Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De foreskellige epoker

af Jimmy K, 25/10 2010, 07:51 (4932 dage siden)

Hej.

Jeg blev en dag spurgt om de foreskellige epoker inden for jernbanens verden.

Hvor langt er man efterhånden, og hvornår går de foreskellige epoker fra og til????

Jimmy K

De foreskellige epoker

af UTJ, 25/10 2010, 08:42 (4932 dage siden) @ Jimmy K

Hej.

Jeg blev en dag spurgt om de foreskellige epoker inden for jernbanens verden.

Hvor langt er man efterhånden, og hvornår går de foreskellige epoker fra og til????

Jimmy K

Det er egentlig noget sludder at tale om epoker, sådan som modelbanefolket gør - for det bliver aldrig godt, da der er lange overgange mellem for eksempel damp til diesellok - ja mange damplok er jo egentlig bygget efter de første diesellok kom frem.....og der er mange andre eksempler.

Ellers kan du finde modelbaneepokerne på Mibas hjemmeside: Miba - DK epoker

- altså modelbaneepokerne, som nogle lægmænd har besluttet sig for. Læg mærke til i hvor høj grad man hænger sig i litreringer, til trods for at et nummer ikke siger meget om den tekniske udvikling.

Og så er modelbaneepokerne ikke engang europæiske, men nationale, så når et modeltog i én epoke kører over grænsen, ja så kan det pludselig foretage en tidsrejse frem eller tilbage i tiden......

Apropos numre og litra, så skal det jo dertil siges, at vi jo til en vis grad er en klon af frimærkesamleriet - for ellers var vi vel ikke stoppet op ved Tommys så udmærkede side ;-)

De foreskellige epoker

af Jimmy K, 25/10 2010, 08:51 (4932 dage siden) @ UTJ

Tak for svaret/hjælpen.

Det vil jeg så lad gå videre til rette vedkommende.

De foreskellige epoker, en nødvendighed?

af Steff, 25/10 2010, 13:52 (4932 dage siden) @ Jimmy K

Er epokeinddeling nødvendig?

Jeg vil ikke give min gode kollega (UTJ) helt ret i, at en epokeinddeling ikke er nødvendig. Det kommer jo an på, hvad man vil bruger den til.
Virkelighedens jernbaner i dag (DSB, Arriva o.s.v.) er fuldstændige ligeglade med en epokeinddeling, de kører jo i nuet. Men tager man modeljernbanefolket, er det en absolut nødvendighed, hvis man ønsker at kører MODELKORREKT i forhold til forbilledet. Altså sammensætte sin togstamme, så vogne og lokomotiver (og for den sags skyld hele anlægget med huse og biler mv.) passer sammen tidsmæssigt. F.eks. en E-maskine med en åben skovvogn efterfulgt af en et par røde B-vogne afsluttet med et par dobbeltdækkervogne fra nutiden. Det går jo ikke modelmæssigt, hvis man ønsker at efterligne virkelighedens jernbaner, vel? Eller hvad med en EA´er med Q-vogne?
Derfor epoker, så man kan sammensætte sine modeltogsstammer korrekt. Det er også grunden til, at fabrikanterne af modeltog anfører i hvilken epoke vognene eller lokomotiverne er bemalet i. Men modeltog kan jo også være leg og hvis det bare er glæden ved at trække af med vogne på sit anlæg, så er epokerne ligegyldige, ikke sandt?
Det er rigtigt som UTJ skriver, at ”nogle herrer” i sin tid har sat sig sammen for at lave en modeljernbane (epoke) inddeling tidsmæssigt og at de forskellige epoker i de forskellige lande ikke passer sammen landene imellem. Det er nemlig simpelthen umuligt at få bemaling, nummerering, farver, typeangivelser mv. til at passe sammen landende imellem. Derfor igen den nationale epokeinddeling, hvor man kan gå ind og se og sammenligne med de udenlandske epokeinddelinger, hvis man ønsker at anvende udenlandsk vogn i det internationale tog på ens anlæg.
Herhjemme har Dansk Modejernbaneunion lavet en epokeinddeling og har fået disse optaget i den internationale modeljernbaneunions ”katalog” over normer. Men den er bl.a. tidsskriftet Lokomotivet uenig i og har så lavet deres egen, men de to epokeinddelinger passer stort set overnes på nær nogle år.
Hvad så i veterantogsverdenen? Man kan jo ikke sammenligne den med modeltogsverdenen? Jo, på mange måder. Når en klub restaurere en vogn, hvordan skal den males? Hvordan skal den litreres og hvad med andre påskrifter? Skal vognen se ud som ved leveringen, i 1930´erne eller da den blev udrangeret. Selvom man måske ikke lige næver epoker, så anvender man jo dem alligevel, da klubben jo ønsker at vognen fremstår så korrekt som muligt. Prøv f.eks. at se på DSB Museumstog, når de kører. De prøver at sammensætte vognmateriellet så det passer (nogenlunde, der jo ikke uanede mængder af vogne at tage af), eller Nordsjællandske eller Mariagerbanen. Alle prøver at sammensætte deres togstammer nogenlunde, så de tidsmæssigt passer sammen. Og igen, en rød B-vogn med en masse tidligere KSB vogne efter og trukket af et Marcipanbrød, nej vel?
Men ofte bliver man jo alligevel nødt til at gå på kompromis i veterantogsverdenen, da der jo – som tidligere skrevet, ikke er vogne nok. Men epokerne bliver anvendt hvis muligt.

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

De foreskellige epoker, en nødvendighed?

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/10 2010, 15:19 (4931 dage siden) @ Steff

Og igen, en rød B-vogn med en masse tidligere KSB vogne efter og trukket af et Marcipanbrød, nej vel?
Men ofte bliver man jo alligevel nødt til at gå på kompromis i veterantogsverdenen, da der jo – som tidligere skrevet, ikke er vogne nok. Men epokerne bliver anvendt hvis muligt.

Steff

Apropos ovenstående

Så måtte LFB i 1995 låne en B-vogn af DSB på grund af meget stor interesse for at komme med juletræstoget. Kønt så det ikke ud, men det skæppede godt i kassen :-)

Mvh

Michael

[image]

Avatar

Varme?

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/10 2010, 16:55 (4931 dage siden) @ UTJ

Hvordan holdt i varmen i B-vognen?

He he det var nemt, for den stod som reservevogn i Ab koblet til fremmednettet da vi hentede den. Og den var kun med på en tur.

Mvh.

Michael

Varme?

af steen jensen, ravnkilde, 26/10 2010, 18:09 (4931 dage siden) @ UTJ

he he julle den får su ikke lov at komme med igen når vi nu bliver færdige med no 34 .... så skal betalingen sgu være god;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak