Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af 1993matias ⌂, KH, 1/6 2021, 13:12 (1060 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at ville piske en stemning op, så synes jeg mange af de nye investeringer i skinnebåren bytrafik bærer præg af at komme steder hen, hvor man kan sælge jord og byudvikle, frem for at betjene områder, hvor der allerede bor mange mennesker.

Eksempel 1: Metro til Vestamager i stedet for under Amagerbrogade

Eksempel 2: Letbane til Lisbjerg i Århus

Eksempel 3: Vinge og Kildedal stationer

Letbanen på Ring 3 i København er et modeksempel, men alligevel ikke. For der er også områder, der kan udvikles. Heldigvis ligger de så langs med den optimale linjeføring.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Bongo-Anders, 1/6 2021, 13:40 (1060 dage siden) @ 1993matias

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit 3. eksempel.


Begge stationer og byer er vel opstået på den traditionelle måde med at banen er bygget og så er byen opstået bagefter.


Jeg tror hverken at Kildedal, Vinge og vel også Egedal var i tankerne der banen til Frederikssund blev bygget.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af mikkelwf, 1/6 2021, 14:20 (1060 dage siden) @ Bongo-Anders

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit 3. eksempel.


Begge stationer og byer er vel opstået på den traditionelle måde med at banen er bygget og så er byen opstået bagefter.


Jeg tror hverken at Kildedal, Vinge og vel også Egedal var i tankerne der banen til Frederikssund blev bygget.

Pointen med de stationer er jo netop at man bygger en ny station på bar mark og så skal der opstå en by omkring dem...

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af anho, 1/6 2021, 18:20 (1060 dage siden) @ mikkelwf

...hvilket er sket siden 1800-tallet. Stationsbyer er en ting.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Rørvig Station, 1/6 2021, 15:47 (1060 dage siden) @ Bongo-Anders

Var "Vinge By" ikke planlagt, da man planlagde Vinge Station? Nu er stationen anlagt, med lige så få som nedlagte Oppe Sundby. Men byen kommer tilsyneladende ikke.

Var det ikke planlagt at tjene penge på at sælge byggegrunde, da man anlagde Vestamagerbanen?

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Peter Christensen, 1/6 2021, 16:48 (1060 dage siden) @ Rørvig Station

Var "Vinge By" ikke planlagt, da man planlagde Vinge Station? Nu er stationen anlagt, med lige så få som nedlagte Oppe Sundby. Men byen kommer tilsyneladende ikke.

Den nye station ligger højest et stenkast fra den gamle Oppe Sundby, men det lyder da mere fancy med "Vinge".
Frederikssund kommune mente at kunne tjene mange penge på en ny bydel.....de fik en kæmpe millionregning istedet.
Måske - om mange år - så kan det være at der kommer lidt kroner i kassen.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af mpp, 1/6 2021, 14:24 (1060 dage siden) @ 1993matias

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Rørvig Station, 1/6 2021, 15:55 (1060 dage siden) @ mpp

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.

Her kan man så spørge sig, hvordan et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstopped. At jeg foretrækker at køre med sporvogn rokker ikke ved at et stoppested er et stoppested. Det er jo også et problem på jernbanen. Måske skulle man lovgivningsmæssigt ifm. byplanlægning definere en stations som havende betjent billetsalg, kiosk, toiletter.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af andersj, Aalborg, 1/6 2021, 16:06 (1060 dage siden) @ Rørvig Station

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Her kan man så spørge sig, hvordan et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstopped. At jeg foretrækker at køre med sporvogn rokker ikke ved at et stoppested er et stoppested. Det er jo også et problem på jernbanen. Måske skulle man lovgivningsmæssigt ifm. byplanlægning definere en stations som havende betjent billetsalg, kiosk, toiletter.

Det handler om kapaciteten i de forskellige transportsystemer. Når der køres i niveau så er der en begrænsning på hvor tæt man kan køre for ikke at køretøjerne klumper sammen ved stoppesteder eller lyskryds. Så kapaciteten styres af køretøjets størrelse og da en sporvogn kan være op til 75 meter lang mens en bus kun kan være op til 25 meter lang - typisk kun 18-21 meter så vinder en letbane her.

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.

--
Mvh Anders

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Rørvig Station, 2/6 2021, 08:23 (1059 dage siden) @ andersj

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.

Det er jo kun teori. Et busstoppested som Nørrebrogade/Elmegade har med sine omkring 120 afgange i timen formodentligt langt flere afgange end enhver "station" i Århus.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af andersj, Aalborg, 2/6 2021, 10:08 (1059 dage siden) @ Rørvig Station

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.


Det er jo kun teori. Et busstoppested som Nørrebrogade/Elmegade har med sine omkring 120 afgange i timen formodentligt langt flere afgange end enhver "station" i Århus.

Hvis du har 120 afgange i timen med køretøjer i niveau så har du et overbelastet trafiksystem. Det kan især ses på 5C hvor busserne klumper sammen og holder i vejen for hinanden og den øvrige trafik.

Den samme mængde passagere kan groft udregnet transporteres i 30 sporvogne af 40 meter.

Det er jo det samme med motorveje, hvor man godt kan udnytte kapaciteten mere end 100% - men så ruller trafikken med 20 km/t fremfor 120 km/t.

--
Mvh Anders

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Rørvig Station, 2/6 2021, 14:14 (1059 dage siden) @ andersj

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.


Det er jo kun teori. Et busstoppested som Nørrebrogade/Elmegade har med sine omkring 120 afgange i timen formodentligt langt flere afgange end enhver "station" i Århus.


Hvis du har 120 afgange i timen med køretøjer i niveau så har du et overbelastet trafiksystem. Det kan især ses på 5C hvor busserne klumper sammen og holder i vejen for hinanden og den øvrige trafik.

Den samme mængde passagere kan groft udregnet transporteres i 30 sporvogne af 40 meter.

Jeg tvivler. Busserne på 5C er fx 19 m lange, og er indrettet mhp. stående passagerer og at folk skal stå som sild i en tønde. 37 siddepladser og 110 ståpladser på de 18,75 m, hvoraf der også skal fraregnes plads til karosseri, førerafdeling, bagsæder. Selvfølgelig kan man indrette sporvogne på lignende vis. Men dobbelt så lange giver ikke fire gange så mange passagagerer.

Jeg startede med at skrive: "Det er jo kun teori". Hvis man skrive en liste over samtlige Aarhus Letbanes stoppesteder op ved siden af busstoppestederne i Region i, sorteret efter passagertal, nedadstigende, tror jeg ikke i at ét eneste stoppested på sporvejen ville overgå busstoppestederne i Kbh. Derfor er det også en vild overdrivelse at kalde Århus' sporvognsstoppesteder for "stationer.

Her et foto af Lisbjerg Bygade "Station":
[image]

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af anho, 2/6 2021, 18:04 (1059 dage siden) @ Rørvig Station

Det er da mere en station end de fleste lokalbanestationer rundt omkring i landet.

Ja, jeg ved godt at de i fagtermer teknisk set kun er trinbrætter, men alle kalder dem stationer, og de tæller også som stationer når det kommer til byplanlægning. Det samme gør S-togenes stationer desuden også.

Letbanestoppene inde i selve Århus - dem som ligger i midten af gaden - kan jeg godt forstå at du hellere vil kalde for et stoppested end en station. Men det billede du viser er jo netop hvad man i folkemunde kalder en station. Banen er fuldt separeret fra anden trafik, og kører dermed som en normal togbane.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af mikedk2100, 1/6 2021, 16:26 (1060 dage siden) @ Rørvig Station

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Her kan man så spørge sig, hvordan et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstopped. At jeg foretrækker at køre med sporvogn rokker ikke ved at et stoppested er et stoppested. Det er jo også et problem på jernbanen. Måske skulle man lovgivningsmæssigt ifm. byplanlægning definere en stations som havende betjent billetsalg, kiosk, toiletter.

Jeg kan godt følge dig. Hvorfor er det lige, at fordi det er en sporvogn, der stopper i nærheden, så opfattes det som en "station" og man må derfor må bygge i højden. I og for sig kan høje huse passe uendelig dårligt ind i et område, uanset om der er en "station" i nærheden eller ej - og omvendt kan høje huse passe godt ind i et område, selvom der ikke er en station i nærheden. Kapaciteten er større ved sporvogn og tog end ved en afdanket HT-bus, bevares, men det bør jo i bund og grund være op til lokalplanerne, om der må bygges højt i området eller ikke.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Fysikeren, 1/6 2021, 16:30 (1060 dage siden) @ mikedk2100

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Her kan man så spørge sig, hvordan et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstopped. At jeg foretrækker at køre med sporvogn rokker ikke ved at et stoppested er et stoppested. Det er jo også et problem på jernbanen. Måske skulle man lovgivningsmæssigt ifm. byplanlægning definere en stations som havende betjent billetsalg, kiosk, toiletter.


Jeg kan godt følge dig. Hvorfor er det lige, at fordi det er en sporvogn, der stopper i nærheden, så opfattes det som en "station" og man må derfor må bygge i højden. I og for sig kan høje huse passe uendelig dårligt ind i et område, uanset om der er en "station" i nærheden eller ej - og omvendt kan høje huse passe godt ind i et område, selvom der ikke er en station i nærheden. Kapaciteten er større ved sporvogn og tog end ved en afdanket HT-bus, bevares, men det bør jo i bund og grund være op til lokalplanerne, om der må bygges højt i området eller ikke.

Nogen anerkender en forskel mellem letbane og sporvogn, andre gør ikke. Men den detalje nogen anerkender, er nok det der gør, at letbanens stationer kan bruges i den her sammenhæng.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af anho, 1/6 2021, 18:24 (1060 dage siden) @ mikedk2100

og omvendt kan høje huse passe godt ind i et område, selvom der ikke er en station i nærheden.

Ah, jeg tvivler. Hvis man skal bygge højhuse skal der være en vis grundværdi før det kan betale sig (ellers er det billigere at bygge i bredden). Det betyder at højhuse sjældent står alene. Hvis du har mange højhuse ved siden af hinanden, genererer det en stor mængde trafik. Derfor er det en god idé at kræve at der skal være højklasset offentlig transport til stede når man bygger højt.

Tilsvarende er det så også en god idé at bygge højt når der så er en station tæt på. Ikke nødvendigvis som et højhus, men i hvert fald 4 etager. Så mindsker man trængslen på vejene ganske betydeligt.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af mikedk2100, 1/6 2021, 19:05 (1060 dage siden) @ anho

og omvendt kan høje huse passe godt ind i et område, selvom der ikke er en station i nærheden.

Om de passer godt ind er selvfølgelig op til den enkelte at bedømme, men det eneste, der lige slog mig, er Bellahøj-højhusene der så vidt jeg ved er langt fra al højklasset kollektiv trafik. Og de ligger da meget godt, og har gjort det i 70 år.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af anho, 1/6 2021, 20:33 (1060 dage siden) @ mikedk2100

Befolkningstætheden i Bellahøj er faktisk ikke så stor igen. Der er en hel masse plads imellem hver af de store blokke, og et meget stort areal med åbent land lige ved siden af. Og så er der virkelig mange parkeringspladser, dog kun i den nordlige ende - den sydlige ende har overraskende få af dem.

Hvis kvarteret var blevet bygget idag, ville det nok have været i halv højde og med dobbelt så mange huse, med nogle grønne områder spredt rundt omkring. "Tårn-i-en-park" var meget populært i 50'erne og 60'erne, men der er en grund til at man ikke bygger sådan længere: de store åbne områder virker ofte utrygge, og fører i mange (men ikke alle) tilfælde til mere kriminalitet.

Når man bygger tæt i dag, ser det ud som i Nordhavn: bygningerne ligger rundt om gader i traditionelt layout som man kender det fra 1800-tallet og tidligere. Til gengæld er boligerne nogle kedelige brune klodser for at gøre konstruktionen så billig som muligt. Så sætter man vinduerne i et uregelmæssigt mønster for at gøre det til "moderne design" selvom det egentlig blot er en kasse. Der ligger noget der hedder "Bjerglandsbyen" på en vej der hedder Ringholmvej, lige i det sydvestlige hjørne af Bellahøj. Det blev bygget i 2018 og er et glimrende eksempel på hvordan moderne konstruktion adskiller sig fra hvad man lavede dengang. Der er dog stadig ikke nogen højklasset offentlig transport i området, hvilket er en fejl.

Moderne byplanlægning er bedre end den var i 50'erne... men på en eller anden måde formår moderne bygningsdesign at være endnu mere intetsigende end tresserkasserne er, hvilket er lidt af en bedrift.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af Niels Bak, 4/6 2021, 12:08 (1057 dage siden) @ mpp

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.

Så vidt jeg ved har reglen ikke noget med højden på bygningerne at gøre, men derimod med tætheden/koncentrationen.
Det, som er begrænset til stationsnære placeringer er nybyggeri af fx større kontorarbejdspladser. Jeg mener tæt boligbyggeri hører med også, og det samme gør nogen former for butiksbyggeri. Man ville i dag fx næppe få lov til at bygge et nyt City 2 - men derimod gerne Fisketorvet eller Ro's Torv i Roskilde, som begge ligger stationsnært.

Men det er klart at det er svært at lave et hus på 20 etager, som ikke falder ind under de her regler, og dermed er det de facto ikke muligt at bygge meget højt uden for statiionszonerne. Andre faktorer som grundværdi og anden beliggenhed trækker også i samme retning.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af esni, Frederikssund, 4/6 2021, 12:26 (1057 dage siden) @ Niels Bak

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Så vidt jeg ved har reglen ikke noget med højden på bygningerne at gøre, men derimod med tætheden/koncentrationen.
Det, som er begrænset til stationsnære placeringer er nybyggeri af fx større kontorarbejdspladser. Jeg mener tæt boligbyggeri hører med også, og det samme gør nogen former for butiksbyggeri. Man ville i dag fx næppe få lov til at bygge et nyt City 2 - men derimod gerne Fisketorvet eller Ro's Torv i Roskilde, som begge ligger stationsnært.

Men det er klart at det er svært at lave et hus på 20 etager, som ikke falder ind under de her regler, og dermed er det de facto ikke muligt at bygge meget højt uden for statiionszonerne. Andre faktorer som grundværdi og anden beliggenhed trækker også i samme retning.

Ifølge google maps rutevejledning for fodgængere
Ro's Torv i Roskilde 10 minutter/800 m fra station
City2 10 minutter/900 m fra station

--
Eskild

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af anho, 1/6 2021, 18:29 (1060 dage siden) @ 1993matias

Tja, det kan der jo være noget om.

Men når man så kigger på de nuværende boligpriser, så er det måske også en god ide at bygge på den måde. Hellere designe en ny bydel rundt om offentlig transport fra begyndelsen, end at bygge den til biler og så forsøge på kluntet vis at indpasse offentlig transport sidenhen.

Det er en ganske traditionel måde at gøre tingene på. Metropolitan Line i London blev oprindeligt bygget med samme formål. Det er den bedste måde at drive byudvikling på, for alternativet er at anlægge bydelen først og så gøre et forsøg på at indpasse offentlig transport bagefter - hvilket typisk ikke giver specielt gode resultater, da byerne og bydelene til den tid så allerede er indrettet for at tilskynde bilisme.

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2

af dysharmonica, 2/6 2021, 10:27 (1059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

jeg er helt enig med dem. Begge to - fjernbane/regionaltog station og letbane give rigtig god mening of tilbyder to ret forskellige typer tjenester.


Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak