Avatar

Maschen-Malmö: Første 835 meters godstog (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 20. april, 2021, 00:04 (96 dage siden)

Det er vist første gang (?) og kan læses på Facebook uden Facebookkonto (?):

https://www.facebook.com/dbcargoscandinavia

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Maschen-Malmö: Første 835 meters godstog

af P.Jensen, tirsdag 20. april, 2021, 08:09 (96 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er også omtalt på Postvagnen.
825 m godstog gennem Danmark

P.Jensen

Avatar

Maschen-Malmö: Første 835 meters godstog

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 20. april, 2021, 10:11 (95 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

835 m tog har længe været max. i Danmark, men åbenbart ikke på Øresundsbroen og i Sverige.
Nu vil DB Cargo så kunne køre disse lange tog til Malmø, hvor de så vil blive brudt op i mindre i forskellige retninger mener jeg.
Det er en begyndelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Maschen-Malmö: Første 835 meters godstog

af Svend @, tirsdag 20. april, 2021, 13:21 (95 dage siden) @ Michael Deichmann

835 m tog har længe været max. i Danmark, men åbenbart ikke på Øresundsbroen og i Sverige.
Nu vil DB Cargo så kunne køre disse lange tog til Malmø, hvor de så vil blive brudt op i mindre i forskellige retninger mener jeg.
Det er en begyndelse.

Sverige har en begrænsning på 730 meter som både skyldes (skyldtes) sporlængder og - ikke mindst - det svenske ATC-system. Nogle (andre) steder er den 630 meter.
I Tyskland kan der generel køre godstog op til 740 meter (med enkelte undtagelser, bl a kørsel med 835 meter godstog Padborg-Maschen ).
Tidligere har man i Europa arbejdet med 750 meter som den længde, man ønskede at opnå som en fælles standard (UIC).
Vi holder lige godstog på 1000 meter (og endda længere) ude af denne debat, for ikke at gøre det mere kompliceret end nødvendigt :-)

--
Svend

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 21. april, 2021, 20:54 (94 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er vist første gang (?) og kan læses på Facebook uden Facebookkonto (?):

https://www.facebook.com/dbcargoscandinavia

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Man ville også have kørt 120 km/t

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 00:04 (94 dage siden) @ Poul Brandt

Det er vist første gang (?) og kan læses på Facebook uden Facebookkonto (?):

https://www.facebook.com/dbcargoscandinavia

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Man ville også have kørt 120 km/t

Ja, men ikke i Danmark ;-)

--
Svend

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af steenth, torsdag 22. april, 2021, 04:10 (94 dage siden) @ Svend

Man ville også have kørt 120 km/t


Ja, men ikke i Danmark ;-)

Formålet var at prøve de gamle begrænsninger af. Men der var 3 vogne med som ikke var godkendt til 120 km/t.

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 09:13 (94 dage siden) @ steenth

Man ville også have kørt 120 km/t


Ja, men ikke i Danmark ;-)

Formålet var at prøve de gamle begrænsninger af. Men der var 3 vogne med som ikke var godkendt til 120 km/t.

Formålet var ikke at køre 120 km/t i Danmark. Formålet var at teste kørsel med 835 meter tog i Sverige.

[image]

--
Svend

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 22. april, 2021, 07:55 (94 dage siden) @ Svend

Det er vist første gang (?) og kan læses på Facebook uden Facebookkonto (?):

https://www.facebook.com/dbcargoscandinavia

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Man ville også have kørt 120 km/t


Ja, men ikke i Danmark ;-)

Er det ikke tilladt at køre 120 km/t i DK?
Hvis ikke hvorfor?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Lokomotivføren, Ringsted, torsdag 22. april, 2021, 08:10 (94 dage siden) @ Poul Brandt

Jf. SR så er det ikke tilladt at køre med mere end 600 meter toglængde hvis der skal køres med op til 120 km/t. Toglængder på mellem 601 - 835 meter er maks 100 km/t.
Tog som skal køre over 100 km/t må maks have en togvægt på 1200 tons. Tog der køre indtil 100 km/t må have en belastning på op til 2500 tons.

Eilif Ahm-Petersen, Lokomotivfører.

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 09:11 (94 dage siden) @ Lokomotivføren

Jf. SR så er det ikke tilladt at køre med mere end 600 meter toglængde hvis der skal køres med op til 120 km/t. Toglængder på mellem 601 - 835 meter er maks 100 km/t.
Tog som skal køre over 100 km/t må maks have en togvægt på 1200 tons. Tog der køre indtil 100 km/t må have en belastning på op til 2500 tons.

Eilif Ahm-Petersen, Lokomotivfører.

Tak, så slap jeg for at svare :-)
Men det er korrekt, at man havde overvejet/håbet på at køre 120 km/t i Sverige, men det lød lige vildt nok i mine ører..... med mindre man ville gøre det på en egnet strækning, hvor der ikke var anden trafik og man i øvrigt havde truffet de nødvendige forholdsregler. Man skal ikke spøge med de langsgående kræfter i et sådan tog - og slet ikke hvis det fremføres P-bremset!

--
Svend

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af steenth, torsdag 22. april, 2021, 17:30 (93 dage siden) @ Lokomotivføren

Jf. SR så er det ikke tilladt at køre med mere end 600 meter toglængde hvis der skal køres med op til 120 km/t. Toglængder på mellem 601 - 835 meter er maks 100 km/t.
Tog som skal køre over 100 km/t må maks have en togvægt på 1200 tons. Tog der køre indtil 100 km/t må have en belastning på op til 2500 tons.

Eilif Ahm-Petersen, Lokomotivfører.

Det er noget regelret svar - det godt i det daglige. Men her er det en testkørsel, når man kigger på hvad der skal tillades på langt sigt. Så er man nødt til at tage nogle undtagelser fra SR for at kommer til det mål.

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 18:21 (93 dage siden) @ steenth

Jf. SR så er det ikke tilladt at køre med mere end 600 meter toglængde hvis der skal køres med op til 120 km/t. Toglængder på mellem 601 - 835 meter er maks 100 km/t.
Tog som skal køre over 100 km/t må maks have en togvægt på 1200 tons. Tog der køre indtil 100 km/t må have en belastning på op til 2500 tons.

Eilif Ahm-Petersen, Lokomotivfører.


Det er noget regelret svar - det godt i det daglige. Men her er det en testkørsel, når man kigger på hvad der skal tillades på langt sigt. Så er man nødt til at tage nogle undtagelser fra SR for at kommer til det mål.

Det skal åbenbart siges mere end en gang: Der skulle ikke foretages testkørsler i Danmark.... kun i Sverige. Ideen var at vise, at der også kan køre 835 meter godstog til Sverige.

--
Svend

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af steenth, torsdag 22. april, 2021, 19:07 (93 dage siden) @ Svend

Det er noget regelret svar - det godt i det daglige. Men her er det en testkørsel, når man kigger på hvad der skal tillades på langt sigt. Så er man nødt til at tage nogle undtagelser fra SR for at kommer til det mål.


Det skal åbenbart siges mere end en gang: Der skulle ikke foretages testkørsler i Danmark.... kun i Sverige. Ideen var at vise, at der også kan køre 835 meter godstog til Sverige.

Kære Svend - har du ikke læst artiklen? Det er et forskningsprojekt, som skal undersøge muligheder for længere, hurtigere og tungere godstog.... Og ikke kun at skaffe 835 m tog til Malmø.. men for skaffe viden om hvordan det kan håndteres.

Citat fra News Øresund:
"Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu."
Det er iflg artiklen et fælles projekt med Trafikverket, DB Cargo AG, DB Cargo Scandinavia, DB Netz og Banedanmark. og er et Shift 2 Rail projekt. Shift 2 Rail er netop skabt for at udvikle banetrafik i Europa.

Trafikverket har udsendt denne pressemeddelelse, som også sætte den kørsel i en sammenhæng.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-om-fo...

Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 23:27 (93 dage siden) @ steenth
redigeret af Svend, fredag 23. april, 2021, 00:12

Det er noget regelret svar - det godt i det daglige. Men her er det en testkørsel, når man kigger på hvad der skal tillades på langt sigt. Så er man nødt til at tage nogle undtagelser fra SR for at kommer til det mål.


Det skal åbenbart siges mere end en gang: Der skulle ikke foretages testkørsler i Danmark.... kun i Sverige. Ideen var at vise, at der også kan køre 835 meter godstog til Sverige.


Kære Svend - har du ikke læst artiklen? Det er et forskningsprojekt, som skal undersøge muligheder for længere, hurtigere og tungere godstog.... Og ikke kun at skaffe 835 m tog til Malmø.. men for skaffe viden om hvordan det kan håndteres.

Citat fra News Øresund:
"Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu."
Det er iflg artiklen et fælles projekt med Trafikverket, DB Cargo AG, DB Cargo Scandinavia, DB Netz og Banedanmark. og er et Shift 2 Rail projekt. Shift 2 Rail er netop skabt for at udvikle banetrafik i Europa.

Trafikverket har udsendt denne pressemeddelelse, som også sætte den kørsel i en sammenhæng.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-om-fo...

Du kan tolke Hans Boysens tekst som du vil. Nu er det her et hyggeforum, tit uden den helt store viden og faglighed og sådan skal det være. Men ofte kan man dog være heldig at få lidt faktuel viden.......
Toganmeldelsen fortæller præcist hvilken type kørsel, der er aftalt og bestilt på dansk strækning, se ovenfor. Så kan du spørge, hvor jeg ved det fra; svaret er: det ved jeg bare ;-)
Men det er korrekt at Trafikverket (også dem) undersøger, hvilke muligheder der er for kørsel med længere, hurtigere og tungere tog. Det var dog ikke helt tilfældet ved den omtalte kørsel mellem Padborg og Malmö. Her var det - nu gentager jeg mig selv igen igen - alene toglængden sat op mod bremseveje ved kørsel på svensk ATC fra systemgrænsen til Malmö G, der blev testet.
Hvis du stadig ikke tror på, hvad jeg siger, kan du jo bare spørge den pågældende person i Trafikverket. Jeg ved dog at han vil svare dig, at toget på dansk strækning skulle fremføres efter de almindelige danske regler, dog efter det trafikcirkulære, der er udsendt for at gøre kørslen mulig på den sidste del af strækningen mod Peberholm ;-) ;-)

--
Svend

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Den Bornholmske Jernbane

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen