Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fejlsporet lokomotiv (Generelt)

af Petteri, 19/4 2021, 21:33 (1102 dage siden)

Hej,

Ca. klokken 19.57 kørte et DB Cargo lokomotiv uden vogne, ind i spor 1 i Københavns Lufthavn. Jeg har desværre ikke noget billede. Ca. 5 minutter vendte toget og kørte retur mod Tårnby.
Der var forsinkelser på Kystbanen, så det virker mærkeligt, at et lokomotiv pludselig kører ind på passager-sporene.

Nogen der ved, hvad den lavede der?

Fejlsporet lokomotiv

af larsht, 19/4 2021, 23:07 (1102 dage siden) @ Petteri

Hej,

Ca. klokken 19.57 kørte et DB Cargo lokomotiv uden vogne, ind i spor 1 i Københavns Lufthavn. Jeg har desværre ikke noget billede. Ca. 5 minutter vendte toget og kørte retur mod Tårnby.
Der var forsinkelser på Kystbanen, så det virker mærkeligt, at et lokomotiv pludselig kører ind på passager-sporene.

Nogen der ved, hvad den lavede der?

Der er vist ikke forbud mod lokomotiver i spor 1/2

Fejlsporet lokomotiv

af sil1207, 19/4 2021, 23:18 (1102 dage siden) @ larsht

Som udgangspunkt er det eneste der stopper godstog fra at bruge spor 1-2 div. UT forhold som ville gøre det nødvendigt at køre igennem med lav hastighed - hvis jeg husker rigtigt.

I dette tilfælde ville jeg forestille mig, at der bare er tale om strækningsindøvelse eller anden prøvekørsel af en art. Det ses også jævnligt at DB Cargo kører med et lok Htå-Kh-Htå. At man så har valgt at bruge spor 1 frem for f.eks. spor 12 i dette tilfælde, er nok mere et disponeringsmæssigt spørgsmål, alt efter hvad der var mest effektivt i netop det øjeblik.

Bare en antagelse, kan desværre ikke sige det med 100% sikkerhed

Fejlsporet lokomotiv

af Petteri, 19/4 2021, 23:51 (1102 dage siden) @ sil1207

Der var som sagt kun tale om et lokomotiv - ingen vogne. Der blev nævnt fejl med signalerne på Amager, og der var forsinkelser på Kystbanen / IC /ICL mellem Hovedbanegården og CPH. Så virker det da endnu mere mærkeligt, at et lokomotiv uden vogne pludselig kører ind i et spor, hvor der faktisk stod en pæn sjat passagerer og ventede på et tog med Sverige, som på daværende tidspunkt allerede var 20 minutter bagud.
Der burde man nok have prioriteret anderledes.

Fejlsporet lokomotiv

af larsht, 20/4 2021, 00:32 (1102 dage siden) @ Petteri

Der var som sagt kun tale om et lokomotiv - ingen vogne. Der blev nævnt fejl med signalerne på Amager, og der var forsinkelser på Kystbanen / IC /ICL mellem Hovedbanegården og CPH. Så virker det da endnu mere mærkeligt, at et lokomotiv uden vogne pludselig kører ind i et spor, hvor der faktisk stod en pæn sjat passagerer og ventede på et tog med Sverige, som på daværende tidspunkt allerede var 20 minutter bagud.
Der burde man nok have prioriteret anderledes.

Det kommer vel an på hvor det pågældende forsinkede tog var henne. Hvis det ikke var tæt på lyder det da som fin disponering. Hvis det forsinkede tog holdt og ventede på at lokomotivet skulle forsvinde har du en pointe.

Fejlsporet lokomotiv

af Frank Poulsen, 20/4 2021, 06:36 (1102 dage siden) @ larsht

Der var som sagt kun tale om et lokomotiv - ingen vogne. Der blev nævnt fejl med signalerne på Amager, og der var forsinkelser på Kystbanen / IC /ICL mellem Hovedbanegården og CPH. Så virker det da endnu mere mærkeligt, at et lokomotiv uden vogne pludselig kører ind i et spor, hvor der faktisk stod en pæn sjat passagerer og ventede på et tog med Sverige, som på daværende tidspunkt allerede var 20 minutter bagud.
Der burde man nok have prioriteret anderledes.


Det kommer vel an på hvor det pågældende forsinkede tog var henne. Hvis det ikke var tæt på lyder det da som fin disponering. Hvis det forsinkede tog holdt og ventede på at lokomotivet skulle forsvinde har du en pointe.

Ja det er som du skriver jo helt umuligt at vide hvad årsagen til problemerne er. Signal problemer kan jo også være mange ting, kan være man ville udnytte solo lokomotivet til at prøve at forbedre forholdene. Også en mulighed. Hvis det skal udrangeres, indrangeres, forbirangeres eller hvad det skal går det jo nogle gange hurtigere med et solo lokomotiv med stoppe starte osv. Og så kan det måske ligefrem være heldigt det tilfældigvis var der. Kan også være det ikke hjalp på signalgivningen. Det kan man aldrig vide før man evt prøver.

Så der er rigtig mange ting i det her som kan være årsagen.

Fejlsporet lokomotiv

af Poul Brandt, Nordsjælland, 20/4 2021, 07:11 (1102 dage siden) @ Frank Poulsen

Der var som sagt kun tale om et lokomotiv - ingen vogne. Der blev nævnt fejl med signalerne på Amager, og der var forsinkelser på Kystbanen / IC /ICL mellem Hovedbanegården og CPH. Så virker det da endnu mere mærkeligt, at et lokomotiv uden vogne pludselig kører ind i et spor, hvor der faktisk stod en pæn sjat passagerer og ventede på et tog med Sverige, som på daværende tidspunkt allerede var 20 minutter bagud.
Der burde man nok have prioriteret anderledes.


Det kommer vel an på hvor det pågældende forsinkede tog var henne. Hvis det ikke var tæt på lyder det da som fin disponering. Hvis det forsinkede tog holdt og ventede på at lokomotivet skulle forsvinde har du en pointe.


Ja det er som du skriver jo helt umuligt at vide hvad årsagen til problemerne er. Signal problemer kan jo også være mange ting, kan være man ville udnytte solo lokomotivet til at prøve at forbedre forholdene. Også en mulighed. Hvis det skal udrangeres, indrangeres, forbirangeres eller hvad det skal går det jo nogle gange hurtigere med et solo lokomotiv med stoppe starte osv. Og så kan det måske ligefrem være heldigt det tilfældigvis var der. Kan også være det ikke hjalp på signalgivningen. Det kan man aldrig vide før man evt prøver.

Så der er rigtig mange ting i det her som kan være årsagen.

Der er vist andre nørder herinde end mig :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Fejlsporet lokomotiv

af gaest, 20/4 2021, 09:01 (1102 dage siden) @ Petteri

Der var som sagt kun tale om et lokomotiv - ingen vogne. Der blev nævnt fejl med signalerne på Amager, og der var forsinkelser på Kystbanen / IC /ICL mellem Hovedbanegården og CPH. Så virker det da endnu mere mærkeligt, at et lokomotiv uden vogne pludselig kører ind i et spor, hvor der faktisk stod en pæn sjat passagerer og ventede på et tog med Sverige, som på daværende tidspunkt allerede var 20 minutter bagud.
Der burde man nok have prioriteret anderledes.

Det er svært at vide hvad der ville være besdst, hvis ikke man sidder på den varme stol, og ved hvad der befinder sig hvor, hvad man godt vil have af vejen indtil videre, og hvad dr ikke lige virker her og nu.

Fejlsporet lokomotiv

af larsht, 20/4 2021, 00:33 (1102 dage siden) @ sil1207

Som udgangspunkt er det eneste der stopper godstog fra at bruge spor 1-2 div. UT forhold som ville gøre det nødvendigt at køre igennem med lav hastighed - hvis jeg husker rigtigt.

I dette tilfælde ville jeg forestille mig, at der bare er tale om strækningsindøvelse eller anden prøvekørsel af en art. Det ses også jævnligt at DB Cargo kører med et lok Htå-Kh-Htå. At man så har valgt at bruge spor 1 frem for f.eks. spor 12 i dette tilfælde, er nok mere et disponeringsmæssigt spørgsmål, alt efter hvad der var mest effektivt i netop det øjeblik.

Bare en antagelse, kan desværre ikke sige det med 100% sikkerhed

RID (farligt gods) spiller også en rolle - Farligt gods på tunnelstationer er ikke så godt.

Fejlsporet lokomotiv

af RasmusD, 20/4 2021, 01:44 (1102 dage siden) @ larsht

RID (farligt gods) spiller også en rolle - Farligt gods på tunnelstationer er ikke så godt.

Hvad så med Tårnby?

Fejlsporet lokomotiv

af Bent Jensen, 20/4 2021, 05:32 (1102 dage siden) @ RasmusD

Det er altså i småtingsafdelingen,om et solokørende lokomotiv uden godsvogne kører ind på et tomt spor,hvis der er stress i FC så tror jeg de havde nok at gøre med at få trrafikken til at glide,hvis nogen passagerer skulle få ondt et hvis sted at der lige kom et lokomotiv,så siger jeg Vorherre bevares,har de ikke andre ting at tænke på,ja kom bare og skæld mig ud
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fejlsporet lokomotiv

af Petteri, 20/4 2021, 08:23 (1102 dage siden) @ Bent Jensen

Hvis du vidste hvor mange problemer der er i Københavns Lufthavn i forvejen. Tog der aldrig bliver aflyst, men reelt kører fra spor 11/12. Konstante forsinkelser, som sjældent bliver kaldt ud. Jeg er ofte nødt til at have 3 pladsbilletter til toget, fordi der sjældent er styr på hvor togene er, og de bliver først annonceret forsinket, længe efter afgangstid

Jeg har som udgangspunkt intet problem med at der kører solo lokomotiver ind på en station, men når den kører ind i et spor, vender om, kører tilbage, og blokerer for trafikken i dét spor plus toget i modsatte spor (i samme retning), så begynder det at blive et problem som pendler.


Jeg vil ikke lyde sur. Jeg syntes dog det var lidt mærkeligt, at der kom et solo lokomotiv ind på "vores" side af lufthavnen.

Tak for svar til alle, der bidrog :-)

Fejlsporet lokomotiv

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/4 2021, 08:49 (1102 dage siden) @ larsht


Der er vist ikke forbud mod lokomotiver i spor 1/2

Spor 1 og spor 2 er ikke forsynet med brønd til opsamling af evt lækage fra vogne med RID gods, samtidig er der et par signaler, der står lidt tæt ved visse profiloverskridende transporter.

Da en trolje og et godstog kolliderede i spor 11 for snart mange år siden, fik man dispensation til kørsel med godstog gennem spor 1 og 2. Jeg er lidt usikker på om alle RID fareklasser måtte komme med, men en væsentlig del af dispensationen, var at der forinden godstogs passage skulle kaldes ud i højttalerne på tre sprog - der dog ikke var nærmere specificeret. Det blev det dog senere...

Tårnby er vist ikke klassificeret som tunnel, men som overdækning
/Lasse

Fejlsporet lokomotiv

af Svend, 20/4 2021, 09:14 (1102 dage siden) @ larsht

Hej,

Ca. klokken 19.57 kørte et DB Cargo lokomotiv uden vogne, ind i spor 1 i Københavns Lufthavn. Jeg har desværre ikke noget billede. Ca. 5 minutter vendte toget og kørte retur mod Tårnby.
Der var forsinkelser på Kystbanen, så det virker mærkeligt, at et lokomotiv pludselig kører ind på passager-sporene.

Nogen der ved, hvad den lavede der?


Der er vist ikke forbud mod lokomotiver i spor 1/2

Det vil formentlig afspore den gode debat og de kreative teorier at henvise til de trafikale sikkerhedbestemmelser, som ligger frit tilgængelige på nettet. Så det undlader jeg :-) :-)

--
Svend

Fejlsporet lokomotiv

af larsht, 20/4 2021, 20:11 (1101 dage siden) @ Svend

Hej,

Ca. klokken 19.57 kørte et DB Cargo lokomotiv uden vogne, ind i spor 1 i Københavns Lufthavn. Jeg har desværre ikke noget billede. Ca. 5 minutter vendte toget og kørte retur mod Tårnby.
Der var forsinkelser på Kystbanen, så det virker mærkeligt, at et lokomotiv pludselig kører ind på passager-sporene.

Nogen der ved, hvad den lavede der?


Der er vist ikke forbud mod lokomotiver i spor 1/2


Det vil formentlig afspore den gode debat og de kreative teorier at henvise til de trafikale sikkerhedbestemmelser, som ligger frit tilgængelige på nettet. Så det undlader jeg :-) :-)

Smuk kommentar Svend - og du har helt ret ;-)

SIN-L instruks 11.1 beskriver forholdene gældende på og omkring Københavns Lufthavn Kastrup station.

https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR?drilldown=b0253964...

God aften til Jer alle :)

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak