se fra den side gider jeg ikke løfte et øjenbryn overfor den udmelding.


Kunne være fint hvis alle DSB-kritikerne/haderne og de mange trolls i det mindste gad at sætte sig ind i faktum :-|


Synes det er en super sympatisk at kalde alle, der er uenige i ens synspunkt for Trolls.

Synes du selv, det indgyder respekt, når du starter din kommentar med "What a load of B*******"???

I forhold til visse tidligere DSB-topchefers (ingen nævnt, ingen glemt) varierende grad af politisk tonedøvhed er det befriende med Flemming Jensen, der forstår og accepterer gamet.
Og drop nu al den kritik af DSB's manglende velvilje mod timemodellen. Det er ikke DSB, der beslutter Timemodellen i Danmark. Det gør de 179 'kunder' på Christiansborg.


Der sidder ikke 179 eksperter på jernbane-området i folketinget, de former deres beslutninger og holdninger på baggrund af den information som tilflyder dem, den information har én altoversgyggende hovedkilde: DSB... og deres modvilje mod projektet er velkendt*.

Du gør transportordførerne dummere, end de er. De har adgang til præcis samme information som du og jeg, ja måske mere end du aner. Og så læser mange af dem sikkert også Ingeniøren og jernbanens forum, hvor landets ypperste ekspertise er repræsenteret. Politikerne ved, hvad det drejer sig om og er på ingen måde uvidende. De fleste af dem måske fedtet en smule ind i ideologi men formentlig også med en form for rationel sans.

DSB skal blot fylde skinnerne ud. Og som jeg har skrevet før - jeg gør det gerne igen for de fat.....: Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Vi har været i denne debat før, jeg gentager også gerne for prins kund:

Togenes levetid taget i betragtning, vil der være adskillige chancer/projekter hvor hastigheden kan ændres på større eller mindre dele af strækningen, og nu vil DSB slå ud med armene i 30+ år og sige "liegemeget hvad i gør, vi har intet, der kan køre så stærkt, bare byg det til lavere hastighed".

Men lad os så antage, at DSB havde købt 150 tog til 250 km/t for dermed at lægge jernbanepatriotisk pression på transportordførerne. Så kunne man stå med 150 temmelig dyre togsæt, mens transportordførerne enten 1) i morgen, 2) i en ikke så fjern fremtid eller 3) i en fjern fremtid beslutter sig for, at en stor del (hvad er det i øvrigt? 25 %? 50 % af hovednettet bygges til 250 km/t). Scenarie 1 er urealistik og scenarie 2 og 3 fortsat være spild af penge henset til at togenes levealder trods alt kun er 25, i bedste fald 40 år.

Det gør det altså bare ikke. "Jo, men det er hønen og ægget, og desuden er der også besluttet at bygge 35 km hurtigbane mellem Odense og Middelbart." Ja, men det er stadig kun 19 % af Kbh.-Aalborg, der så vil være bygget til Vmax 250. Jeg håber dog på 250 eller 300 km/t-tog til en Kattegat-forbindelse. Og på sigt 250 km/t-tog hvis Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager vedtages.


Ikke med DSB velvilje.

* https://ing.dk/artikel/dsb-afliver-timemodellen-nye-eltog-bliver-ikke-hoejhastighedstog...

DSB er bare realistiske.

Desuden står der i den politiske aftale fra 2018 om de netop indkøbte tog, at de ikke er til hinder for, at man på et senere tidspunkt kan indkøbe 250 km/t-tog til at realisere timeplanen. Så 250 km/t er langt fra opgivet. I min egen optik kan det komme på tale allerede, når ny bane på Vestfyn er færdig. Så kan man køre med 250 km/t-tog København-Odense-Kolding/Esbjerg. Det der så taler imod det er, at det nok vil være en for lille og dermed alt for dyr flåde til en trods alt beskeden rejsetidsgevinst. Hvis Vejle Fjord vedtages, giver det måske lidt mere mening. Men kommer den, hvis Kattegat også vedtages?

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af RasmusR, 16/4 2021, 12:26 (1106 dage siden) @ Scharfenberg

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.

Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?

Det havde da netop været smart, nu hvor man alligevel har muldvarpen fremme og køber en stor pulje nyt rullende materiel, at opgradere til højere hastighed. Hver gang nogen af de 179 så piver over at toget kører for langsomt, kan man henvise til infrastrukturen. Den vil kunne forbedres løbende efterhånden som de 179 finder det vigtigt - men det kommer ikke til at ske, nu hvor togene ikke kan udnytte det.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Frank Poulsen, 16/4 2021, 12:40 (1106 dage siden) @ RasmusR

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?

Det havde da netop været smart, nu hvor man alligevel har muldvarpen fremme og køber en stor pulje nyt rullende materiel, at opgradere til højere hastighed. Hver gang nogen af de 179 så piver over at toget kører for langsomt, kan man henvise til infrastrukturen. Den vil kunne forbedres løbende efterhånden som de 179 finder det vigtigt - men det kommer ikke til at ske, nu hvor togene ikke kan udnytte det.

Men har de ikke foreløbig bestilt minimum 100, med mulighed for op til 150... Det kan jo være man så, hvis infrastruktur osv tyder på det ændrer de 20-30 stk til lyntog... Eller noget i den stil. Det er som om der tænkes enten eller blandt jer der undrer over de tog ikke kan køre hurtigere... Og mange af dem skal jo bruges til IC og regionaltog også i nogen forstand så vidt jeg har forstået, med forholdsvis hyppige stop osv. Hvorfor have tog der er dyrere der kan køre 250 til den slags tog der ikke bliver udnyttet alverdens steder.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Peter Christensen, 16/4 2021, 13:39 (1105 dage siden) @ Frank Poulsen

Men har de ikke foreløbig bestilt minimum 100, med mulighed for op til 150... Det kan jo være man så, hvis infrastruktur osv tyder på det ændrer de 20-30 stk til lyntog... Eller noget i den stil. Det er som om der tænkes enten eller blandt jer der undrer over de tog ikke kan køre hurtigere... Og mange af dem skal jo bruges til IC og regionaltog også i nogen forstand så vidt jeg har forstået, med forholdsvis hyppige stop osv. Hvorfor have tog der er dyrere der kan køre 250 til den slags tog der ikke bliver udnyttet alverdens steder.

Hvis du vil have en højere hastighed på de bestilte tog (eller når du trækker optioner), så hedder det nyt udbud.
Alternativt, så risikere du en klage med opsætne virkning fra en af de andre bydere.....og klager vil nok have en god sag, da hverken 230 eller 250 km/t var en del af det just afgjorte udbud.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Frank Poulsen, 16/4 2021, 15:41 (1105 dage siden) @ Peter Christensen

Men har de ikke foreløbig bestilt minimum 100, med mulighed for op til 150... Det kan jo være man så, hvis infrastruktur osv tyder på det ændrer de 20-30 stk til lyntog... Eller noget i den stil. Det er som om der tænkes enten eller blandt jer der undrer over de tog ikke kan køre hurtigere... Og mange af dem skal jo bruges til IC og regionaltog også i nogen forstand så vidt jeg har forstået, med forholdsvis hyppige stop osv. Hvorfor have tog der er dyrere der kan køre 250 til den slags tog der ikke bliver udnyttet alverdens steder.

Hvis du vil have en højere hastighed på de bestilte tog (eller når du trækker optioner), så hedder det nyt udbud.
Alternativt, så risikere du en klage med opsætne virkning fra en af de andre bydere.....og klager vil nok have en god sag, da hverken 230 eller 250 km/t var en del af det just afgjorte udbud.

Jeg har da heller ikke sagt der ikke må komme et nyt udbud?

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Scharfenberg, 16/4 2021, 13:45 (1105 dage siden) @ RasmusR

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?

Det giver fint mening i forhold til at fremtidssikre jernbanen. Desuden er det vist Europa-Kommisionen, der anbefaler medlemslandene at anlægge nye jernbaner, der indgår som en del af hovednettet herunder TEN-T-nettet, til minimum 250 km/t. Det er med andre ord de visionære politikere og embedsmænd i EU, man kan takke for det. Ta' den, EU-hadere! :-P

Det havde da netop været smart, nu hvor man alligevel har muldvarpen fremme og køber en stor pulje nyt rullende materiel, at opgradere til højere hastighed. Hver gang nogen af de 179 så piver over at toget kører for langsomt, kan man henvise til infrastrukturen. Den vil kunne forbedres løbende efterhånden som de 179 finder det vigtigt - men det kommer ikke til at ske, nu hvor togene ikke kan udnytte det.

Andre end DSB kan befare de danske højhastighedsstrækninger. Fx i fri trafik SJ, DB, Flixtrain, Snälltåget etc. med op til 250 km/t. Togdrift i Danmark i fremtiden bliver meget vel andet end blot offentlig service trafik.

Jeg tror ikke, politikerne komme til at pive så meget over hastigheden. Jeg tror bare gerne, de først og fremmest vil have noget, der fungerer, reducerer rejsetiden for både pendlere og fritidsrejsende og ikke er dyrere end højst nødvendigt. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel. Mange af disse rejsetidsgevinster bliver til gavn for helt almindelige pendlere. Og glem ikke Kbh.-Hamborg fra 4:30 til 2:30. Også med 200 km/t-materiel.

Desuden er vinduet for højhastighedstog i Danmark slet ikke lukket i. Ifølge den politiske aftale fra 2018 om 200 km/t-togene er 250 km/t-tog ikke udelukket.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/4 2021, 15:29 (1105 dage siden) @ Scharfenberg

. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel.

For fuldstændighedens skyld: Nykøbing F til København H: 52 min og Næstved - Kbh 29 min med 250 km/t materiel med samme ekstra motorisering som DSBs nye 200 km/t tog får :-) Der er en del mental forskel på "cirka en time" - der vist iøvrigt dækker helt op til 68 min - og så 52 min :-) Men det er en helt anden historie.

/Lasse

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Niels Bak, 16/4 2021, 22:31 (1105 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel.


For fuldstændighedens skyld: Nykøbing F til København H: 52 min og Næstved - Kbh 29 min med 250 km/t materiel med samme ekstra motorisering som DSBs nye 200 km/t tog får :-) Der er en del mental forskel på "cirka en time" - der vist iøvrigt dækker helt op til 68 min - og så 52 min :-) Men det er en helt anden historie.

/Lasse

Og bare lige for forståelsens skyld: Er det på den nuværende infrastruktur? Altså en tidsbesparelse på ca 10 min bare på Ringstedbanen, som er den eneste del af turen til Næstved/Nykøbing, som der i dag kan køres 250 på. Eller kræver det nye opgraderinger af Sydbanen også?

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/4 2021, 11:45 (1105 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel.


For fuldstændighedens skyld: Nykøbing F til København H: 52 min og Næstved - Kbh 29 min med 250 km/t materiel med samme ekstra motorisering som DSBs nye 200 km/t tog får :-) Der er en del mental forskel på "cirka en time" - der vist iøvrigt dækker helt op til 68 min - og så 52 min :-) Men det er en helt anden historie.

/Lasse

Lasse, har du også et bud på køretiden Odense-Aarhus med Alstom?
De er jo vildt med Kbh H - Nykøbing F på 52 minutter. Er det non-stop?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Scharfenberg, 17/4 2021, 14:00 (1104 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel.


For fuldstændighedens skyld: Nykøbing F til København H: 52 min og Næstved - Kbh 29 min med 250 km/t materiel med samme ekstra motorisering som DSBs nye 200 km/t tog får :-) Der er en del mental forskel på "cirka en time" - der vist iøvrigt dækker helt op til 68 min - og så 52 min :-) Men det er en helt anden historie.

/Lasse

Nyk. F-Kbh. H bliver 1:03 med 200 km/t og vist nok stop i Næstved.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Rail, 17/4 2021, 14:20 (1104 dage siden) @ Scharfenberg

. Fx på Sydbanen reduceres rejsetiden de kommende 8-9 år mellem Nyk. F og Kbh. H fra 1:36 til ca. 1 time. Og Næstved-Kbh. reduceres til ca. 0:35. Vel at mærke med 200 km/t-materiel.


For fuldstændighedens skyld: Nykøbing F til København H: 52 min og Næstved - Kbh 29 min med 250 km/t materiel med samme ekstra motorisering som DSBs nye 200 km/t tog får :-) Der er en del mental forskel på "cirka en time" - der vist iøvrigt dækker helt op til 68 min - og så 52 min :-) Men det er en helt anden historie.

/Lasse


Nyk. F-Kbh. H bliver 1:03 med 200 km/t og vist nok stop i Næstved.

1:03 er med stop i Vordingborg, Næstved og enten Ringsted eller Ny Ellebjerg, altså 3 standsninger.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af ThomasLarsen, 17/4 2021, 18:04 (1104 dage siden) @ Rail

Nyk. F-Kbh. H bliver 1:03 med 200 km/t og vist nok stop i Næstved.


1:03 er med stop i Vordingborg, Næstved og enten Ringsted eller Ny Ellebjerg, altså 3 standsninger.

Hvis man anlægger den korte sydlige omfartsbane ved Ringsted.

Så kommer svarer til at give sig selv.
Og så bliver der måske ligefrem tid til et stop på Køge Nord også.

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af steenth, 16/4 2021, 14:54 (1105 dage siden) @ RasmusR

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?

Man bygger til fremtiden - så man gøre det. Lige nu er genvisten for lille for 250 km/t tog... Men det kan komme når flere at de nye strækninger imellem København og Aarhus bliver færdige..

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/4 2021, 15:15 (1105 dage siden) @ steenth

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?


Man bygger til fremtiden - så man gøre det. Lige nu er genvisten for lille for 250 km/t tog... Men det kan komme når flere at de nye strækninger imellem København og Aarhus bliver færdige..

Ekstraomkostningen ved at anlægge for 250 km/t i stedet for 200 km/t er omkring 5%.
Så det giver god mening at investere i infrastruktur først. (Som Ole B. Olesen af alle mennesker sagde om ny bane til Ringsted: "Det koster kun marginalt mere at anlægge for 250 frem for 200 km/t:)
Man kan indvende at 250 km/t materiel ligeledes kun koster 5% ekstra i indkøb (som Lasse altid prædiker). Men det koster også 5% ekstra i drift. Så argumentet holder stadig.

Efter min mening.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af RasmusR, 17/4 2021, 08:36 (1105 dage siden) @ Poul Brandt

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?


Man bygger til fremtiden - så man gøre det. Lige nu er genvisten for lille for 250 km/t tog... Men det kan komme når flere at de nye strækninger imellem København og Aarhus bliver færdige..


Ekstraomkostningen ved at anlægge for 250 km/t i stedet for 200 km/t er omkring 5%.
Så det giver god mening at investere i infrastruktur først. (Som Ole B. Olesen af alle mennesker sagde om ny bane til Ringsted: "Det koster kun marginalt mere at anlægge for 250 frem for 200 km/t:)
Man kan indvende at 250 km/t materiel ligeledes kun koster 5% ekstra i indkøb (som Lasse altid prædiker). Men det koster også 5% ekstra i drift. Så argumentet holder stadig.

Efter min mening.

Okay, jeg giver mig... :-)

DSB: Vi er kundedrevet - DSB-ledelsens bil-tilskud

af PD Hansen, 16/4 2021, 21:59 (1105 dage siden) @ Poul Brandt

Det siger bare alt at alle 5 i DSB’s direktion modtager bil-tilskud.
Også Jan Sigurdur Christensen fra artiklen.

Et fantastisk signal at sende. Man tror virkeligt på sit eget produkt, og har lyst til at lære om det på egen krop, som primær transportform.

Nej, det er nok mere som “snobberne” i satiren her. “Mig i bus eller tog ... det vil jeg lade de fattige om - jeg er sgu et menneske...”
https://www.youtube.com/watch?v=Is2y8R0v_38

Kilde vedr. biltilskud: https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2020/dsb-vederlagsrapport-2020.pdf

DSB: Vi er kundedrevet - DSB-ledelsens bil-tilskud

af Bent Jensen, 16/4 2021, 22:32 (1105 dage siden) @ PD Hansen

Det lyder ikke rimeligt,de får garanteret en rimelig pæn hyre, at de så også skal have biltilskud,nej tænker mit.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet

af XAL Olesen, 17/4 2021, 10:16 (1105 dage siden) @ Poul Brandt

Selvfølgelig kommer kommerciel direktør med et debatindlæg på nuværende tidspunkt.

Der er nødvendigt efter at både Politiken og Jyllands Posten i deres lederartikler begge har givet DSB en kæberasler.

https://politiken.dk/debat/ledere/art8169425/Det-er-en-skandale-at-regering-efter-reger...

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE12893865/tag-toget-hvis-du-har-god-tid/

Husk også at den kommercielle direktør kommer med 20 års erfaring fra SAS. Flest mulige passagerer på mindst mulig plads:

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-ansatter-ny-kommerciel-direktor/

Mvh
XAL Olesen der nyder den gode plads på 1. klasse i IC3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak