Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense? (Generelt)

af Jan K., 20/4 2021, 22:54 (1102 dage siden)

For Odense må det vel være naturligt at spørge Danmarks Jernbanemuseum? Eller giver almindelig billet adgang til skiven?

Men hvem har egentlig "myndighed" over Randers??

Jeg har en specifik interesse i motorkonstruktionen... og da jeg ikke kan finde billeder heraf, må jeg vel hellere kigge selv! :-)

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Børge Sundahl, 21/4 2021, 06:47 (1102 dage siden) @ Jan K.

Hej

Den i Randers er inde bag ved hegn, og det er Jernbanemuseets.

I Langå er der stadig en drejeskive.
Det er et privat firma der ejer den, men her kan du nok få lov til kigge, hvis du spørger.

Børge

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af RasmusR, 21/4 2021, 11:35 (1102 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Den i Randers er inde bag ved hegn, og det er Jernbanemuseets.

I Langå er der stadig en drejeskive.
Det er et privat firma der ejer den, men her kan du nok få lov til kigge, hvis du spørger.

Børge

Er der ikke også stadig en i Nykøbing F?

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af TeamBaumann, Hjordkær, 21/4 2021, 11:40 (1102 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvad med Veterantog Vest i Bramming ?

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Nicolai Pulkkinen, sjælland, 21/4 2021, 09:03 (1102 dage siden) @ Jan K.

Kontakt Gedser remise eller Øsjk de har også drejeskiver

--
Med Venlig Hilsen

Nicolai

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af EA 3020, 21/4 2021, 12:27 (1102 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen

Padborg har en nyrevideret drejeskive.

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 21/4 2021, 13:11 (1102 dage siden) @ Jan K.

I al ubeskedenhed :-D er jeg bekendt med formodentlig samtlige drejeskiver i Danmark og er nabo til Esbjergs gamle Charnierdrejeskive.

Det der gør Randers og Odense ekstra specielle er motorkonstruktionen, der vel nærmest kan betegnes som en påhængsmotor monteret udenfor drejeskiven.

I "Banernes bygning og udstyrelse" kan ses en kongestol-drejeskive med netop sådan en løsning.


Jeg er efter et års studier og tegninger endelig blevet klar til at bygge en H0 model af en DSB 20 meter drejeskive og er endt med at syntes, at denne motorkonstruktion er mest interessant... jeg har nogle fotos fra et åbent hus arrangement i Randers og foto af en nyrenoveret Odense skive, men de er ikke nok til en tilfredstillende fremstilling i model.

Tak for oplysningen om at Randers hører under Museet!


Skulle det have interesse, kan der hentes fotos af Esbjergs Charnierdrejeskive her: https://www.mediafire.com/file/2c68ggu8cpsoz81/Esbjerg.zip/file (24 MB)

Og fotos fra Brammings kongestol-drejeskive her: https://www.mediafire.com/file/jjjuu3f5dt4w5cv/Bramming.zip/file (900 MB...)

Fotos er mine egne og kan frit benyttes af enhver.

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af esni, Frederikssund, 21/4 2021, 13:33 (1102 dage siden) @ Jan K.


Jeg er efter et års studier og tegninger endelig blevet klar til at bygge en H0 model af en DSB 20 meter drejeskive og er endt med at syntes, at denne motorkonstruktion er mest interessant... jeg har nogle fotos fra et åbent hus arrangement i Randers og foto af en nyrenoveret Odense skive, men de er ikke nok til en tilfredstillende fremstilling i model.

Jeg så for nylig (i det andet forum?) at alle numre af 'Modelbanenyt' nu er skannet og tilgængelige på nettet.
I en af de tidligste årgange var en af månedens tegninger DSB 20 m drejeskive

--
Eskild

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 21/4 2021, 22:45 (1101 dage siden) @ esni

Hvor morsomt! Et ægte "blast fom the past"! :-D

Det er fra dengang jeg sidst rodede med modeljernbane... det er på alle måder en mindre revolution, der er sket.

Selvom jeg har en fornemmelse af at selve modelbyggeriet er gået tilbage?


Bladene har jeg forøvrigt fundet her https://www.signalposten.dk/modelbanenyt.php

Tak for tippet! :-)

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Niels Munch, 21/4 2021, 14:20 (1102 dage siden) @ Jan K.

Hej Jan,

Ved besøg på DJM i Odense kan man frit besøge museets ydre arealer og dermed også drejeskiven:

[image]DSB ME 35 på drejeskiven i Odense, 06.07.2013 (nm).

M.v.h.
Niels

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 21/4 2021, 22:49 (1101 dage siden) @ Niels Munch

Eksellent!

Så behøver jeg kun plage dem indtil jeg får adgang i Randers! :-D


Den "ekstra" elektromotor bag på motorkassen ser lidt... erh... uautoriseret ud?

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Niels Ebbe, 23/4 2021, 16:48 (1099 dage siden) @ Jan K.

hej
Den ekstra motor er sikkert en ombygning, tidligre var motorne på drejeskiven med jævnstrøm (som en sporvogns motor) man kunne så styre hastigheden. det var så et del teknik med modstande :-/ .
I Gedser er drejeskive ombygget med en veksel strøms motor med en ned gearing
Skal man styre hastigheden elektrisk, kan man anvende en frekvens omformer (dyrt).

Der er stadig en drejeskive i Nykøbing Falster, de er vanskelig tilgængelig, der er ingen adgang, den i Gedser er tilgængelig og du kan godt få lov til at betragte teknikken hvis du spørger om lov :-)

venlig hilsen
Niels

Avatar

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 23/4 2021, 18:05 (1099 dage siden) @ Jan K.

Den "ekstra" elektromotor bag på motorkassen ser lidt... erh... uautoriseret ud?

Mener og huske at den er bygget om så den nu drives hydraulisk, så derfor den ekstra motor.

--
Mvh

Michael J.
[image]

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Niels Munch, 27/4 2021, 09:27 (1096 dage siden) @ Michael Julsrud

Den "ekstra" elektromotor bag på motorkassen ser lidt... erh... uautoriseret ud?


Mener og huske at den er bygget om så den nu drives hydraulisk, så derfor den ekstra motor.

Den ekstra motor:

[image]Udsnit herfra:

[image]DJM Odense 06.07.2013 (nm).

M.v.h.
Niels

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 22/7 2021, 22:36 (1009 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels og Michael!

Undskyld, jeg ikke ser indlægget før nu! Skyder al skyld på dette dumme stykke forum software! :-D


Nu kender jeg ikke skivens historie (endnu), så ved ikke om motoren er "restaureret" før eller efter museet overtog den.

Men er princippet generelt ikke, at genstande skal forsøges holdt i original stand?


Tak for billederne!

Og på onsdag har jeg endelig muligheden for at gennemfotografere bæstet. Billetterne er ihvertfald printet! :-)

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Bo Dyja, 23/4 2021, 17:21 (1099 dage siden) @ Jan K.

[image]Hej Jan

Her 2 billeder, et fra Nyk.F og et fra Næstved.
Du kan nok se hvordan de skal virke ved at kikke på motor og gear!

Hilsen Bo Dyja
[image]

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 22/7 2021, 22:48 (1009 dage siden) @ Bo Dyja

Bo! Se undskyldning ovenfor! :-D

Men Næstved er særdeles interessant!

Før jeg besluttede at bygge model med påhængsmotor, var Langaa (super strømlinet motor!) og Næstved de valg, jeg endte op med. Der er formodentlig ikke to ens drejeskiver i Danmark - bortset fra Odense og Randers? - så du er ret fritstillet som modelbygger...

Jeg har nogle billeder af Næstved, men dine er fremragende! Motor-/gear-arrangement er nydeligt og skulle være overkommeligt i model.


Men Næstved... og kulgården?

Jeg har en lille håndfuld fotos af kulgården, finder den umådeligt interessant og har indarbejdet en let modificeret udgave i modelbane layoutet. Er på vej med en tråd om denne...

Du - eller hvem, der måtte læse dette :-) - skulle vel ikke ligge inde med billeder heraf?

Tak for billederne!

Tilladelse til at besøge drejeskiverne i Randers og Odense?

af Jan K., 26/8 2021, 17:03 (974 dage siden) @ Jan K.

Jeg er en hjemmefødning...

Erkendelsen faldt, da vi hvislede gennem Bramming og det slår mig, at så langt østpå har jeg ikke vovet mig i over tyve år... :-D

1½ time efter afgangen fra Esbjerg ruller vi ind på Odense station. Museet ligger to perronspor og et trådhegn lige overfor, men kan ikke se nogen skilte? Går længere ned på perronnen og over en yderste futuristisk cykle-/gangbro. Fint overblik heroppefra, men hvis du istedet går gennem banegårdscentret og til venstre, ved jeg nu, at du kommer direkte til Museet. Jeg gik hele vejen rundt om Museet istedet...

Gitte er mærkværdigvis taget på ferie, men var så sød at give mig en fuldmagt til at gå forbi eventuelle afspærringer. Så da jeg har fået min billet, er det direkte ud til drejeskiven, en hurtig krammer og den bliver gennemfotograferet.

Besøget bekræftigede forøvrigt, at skivens konstruktion følger tegningerne fra A. R. Christensen "Vej- og Jernbanebygning". Kan findes på Erik Olsens fine side... http://www.modelbaneteknik.dk/bog/bog.htm

Afvigelse er (naturligvis) motorarrangementet og til dels fundamentet til kransskinnen.

Indfatningskransen er støbegods og har "altid" forestillet mig, at den oprindeligt har været overfladebehandlet med sort asfaltmaling, men efter at have krattet lidt i den moderne gule maling den nu har, er jeg ikke så sikker længere.
Der er et par andre skiver rundt omkring med lignende støbegodskranse, har disse også altid stået i rå, ubehandlet form?

Var selvfølgelig rundt på hele museet og havde en dejlig dag. Det er lidt ligesom at komme hjem! :-D

Hjemturen foregik med IC4... klart vores smukkeste togsæt, men indeni? Min plads var ud for en viduesstolpe og kan knap have mine ben mellem sædesættene... flyttede naturligvis, men hvilken kontrast til mit "ud-tog", hvor der var et bord, oceaner af benplads og kæmpe panoramavindue. Gamle IR4 vinder stort!

Fik forresten Orange billetter a' 81 kroner... :-|

Billeder kan hentes her (37 MB) https://www.mediafire.com/file/8mz6v4v0h7wd4en/Odense.zip/file
De er at betragte som supplement til ovennævnte tegninger og taget med henblik på fremstilling af model. Billederne kan frit bruges og hvis nødvendigt, kan du få et sæt fuld størrelse (36 Mp).

Tak for hjælp her og stor tak til Museet og ikke mindst Gitte for hjælp og venlighed.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak