Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/4 2021, 19:06 (1106 dage siden)

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog 2022-2033.

De planlægger at bruge intet mindre end 876 mia. SEK på infrastruktur.!!! Tag den Benny Engelbrecht.

"Den endelige infrastrukturplan er planlagt til at tages beslutning om i 2022."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bent Jensen, 16/4 2021, 19:57 (1106 dage siden) @ Poul Brandt

Hvis de har så mange penge,kan de vel også finde ud af at få deres lastbiler/godstog til kontinentet udenom Danmark,den del der skal til Danmark er selvfølgelig hjertelig velkommen.
Tag den Løfven
Med venlig hilsen

Bent Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af andersj, Aalborg, 16/4 2021, 20:10 (1106 dage siden) @ Bent Jensen

Hvis de har så mange penge,kan de vel også finde ud af at få deres lastbiler/godstog til kontinentet udenom Danmark,den del der skal til Danmark er selvfølgelig hjertelig velkommen.
Tag den Løfven
Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvem skal så betale for Femernforbindelsen?

--
Mvh Anders

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af My1202, 16/4 2021, 20:16 (1106 dage siden) @ andersj

Hvis de har så mange penge,kan de vel også finde ud af at få deres lastbiler/godstog til kontinentet udenom Danmark,den del der skal til Danmark er selvfølgelig hjertelig velkommen.
Tag den Løfven
Med venlig hilsen

Bent Jensen


Hvem skal så betale for Femernforbindelsen?

De samme som skal betale for Kattegatforbindelsen - bilisterne som kører over Storebælt. Intet nyt eller overraskende i det!

Men vi sparer en masse på vedligeholdelse og støjværn på de strækninger hvor de svenske godstog så ikke benytter.

--
[image]

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bent Jensen, 16/4 2021, 20:57 (1106 dage siden) @ My1202

Glem nu ikke lastbilerne slider meget på vores vejnet og sender udstødningsgasser ud.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Thom32, 16/4 2021, 21:08 (1106 dage siden) @ Bent Jensen

Så må man jo lave nogle betalingsautomater for transitlastbiler. Det kan ikke koste alverden.

Vh
Thomas

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Niels Bak, 16/4 2021, 21:58 (1106 dage siden) @ Thom32

Så må man jo lave nogle betalingsautomater for transitlastbiler. Det kan ikke koste alverden.

Vh
Thomas

Der er så vidt jeg ved en form for roadpricing for lastbiler på vej. Svenske som andre.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af andersj, Aalborg, 16/4 2021, 22:03 (1106 dage siden) @ Niels Bak

Så må man jo lave nogle betalingsautomater for transitlastbiler. Det kan ikke koste alverden.

Vh
Thomas


Der er så vidt jeg ved en form for roadpricing for lastbiler på vej. Svenske som andre.

Der er allerede i dag vejafgift for lastbiler i Danmark. Den er dog periodebaseret hvor hver enkelt lastbil køber en vignette der er gyldig i en afgrænset periode. Afgiften giver et årligt provenu på 500 mio. kr. heraf 200 mio. kr. fra udenlandske lastbiler.

Men regeringen arbejder på en kilometerbaseret afgiftsmodel.

--
Mvh Anders

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af SGN, 18/4 2021, 11:34 (1104 dage siden) @ Bent Jensen

Så hoppas jag att vi slipper danskar på svenska vägar på väg till Bornholm. Bygg en tunnel till denna danska inrikestrafik. Och inte vill vi ha danskar som köper sommarhus i Sverige.....
Nej skämt åsido - men jag trodde inte det fanns så inskränkta danskar! Men tydligen är det så!

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Trainee, 18/4 2021, 11:57 (1104 dage siden) @ SGN

Så hoppas jag att vi slipper danskar på svenska vägar på väg till Bornholm. Bygg en tunnel till denna danska inrikestrafik. Och inte vill vi ha danskar som köper sommarhus i Sverige.....
Nej skämt åsido - men jag trodde inte det fanns så inskränkta danskar! Men tydligen är det så!

Helt enig.
Det kunne dog være dejligt med et direkte tog Kbh-Ystad, så man slap fra at skifte til Pågatåg hvis man vil til Bornholm med tog.

Forstår ikke hvorfor regeringen kigger på at styrke flytrafikken til og fra Bornholm, i stedet for at genindføre IC Bornholm.
Derudover kunne det også være dejligt med en bedre forbindelse fra Køge St. til Køge Havn, så det også ville blive nemmere at tage toget til Køge-Rønne færgen.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af SGN, 18/4 2021, 12:17 (1104 dage siden) @ Trainee

Det finns ju förslag från Skånetrafiken att införa en linje från Ystad till Köpenhamn - bra för både svenskar och danskar. Det är väl så vi skall samarbeta i norden!

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Trainee, 18/4 2021, 12:20 (1104 dage siden) @ SGN

Det finns ju förslag från Skånetrafiken att införa en linje från Ystad till Köpenhamn - bra för både svenskar och danskar. Det är väl så vi skall samarbeta i norden!

Det var jeg ikke klar over, tak for informationen!
Det er lige præcis sådan vi skal samarbejde i Norden - om det er DSB eller Skånetrafiken, det er jeg sådan set ligeglad med, så længe det bliver gjort til fordel for alle parter :)

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Frank Poulsen, 18/4 2021, 12:28 (1104 dage siden) @ Trainee

Derudover kunne det også være dejligt med en bedre forbindelse fra Køge St. til Køge Havn, så det også ville blive nemmere at tage toget til Køge-Rønne færgen.

Der er 640 meter at gå... Nogle tog er 300 meter lange... Hvordan vil du næsten forbedre den afstand?

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Trainee, 18/4 2021, 12:37 (1104 dage siden) @ Frank Poulsen

Derudover kunne det også være dejligt med en bedre forbindelse fra Køge St. til Køge Havn, så det også ville blive nemmere at tage toget til Køge-Rønne færgen.


Der er 640 meter at gå... Nogle tog er 300 meter lange... Hvordan vil du næsten forbedre den afstand?

Kom i tanke om at der kører en gratis bus (linje 106) mellem havnen og stationen, som passer til færgens afgangs- og ankomsttidspunkter - meget bedre end det bliver det vel ikke, så nevermind :)

Den fremgår dog ikke af Rejseplanen, så det kunne være forbedringen.
En anden forbedring kunne være hvis man kunne købe samlet billet til hele rejsen (DSB Standard Bornholm), ligesom man kan når man tager toget via Ystad.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bengt Larsson, 20/4 2021, 23:35 (1102 dage siden) @ Frank Poulsen

Derudover kunne det også være dejligt med en bedre forbindelse fra Køge St. til Køge Havn, så det også ville blive nemmere at tage toget til Køge-Rønne færgen.


Der er 640 meter at gå... Nogle tog er 300 meter lange... Hvordan vil du næsten forbedre den afstand?

640 meter är bara dubbelt så långt som avståndet från stora hallen på København H till spår 26.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/4 2021, 12:13 (1104 dage siden) @ SGN

Av den gjorde ondt. Men plet on

Tror bare Dansker er lidt misundelig på den store svenske plan.
Fordi naturligvis er Svensk og Norsk trafik regnet ind i økonomien for Storebælt og Femern. Uden den transit trafik, var der ingen Øresund bro, kun nat færgen til Bornholm. Ingen Storebælt og ingen Femern forbindelse.

Så lad os da se hvordan vi kan lave en vind/vind på dette.
Betalt svenskerne ikke til Øresund forbindelsen?

Hvis vi kunne få Norsk/Svensk nattog ind nord om København, så de kommer over hovedbanegården vil det da være super.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af SGN, 18/4 2021, 12:42 (1104 dage siden) @ hummel_62

Bron finansierades med stöd från EU. Resten finansierades med lån, för vilka Danska och Svenska staten lämnade garantier.
Lånens räntor och amorteringar betalas av broavgifterna!
Det är alltså EU och resenärerna på bron som betalar den - inte svenska eller danska staten.

Det skall bli skönt att få hjälpa till och betala bron, när Covideländet är borta!

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af P.Jensen, 17/4 2021, 06:28 (1105 dage siden) @ Poul Brandt

Poul

Svenskerne tænker større - og tør tænke større end vi gør i Danmark. Tænk på tunnel under Malmö, ekstra tunnel under Stockholm for bl.a regionaltog og snart Vestlänken i Göteborg. Og nu nye stambaner. Ja, de har en anden struktur og geografi end vi har, men de tror på togets fremtid.

Til gengæld er vi usikre på om vi skal have en jernbane til Billund eller S-tog til Roskilde.

P.Jensen

Avatar

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/4 2021, 06:46 (1105 dage siden) @ P.Jensen

Svenskerne tænker større - og tør tænke større end vi gør i Danmark. Tænk på tunnel under Malmö, ekstra tunnel under Stockholm for bl.a regionaltog og snart Vestlänken i Göteborg. Og nu nye stambaner. Ja, de har en anden struktur og geografi end vi har, men de tror på togets fremtid.

Meget anderledes. Der er store afstande og befolkningen er fordelt helt anderledes. Imellem Malmø og Stockholm bor der jo nærmest "ingen" så der giver højhastighedstog god mening. Samme gælder mellem Gøteborg og Stockholm og fra Stockholm og nord på.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bent Jensen, 17/4 2021, 07:56 (1105 dage siden) @ Michael Deichmann

Og de fordeler pengene anderledes samt har store erhvervskoncerner,der giver gode indtægter
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af anho, 17/4 2021, 13:22 (1105 dage siden) @ Michael Deichmann

Meget anderledes. Der er store afstande og befolkningen er fordelt helt anderledes. Imellem Malmø og Stockholm bor der jo nærmest "ingen" så der giver højhastighedstog god mening. Samme gælder mellem Gøteborg og Stockholm og fra Stockholm og nord på.

Øh...? Dette bør vel netop gøre højhastighedstog MERE attraktivt i Danmark end i Sverige, ikke mindre.

Vi har kortere afstande mellem de store byer, så derfor behøver vi ikke at anlægge lige så meget bane for at forbinde vores storbyer. Det gør da netop situationen mere tiltrækkende, ikke mindre. Her tænker jeg selvfølgelig primært København-Odense-Aarhus(-Aalborg). På afstanden København-Odense er tiden til acceleration og opbremsning ret irrelevant i forhold til hele strækningen. Nuvel, hvis du vil køre med stop i alle stationer, så bliver tidsgevinsten selvfølgelig noget mindre også... men det har jo heller aldrig været planen at Superlyntog skal stoppe ved alle stationer.

Hvis du kigger på Tokaido- og Hokuriku-Shinkansen i Japan, så ser man et ret lignende billede med relativt hyppige stationer på en højhastighedsbane, som svarer til hvad man kunne have i Danmark. InterCity-stationerne i Danmark ligger med mellem 40 km (Odense-Middelfart) og 7 km (Middelfart-Fredericia) som mellemrum, men langt de fleste har cirka 15-25 km imellem sig. På Hokuriku-Shinkansen mellem Omiya og Nagano er den største afstand mellem stationer 30 km og den korteste er 9 km, men alle andre distancer mellem nabostationer ligger mellem 17 og 23 km. Alle afstande i fugleflugtslinje. Japanerne kører både stoptog og hurtigtog langs højhastighedsbanerne.

Idéen om at Danmarks byer ligger for tæt til højhastighedstrafik har ingen basis i virkeligheden.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af My1202, 17/4 2021, 15:29 (1105 dage siden) @ anho

Vi har kortere afstande mellem de store byer, så derfor behøver vi ikke at anlægge lige så meget bane for at forbinde vores storbyer. Det gør da netop situationen mere tiltrækkende, ikke mindre. Her tænker jeg selvfølgelig primært København-Odense-Aarhus(-Aalborg). På afstanden København-Odense er tiden til acceleration og opbremsning ret irrelevant i forhold til hele strækningen. Nuvel, hvis du vil køre med stop i alle stationer, så bliver tidsgevinsten selvfølgelig noget mindre også... men det har jo heller aldrig været planen at Superlyntog skal stoppe ved alle stationer.

Hvis du kigger på Tokaido- og Hokuriku-Shinkansen i Japan, så ser man et ret lignende billede med relativt hyppige stationer på en højhastighedsbane, som svarer til hvad man kunne have i Danmark. InterCity-stationerne i Danmark ligger med mellem 40 km (Odense-Middelfart) og 7 km (Middelfart-Fredericia) som mellemrum, men langt de fleste har cirka 15-25 km imellem sig. På Hokuriku-Shinkansen mellem Omiya og Nagano er den største afstand mellem stationer 30 km og den korteste er 9 km, men alle andre distancer mellem nabostationer ligger mellem 17 og 23 km. Alle afstande i fugleflugtslinje. Japanerne kører både stoptog og hurtigtog langs højhastighedsbanerne.

Idéen om at Danmarks byer ligger for tæt til højhastighedstrafik har ingen basis i virkeligheden.


Interessant. Man burde måske besøge Japan.
Men at deres højhastighedstog kan have stop mellem stationer som ligger max 30 km fra hinanden, når vi i det "store" jernbaneland Danmark ikke evner et stop mellem København og Odense.

Så når "superlyn" ikke evner noget tilsvarende skyldes det så
dårlig planlægning,
ringe rådgivning, i
ndkøb af for ringe materiel
eller
blot alm. Dansk middelmålhed?

--
[image]

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Fysikeren, 17/4 2021, 15:32 (1105 dage siden) @ My1202

Vi har kortere afstande mellem de store byer, så derfor behøver vi ikke at anlægge lige så meget bane for at forbinde vores storbyer. Det gør da netop situationen mere tiltrækkende, ikke mindre. Her tænker jeg selvfølgelig primært København-Odense-Aarhus(-Aalborg). På afstanden København-Odense er tiden til acceleration og opbremsning ret irrelevant i forhold til hele strækningen. Nuvel, hvis du vil køre med stop i alle stationer, så bliver tidsgevinsten selvfølgelig noget mindre også... men det har jo heller aldrig været planen at Superlyntog skal stoppe ved alle stationer.

Hvis du kigger på Tokaido- og Hokuriku-Shinkansen i Japan, så ser man et ret lignende billede med relativt hyppige stationer på en højhastighedsbane, som svarer til hvad man kunne have i Danmark. InterCity-stationerne i Danmark ligger med mellem 40 km (Odense-Middelfart) og 7 km (Middelfart-Fredericia) som mellemrum, men langt de fleste har cirka 15-25 km imellem sig. På Hokuriku-Shinkansen mellem Omiya og Nagano er den største afstand mellem stationer 30 km og den korteste er 9 km, men alle andre distancer mellem nabostationer ligger mellem 17 og 23 km. Alle afstande i fugleflugtslinje. Japanerne kører både stoptog og hurtigtog langs højhastighedsbanerne.

Idéen om at Danmarks byer ligger for tæt til højhastighedstrafik har ingen basis i virkeligheden.

Interessant. Man burde måske besøge Japan.
Men at deres højhastighedstog kan have stop mellem stationer som ligger max 30 km fra hinanden, når vi i det "store" jernbaneland Danmark ikke evner et stop mellem København og Odense.

Så når "superlyn" ikke evner noget tilsvarende skyldes det så
dårlig planlægning,
ringe rådgivning, i
ndkøb af for ringe materiel
eller
blot alm. Dansk middelmålhed?

Eller nogen mener at alle tog skal have samme stopmønster. Bemærk, i Japan stopper nogle tog ved alle stationer, andre gør ikke. Måske man kunne have en model, hvor nogle tog ikke stopper i X-by og andre gør...

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af anho, 17/4 2021, 16:29 (1105 dage siden) @ My1202

Læste du hvad jeg skrev? Der kører både stoptog og hurtigtog på Shinkansen-strækninger.

Stoptogene svarer til vores intercitytog (hvis altså de kørte på højhastighedsbaner), og hurtigtogene svarer til Lyn- eller Superlyntog.

På Tokaido-Shinkansen er der f.eks. de hurtigste Nozomi-tog (Tokyo - Shinagawa - Shin-Yokohama - Nagoya - Kyoto - Osaka), som i Danmark ville svare til et superlyntog København H-Ny Ellebjerg-Odense-Aarhus-Aalborg (Shinagawa har samme rolle som Ny Ellebjerg).

Der er til gengæld også Hikari-tog, som stopper ved en håndfuld ekstra stationer, og Kodama-tog som stopper ved alle stationer. Hikari ville svare cirka til standsningsmønstret for et lyntog med ekstra standsning i Ringsted og Slagelse, mens Kodama ville svare til de almindelige intercitytog (med stop i Langeskov).

På Japansk kaldes de alle dog Chō-Tokkyū (super-ekspress), selv dem som standser ved alle stationer. De har trods alt meget færre stop og langt højere hastighed end de smalsporsbaner de ofte er bygget parallelt med.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af mikedk2100, 17/4 2021, 08:58 (1105 dage siden) @ P.Jensen

Poul

Svenskerne tænker større - og tør tænke større end vi gør i Danmark. Tænk på tunnel under Malmö, ekstra tunnel under Stockholm for bl.a regionaltog og snart Vestlänken i Göteborg. Og nu nye stambaner. Ja, de har en anden struktur og geografi end vi har, men de tror på togets fremtid.

Ja vi kunne godt bruge den tiltro til jernbanen og de store visioner her i Danmark. I stedet bruger vi krudtet på at øffe over, at svenskerne fandeme ikke skal køre godstog gennem Danmark - de kan sejle det udenom. Og nattog, som de vil køre gennem Danmark, griner vi også af. For hvem gider tage nattoget... i hvert fald ikke os danskere, og så skal svenskerne ikke bryde sig om at køre toget gennem Danmark. Højhastighedstog? Nej det er Danmark for lille til - så lille, at vi ikke engang kan tænke så langt, at toget faktisk kunne køre ud af Danmark.

Nej vi vil hellere have ens materiel over alt og metro-lignende køreplaner på landsplan. For Danmark er jo for lille til andet end det. :-D

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af P.Jensen, 17/4 2021, 20:33 (1105 dage siden) @ mikedk2100

Mikedk2100

Ja lige netop. Meget enig i hvad du skriver. Der går "Langeskov" i alle diskussioner.

En af fordelene ved tog i Sverige er at de kommer hurtigere frem end bilerne - selvom der ikke er meget trafik på motorvejene f.eks. mellem Helsingborg og Norrköping.

Jeg kørte i bil mellem Køge (Nord) og Ringsted for et par uger siden - der var et tog som startede lige da jeg passerede stationen. Det fulgtes jeg med næssten til Ringsted. Jeg havde fartpilot på 135 km/timen. Netop den bane er den bedste reklame for toget når bilerne bliver overhalet af toget som bare forsvinder ud i horisonten...... Håber ikke at dette er udtryk for "luft" i køreplanen!!!!

P.Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bent Jensen, 17/4 2021, 21:19 (1105 dage siden) @ P.Jensen

Ja men der er vist meget få der er uenige hvad Mike skriver,men måske tårner problemerne sig op, for eksempel,hvor er der Plads til tilslutning til byerne
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af andersj, Aalborg, 17/4 2021, 21:29 (1105 dage siden) @ P.Jensen

Mikedk2100

Ja lige netop. Meget enig i hvad du skriver. Der går "Langeskov" i alle diskussioner.

En af fordelene ved tog i Sverige er at de kommer hurtigere frem end bilerne - selvom der ikke er meget trafik på motorvejene f.eks. mellem Helsingborg og Norrköping.

Jeg kørte i bil mellem Køge (Nord) og Ringsted for et par uger siden - der var et tog som startede lige da jeg passerede stationen. Det fulgtes jeg med næssten til Ringsted. Jeg havde fartpilot på 135 km/timen. Netop den bane er den bedste reklame for toget når bilerne bliver overhalet af toget som bare forsvinder ud i horisonten...... Håber ikke at dette er udtryk for "luft" i køreplanen!!!!

P.Jensen

Regionaltogene på Sjælland er jo planlagt så en ME med dobbeltdækkere kan køre dem (160 km/t og langsom acceleration). Så hvis det var et regionaltog med IC4 eller IC3 har der været rigeligt med luft.

--
Mvh Anders

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af P.Jensen, 18/4 2021, 07:45 (1104 dage siden) @ andersj

Anders
Jeg tænkte det var IC da det var 2xIC3, men du kan meget vel have ret i at det var regional.

Men det siger til gengæld lidt om hvor meget tid der kan hentes med Alstom tog....

P.Jensen

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Jens Hansen, 18/4 2021, 08:37 (1104 dage siden) @ P.Jensen

Køretiden for et tog består ofte af xx procent ekstra tillæg hvilket Ingeniøren afdækkede for nogle år siden. Så vidt jeg husker var det et par minutter på den korte tur København H - Lufthavnen.

Og den ekstra tid skal kompensere for "at der jo kan ske noget undervejs".

JH

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 18/4 2021, 09:02 (1104 dage siden) @ Jens Hansen

Køretiden for et tog består ofte af xx procent ekstra tillæg hvilket Ingeniøren afdækkede for nogle år siden. Så vidt jeg husker var det et par minutter på den korte tur København H - Lufthavnen.

Og den ekstra tid skal kompensere for "at der jo kan ske noget undervejs".

JH

Var for nylig 7 minutter forsinket i afgang Kbh H med IC (IR4) mod Odense. De 6 minutter var indhentet da vi nåede Sorø.

I øvrigt på 1. klasse, som ikke var værd at skrive hjem om. Men jeg fik det gratis af en medpassager, som hellere ville sidde med en kollega på 2. kl. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af anho, 17/4 2021, 13:24 (1105 dage siden) @ Poul Brandt

Justeret for befolkningstal svarer dette til cirka 350 mia. danske kroner.

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

af Bongo-Anders, 17/4 2021, 14:10 (1105 dage siden) @ anho

Faktisk tættere på 376 milliarder, hvilket jo ikke gøre det mindre imponerende :-)

Sveriges regering vil bygge stambaner - færdig 2040

af Poul Brandt, Nordsjælland, 19/4 2021, 12:43 (1103 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 19/4 2021, 13:43

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog 2022-2033.

De planlægger at bruge intet mindre end 876 mia. SEK på infrastruktur.!!! Tag den Benny Engelbrecht.

"Den endelige infrastrukturplan er planlagt til at tages beslutning om i 2022."

Højhastighedsbanerne skal være færdige i 2040, skriver en bekendt, som har læst lidt mere op på detaljerne.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak