Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Daisy kører grønt (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2021, 10:13 (1100 dage siden)

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Daisy kører grønt

af RasmusR, 23/4 2021, 10:35 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.

Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?

Daisy kører grønt

af Niels Buch, 23/4 2021, 11:01 (1100 dage siden) @ RasmusR

Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?

Tog Hendes Majestæt ikke en gang nattoget, hvor man koplede kongevognen på nattoget, som vel blev trukket med EA igennem DK. Men det var måske ikke en sådan tur, du tænkte på. Ellers skulle det være ved et besøg i Gråsten.

Niels

Daisy kører grønt

af D 960, 23/4 2021, 13:06 (1100 dage siden) @ Niels Buch

God eftermiddag i stuen
Der var en periode et "myller" af nattog KH retning FH. Blev dronningevognen koblet på nattoget 594 eller 595??
De bedste hilsner
D 960

Daisy kører grønt

af K 564, 23/4 2021, 14:42 (1100 dage siden) @ D 960

Der var en periode et "myller" af nattog KH retning FH. Blev dronningevognen koblet på nattoget 594 eller 595??

Goddag

Ja, Kongevognen har været koblet på de normale nattog mellem København og Århus. De hed vist tog 590 og 591.

Hilsner Keld

Daisy kører grønt

af D 960, 23/4 2021, 15:20 (1100 dage siden) @ K 564

Takker for rettelsen;-)

Daisy kører grønt

af Børge Sundahl, 23/4 2021, 18:15 (1100 dage siden) @ D 960

I mange år, også i Kong Frederik IX's tid, blev kongefamilien med kongevognen transporteret
i tog 95/595 hhv tog 20/594 København-Hobro-København, når der skulle holdes påske og jul i Trend.

Jeg har selv haft fornøjelsen i min tid i Hobro.
Børge

Daisy kører grønt

af D 960, 23/4 2021, 18:30 (1100 dage siden) @ Børge Sundahl

Ah ha .... så var jeg ikke helt galt afmarcheret;-)
Tak til Børge
God aften til dig

Daisy kører grønt

af K 564, 23/4 2021, 19:15 (1100 dage siden) @ D 960

Hej igen

Der blev ændret på tognummeret på et tidspunkt. De af Børge oplyste tognummer er af ældre dato. Jeg tror ikke at den nuværende Kongevogn har kørt under 594/595.

Hilsner Keld

Daisy kører grønt

af andersj, Aalborg, 23/4 2021, 19:22 (1100 dage siden) @ K 564

Hej igen

Der blev ændret på tognummeret på et tidspunkt. De af Børge oplyste tognummer er af ældre dato. Jeg tror ikke at den nuværende Kongevogn har kørt under 594/595.

Hilsner Keld

Den nuværende salonvogn har vist kun været med det internationale nattog på turen til Bruxelles i 2002. Vognen blev overdraget til H.K.H. i 2001 fire år efter de nationale nattog blev nedlagt.

--
Mvh Anders

Daisy kører grønt

af Børge Sundahl, 23/4 2021, 20:50 (1099 dage siden) @ K 564

Nej selvfølgelig var det den gamle S 1.
Den nuværende har så vist jeg husker kun kørt i særtog.
Børge

Daisy kører grønt

af M. Qvist, 23/4 2021, 11:04 (1100 dage siden) @ RasmusR

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.


Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?

Hun kørte med to EA i 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A

Daisy kører grønt

af RasmusR, 23/4 2021, 11:15 (1100 dage siden) @ M. Qvist

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.


Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?


Hun kørte med to EA i 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A

Det var præcis sådan en tur jeg forestillede mig... :-)

Daisy kører grønt

af sil1207, 23/4 2021, 10:38 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Stammen kører i øvrigt til Vamdrup og holder eftermiddagen ud, så der kan man tage et kig hvis man skulle have lyst. :-)

Daisy kører grønt

af Niels Bak, 23/4 2021, 11:06 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Så må vi jo nøjes med Hendes Majestæts personlige røgfane :-D

Avatar

Daisy kører grønt

af gaest, 24/4 2021, 21:30 (1098 dage siden) @ Niels Bak

Så må vi jo nøjes med Hendes Majestæts personlige røgfane :-D

Et led i elektrificeringen kunne være e-cigaretter. Men sikkert en dum ide da der så igen bliver valgt et inkompatibelt strømsystem.
Nu håber jeg ikke at de Vectroner skulle genstartes alt for mange gange på turen.

Daisy kører grønt

af bastholm, 23/4 2021, 11:42 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.

Gad vist hvor hurtigt de må køre? EB og kongevognen er godkendt til 200. Men signalsystemet kan kun håndtere 180. Men det er kun for særlige lette togsæt, så for øvrige tog er det 160. Så mon ikke de må liste afsted med 160?

Daisy kører grønt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/4 2021, 13:36 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Ved ikke hvor grønt det er, når man har 2 maskiner til 3 vogne.
Fordi det er EL er det jo ikke grønt.
I disse minutter er det kun 55% af vores el der kommer fra vindmøller

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Avatar

Daisy kører grønt

af EH6762, Birkerød, 23/4 2021, 14:42 (1100 dage siden) @ hummel_62

I 2019 kom 78,9% fra vedvarende energi. I 2027 udfases det sidste kulværk.

Vh K

Daisy kører grønt

af anho, 23/4 2021, 14:51 (1100 dage siden) @ EH6762

...det værende sagt, så er det op til debat hvor 'grønt' det er at afbrænde træbriketter i vores kraftværker. Ja, det er vel CO2-neutralt (med undtagelse af udledningerne for at fælde, behandle og transportere træet), men det hjælper også med til afskovning mange steder.

Daisy kører grønt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/4 2021, 15:20 (1100 dage siden) @ EH6762

Tror ikke på alt...
Muligt målt over året. Som sagt på det tidspunkt jeg skrev kom 1200MW fra elværker og forbruget var ca. 4200MW

https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Avatar

Daisy kører grønt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:39 (1099 dage siden) @ hummel_62

Ved ikke hvor grønt det er, når man har 2 maskiner til 3 vogne.
Fordi det er EL er det jo ikke grønt.
I disse minutter er det kun 55% af vores el der kommer fra vindmøller

2 vogne, og så er det vel grønnere end 2 x nedslidt ME?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Daisy kører grønt

af pjl, 23/4 2021, 14:10 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.

Grønt og grønt... det er ret mange MW for én passager.

Daisy kører grønt

af Carsten, 23/4 2021, 14:23 (1100 dage siden) @ pjl

Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.

Mvh

Carsten

Daisy kører grønt

af pjl, 23/4 2021, 14:49 (1100 dage siden) @ Carsten

Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.

Det er jeg klar over, havde hun tage familien med, ville det individuelle regnskab bare have set bedre ud.

Avatar

Daisy kører grønt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:41 (1099 dage siden) @ pjl

Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.


Det er jeg klar over, havde hun tage familien med, ville det individuelle regnskab bare have set bedre ud.

Benedikte var med.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Daisy kører grønt

af BoA, Herlev, 23/4 2021, 20:29 (1099 dage siden) @ pjl

Hej pjl med flere.
Dronning havde Prinsesse Benedikte med til Kolding,
så 2 personer, og så kan "Opvartere" vel ikke udelukkes. :-D
Mvh.
Bjørn Andrup.

Daisy kører grønt

af My1202, 23/4 2021, 20:35 (1099 dage siden) @ BoA

Hej pjl med flere.
Dronning havde Prinsesse Benedikte med til Kolding,
så 2 personer, og så kan "Opvartere" vel ikke udelukkes. :-D
Mvh.
Bjørn Andrup.

Men at kalde det at køre grønt er nok en tilsnigelse af rang.
Det er stadigvæk mere end 50% af vores el som kommer fra ikke vedvarende energi. Selvom nogle tror at Ørsted kan dirigere strøm fra vindmøller (det blæser jo isag) direkte over i kørestrømsledningerne.

Er lige ved at tro at krone 1 bilen ville have været mere miljømæssigt end at 250 tons jern skal køre 500 km rundt i Danmark.

--
[image]

Avatar

Daisy kører grønt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:40 (1099 dage siden) @ pjl

Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.


Grønt og grønt... det er ret mange MW for én passager.

Det er stadig grønnere end ME

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Daisy kører grønt

af BaneLarsen, 23/4 2021, 17:07 (1100 dage siden) @ Michael Deichmann

Og her er både 3209 og 3210. Majestæten må I tænke jer til. Jeg prioriterede

Daisy kører grønt

af esni, Frederikssund, 23/4 2021, 17:54 (1100 dage siden) @ BaneLarsen

Og her er både 3209 og 3210. Majestæten må I tænke jer til. Jeg prioriterede

Mangler du ikke billede eller link?

--
Eskild

Daisy kører grønt

af BaneLarsen, 23/4 2021, 19:41 (1099 dage siden) @ esni

[image] Så virkede det for det ene

Daisy kører grønt

af BaneLarsen, 23/4 2021, 19:45 (1099 dage siden) @ BaneLarsen

og resten kommer her[image][image][image]

Daisy kører grønt

af Jens-Ove, 23/4 2021, 18:55 (1100 dage siden) @ BaneLarsen

[image]

Dronningens tog kørte venstrekørsel mellem Kolding og Taulov for 2 timer siden, så hun kunne stige direkte på toget på spor 1 i Kolding. Kort forinden passerede IC 855 i fuld fart på vej til Esbjerg i det venstre spor.

Daisy kører grønt

af Bent Jensen, 23/4 2021, 19:00 (1100 dage siden) @ Jens-Ove

Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt

af bjergged, Zentralschweiz, 23/4 2021, 19:38 (1099 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.

Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.

Daisy kører grønt

af Bent Jensen, 23/4 2021, 19:50 (1099 dage siden) @ bjergged

Nej den kan ikke kobles på et Scharffenberg kupplung tog, men måske en vogn i togsættet kunne bruges,syntes det er meget med en vogn til kongehuset,der sjældent benyttes,men her må der åbenbart ikke spares,vognen bliver nok vedligeholdt og rengjort jævnligt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Larbeck, 23/4 2021, 20:46 (1099 dage siden) @ Bent Jensen

Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 23/4 2021, 20:53 (1099 dage siden) @ Larbeck

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Avatar

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:45 (1099 dage siden) @ Bent Jensen

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren

Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men denbliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 24/4 2021, 00:42 (1099 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men denbliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.

Betydeligt? Alt er selvfølgelig relativt, men frem til og tilbage fra Aarhus til 2-3 gange årligt samt nogle enkelte rejser derudover er vist hvad der er blevet kørt om året de sidste mange år.

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 24/4 2021, 03:01 (1099 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg vil stadig sige jeg har intet mod vores kongehus bruger toget,men særtogg 2 lokomotiver 1 salonvogn 1 ledsagwvign der er holdt i tiptop stand,det syntes jeg er lidt meget for en smuttur, nå men DSB får måske et par rosende ord i Billedbladet.
Duk og væk i en fart.
Med venlig hilsen

Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af OD, Od ⌂, 25/4 2021, 11:42 (1098 dage siden) @ Michael Deichmann

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren


Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.

2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Lars, 25/4 2021, 12:12 (1098 dage siden) @ OD, Od

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren


Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.


2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.

Hej Ole

Der har vist i årenes løb været en del prøve/testkørsler med S1.

Hvis du ved det: Er de kørsler, du nævner, alle kørsler uspecificeret, eller kun dem hvor Majestæten har været med ombord?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Daisy kører grønt, vores Dronning

af OD, Od ⌂, 25/4 2021, 12:19 (1098 dage siden) @ Lars

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren


Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.


2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.


Hej Ole

Der har vist i årenes løb været en del prøve/testkørsler med S1.

Hvis du ved det: Er de kørsler, du nævner, alle kørsler uspecificeret, eller kun dem hvor Majestæten har været med ombord?

Prøve/testkørsler er undladt.

Avatar

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/4 2021, 14:08 (1098 dage siden) @ OD, Od

Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren


Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.


2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.

Tak Ole! Ja du har selvfølgelig styr på hvornår den er i brug :-)
Det er jo tydeligt at se at Henrik døde i februar 2018.... Han brugte den en del.
Mht. rengøring mm. Jeg tror nu ikke den behøver at vaskes og støvsuges hver 14. dag. Det burde være nok med noget klargøring en dags tid eller 2 før brug. Så det næppe den store omkostning at have de vogne stående et eller andet grafittibeskyttet sted.
Man enig - der burde være en 3. vogn til en kronebil + PET bil :-). Men så er der behovet for ramper.

Det er ikke nemt..... :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 25/4 2021, 15:02 (1098 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 25/4 2021, 15:40 (1098 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg skulle også have skrevet hvad gør de andre kongehuset,Sverige f.eks har de i det hele taget en salonvogn mere,andet steds nævnes at Dronning Elizabeth af England, sommetider bruger almindelig tog, vi har jo så korte afstande herhjemme efter den faste forbindelse over Storebælt blev åbnet,så hvorfor?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af andersj, Aalborg, 25/4 2021, 16:03 (1098 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Hvorfor har vi Kongeskibet Dannebrog? Hvorfor har vi en masse slotte? Hvorfor har vi Livgarden? Hvorfor har vi Gardehusarregimentet?

Det er vist mere en debat for/imod Kongehuset og der er Jernbanen.dk vel næppe det rette forum.

--
Mvh Anders

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 25/4 2021, 16:17 (1098 dage siden) @ andersj

Det skulle ikke opfattes som for/mod kongehuset,men alene hvorfor et salonvogn i særtog,jeg tror også der er sikkehedspersonale i England når deres Dronning sommetider kører i almindelig tog,kun derfor. Jeg står af tråden nu.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Frank Poulsen, 25/4 2021, 18:25 (1098 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Vel for at gøre det til noget særligt. Kongehuset er noget særligt og derfor det har den store opbakning det trods alt har. Giver turisme indtægter osv, og når de er på rejser i udlandet og promoverer danske virksomheder osv osv osv. Så det er ligesom en del af pakken for at gøre selve "kongehuset" som helhed til noget særligt.

Og jeg tror ikke økonomien i at have den vogn kørende af og til er ret meget kontra alt det andet man gør i kongehuset. Jeg ser det bare som en del af pakken. Og netop som andre skriver, enten er man for eller imod kongehuset. Er man for, så er der noget "ekstra" ind over... ellers var det ligesom lidt lige meget.

Sådan ser jeg hvert fald på det.

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Bent Jensen, 25/4 2021, 18:50 (1098 dage siden) @ Frank Poulsen

Altså ingen tvivl om kongehusets rejser i udlandet har værdi for landet,men en smuttur til Kolding eller Århus,der burde et almindeligt tog være godt nok,eller er DSB tog ikke godt nok,der burde vel kunne spærres af i en vogn,så selskabet ikke bliver forstyrret,men jeg overlade til andre at vende Skråen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Daisy kører grønt, vores Dronning

af OnkelJørn, 25/4 2021, 19:20 (1098 dage siden) @ Bent Jensen

Måske for at undgå togbus undervejs ?

HM Dronningen benytter toget!

af Steff, 25/4 2021, 19:31 (1098 dage siden) @ OnkelJørn

Nu synes jeg at det er bare lidt på tide at forklare hvad det egentligt drejer sig om, når HM bruger ”sin” togvogn. Og det er jo kendt stof, læs SE&HØR, BILLEDBLADET, HER&NU m.fl., det kan også jernbaneinteresserede blive kloge på før de farer i blækhuset og kommer med "dumsmarte bemærkninger"!!

Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.

Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.

Ved at gøre dette spares der faktisk penge for både samfundet og kongehuset i og med der ikke skal reserveres hotel, der skal ikke sikkerhedsundersøges og der skal ikke afspærres og ikke mindst, lade almindelige gæster – af bl.a. hensyn til sikkerheden – afvise disse steder.

Det er altså for HM og det danske samfund sikrere og billigere at anvende S 1 og ledsagevognen. Og vognen kan anvendes i udlandet hvis nødvendigt.
Vognen kan jo normalt IKKE indrangeres i et almindeligt tog i Danmark, da de værende togsæt ikke kan tilkobles S 1 mv.

Og HVIS man valgte at transportere HM i et almindeligt tog, ville det skabe forsinkelser samt besætte et stort antal pladser, der så mangler i det ”almindelige regnskab”, ligesom de almindeligt rejsende skulle sikkerhedsundersøges før ombordstigning. Og tror man at toget ville holde længere end planlagt på en station fordi man skal vente på et forsinket tog fra en anden forbindelse, næppe!!!

Altså, der er for HM og ledsagere en klar fordel ved at benytte sig af egne vogne, både økonomisk og ikke mindst sikkerhedsmæssigt (mandskabskrævende). Og det ER trods alt ikke hvem som helst, men Danmarks regent.

Husk også lige på, at landets ministre og personer, der har fået tillagt personbeskyttelse altid køre i egne biler med eskorte og ikke tager det almindelige tog!! Og for at undgå overnatning flyves ofte med FLV VIP fly, lidt dyrere end toget!!

Jeg tør slet ikke tænke på hvilken sikkerhed en præsident eller anden ville skulle have, nok mere end vores egen Dronning. OK, vedkommende kunne måske købe Ghadaffis IC-4 togsæt hvis det stadig eksisterer.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

HM Dronningen benytter toget!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/4 2021, 20:29 (1097 dage siden) @ Steff

Og ligesom tidligere (stats)ministre også har PET beskyttelse ville tidligere præsidenter også skulle have det. Se bare til USA eller andre lande der er i øvrigt sammenlignelige republikker.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

HM Dronningen benytter toget!

af OD, Od ⌂, 25/4 2021, 20:34 (1097 dage siden) @ Steff


Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.

Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.

Hvornår er det sidst sket? Jeg har nu kigget 10 år tilbage, og stadig ikke fundet noget ;-)

HM Dronningen benytter toget!

af My1202, 25/4 2021, 21:00 (1097 dage siden) @ Steff

Nu synes jeg at det er bare lidt på tide at forklare hvad det egentligt drejer sig om, når HM bruger ”sin” togvogn. Og det er jo kendt stof, læs SE&HØR, BILLEDBLADET, HER&NU m.fl., det kan også jernbaneinteresserede blive kloge på før de farer i blækhuset og kommer med "dumsmarte bemærkninger"!!

Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.

Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.

Ved at gøre dette spares der faktisk penge for både samfundet og kongehuset i og med der ikke skal reserveres hotel, der skal ikke sikkerhedsundersøges og der skal ikke afspærres og ikke mindst, lade almindelige gæster – af bl.a. hensyn til sikkerheden – afvise disse steder.

Det er altså for HM og det danske samfund sikrere og billigere at anvende S 1 og ledsagevognen. Og vognen kan anvendes i udlandet hvis nødvendigt.
Vognen kan jo normalt IKKE indrangeres i et almindeligt tog i Danmark, da de værende togsæt ikke kan tilkobles S 1 mv.

Og HVIS man valgte at transportere HM i et almindeligt tog, ville det skabe forsinkelser samt besætte et stort antal pladser, der så mangler i det ”almindelige regnskab”, ligesom de almindeligt rejsende skulle sikkerhedsundersøges før ombordstigning. Og tror man at toget ville holde længere end planlagt på en station fordi man skal vente på et forsinket tog fra en anden forbindelse, næppe!!!

Altså, der er for HM og ledsagere en klar fordel ved at benytte sig af egne vogne, både økonomisk og ikke mindst sikkerhedsmæssigt (mandskabskrævende). Og det ER trods alt ikke hvem som helst, men Danmarks regent.

Husk også lige på, at landets ministre og personer, der har fået tillagt personbeskyttelse altid køre i egne biler med eskorte og ikke tager det almindelige tog!! Og for at undgå overnatning flyves ofte med FLV VIP fly, lidt dyrere end toget!!

Jeg tør slet ikke tænke på hvilken sikkerhed en præsident eller anden ville skulle have, nok mere end vores egen Dronning. OK, vedkommende kunne måske købe Ghadaffis IC-4 togsæt hvis det stadig eksisterer.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Kærr Steffen
Normalt er jeg meget enig og glad for dine indspark.
Men her tror jeg du har taget munden for fuld.

Men først - det her er nok mest for eller imod monarkiet.
Så den lader vi ligge!

Men at nogle hotelophold i provinsen hvor man havde alle værelser på hele en etage 2-3 x årligt skulle være dyrere end at vedlige og klargøre 2 vogne tror jeg ikke på.

Du glemmer desuden at nogle af PET-folkene alligevel skal bo på hotel.

Og der skal være bevogtning ifald de 2 togvogne henstilles i en krog på en jysk station natten over.
Det bliver næppe overladt til nogle lettere overvægtige hjemmeværnsfolk.

Så løsningen med at Margrethe benytter sine 2 vogne inkl. 2 lokomotiver er givet dyrere end at sende hende afsted i bil eller et fly.

--
[image]

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Vestjyden, 23/4 2021, 21:20 (1099 dage siden) @ Larbeck

Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne

Hendes far Kong Frederik d. 9 havde også en stor interesse for tog og jernbaner :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Avatar

Daisy kører grønt, vores Dronning

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 23/4 2021, 22:50 (1099 dage siden) @ Larbeck

Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne

Hvis jeg var en af dem der blev forsinket fordi Daisy lige skulle køre grønt og ikke kunne bevæge sig til spor 3 i Kolding på hjemturen, så ville jeg nok ikke være så overbærende.... Men når det er dronningen, så kan alt lade sig gøre og så skider man igen på dem DSB burde køre for, men som man ofte har på fornemmelsen kun er i vejen.

Det skulle lige være et hvilket som helst andet tog der skulle ad venstre spor Lunderskov-Kolding-Taulov. Selv hvis en kørestol skulle af i spor 1 fordi elevatoren ved spor ⅔ i Kolding var ude af drift, så ville det aldrig komme på tale. Det ville med sikkerhed ikke kunne lade sig gøre og passageren måtte nok pænt køre med til Fredericia eller Middelfart for at komme tilbage til Kolding. Sådan er der så meget, men Kongehuset kommer foran alt andet... :-|

Daisy kører grønt

af Rail, 23/4 2021, 21:46 (1099 dage siden) @ bjergged

Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.


Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.

Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House

Daisy kører grønt

af My1202, 24/4 2021, 05:36 (1099 dage siden) @ Rail

Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.


Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.


Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House

Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.

--
[image]

Daisy kører grønt

af larsht, 24/4 2021, 12:37 (1099 dage siden) @ My1202

Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.


Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.


Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House


Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.

Ingen af delene - den er flydende museum i Edinburgh

Daisy kører grønt

af My1202, 24/4 2021, 13:51 (1099 dage siden) @ larsht

Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House


Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.


Ingen af delene - den er flydende museum i Edinburgh

Tak for info.:-)

--
[image]

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MO580Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak