Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan et maglev-tog skal vi da også have i Danmark?

af bjergged, Zentralschweiz, 20/7 2021, 15:11 (1011 dage siden) @ XAL Olesen

Ja, lidt trist at se at maglev-teknologi helt er opgivet i Europa. Transrapid er fortid, testbanen revet ned. Nu er det kun Kina og Japan der arbejder videre med det.

Men ja, bevares, med de relativt korte rejseafstande og tæt-bebyggede lande vi har i Europa giver det også lidt mindre mening med tog der kan køre 600 km/t.

Sådan et maglev-tog skal vi da også have i Danmark?

af Niels Munch, 20/7 2021, 17:23 (1010 dage siden) @ bjergged

Sådan et maglev-tog skal vi da også have i Danmark?

af Morten812 ⌂, Randers, 25/7 2021, 14:03 (1006 dage siden) @ Niels Munch

Nok fordi det kineserne har 'udviklet' er direkte kopieret transrapid-teknologi...

Avatar

SXådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af gaest, 20/7 2021, 18:37 (1010 dage siden) @ XAL Olesen

Magnetsvævetog der svæver 600 km/t. Så kan timeplanen blive til en 15 minutters plan. Sådan cirka.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3141769/superfast-maglev-train-key-chin...

https://www.globaltimes.cn/page/202107/1229097.shtml

Og så på tysk:

https://www.lok-report.de/news/uebersee/item/26597-china-hochgeschwindigkeits-magnetsch...

Jeg vil nødigt bevæge mig med 600 km/t på noget som passes (eller ikke) af Banedanmark.

SXådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 20/7 2021, 19:15 (1010 dage siden) @ XAL Olesen

Magnetsvævetog der svæver 600 km/t. Så kan timeplanen blive til en 15 minutters plan. Sådan cirka.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3141769/superfast-maglev-train-key-chin...

https://www.globaltimes.cn/page/202107/1229097.shtml

Og så på tysk:

https://www.lok-report.de/news/uebersee/item/26597-china-hochgeschwindigkeits-magnetsch...

Når vi i EU springer over magnetsvævetog, så er vi så meget desto mere forberedt for hyperloop :-)
En række virksomheder prøver at udarbejde en EU standard for hyperloop i EU.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af anho, 21/7 2021, 17:40 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg må godt nok indrømme at jeg ikke har meget fidus til hyperloop.

Med de specifikationer de taler om at bruge på nuværende tidspunkt, vil kapaciteten være decideret ringe. En maglev til 500-600 kilometer i timen ville være meget billigere at konstruere og ville give meget bedre kapacitet - kapacitet som der vil blive brug for hvis lynhurtig transport over lange afstande bliver en mulighed på den måde. Hyperloop-pods skal transportere omkring 20-25 personer, og hvis man er meget generøs kan de måske køre sådan en kapsel to gange i minuttet. Det giver i omegnen af 2500 passagerer pr. time. Til sammenligning kan Tokaido Shinkansen transportere omkring 17000 passagerer i timen.

Dertil kommer jo så problemet med at lave et vakuumrør i store nok dimensioner til at det rent faktisk kan blive brugbart.

I min optik er Hyperloop et koncept der er opfundet af tech-branchens bil-elskende rigmænd der er bange for offentlig transport men synes at et privatfly giver et dårligt image. Hvis de kan få det til at blive både billigt og funktionelt vil jeg selvfølgelig ikke være ked af det, men jeg tvivler stærkt på om idéen har merit inden for de nærmeste par årtier.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/7 2021, 20:24 (1009 dage siden) @ anho

Jeg må godt nok indrømme at jeg ikke har meget fidus til hyperloop.

Med de specifikationer de taler om at bruge på nuværende tidspunkt, vil kapaciteten være decideret ringe. En maglev til 500-600 kilometer i timen ville være meget billigere at konstruere og ville give meget bedre kapacitet - kapacitet som der vil blive brug for hvis lynhurtig transport over lange afstande bliver en mulighed på den måde. Hyperloop-pods skal transportere omkring 20-25 personer, og hvis man er meget generøs kan de måske køre sådan en kapsel to gange i minuttet. Det giver i omegnen af 2500 passagerer pr. time. Til sammenligning kan Tokaido Shinkansen transportere omkring 17000 passagerer i timen.

Lige et hurtigt klip fra internet: "Virgin Hyperloop can transport over 50,000 passengers per hour per direction. ... Our hyperloop pod can easily convoy with other pods while making .."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af anho, 21/7 2021, 21:28 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Ja, og det er før set at firmaer har talt deres projekter ukritisk højt op.

Se for eksempel en af Elon Musk's efterhånden mange aflyste tunnelprojekter: det såkaldte "dugout loop", som han hævdede kunne transportere folk med 140 kilometer i timen... selvom det fulgte linjeføringen af en helt almindelig forstadsvej, hvor kurverne kun tillod 50 km/t, og dertil også en enorm overdrivelse af passagerkapaciteten - alt i alt havde en BRT-løsning givet mere kapacitet og samme hastighed. Det er jo derfor at hele hans Loop-ide endte med bare at blive til en dårligere, farligere underjordisk motorvej - fordi forretningsfolk og marketing typisk er fuldstændigt urealistiske om mulighederne. Det kan man nemlig konsekvensfrit være, når projektet er så tidligt i udviklingsfasen.

50000 passagerer i timen er mere end de allertravleste metrolinjer i verden. Det er absurd at tænke sig at man kan transportere så mange folk når hastigheden skal op på 1000+ kilometer i timen. De har vel også tænkt sig at kapslerne skal kunne sammenkobles mens de er i fart, ikke? Det kan man jo ikke engang med almindelige tog.

Jeg tvivler stærkt på at hyperloop-teknologi kan være klar (og til at betale) på denne side af 2070. Jeg vil se det før jeg tror det. Indtil de har demonstreret at de har teknologien til at transportere 10000+ folk pr. time med 1000 km/t over lange afstande, bør man absolut satse på velafprøvet teknologi som højhastighedsbane og maglev.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af Axel L, 21/7 2021, 22:36 (1009 dage siden) @ anho

Ja, og det er før set at firmaer har talt deres projekter ukritisk højt op.

Se for eksempel en af Elon Musk's efterhånden mange aflyste tunnelprojekter: det såkaldte "dugout loop", som han hævdede kunne transportere folk med 140 kilometer i timen... selvom det fulgte linjeføringen af en helt almindelig forstadsvej, hvor kurverne kun tillod 50 km/t, og dertil også en enorm overdrivelse af passagerkapaciteten - alt i alt havde en BRT-løsning givet mere kapacitet og samme hastighed. Det er jo derfor at hele hans Loop-ide endte med bare at blive til en dårligere, farligere underjordisk motorvej - fordi forretningsfolk og marketing typisk er fuldstændigt urealistiske om mulighederne. Det kan man nemlig konsekvensfrit være, når projektet er så tidligt i udviklingsfasen.

50000 passagerer i timen er mere end de allertravleste metrolinjer i verden. Det er absurd at tænke sig at man kan transportere så mange folk når hastigheden skal op på 1000+ kilometer i timen. De har vel også tænkt sig at kapslerne skal kunne sammenkobles mens de er i fart, ikke? Det kan man jo ikke engang med almindelige tog.

Jeg tvivler stærkt på at hyperloop-teknologi kan være klar (og til at betale) på denne side af 2070. Jeg vil se det før jeg tror det. Indtil de har demonstreret at de har teknologien til at transportere 10000+ folk pr. time med 1000 km/t over lange afstande, bør man absolut satse på velafprøvet teknologi som højhastighedsbane og maglev.

Tack för ett välskrivet inlägg.

Den siffran med avseende på kapacitet är även högst orealistisk om man avser befintliga pendeltågssystem i storstäderna för de mest intensivt trafikerade sträckorna sträckorna. För järnvägssträckan Älvsjö - Stockholm Odenplan som är den överlägset mest vältrafikerade järnvägen i Sverige går totalt 16 tåg/h och riktning under högtrafik och 12 tåg/h och riktning under normaltrafik. Dessa pendeltåg är totalt 214 meter långa och har totalt 748 sittplatser. Under högtrafik skulle systemet enbart klara av att transportera ungefär 12,000 sittande resenärer per timme och riktning och detta är bara en fjärdedel av de marknadsförda 50,000 resenärer/h och riktning.

Om vi även tar hänsyn till att tåget kan ta emot stående resenärer får de en kapacitet på ungefär 1800 resenärer/tåg och detta medför att systemet har en kapacitet att transportera ungefär 29,000 resenärer/h och riktning under rusningstid i den mest intensivt trafikerade sträckan. Däremot är 29,000 betydligt lägre än 50,000.

För S-tågen i København går det även att se en liknande trend. Ett fullängds tåg på ungefär 168 meter rymmer total 1400 resenärer (stående inkluderade) och DSB kör totalt 30 tåg/h och riktning i de centralaste delarna. Detta innebär en kapacitet på ungefär 42,000 resenärer/h i den mest intensivt trafikerade sträckan och detta är trots allt en bra bit ifrån 50,000. För att nå den magiska 50,000 gränsen måste ett tåg köra var 100:e sekund och de nödvändiga tidsmarginalerna mellan tågen måste minska med 20 sekunder (17%). Att uppnå en sådan minskning i marginaler och trots allt upprätthålla ett robust system är troligtvis oerhört svårt.

/Axel L

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 00:05 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Lige et hurtigt klip fra internet: "Virgin Hyperloop can transport over 50,000 passengers per hour per direction. ... Our hyperloop pod can easily convoy with other pods while making .."

Måske har jeg misset noget, men så vidt jeg ved er der ikke bygget et eneste hyperloop-anlæg der realistisk demonstrerer bare en brøkdel af alle de vilde ting de forskellige Hyperloop-selskaber lover.

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud. Det er nok ikke for ingenting at de pragmatiske Kinesere satser på maglev frem for Elon Musks pipe dreams.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/7 2021, 07:33 (1009 dage siden) @ bjergged
redigeret af Poul Brandt, 22/7 2021, 08:22

Lige et hurtigt klip fra internet: "Virgin Hyperloop can transport over 50,000 passengers per hour per direction. ... Our hyperloop pod can easily convoy with other pods while making .."


Måske har jeg misset noget, men så vidt jeg ved er der ikke bygget et eneste hyperloop-anlæg der realistisk demonstrerer bare en brøkdel af alle de vilde ting de forskellige Hyperloop-selskaber lover.

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud. Det er nok ikke for ingenting at de pragmatiske Kinesere satser på maglev frem for Elon Musks pipe dreams.

Og engang sagde man om nogle brødre ved navn Wright at det var en "pipe dream" at få en træting med motor til at flyve.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E

Model når 1.000 km/t i Korea, og (måske lidt "Musk agtigt") forventes den første strækning i 2024 Seoul-Pusan:
https://urbantransportnews.com/news/south-korea-records-hyperloop-train-test-over-1000-...

Den koreanske stat satser voldsomt på at få udviklet en hyperloop industri før alle andre (ligesom Danmark med statstilskud satsede på vindmøller og i dag er verdens førende producent heraf).

Saudiarabien ved at oliens tid snart er forbi og satser derfor på bl.a. hyperloop. De har fået tiltrukket et Virgin Hyperloop produktions og udviklingscenter og vil i første omgang anlægge en 35 km teststrækning (første del af Riyadh-Jeddah). De vil også være verdens centrum for hyperloop udvikling og produktion.

Så jeg forventer at der er hyperloop i drift et eller andet sted i verden før Togfondens projekter er færdiganlagt.
Så vi kan springe maglev over :-)

PS. Det vil koste mindre end 1% af en maglev bane Kbh-Aarhus at opgradere Togfondens projekter til 300 km/t.
Og mindre end 10% (+ en lillebæltsbro) at reducere rejsetiden Kbh-Odense-Aarhus til 2 x 45 minutter.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 08:50 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud. Det er nok ikke for ingenting at de pragmatiske Kinesere satser på maglev frem for Elon Musks pipe dreams.


Og engang sagde man om nogle brødre ved navn Wright at det var en "pipe dream" at få en træting med motor til at flyve.

Ja, men vi er dog kommet lidt videre i vores forståelse af fysikken siden da. Delvist vaccuum i rør er jo ikke ligefrem nogen nyopfindelse, rørpost-systemet blev opfundet i 1854.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E

Uha ja, 500 meter med 70 km/t, jeg er sikker på at videnskaben er rystet i sin grundvold over den præstation. De har jo stadig ikke løst nogen af de svære problemer med at holde et storskalasystem tæt, mens man konstant skal have passagerer ind og ud af systemet, sørge for nødudgange, skiftespor og den slags.

Som vi jo kender fra den gammeldags jernbane, så ændrer stålelementer dimensioner markant afhængig af deres temperatur. Det har vi efterhånden fået styr på ifht. broer og skinner. Men i et system der skal være tryktæt kan man jo ikke bare lave et gammeldags ekspansionsled. Det er ingeniørteknik på rumfartsniveau. Ikke umuligt, men heller ikke ligefrem billigt.

For at være rentabelt skal sådan et system kunne holde tæt i årtier. Vedligeholdelsesudfordringerne vil være gigantiske.

Hyperloop er ikke umuligt. Men det tegner til at blive rasende dyrt, både i drift og vedligehold. Og livstidssikring mod metaltræthed og den slags er et stort spørgsmål.

Model når 1.000 km/t i Korea, og (måske lidt "Musk agtigt") forventes den første strækning i 2024 Seoul-Pusan:
https://urbantransportnews.com/news/south-korea-records-hyperloop-train-test-over-1000-...

Igen, de har ikke løst nogen af de svære problemer. Det er jo ikke ligefrem en overraskelse, at man kan få ting til at køre hurtigere, når man fjerner vindmodstanden.

PS. Det vil koste mindre end 1% af en maglev bane Kbh-Aarhus at opgradere Togfondens projekter til 300 km/t.

Ja, det ville da også være dybt retarderet at bygge maglev på så kort en strækning. På kun ~150 km ville de jo knap nå at komme op i fart før der skal bremses ned igen.

Og skulle det være hyperloop, kan du nok gange prisen op med yderligere en faktor 100.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/7 2021, 09:09 (1009 dage siden) @ bjergged

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E


Uha ja, 500 meter med 70 km/t, jeg er sikker på at videnskaben er rystet i sin grundvold over den præstation. De har jo stadig ikke løst nogen af de svære problemer med at holde et storskalasystem tæt, mens man konstant skal have passagerer ind og ud af systemet, sørge for nødudgange, skiftespor og den slags.

Bjergged, du skriver ud fra følelser, fornemmelser og hurtige "armbevægelser", jeg prøver at være konkret og faktabaseret.

Du kommer med et udsagn ("det vil være et enormt ingeniørteknisk gennembrud"), jeg påpeger at det er sket.
Så finder du an masse nye argumenter for at det alligevel ikke er et "ingeniørteknisk gennembrud", for næste skridt er jo helt umuligt at gennemføre. - Du tror nemlig ikke på hyperloop, færdig. Og det er OK for mig. Jeg har forstået det. Og er helt uenig.

Jeg standser argumentationen her.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 09:44 (1009 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af bjergged, 22/7 2021, 09:56

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E


Uha ja, 500 meter med 70 km/t, jeg er sikker på at videnskaben er rystet i sin grundvold over den præstation. De har jo stadig ikke løst nogen af de svære problemer med at holde et storskalasystem tæt, mens man konstant skal have passagerer ind og ud af systemet, sørge for nødudgange, skiftespor og den slags.


Bjergged, du skriver ud fra følelser, fornemmelser og hurtige "armbevægelser", jeg prøver at være konkret og faktabaseret.

Og alligevel ønsker du ikke at tage stilling til de mange udfordringer der ville være ved at forsøge at bygge kilometervis af lufttomme rør i en atmosfæres tryk der skal kunne transportere mennesker på sikker vis, med en driftsikkerhed i nærheden af jernbanens.

Du kommer med et udsagn ("det vil være et enormt ingeniørteknisk gennembrud"), jeg påpeger at det er sket.

Igen, 500m rør med kendt teknologi er ikke noget gennembrud. Hyperloop er mere eller mindre bare ny marketing af en kendt idé: https://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain – som du kan læse, er der en lang historie af den slags koncepter. Man har bygget massevis af modeller og demonstrationsanlæg, men den praktiske gennemførsel er aldrig sket fordi det har været for dyrt.

Så finder du an masse nye argumenter for at det alligevel ikke er et "ingeniørteknisk gennembrud", for næste skridt er jo helt umuligt at gennemføre. - Du tror nemlig ikke på hyperloop, færdig. Og det er OK for mig. Jeg har forstået det. Og er helt uenig.

En fin stråmand, men jeg har ikke sagt at det er umuligt. Bare upraktisk/urealistisk, primært grundet omkostningerne. Og ja, du tror på Hyperloop. Det er det helt rette ord for et semi-religiøst fænomen der primært er gammel hype på nye flasker.

Avatar

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2021, 00:46 (1008 dage siden) @ bjergged

Og alligevel ønsker du ikke at tage stilling til de mange udfordringer der ville være ved at forsøge at bygge kilometervis af lufttomme rør i en atmosfæres tryk der skal kunne transportere mennesker på sikker vis, med en driftsikkerhed i nærheden af jernbanens.

Det er en simpel ingeniørmæssig opgave der bare skal defineres og løses. Det er jo ikke meget anderledes en at bygge en international rumstation - trykforholdene er de samme. Udfordringen er at skaffe financiering af de første større anlæg. Og du behøver jo ikke absolut vakuum. 1/10 atm tryk vil stadig betyde en voldsom reduktion af luftmodstanden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop

af bjergged, Zentralschweiz, 23/7 2021, 07:38 (1008 dage siden) @ Michael Deichmann

Og alligevel ønsker du ikke at tage stilling til de mange udfordringer der ville være ved at forsøge at bygge kilometervis af lufttomme rør i en atmosfæres tryk der skal kunne transportere mennesker på sikker vis, med en driftsikkerhed i nærheden af jernbanens.

Det er en simpel ingeniørmæssig opgave der bare skal defineres og løses. Det er jo ikke meget anderledes en at bygge en international rumstation - trykforholdene er de samme.

Ja, jeg er som sådan ikke uenig. Der er bare lige dét ved det at ISS har været legendarisk dyr at bygge, og hver gang et ny rumkapsel besøger stationen har de en tilkoblings-procedure der tager flere timer. 1 atm trykforskel er ikke at spøge med, når det er så store konstruktioner man taler om. Selv hvis man kun går ned til 0,1 atm inde i røret, er det stadig 0.9 atm man har at kæmpe med. Og kæmpe vil man skulle hver eneste gang en passager skal af eller på.

Og det er ikke kun ved stationerne, at trykforskellen giver problemer. På hele strækningen er du jo nødt til at sørge for nødudgange, adgang for rednings- og vedligeholdelsespersonnel osv.

Vi kigger vel på noget der ligner omkostningerne ved at bygge en maglev-bane med i hvert fald en ekstra faktor 10 for røret og alt hvad der følger med af vacuum-besvær. Og vedligeholdelsesomkostningerne vil være tilsvarende enorme.

Spørgsmålet er ikke om Hyperloop er teoretisk muligt. Det er det. Det er nærmere om der overhovedet findes strækninger, hvor det ville kunne betale sig at bygge Hyperloop. Jeg tvivler. I hvert fald ikke i Danmark.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af TeamBaumann, Hjordkær, 22/7 2021, 09:53 (1009 dage siden) @ anho

Hvis man ser tilbage i tiden f. eks. man sagde at MAGLEV var fremtiden dengang ... indtil der skete en lille
uheld, hvor der kostede et par mennesker livet ved prøvebanen i tyskland.
Så gik hele MAGLEV projektet og drømmen i bras, i sær i Europa.


Hvis den Hyperloop bliver realitæt at banen er færdig bygget, så tror jeg nok at billet prisen er alt for høje
hvor jeg selv ikke har råd til ( noget med spids af en jetjager ), identisk med disse rumflyning fra Virgin og Amazon
ca. 250.000, - for en 1 times tur.

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 10:12 (1009 dage siden) @ TeamBaumann

Hvis man ser tilbage i tiden f. eks. man sagde at MAGLEV var fremtiden dengang ... indtil der skete en lille
uheld, hvor der kostede et par mennesker livet ved prøvebanen i tyskland.
Så gik hele MAGLEV projektet og drømmen i bras, i sær i Europa.


Hvis den Hyperloop bliver realitæt at banen er færdig bygget, så tror jeg nok at billet prisen er alt for høje
hvor jeg selv ikke har råd til ( noget med spids af en jetjager ), identisk med disse rumflyning fra Virgin og Amazon
ca. 250.000, - for en 1 times tur.

Der har også været mange hyperloop-lignende idéer gennem tiden under andre navne – Vactrain, Swissmetro. Pt. er ingen blevet gennemført, i høj grad grundet omkostningerne: https://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain

SXådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af pjl, 21/7 2021, 20:11 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Når vi i EU springer over magnetsvævetog, så er vi så meget desto mere forberedt for hyperloop :-)
En række virksomheder prøver at udarbejde en EU standard for hyperloop i EU.

Maglev virker, er testet og der er en (flere) standarder, så hvorfor ikke bruge noget som virker istedet for at vente på noget som er fantasi.

Der er ingen konsensus om Hyperloop, men EU er på sagen... så skal alt nok blive godt.

SXådan et tog skal vi da også have i Danmark?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/8 2021, 20:04 (976 dage siden) @ XAL Olesen

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Hyperloop droppes

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2022, 09:26 (793 dage siden) @ XAL Olesen

Jyllands-Postens "Finans" citerer 22. februar 2022 Financial Times for, at man dropper Hyperloop-konceptet for så vidt angår passagertransport, og at man i stedet udelukkende vil satse på godstransport. Det lyder da endnu mere tosset end det oprindelige projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hyperloop droppes

af Niels Munch, 23/2 2022, 09:54 (793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

..... og jeg, som så'n havde glædet mig til at blive sendt som rørpost :-( .

Hyperloop droppes

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/2 2022, 05:53 (792 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Postens "Finans" citerer 22. februar 2022 Financial Times for, at man dropper Hyperloop-konceptet for så vidt angår passagertransport, og at man i stedet udelukkende vil satse på godstransport. Det lyder da endnu mere tosset end det oprindelige projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvem dropper hyperloop?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hyperloop droppes

af mikkelwf, 24/2 2022, 07:01 (792 dage siden) @ Poul Brandt

Jyllands-Postens "Finans" citerer 22. februar 2022 Financial Times for, at man dropper Hyperloop-konceptet for så vidt angår passagertransport, og at man i stedet udelukkende vil satse på godstransport. Det lyder da endnu mere tosset end det oprindelige projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hvem dropper hyperloop?

https://ing.dk/artikel/virgin-hyperloop-dropper-transport-passagerer-254353

Avatar

Hyperloop droppes

af Isak Nielsen, Et sted langs banen, 24/2 2022, 09:13 (792 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Endelig begynder selv de firmaer som arbejder på det at indse at det var en dum ide som ikke vil virke.
(Måske fordi de er begyndt ordenligt at undersøge konceptet, så det ikke bare er ren PR...)

der går ikke længe før de dropper det hele, da det ikke vil virke

--
Vh. Isak Nielsen

Nattog er fantastiske og vi burde have flere af dem
[image]

Hyperloop droppes - kun på kortere sigt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/2 2022, 23:08 (791 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Postens "Finans" citerer 22. februar 2022 Financial Times for, at man dropper Hyperloop-konceptet for så vidt angår passagertransport, og at man i stedet udelukkende vil satse på godstransport. Det lyder da endnu mere tosset end det oprindelige projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Virgin Hyperloop to focus on cargo, not people

"Virgin Hyperloop as a company is responding to strong customer demand for a cargo-based hyperloop system and is focusing its resources on delivering this product.

Its long-term vision remained to "address passenger mobility", the company added."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Hyperloop droppes - kun på kortere sigt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/2 2022, 01:35 (791 dage siden) @ Poul Brandt

Its long-term vision remained to "address passenger mobility", the company added."

Det er stadig håb, Niels!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hyperloop droppes - kun på kortere sigt

af krabsen, 25/2 2022, 08:19 (791 dage siden) @ Poul Brandt

Its long-term vision remained to "address passenger mobility", the company added."

Det skal de jo sige - både for at styrke eget ego og aktiekursen..

Hyperloop droppes - kun på kortere sigt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/2 2022, 21:25 (789 dage siden) @ Poul Brandt

Jyllands-Postens "Finans" citerer 22. februar 2022 Financial Times for, at man dropper Hyperloop-konceptet for så vidt angår passagertransport, og at man i stedet udelukkende vil satse på godstransport. Det lyder da endnu mere tosset end det oprindelige projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Virgin Hyperloop to focus on cargo, not people

"Virgin Hyperloop as a company is responding to strong customer demand for a cargo-based hyperloop system and is focusing its resources on delivering this product.

Its long-term vision remained to "address passenger mobility", the company added."

.
.
En fysikers analyse af hyperloop

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak